Donor worden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 25 apr 2006 11:56

Gerdien B. schreef:Ze hadden hem ook niet express zo opgebaard. Uit eindelijk bleef het oog ook wel dicht, maar het aanblik van de eerste dag is me helaas altijd erg goed bijgebleven.
Vandaar mijn keus dat ze van mijn ogen af moeten blijven.

Idd....de mijne dus ook! :wink:
Afbeelding

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 25 apr 2006 12:03

Hier nog een stukje over orgaandonatie....
Kheb er een keer mn presentatie over gehouden, misschien heb je er wat aan...

Orgaan donatie

Er zijn veel vragen rondom het donor zijn, enkele hiervan wil ik kort behandelen en proberen te beantwoorden.
Deze vragen:
* Donor worden, wel of niet?
* Wat zegt de Bijbel hierover?
* Is het afstaan van organen geoorloofd?
* Wel of niet laten registreren, dit met het oog op het vroegtijdig verklaren ban hersendood

Onder orgaan transplantatie verstaan we het overplaatsen van weefsels en organen, meestal van de ene mens in de andere. Denk aan hoornvlies, nier, beenmerg, lever, long, alvleesklier en hart. Vandaag wordt sterk de nadruk gelegd op orgaan donatie na overlijden. Een of meerdere organen worden dan direct na het overlijden weggenomen uit het lichaam van iemand die zich tijdens zijn of haar leven bereid had verklaard tot orgaandonatie. Nieren kunnen alleen worden gebruikt van donoren die jonger zijn dan 50 jaar.

Er wordt van overheidswege erg op aangedrongen om een donorcodicil te tekenen: dat is een verklaring waarin je aangeeft bereid te zijn bepaalde weefsel of organen na je dood af te staan. In Nederland hebben we tot nu toe het ‘toestemmingssysteem’: alleen wanneer iemand nadrukkelijk via een codicil aangeeft donor te willen zijn, kan daarvan gebruik worden gemaakt. Andere landen kennen het ‘geen-bezwaren-systeem’: men gaat er dan vanuit dat iedereen in principe donor is, tenzij men nadrukkelijk aangeeft daar bezwaar tegen te hebben. Dit systeem willen ze nu overigens ook in Nederland in gaan stellen.

Maar wanneer kan nu worden vastgesteld dat iemand overleden is, zodat eventueel een orgaan getransplanteerd kan worden? Het is mogelijk om het lichaam nog te beademen wanneer de hersens reeds zijn afgestorven. Maar we moeten stellen dat het persoon-zijn van de mens zetelt in de hersenen. Daarom is te zeggen dat wanneer de hersenen dood zijn (de hersenfunctie is dan over de hele linie uitgevallen) de persoon is overleden. Dit kan via een zogenaamd hersenangiogram worden vastgesteld, waardoor duidelijk wordt of er nog bloedstroom in de hersenen is.

Mag een christen nu meewerken aan orgaan donatie? Wat zegt de Bijbel hierover? Uiteraard kende men dit verschijnsel in de Bijbelse tijd nog niet. Maar dat wil niet zeggen dat het Woord geen algemene aanwijzingen geeft! Een algemene lijn is deze: de Bijbel geeft ons het dubbelgebod van de liefde. Ook ons lichaam is daarin betrokken. Wanneer aan allerlei medische randvoorwaarden is voldaan, mag je het afstaan van organen in het licht van het liefdegebod zien als een vorm van dienstbetoon. Uiteraard moet dan het leven van de donor geen gevaar lopen (in geval het gaat om organen van gezonde personen).

Zijn er geen grenzen? Zeker wel. Die vorm van transplantatie waarbij de persoonlijkheid van de ontvanger wordt aangetast moeten we afwijzen: eventuele hersentransplantatie alsmede van organen waarin zich geslachtscellen bevinden (eileiders bv). Ook zal goed gelet moeten worden op de maatstaf van hersendood en een zuivere vaststelling daarvan. Geef je begrenzingen ook duidelijk op het codicil aan. Wanneer je kiest voor het dragen van een codicil, is het goed je familie daarvan in kennis te stellen.

Als Jezus terug komt dan krijgt iedereen toch zijn oude lichaam terug als je dan dood bent? Maar kun je je dan wel donor stellen en je laten cremeren?
Ja, de doden, klein en groot, zullen staan voor God lezen we bijvoorbeeld in Openbaring 20. De lichamen van de gestorvenen zullen worden opgewekt. Wat er met de lichamen is gebeurd, zal voor de Heere geen belemmering zijn. Ook de lichamen van mensen die verdronken of verbrand zijn zullen weer worden opgewekt. In wezen is er geen verschil met lichamen die begraven zijn. Ook die zijn immers weer tot stof geworden.
Je begrijpt wel dat het toch wel van belang is hoe je met je lichaam omgaat. Het lichaam is niet zomaar iets van jezelf, maar het is een tempel van de Heilige Geest. Jezus heeft door zijn lijden en sterven niet alleen de ziel van Zijn kinderen gekocht, maar ook het lichaam. De Heidelberger Catechismus beschrijft dat heel mooi in vraag en antwoord 1: “Dat ik met lichaam en ziel, beide in het leven en sterven, niet mijn, maar mijns getrouwen Zaligmakers Jezus Christus eigen ben”.

Samenvattend: Bijbels gezien is het binnen bepaalde randvoorwaarden niet ongeoorloofd. Sterker nog: er is zeker het een en ander voor te zeggen. Wat niet zeggen wil, dat we het als een bijbels verplichting moeten zien. Een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd!
Afbeelding

Andréa B.
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Andréa B. » 25 apr 2006 12:43

Gerdien B. schreef:Ze hadden hem ook niet express zo opgebaard. Uit eindelijk bleef het oog ook wel dicht, maar het aanblik van de eerste dag is me helaas altijd erg goed bijgebleven.
Vandaar mijn keus dat ze van mijn ogen af moeten blijven.

Toen mijn oma was overleden (ik was toen een ukkie van een jaar of 6/7 maar weet het nog heel goed) bleven haar ogen ook niet dicht zitten. Ze hebben ze toen vast geplakt maar er zat een druppeltje lijm in haar ooghoekje, net een traan, dat beeld is mij ook nog altijd bij gebleven, ook al is het zolang geleden! Zoiets vergeet je denk ik nooit meer... Ze heeft niet met haar ogen open in de kist gelegen.

Bij mijn andere oma (dat is 3 jaar terug geweest) stond een van haar vingers de eerste dag omhoog, omdat de al stijf begon te worden toen ze haar aangekleed hebben en de handen opnieuw hebben gevouwen, de dag erna werd je weer slapper dus hebben ze haar vinger weer goed gedaan, maar dat is ook heel raar, ook zag ze er heel eng uit. Ik was de dag voor haar overlijden nog langs geweest, maar ze zag er in de kist heel anders en veel enger uit! Heel ingevallen en bleek.

Maar dat beeld blijft je juist bij, niet dat andere van toen ze nog leefde, en ze nog 'goed' waren...
I'm a flower.
Quickly fading.
Here Today.
Gone Tomorrow.

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 25 apr 2006 13:51

Het gaat idd voor de nabestaanden om het uiterlijk, zodat de overledene nog goed te zien is.

Maar, is het ook niet een heel naar idee dat iemand opgebaard ligt, waar bv het hart eruit is? Tlijkt mij toch enigzins een vreemd iets.
Misschien denk je er op dat moment niet aan, maar toen mijn collega verongelukt was, was zijn onderlichaam verbrijzeld. Hij lag dus opgebaard zonder onderlichaam. Dat zie je natuurlijk niet, maar ik vond het toch een heel nare gewaarwording om te kijken, hij zag er goed uit, hij was iig nog te zien, maar kvond et erg eng als ik er bij nadacht dat de rest er niet meer aan zat...
Afbeelding

Andréa B.
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Andréa B. » 25 apr 2006 14:25

Ja dat is wel raar ja, maar al zou ik donor worden (ik ben nu nog te jong dus denk ik er ook nog niet aan) dan zal ik het wel met mijn nabestaanden overleggen! Er zijn bij mij al aardig wat familieleden en kennissen overleden maar niemand heeft volgens mij zich als donor opgegeven. Dus ik weet zelf het gevoel er ook niet bij...
I'm a flower.
Quickly fading.
Here Today.
Gone Tomorrow.

Moontjuh
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Moontjuh » 01 jun 2006 13:40

ik ben ook nog te jong om donor te worden,(kmoe nog 2 jaartjes wachten met 2 maanden). dan wil ik alleen bloeddonor zijn denk ik, ik vind het heel erg mooi als mensen dat doen, mn oma 5 jaar geleden overleden, had leukemie ze heeft bijna een jaar ''langer'' geleeft omdat ze bloed van een ander kreeg toegediend, en ook wat andrea zei dat de beelden die je voor dat ze nog leefde niet meer kan herinderen en alleen van toen ze was overleden. dat beeld raak ik nooit meer kwijt, het blijf in mn geheugen staan. ik heb het heel sterk als het donker is of als het onweer en ik ben wakker zie ik het beeld heel vaak trug. ik weet ook niet hoe dat komt!! maar het is wel zo, ik vind het ook wel een mooi iets eigelijk, net als mn broertje kan zich mn oma niet meer herinderen.. dan mag ik van 'geluk'spreken dat ik nog een vaststaand beeld van mn oma heb.. (mn oma was alles voor me ookal was ik nog maar eenukkie)
- 4.5 kilo
aye voel me licht worde!!!

Lorijntje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Lorijntje » 03 jun 2006 15:34

ik ben donor en ze mogen alles van me hebben! Ik snap niet waarom ik het ene wel zou geven en het andere niet...Je ogen zijn dicht dus dat hoornvlies wil k ook wel geven, huid nemen ze heus niet van je gezicht af.. Ik zou ook een orgaan accepteren dus vind ik ook dat je donor moet zijn..Krijgen en niet geven is tuurlijk niet oke..T gevaar is dat ze je te vroeg doodverklaren..Dat was mijn enige bezwaar. Nu weet ik dat ik dat dan ook wel kan overlaten en me daar niet druk over hoef te maken. Misschien ben ik wat makkelijker omdat ik wekelijks met lichamen werk..

Lorijntje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Lorijntje » 03 jun 2006 15:40

Hm trouwens, artsen vinden het leven van de donor belangrijker dan van de ontvanger voor het overlijden hoor!! En artsen doen er echt alles aan om mensen in leven te houden! Dus heel bang voor te vroege doodverklaringen hoef je niet te zijn..Er zijn ook drie artsen die het lichaam moeten doodverklaren alvorens men overgaat tot transplantatie..Heb er deze week nog een symposium over gehad :)

hermanmulder

Berichtdoor hermanmulder » 09 aug 2006 21:17

Wanneer krijg je eigenlijk een papier waarop je het moet invullen? (kben zondag 18 geworden)

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 09 aug 2006 21:20

in ieder geval voor je negentiende

vlgs mij kreeg ik het in februari ofzo, weet niet precies, terwijl ik in juli 18 was geworden.
Het word altijd op 1 moment verstuurd dacht ik
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 09 aug 2006 21:50

Ik heb het nog steeds niet :?
- Home is in my head -

hermanmulder

Berichtdoor hermanmulder » 09 aug 2006 21:54

froske schreef:Ik heb het nog steeds niet :?

ik ook nog niet.. zal wel een keer komen denk ik, gewoon elke dag in de brievenbus kijken en je komt die envelop vanzelf wel tegen :?

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 09 aug 2006 22:00

Weest niet bezorgd, ik kreeg 'm een maand of negen na m'n achttiende verjaardag.
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 09 aug 2006 22:02

:lol: :lol: :lol:

Wel een grove fout dan trouwens. Stel dat je overlijd, dan weten ze nog niet wat ze moeten doen :?
- Home is in my head -

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 09 aug 2006 22:42

gewoon je keuze duidelijk aan je ouders kenbaar maken
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Terug naar “Archief”