Beste Denkertje21,
Bedank voor jou antwoord op mijn reactie, nog even een reflex.
Ik vraag mij af of het woord ‘homoseksualiteit’ voor jou wel van toepassing is.
Homoseksualiteit is een woord dat zwaar beladen is onder andersdenkenden, voornamelijk onder christenen. In beginsel betekend homoseksualiteit: ‘seksuele voorkeur voor leden van hetzelfde geslacht’. Dat zegt in de letterlijke betekenis niets, maar in de praxis weet iedereen dat dit te maken heeft met het bedrijven van gemeenschap zoals een man met een vrouw gemeenschap heeft. In eerste orgaan is die niet mogelijk, maar in tweede orgaan wel, waar ik nu niet verder over wil uitbreiden en ook niet nodig is, maar letwel! dit komt in eerste instantie voor de geest bij het woord homoseksualiteit. Het is een woord dat meer aangeeft dat het gaat om het seks, dus ‘geslachtelijke omgang’, dan dat het gaat over ‘liefde en trouw’, of vriendschap, waar jij steeds op doel.
Mijn opmerking in deze is, waarom zeg je niet zoals David zei tegen Jonathan in 2 Samuel 1:26: ‘(….) mijn broeder Jonathan! Gij waart mij zeer liefelijk; uw liefde was mij wonderlijker dan liefde der vrouwen’. In 1 en 2 Samuel kunnen wij de geschiedenis van David en Jonathan vinden. Daar kan gesproken worden over liefde en trouwen vriendschap of genegenheid waar zei zelfs een ‘verbond’ met elkaar maakte. Jonathan nu en David maakten een verbond, dewijl hij hem liefhad als zijn ziel (1Sa 18:3). Kijk eens hoe zei tot elkaar spraken in 1Samuel 20:4 Jonathan nu zeide tot David: ‘Wat uw ziel zegt, dat zal ik u doen’. In het woord ‘ziel’ komt de genegenheid tot uitdrukking van de bijzondere vriendschap.
Ik geloof niet dat ik uit de bocht vliegt als ik homoseksualiteit vergelijkt met sadomasochisten en anderen. Het is zo dat er bij sadomasochisten ook velen variaties in zijn. Er zijn er bijvoorbeeld onder die zich begeven tot bondage en let wel! zei doen dit met wederzijds goedvinden dus vrijwillig, er is geen dwang bij! Het is niet tegeloven dat zei tot een praxis komen wat in vroeger tijden tot de inquisitie gerekend werd. Ook de pedoseksuelen willen tot een vrijwillige en wederzijds goed vinden tot deze praxis komen. Je weet natuurlijk van de PNVD partij in oprichting, in Nederland, waar zei de leeftijd grens voor volwassenen willen verleggen naar 16 jaar.
Bovenstaande overwegende is het denk ik goed Denkertje21, dat je het beladen woord ‘homoseksualiteit’ met betrekking tot ‘liefde en trouw’ niet kan toepassen op het vriendschappelijk met elkaar omgaan, zoals bij David en Jonathan zo bijzonder was. Is het toch niet veelbeter om te zeggen ‘vrienden’ of ‘broeder’ in plaats van het wereldse Homo.