Situatie in Israel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 05 aug 2006 18:45

Tante Nel een vrouw met lef. Respect! d:)b :lol:

De Hezbollah beschietingen hebben de laatste 2 dagen meen ik 6 Arabische Israelisch het leven gekost. Zijn dat dan martelaren? :shock:

check dit, de Islam is duidelijk ook verdeeld.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 05 aug 2006 18:51

maar dat zal Hezbollah natuurlijk een zorg zijn :)

tenzij die Saoudi enigszins een vinger in de pap heeft ergens.
what the soul hides, blood tells

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 05 aug 2006 18:51

JERUZALEM (AP) – De Israëlische luchtmacht heeft zaterdag pamfletten uitgestrooid boven Sidon, de op twee na grootste stad in Libanon. In de pamfletten worden de bewoners gemaand hun huizen te verlaten en een veilig heenkomen te zoeken in het noorden van Libanon.

De bevolking wordt uitgelegd dat het Israëlische leger harde acties voorbereidt tegen terroristische cellen in Sidon, van waaruit de Hezbollah raketaanvallen op Israëlische doelen uitvoert. Om zoveel mogelijk te voorkomen dat er burgerslachtoffers vallen, zei het leger, wordt de bevolking gewaarschuwd om naar het noorden van het land te vertrekken.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 05 aug 2006 18:55

tuurlijk, dat pleit voor Israel. Logisch, en prima van ze.

Maarre...

het is niet niks om het halve land te vragen om te evacueren, of wel?
Zorgt het Israelische leger voor onderdak, kleding, voedsel etc?

Nee, ze dekken zich alleen in om geen burgerslachtoffers te maken, maar hoe en waar moeten die inwoners nu heen? Je kan wel zorgen dat er geen burgerslachtoffers vallen, maar zorg je er ook voor DAT ze fatsoenlijk naar het noorden kunnen reizen?

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 05 aug 2006 18:58

Daar is de Libanese regering verantwoordelijk voor.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 05 aug 2006 18:59

het is nu al een maand bekend dat Israel een bufferzone wil. dus de mensen in libanon wisten dat dit er aan kwam. ze mogen blij zijn dat Israel steeds waarschuwt, want ze hadden net zo goed aan kunnen vallen omdat ze weten dat er raketinstallaties staan. ze spelen hezbollah wel een beetje in de kaart hiermee want die weten nu dat er een aanval komt. maar toch waarschuwt israel. israel is duidelijk niet bezig om de libanezen het slachtoffer te laten worden van deze terroristen.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 05 aug 2006 18:59

tja...

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 05 aug 2006 19:03

alsof mensen bij het eerste het beste pamflet huis en haard verlaten om maar een tijdje als vluchteling in een kamp in een ander land te gaan zitten. Zo 'nobel' is het dus niet van Israel, vooral niet omdat ze wel eerst alle infrastructuur kapot schieten (volgens mij is er nu helemaal geen directe landweg meer tussen libanon en syrie) en vervolgens mensen oproepen te vertrekken.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 05 aug 2006 19:05

MrSokkie schreef:alsof mensen bij het eerste het beste pamflet huis en haard verlaten om maar een tijdje als vluchteling in een kamp in een ander land te gaan zitten. Zo 'nobel' is het dus niet van Israel, vooral niet omdat ze wel eerst alle infrastructuur kapot schieten (volgens mij is er nu helemaal geen directe landweg meer tussen libanon en syrie) en vervolgens mensen oproepen te vertrekken.

je bent niet afhankelijk van een weg om weg te komen, maar dat terzijde. Israel mag niet bombaderen omdat er dan burgerslachtoffers vallen, maar ze mogen ook niet waarschuwen omdat dit niet nobel is volgens jou. wat moeten ze dan?

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 05 aug 2006 19:07

johannes1 schreef:
MrSokkie schreef:alsof mensen bij het eerste het beste pamflet huis en haard verlaten om maar een tijdje als vluchteling in een kamp in een ander land te gaan zitten. Zo 'nobel' is het dus niet van Israel, vooral niet omdat ze wel eerst alle infrastructuur kapot schieten (volgens mij is er nu helemaal geen directe landweg meer tussen libanon en syrie) en vervolgens mensen oproepen te vertrekken.

je bent niet afhankelijk van een weg om weg te komen, maar dat terzijde. Israel mag niet bombaderen omdat er dan burgerslachtoffers vallen, maar ze mogen ook niet waarschuwen omdat dit niet nobel is volgens jou. wat moeten ze dan?

tja, erg leuk allemaal, maar dit is een complexe situatie. Israel heeft volgens de gegeven veel infrastructuur aan puin geschoten, dus het wordt al moeilijker voor burgers om die infrastructuur te gaan gebruiken. En je ziet het in veel oorlogen: colonnes worden vaak beschoten omdat men denkt dat het eventueel militaire transporten zijn. Maar wat als blijkt dat het burgers zijn?
En dan krijg je natuurlijk nog het feit dat er Israelische slachtoffers kunnen vallen, want een luchtaanval op Sidon is dan al voorzien (vanwege de waarschuwingen) en Hezbollah hoeft maar een paar anti-air stellingen in te richten en je bent klaar.

Daarnaast: ik weet niet veel af van het landschap in Libanon, maar wat ik ervan weet is dat het geen vlak land is zoals Nederland.
Wat betreft "je hebt geen weg nodig om te evacueren" wordt het dan al een stuk lastiger...

Libanon wiki schreef:Libanon grenst in het westen aan de Middellandse Zee met een kustlijn van 225 km. Ten noorden en oosten van het land ligt Syrië (grenslijn 375 km) en ten zuiden grenst het aan Israël (grenslijn 79 km).

In het land bevindt zich het gebergte Libanon. De oostgrens met Syrië wordt gemarkeerd door de Anti-Libanon, een ander gebergte. Het woord Libanon (ook "Loubnan" of "Lebnan") komt van het Aramese woord laban dat 'wit' betekent, een verwijzing naar de besneeuwde pieken van de Libanon. Tussen deze twee gebergtes in loopt de brede Bekavallei.

De belangrijkste rivieren zijn de Litani en de Orontes (of Asi).

Het land heeft door de hoge bergen geen gebrek aan water. Van oudsher is Libanon een belangrijke leverancier van hout. De Libanonceder is nog steeds het symbool van het land en opgenomen in de nationale vlag.

laten we er vanuit gaan dat Libanon een berglandschap heeft.
En "wegen" zijn dan belangrijker dan je denkt. In berglandschappen zijn er niet voor niets "wegen".
Laatst gewijzigd door Serenity op 05 aug 2006 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 aug 2006 19:10

Yael schreef:Daar is de Libanese regering verantwoordelijk voor.

Ja, natuurlijk. "Hallo Libanese regering, wij gaan jullie bombarderen, zouden jullie zo aardig willen zijn om het puin te ruimen? Daar zijn wij namelijk niet verantwoordelijk voor."

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 05 aug 2006 19:11

tja, erg leuk allemaal, maar dit is een complexe situatie. Israel heeft volgens de gegeven veel infrastructuur aan puin geschoten, dus het wordt al moeilijker voor burgers om die infrastructuur te gaan gebruiken. En je ziet het in veel oorlogen: colonnes worden vaak beschoten omdat men denkt dat het eventueel militaire transporten zijn. Maar wat als blijkt dat het burgers zijn?

dit is alleen geen oorlog. Israel valt alleen de plekken aan waar de raketinstallaties staan. of waar hezbollah zit. heb je de afgelopen maand al gehoord dat ze mensen of wagens aanvielen?

Daarnaast: ik weet niet veel af van het landschap in Libanon, maar wat ik ervan weet is dat het geen vlak land is zoals Nederland.
Wat betreft "je hebt geen weg nodig om te evacueren" wordt het dan al een stuk lastiger...

een kat in het nauw maakt rare sprongen zegt men wel eens. dus als je voor je leven moet vluchten dan vlucht je. niet alleen over de weg maar ook anders. deden ze vroeger waarschijnlijk ook toen er geen wegen waren.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 05 aug 2006 19:12

Aragorn schreef:
Yael schreef:Daar is de Libanese regering verantwoordelijk voor.

Ja, natuurlijk. "Hallo Libanese regering, wij gaan jullie bombarderen, zouden jullie zo aardig willen zijn om het puin te ruimen? Daar zijn wij namelijk niet verantwoordelijk voor."

nee om te zorgen dat zijn burgers veilig zijn

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 05 aug 2006 19:12

johannes1 schreef:

dit is alleen geen oorlog. Israel valt alleen de plekken aan waar de raketinstallaties staan. of waar hezbollah zit. heb je de afgelopen maand al gehoord dat ze mensen of wagens aanvielen?

als dat zo is hoeft Israel de Libanese bevolking ook niet op te roepen om te vluchten...

een kat in het nauw maakt rare sprongen zegt men wel eens. dus als je voor je leven moet vluchten dan vlucht je. niet alleen over de weg maar ook anders. deden ze vroeger waarschijnlijk ook toen er geen wegen waren.

wij hebben makkelijk praten...

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 05 aug 2006 19:13

johannes1 schreef:je bent niet afhankelijk van een weg om weg te komen, maar dat terzijde.

Wat dan? je hele huisraad op een ezeltje en gaan lopen? Is wel een eindje naar syrië hoor.

Israel mag niet bombaderen omdat er dan burgerslachtoffers vallen, maar ze mogen ook niet waarschuwen omdat dit niet nobel is volgens jou. wat moeten ze dan?

Zoals serenity zegt, het is allemaal erg complex, en israel zal niet zo maar begonnen zijn met bombarderen. Het is echter een wespennest waar ik mij niet in steek. Wel is het misschien wijs te kijken naar eventuele bijkomende motieven van bepaald gedrag. Israel strooit pamfletten waarschijnlijk meer om internationale kritiek te kunnen beantwoorden dan dat ze daadwerkelijk denken dat ze een volksverhuizing op gang brengen over ezelpaadjes.

Terug naar “Archief”