Bunschotense predikant vraagt om schorsing

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 31 jul 2006 16:43

Beste Denkertje21,

Bedank voor jou antwoord op mijn reactie, nog even een reflex.

Ik vraag mij af of het woord ‘homoseksualiteit’ voor jou wel van toepassing is.
Homoseksualiteit is een woord dat zwaar beladen is onder andersdenkenden, voornamelijk onder christenen. In beginsel betekend homoseksualiteit: ‘seksuele voorkeur voor leden van hetzelfde geslacht’. Dat zegt in de letterlijke betekenis niets, maar in de praxis weet iedereen dat dit te maken heeft met het bedrijven van gemeenschap zoals een man met een vrouw gemeenschap heeft. In eerste orgaan is die niet mogelijk, maar in tweede orgaan wel, waar ik nu niet verder over wil uitbreiden en ook niet nodig is, maar letwel! dit komt in eerste instantie voor de geest bij het woord homoseksualiteit. Het is een woord dat meer aangeeft dat het gaat om het seks, dus ‘geslachtelijke omgang’, dan dat het gaat over ‘liefde en trouw’, of vriendschap, waar jij steeds op doel.

Mijn opmerking in deze is, waarom zeg je niet zoals David zei tegen Jonathan in 2 Samuel 1:26: ‘(….) mijn broeder Jonathan! Gij waart mij zeer liefelijk; uw liefde was mij wonderlijker dan liefde der vrouwen’. In 1 en 2 Samuel kunnen wij de geschiedenis van David en Jonathan vinden. Daar kan gesproken worden over liefde en trouwen vriendschap of genegenheid waar zei zelfs een ‘verbond’ met elkaar maakte. Jonathan nu en David maakten een verbond, dewijl hij hem liefhad als zijn ziel (1Sa 18:3). Kijk eens hoe zei tot elkaar spraken in 1Samuel 20:4 Jonathan nu zeide tot David: ‘Wat uw ziel zegt, dat zal ik u doen’. In het woord ‘ziel’ komt de genegenheid tot uitdrukking van de bijzondere vriendschap.

Ik geloof niet dat ik uit de bocht vliegt als ik homoseksualiteit vergelijkt met sadomasochisten en anderen. Het is zo dat er bij sadomasochisten ook velen variaties in zijn. Er zijn er bijvoorbeeld onder die zich begeven tot bondage en let wel! zei doen dit met wederzijds goedvinden dus vrijwillig, er is geen dwang bij! Het is niet tegeloven dat zei tot een praxis komen wat in vroeger tijden tot de inquisitie gerekend werd. Ook de pedoseksuelen willen tot een vrijwillige en wederzijds goed vinden tot deze praxis komen. Je weet natuurlijk van de PNVD partij in oprichting, in Nederland, waar zei de leeftijd grens voor volwassenen willen verleggen naar 16 jaar.

Bovenstaande overwegende is het denk ik goed Denkertje21, dat je het beladen woord ‘homoseksualiteit’ met betrekking tot ‘liefde en trouw’ niet kan toepassen op het vriendschappelijk met elkaar omgaan, zoals bij David en Jonathan zo bijzonder was. Is het toch niet veelbeter om te zeggen ‘vrienden’ of ‘broeder’ in plaats van het wereldse Homo.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 31 jul 2006 19:51

Jantjes schreef: Beste Denkertje21,
Ik vraag mij af of het woord ‘homoseksualiteit’ voor jou wel van toepassing is.(...) In beginsel betekent homoseksualiteit: ‘seksuele voorkeur voor leden van hetzelfde geslacht’. (...) Het is een woord dat meer aangeeft dat het gaat om het seks, dus ‘geslachtelijke omgang’, dan dat het gaat over ‘liefde en trouw’, of vriendschap, waar jij steeds op doel.

Ik heb even de kern van je verhaal er uitgelicht. Je komt met een mooi voorbeeld aan van David en Jonathan. Ik heb dat tot dusver niet willen gebruiken omdat er wel iets over liefde staat, maar daar weer niets over lichamelijke liefde wordt geschreven...

Toch wil ik heel helder zijn. Mijn gevoel voor mannen is compleet, dus niet alleen kameraadschappelijk. Maar het mag niet zo zijn dat liefde wordt gereduceerd tot lust. Niet bij homo's en niet bij hetero's. Ik voel mij van jongs af aangetrokken tot mannen, geestelijk en lichamelijk. ik voel me er meer bij thuis, het is mijn eigen soort. En net als een heterostel in verkeringstijd heel goed zonder seks kan, kan ik dat ook. Alleen al het samenzijn, het delen van alles, het samen bidden, het er zijn voor elkaar is al een wonder waarbij ik me op m'n gemak voel. Maar laten we elkaar geen mietje noemen: ook lichamelijk voel ik me aangetrokken tot de warmte van een man. Dit mag je nooit scheiden!!! Helaas gebeurt dat hier steeds. Steeds weer komt men aan met teksten over 'seks tussen twee mannen'. Je gaat toch liefde niet reduceren tot seks?? Dan doe je gevoel te kort.

In tegenstelling tot de gemiddelde niet christelijke homo die gewoon deot wat lekker is, wil ik graag mijn leven voor God leven Die iedere dag weer zo oneindig goed voor me is, dat ik niet anders kan en wil dan voor Hem te leven. En ik geloof met heel mijn hart dat dat kan als homo, zoals ik het hierboven heb beschreven...

Riska

Berichtdoor Riska » 31 jul 2006 20:21

Scape schreef:Ik blijf geduldig hoor, er zijn belangrijkere zaken om mij druk over te maken. Maar soms, soms kriebelt het.

En gelijk heb je - ik ken diverse homoseksuele mensen en ze zijn stuk voor stuk buitengewoon integer. Ik maak me ook altijd weer kwaad als homofilie met pedofilie vergeleken wordt!
Ze hebben echt helemaal niets met elkaar te maken...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 aug 2006 13:06

behalve, in de ogen van sommigen, één ding.... dat het twee vormen van seksualiteit zijn die beiden volgens sommigen onbijbels en dus zondig zijn :) Maar Scape heeft gelijk, de vergelijking voegt niets toe aan de discussie en kan beter niet genoemd worden.

Ik vind het ook wel een beetje mooi geweest, deze discussie :) Als het echt wat nieuws bij komt zal ik het vast niet kunnen laten om te reageren, verder ga ik ff wat rustiger aan doen in dit topic :)

Groot compliment voor de openheid van Froske en Denkertje en heel veel succes, ga met God.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 01 aug 2006 13:08

Dank je :wink:

Jij ook bedankt voor de openheid :)
- Home is in my head -

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 03 aug 2006 09:30

Marnix schreef: Groot compliment voor de openheid van Froske en Denkertje en heel veel succes, ga met God.

Bedankt Marnix!
Intussen ben ik wel heel benieuwd hoe het met dominee Ophoff gaat! Weet iemand dat?

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 07 aug 2006 17:42

Denkertje21 schreef:
Jantjes schreef: Beste Denkertje21,
Ik vraag mij af of het woord ‘homoseksualiteit’ voor jou wel van toepassing is.(...) In beginsel betekent homoseksualiteit: ‘seksuele voorkeur voor leden van hetzelfde geslacht’. (...) Het is een woord dat meer aangeeft dat het gaat om het seks, dus ‘geslachtelijke omgang’, dan dat het gaat over ‘liefde en trouw’, of vriendschap, waar jij steeds op doel.

Ik heb even de kern van je verhaal er uitgelicht. Je komt met een mooi voorbeeld aan van David en Jonathan. Ik heb dat tot dusver niet willen gebruiken omdat er wel iets over liefde staat, maar daar weer niets over lichamelijke liefde wordt geschreven...

Toch wil ik heel helder zijn. Mijn gevoel voor mannen is compleet, dus niet alleen kameraadschappelijk. Maar het mag niet zo zijn dat liefde wordt gereduceerd tot lust. Niet bij homo's en niet bij hetero's. Ik voel mij van jongs af aangetrokken tot mannen, geestelijk en lichamelijk. ik voel me er meer bij thuis, het is mijn eigen soort. En net als een heterostel in verkeringstijd heel goed zonder seks kan, kan ik dat ook. Alleen al het samenzijn, het delen van alles, het samen bidden, het er zijn voor elkaar is al een wonder waarbij ik me op m'n gemak voel. Maar laten we elkaar geen mietje noemen: ook lichamelijk voel ik me aangetrokken tot de warmte van een man. Dit mag je nooit scheiden!!! Helaas gebeurt dat hier steeds. Steeds weer komt men aan met teksten over 'seks tussen twee mannen'. Je gaat toch liefde niet reduceren tot seks?? Dan doe je gevoel te kort.

In tegenstelling tot de gemiddelde niet christelijke homo die gewoon deot wat lekker is, wil ik graag mijn leven voor God leven Die iedere dag weer zo oneindig goed voor me is, dat ik niet anders kan en wil dan voor Hem te leven. En ik geloof met heel mijn hart dat dat kan als homo, zoals ik het hierboven heb beschreven...

En daarom vind ik het nog vaak heel moeilijk om er een duidelijk standpunt uit te halen voor mezelf. Want uit dit verhaal heb wel naar voren kunnen halen wat ik al langer dacht.. Homo's (rot woord eigelijk vanwege de negatieve bijklank).. hebben voor mijn gevoel dezelfde vorm van liefde voor elkaar als wat ik voor mijn vrouw voel. En dat zou niet mogen? Ik vraag me af waar het verbod werkelijk ligt? Zou dat niet in de ontucht zitten? Het met jan en alleman doen en de verschillende vormen totaal uit zijn verband rukken en het vernielen van diepere gevoelens? Als ik soms de smerige verhalen hoor op mijn werk.. dan word ik daar echt giftig van. Als of je het over een stuk brood heb dat lekker is. Zo weinig respect als er nog is voor deze zuivere vormen van liefde.

Groet,

Fly29
Geloof, Hoop en Liefde

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 07 aug 2006 19:31

Fly29 schreef: Homo's (rot woord eigelijk vanwege de negatieve bijklank).. hebben voor mijn gevoel dezelfde vorm van liefde voor elkaar als wat ik voor mijn vrouw voel. En dat zou niet mogen? Ik vraag me af waar het verbod werkelijk ligt? Zou dat niet in de ontucht zitten? Het met jan en alleman doen en de verschillende vormen totaal uit zijn verband rukken en het vernielen van diepere gevoelens? Als ik soms de smerige verhalen hoor op mijn werk.. dan word ik daar echt giftig van. Als of je het over een stuk brood heb dat lekker is. Zo weinig respect als er nog is voor deze zuivere vormen van liefde.

Je raakt hier helemaal de kern! Bedankt, het is zo gaaf om dat van een hetero te horen! Het is haast niet uit te leggen dat het bestaat: pure, mooie en onbezoedelde liefde tussen twee mannen, waarbij op een prachtige manier de liefde in allerlei vormen wordt geuit. Om het wat plastisch te zeggen: een jongen 'gebruikt' en andere jongen niet, zoals een jongen een meisje niet 'gebruikt. Als er liefde is, is er een uitwisseling van liefde en warmte. Ja, en delen daarvan noemen we ook seks, maar daar draait het toch niet om? Het is wederzijdse geborgenheid...

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 07 aug 2006 20:32

Graag gedaan. Ik houd wel van dit soort diepgaande dingen.
Kreeg wel eens voor mijn oren dat ik niet zoveel moest nadenken over dingen. Maar gewoon aan moest nemen. Maar dat kan ik niet. Om de simpele reden, het is me te makkelijk om zo te denken.

Groet,

Fly29
Geloof, Hoop en Liefde

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 08 aug 2006 09:40

Bij het programma Schepper en Co is een tijd geleden een uitzending geweest over een homosexuele dominee. Op internet kun je deze nog bekijken op de volgende link:

http://schepper.ncrv.nl/ncrv?nav=ufbkuCsHtGAebCvaCZWcE

Misschien wel interessant n.a.v. deze discussie :wink:
- Home is in my head -

PeterD

Berichtdoor PeterD » 08 aug 2006 16:15

froske schreef:Bij het programma Schepper en Co is een tijd geleden een uitzending geweest over een homosexuele dominee. Op internet kun je deze nog bekijken op de volgende link:

Sorry, maar er wordt compleet om de vraag heen gedraaid of het nu volgens Gods Woord is toegestaan. Leuk zo'n uitzending, weer een half uur de TV gevuld met onzin...

Ik vind dus dat het niets toevoegd...

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 08 aug 2006 18:09

PeterD schreef:
froske schreef:Bij het programma Schepper en Co is een tijd geleden een uitzending geweest over een homosexuele dominee. Op internet kun je deze nog bekijken op de volgende link:

Sorry, maar er wordt compleet om de vraag heen gedraaid of het nu volgens Gods Woord is toegestaan. Leuk zo'n uitzending, weer een half uur de TV gevuld met onzin...

Had je iets anders verwacht van dat programma?

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 08 aug 2006 21:50

PeterD schreef:

Het programma heet niet: "kan homosexualiteit volgens Gods Woord?"
maar: "homosexualiteit & de kerk"

En daar ging deze discussie meer om, dan het wel of niet verhaal :wink:
- Home is in my head -

PeterD

Berichtdoor PeterD » 09 aug 2006 07:40

froske schreef:Het programma heet niet: "kan homosexualiteit volgens Gods Woord?"
maar: "homosexualiteit & de kerk"

En daar ging deze discussie meer om, dan het wel of niet verhaal :wink:

De kerk staat onder gezag van Christus, Diens wil is verwoord in de Heilige Schrift. Als de kerk als basis vraag de keuze laat aan de gemeenteleden: óf een homostel accepteren,óf een homostel heenzenden, is de kerk niet volgens Gods Woord bezig. Toets eerst de feiten aan Gods Woord en baseer je vervolgens daarop. De kerk die dat niet doet is een dwalende kerk die geen richting meer kent.

Riska

Berichtdoor Riska » 09 aug 2006 09:13

PeterD schreef:De kerk staat onder gezag van Christus, Diens wil is verwoord in de Heilige Schrift. Als de kerk als basis vraag de keuze laat aan de gemeenteleden: óf een homostel accepteren,óf een homostel heenzenden, is de kerk niet volgens Gods Woord bezig. Toets eerst de feiten aan Gods Woord en baseer je vervolgens daarop. De kerk die dat niet doet is een dwalende kerk die geen richting meer kent.

En wat wilde je nou zeggen? Wat is goed of fout in jouw ogen wat een kerk doet?
Wegzenden - en dus liefdeloos zijn of accepteren en "dus" (let op de aanhalingstekens) in de ogen van een aantal hier, tegen Gods wil ingaan?
Zou er echt geen gulden middenweg kunnen zijn?
De betrokken dominee in Schepper &Co ken ik als een zeer integer en oprecht iemand, die geprobeerd heeft zijn weg te zoeken binnen de kerk en het gesprek erover ook blijft aangaan.

Terug naar “Archief”