Situatie in Israel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 05 aug 2006 22:00

op cnn was vorige week te zien dat ze vanuit garages raketten aan het afschieten waren.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 05 aug 2006 22:16

Nog een opmerkelijk bericht: Duitsland stuurt sowieso geen militairen voor die eventuele vredesmacht. Dit met name i.v.m. het oorlogsverleden. Het huidige Duitsland is toch geheel anders dan het Nazi-Hitler-Duitsland? Wat heeft de huidige generatie er mee te maken. Het is toch van de zotten dat zij hiervoor geen politieke steun voor krijgen?

M.i. zou Duitsland ook een permanente zetel in de V-raad van de VN moeten hebben, het is immers (zeker economisch) een belangrijke macht en streeft bijv. Frankrijk in een aantal opzichten voorbij. Maar ja, Frankrijk uit een permanente V-raadszetel... gibts fire... Maar goed, dit is weer een ander verhaal. Laten we bij Israël blijven. :)

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 05 aug 2006 22:36

Zo wordt je gemanipuleerd door de media, een goed verhaal ook in Trouw vandaag, maar klik hier maar eens op.

http://eureferendum.blogspot.com/2006/0 ... ng-it.html

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 05 aug 2006 23:47

Yael schreef:Libanon gaf en geeft huisvesting aan Hezbollah en heeft in al die jaren niets tegen hen ondernomen. Voor mij is Libanon niet onschuldig.
Israel heeft er niet om gevraagt dat Hezbollah haar aanviel, 2 soldaten ontvoerde en er 8 doden. En daarna te beginnen met beschietingen op Noord Israel. Denk je dat Israel werkelijk op de huidige situatie zat te wachten? Ik weet zeker van niet. En wie tips heeft voor Israel om anders te reageren dan hoe ze nu reageert mail dan hierheen.

In het 57 pagina tellende topic heb ik nog geen een, maar dan ook echt geen een tegenstander gehoord die tips heeft gegeven hoe Israël beter had kunnen reageren. Zet die kritiek ook eens om in een gewenster scenario......kritiek leveren kan iedereen. Want wat heeft Israël aan kritiek als het geen eens opbuwend is?
Afbeelding

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 06 aug 2006 01:51

nou ze kunnen natuurlijk altijd nog commando-eenheden op pad sturen om de katusja-trucks op te blazen, de opslagplaatsen te saboteren en...

maar dat soort dingen kunnen ze zelf veel beter bedenken, en het feit dat ze dat niet gedaan hebben (althans, ik heb het niet in het nieuws gezien) is een teken dat het misschien niet de meest gewenste manier is.
what the soul hides, blood tells

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 06 aug 2006 06:29

reform schreef:In het 57 pagina tellende topic heb ik nog geen een, maar dan ook echt geen een tegenstander gehoord die tips heeft gegeven hoe Israël beter had kunnen reageren. Zet die kritiek ook eens om in een gewenster scenario......kritiek leveren kan iedereen. Want wat heeft Israël aan kritiek als het geen eens opbuwend is?

Omdat het de enige optie is wil nog niet zeggen dat we blij hoeven zijn met die optie. In Israël zullen ze wel diep hebben nagedacht voor ze hier aan begonnen en in onmogelijke situaties moet je onmogelijke keuzes maken. Alsof wij leken hier, met onze beperkte informatie, eventjes beter tactisch inzicht zouden hebben dan de politici daar.

Wat mij opvalt is dat er zo nu en dan doorschemert dat mensen hier wel heel erg likkebaardend toekijken hoe de joden (toch het lievelingetje van God) op geheel oud-testamentische wijze huis aan het houden zijn onder de arabieren (de "vijand").

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 06 aug 2006 10:15

MrSokkie schreef:
reform schreef:In het 57 pagina tellende topic heb ik nog geen een, maar dan ook echt geen een tegenstander gehoord die tips heeft gegeven hoe Israël beter had kunnen reageren. Zet die kritiek ook eens om in een gewenster scenario......kritiek leveren kan iedereen. Want wat heeft Israël aan kritiek als het geen eens opbuwend is?

Omdat het de enige optie is wil nog niet zeggen dat we blij hoeven zijn met die optie. In Israël zullen ze wel diep hebben nagedacht voor ze hier aan begonnen en in onmogelijke situaties moet je onmogelijke keuzes maken. Alsof wij leken hier, met onze beperkte informatie, eventjes beter tactisch inzicht zouden hebben dan de politici daar.

Wat mij opvalt is dat er zo nu en dan doorschemert dat mensen hier wel heel erg likkebaardend toekijken hoe de joden (toch het lievelingetje van God) op geheel oud-testamentische wijze huis aan het houden zijn onder de arabieren (de "vijand").

Wat mij opvalt is dat sommigen er wel heel erg blijk van geven ani-Israël te zijn.

Deze personen doen ook vaak totaal ongenuanceerde uitspraken, leveren niets dan commentaar op de wijze waarop Israël te werk gaat maar zodra ze om een oplossing gevraagd wordt, of een mening hoe het wél zou moeten, staan ze met de mond vol tanden.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 06 aug 2006 11:12

Markie schreef:
Wat mij opvalt is dat sommigen er wel heel erg blijk van geven ani-Israël te zijn. Deze personen doen ook vaak totaal ongenuanceerde uitspraken, leveren niets dan commentaar op de wijze waarop Israël te werk gaat maar zodra ze om een oplossing gevraagd wordt, of een mening hoe het wél zou moeten, staan ze met de mond vol tanden.

En zo is het begrip weer ver te zoeken op dit forum; begrip voor de burgerslachtoffers van Libanon bij groep A, en begrip voor de onmogelijke positie van Israel bij groep B.

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 06 aug 2006 11:13

Mrsokkie schreef:Omdat het de enige optie is wil nog niet zeggen dat we blij hoeven zijn met die optie. In Israël zullen ze wel diep hebben nagedacht voor ze hier aan begonnen en in onmogelijke situaties moet je onmogelijke keuzes maken. Alsof wij leken hier, met onze beperkte informatie, eventjes beter tactisch inzicht zouden hebben dan de politici daar.

Je zegt zelf al dat het de enige optie is. Ik ben ook niet blij met die optie, maar Israël valt toch niets te verwijten als zij maar één optie hebben (andere landen hadden het zelfde gedaan).

Likkebaardend slaat natuurlijk nergens op........ik zeg alleen dat Israël niets valt te verwijten, zolang er geen betere opties aandienen (als er betere opties waren, dan verwijt ik Israël). Ze zijn inderdaad het uitverkozen volk, dat brengt niet alleen voorrechten met zich mee, maar ook heel veel verplichtingen, die andere volken niet hebben.
Laatst gewijzigd door reform op 06 aug 2006 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 aug 2006 11:16

Wat mij opvalt is dat sommigen er wel heel erg blijk van geven ani-Israël te zijn.
Ik ben hooguit anti-Israel als hier mensen zeggen 'maar de Staat Israel is wél de Staat die God wíl!'... No way.. Ik bewandel denk ik een middenweg..

Over wat TKF zich afvroeg over Nazi-duitsland; uiteraard zijn deze Duitsers geen Nazi's, maar ik kan mij voorstellen dat een land om wille van de ideën, linkjes die mensen daarleggen reusachtig kippenvel krijgen bij het zien van een Duitse militair.. Ik vind dat we maar eens de stap moeten zetten over de Holocaust heen, over Nazi-verleden heen en eerlijk moeten gaan kijken naar de situatie die er nu is. Probleem is dat kan niet altijd.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 06 aug 2006 11:18

Ik ben hooguit anti-Israel als hier mensen zeggen 'maar de Staat Israel is wél de Staat die God wíl!'... No way.. Ik bewandel denk ik een middenweg..

Waarom wil God dat niet?
Afbeelding

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 aug 2006 11:23

reform schreef:

Waarom wil God dat niet?
Gods Wil is iets anders als of 'God dat wil'.. De Joden zijn Gods volk, Israel is niet Gods Staat. Ofwel; het zionisme..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 06 aug 2006 11:27

reform schreef:Je zegt zelf al dat het de enige optie is. Ik ben ook niet blij met die optie, maar Israël valt toch niets te verwijten als zij maar één optie hebben (andere landen hadden het zelfde gedaan).

Likkebaardend slaat natuurlijk nergens op........ik zeg alleen dat Israël niets valt te verwijten, zolang er geen betere opties aandienen (als er betere opties waren, dan verwijt ik Israël). Ze zijn inderdaad het uitverkozen volk, dat brengt niet alleen voorrechten met zich mee, maar ook heel veel verplichtingen, die andere volken niet hebben.

Opmerkingen als "Waar gehakt wordt, vallen spaanders" en "De Libanese bevolking was gewaarschuwd dus hadden ze kunnen vertrekken" komen nu eenmaal niet op mij over als overlopend van het mededogen. En tja, zolang 1 partij denkt dat er pas vrede is als alle Joden de zee in gedreven zijn, en de andere partij (of beide) gelooft dat God aan hun kant staat kun je je afvragen of een oplossing uberhaupt tot de mogelijkheden behoort.

Dan had Israel misschien ook economische maatregelen tegen Libanon kunnen laten nemen door de VN ofzo, om ze te dwingen Hezbollah intern aan te pakken, maar dit is nu even een naieve opwelling. Nu voer je een oorlog met heel veel slachtoffers, terwijl het resultaat zal zijn dat Libanon 20 jaar teruggeschoten wordt en de raketaanvallen gewoon weer doorgaan zodra Israel bezwijkt onder de internationale druk.

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 06 aug 2006 11:29

Raido schreef:
reform schreef:

Waarom wil God dat niet?
Gods Wil is iets anders als of 'God dat wil'.. De Joden zijn Gods volk, Israel is niet Gods Staat. Ofwel; het zionisme..

God belooft een land aan z'n volk. De Joden zijn Gods volk. In Israël wonen voornamelijk Joden. Dus ik zie even niet waarom God dat niet wil, als God het heeft beloofd. De staat Israël is momenteel zelfs kleiner....dan wat God beloofd heeft.
Afbeelding

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 06 aug 2006 11:35

reform schreef:God belooft een land aan z'n volk. De Joden zijn Gods volk. In Israël wonen voornamelijk Joden. Dus ik zie even niet waarom God dat niet wil, als God het heeft beloofd. De staat Israël is momenteel zelfs kleiner....dan wat God beloofd heeft.

Tja, en zolang de ene partij alle Joden de zee in wil drijven, en de andere partij de door God beloofde gebieden wil claimen (onder het mom, God staat aan onze kant, wat kan er fout gaan) is dit een conflict wat niet op te lossen is, wat escaleert en escaleert tot het met een portie bruut geweld weer een beetje tot bedaren wordt gebracht.

Oplossingen vergen compromissen, en compromissen vergen enige redelijkheid, en dat is bij sommige partijen ver te zoeken.

Terug naar “Archief”