De Hezbollah beschietingen hebben de laatste 2 dagen meen ik 6 Arabische Israelisch het leven gekost. Zijn dat dan martelaren?

check dit, de Islam is duidelijk ook verdeeld.
Moderator: Moderafo's
MrSokkie schreef:alsof mensen bij het eerste het beste pamflet huis en haard verlaten om maar een tijdje als vluchteling in een kamp in een ander land te gaan zitten. Zo 'nobel' is het dus niet van Israel, vooral niet omdat ze wel eerst alle infrastructuur kapot schieten (volgens mij is er nu helemaal geen directe landweg meer tussen libanon en syrie) en vervolgens mensen oproepen te vertrekken.
johannes1 schreef:MrSokkie schreef:alsof mensen bij het eerste het beste pamflet huis en haard verlaten om maar een tijdje als vluchteling in een kamp in een ander land te gaan zitten. Zo 'nobel' is het dus niet van Israel, vooral niet omdat ze wel eerst alle infrastructuur kapot schieten (volgens mij is er nu helemaal geen directe landweg meer tussen libanon en syrie) en vervolgens mensen oproepen te vertrekken.
je bent niet afhankelijk van een weg om weg te komen, maar dat terzijde. Israel mag niet bombaderen omdat er dan burgerslachtoffers vallen, maar ze mogen ook niet waarschuwen omdat dit niet nobel is volgens jou. wat moeten ze dan?
Libanon wiki schreef:Libanon grenst in het westen aan de Middellandse Zee met een kustlijn van 225 km. Ten noorden en oosten van het land ligt Syrië (grenslijn 375 km) en ten zuiden grenst het aan Israël (grenslijn 79 km).
In het land bevindt zich het gebergte Libanon. De oostgrens met Syrië wordt gemarkeerd door de Anti-Libanon, een ander gebergte. Het woord Libanon (ook "Loubnan" of "Lebnan") komt van het Aramese woord laban dat 'wit' betekent, een verwijzing naar de besneeuwde pieken van de Libanon. Tussen deze twee gebergtes in loopt de brede Bekavallei.
De belangrijkste rivieren zijn de Litani en de Orontes (of Asi).
Het land heeft door de hoge bergen geen gebrek aan water. Van oudsher is Libanon een belangrijke leverancier van hout. De Libanonceder is nog steeds het symbool van het land en opgenomen in de nationale vlag.
tja, erg leuk allemaal, maar dit is een complexe situatie. Israel heeft volgens de gegeven veel infrastructuur aan puin geschoten, dus het wordt al moeilijker voor burgers om die infrastructuur te gaan gebruiken. En je ziet het in veel oorlogen: colonnes worden vaak beschoten omdat men denkt dat het eventueel militaire transporten zijn. Maar wat als blijkt dat het burgers zijn?
Daarnaast: ik weet niet veel af van het landschap in Libanon, maar wat ik ervan weet is dat het geen vlak land is zoals Nederland.
Wat betreft "je hebt geen weg nodig om te evacueren" wordt het dan al een stuk lastiger...
Aragorn schreef:Yael schreef:Daar is de Libanese regering verantwoordelijk voor.
Ja, natuurlijk. "Hallo Libanese regering, wij gaan jullie bombarderen, zouden jullie zo aardig willen zijn om het puin te ruimen? Daar zijn wij namelijk niet verantwoordelijk voor."
johannes1 schreef:tja, erg leuk allemaal, maar dit is een complexe situatie. Israel heeft volgens de gegeven veel infrastructuur aan puin geschoten, dus het wordt al moeilijker voor burgers om die infrastructuur te gaan gebruiken. En je ziet het in veel oorlogen: colonnes worden vaak beschoten omdat men denkt dat het eventueel militaire transporten zijn. Maar wat als blijkt dat het burgers zijn?
dit is alleen geen oorlog. Israel valt alleen de plekken aan waar de raketinstallaties staan. of waar hezbollah zit. heb je de afgelopen maand al gehoord dat ze mensen of wagens aanvielen?
Daarnaast: ik weet niet veel af van het landschap in Libanon, maar wat ik ervan weet is dat het geen vlak land is zoals Nederland.
Wat betreft "je hebt geen weg nodig om te evacueren" wordt het dan al een stuk lastiger...
een kat in het nauw maakt rare sprongen zegt men wel eens. dus als je voor je leven moet vluchten dan vlucht je. niet alleen over de weg maar ook anders. deden ze vroeger waarschijnlijk ook toen er geen wegen waren.
johannes1 schreef:je bent niet afhankelijk van een weg om weg te komen, maar dat terzijde.
Israel mag niet bombaderen omdat er dan burgerslachtoffers vallen, maar ze mogen ook niet waarschuwen omdat dit niet nobel is volgens jou. wat moeten ze dan?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten