TK
Vaak wekken ze de indruk dat de Joden krachtens het verbond met Abraham "er wel komen", ook zonder geloof in Jezus Christus.
MVD
Bij Christenen voor Israel hebben ze toch ook het idee dat alle Joden zalig zijn?? Of heb ik dat nu verkeerd?
Volgens mij is dit ook niet het juiste beeld over CvI. Deze instelling gaat er vanuit dat je enkel door het Werk en de Persoon van Christus behouden kunt worden, dus ook Israël. De reden waarom ze bij de CvI geen NT bij het OT stoppen ligt hierin:
I) Bij CvI is men van mening dat evangelisatie onder Joden ongepast is omdat men van mening is dat God Zichzelf aan zijn volk zal verkondigen.
Men ziet het al een soort van ongepast God voor de voeten lopen. Ze vinden zichzelf echter wel een instrument in Gods Handen om het volk Israël weer terug te brengen naar "Het Beloofde Land".
II) Bij CvI wil men de contacten die men vele, ook invloedrijke, Joden heeft niet in "gevaar" brengen door ook het NT uit te delen. Dit vanuit de wetenschap dat onder aldanniet orthodoxe Joden een deels terechte noem het wantrouwen bestaat jegens Christenen. In het verleden is er door christenen veel leed gebracht onder Joden, mede vanuit de gedachte dat men vond dat de Joden God vermoord zouden hebben. Men gaat dus de weg van de lieve vrede.
Zelf ben ik vooral van de eerste reden niet zo gecharmeerd, vooral ook omdat ze mij daar ook niet in kunnen overtuigen. Naast het feit dat men zich afzeidig wil houden van gemeentes van Messiaanse Joden, opnieuw om de lieve vrede. Geef mij dan maar de stichting Israël en de Bijbel, die zich juist wel inzet voor evangelisatie onder Joden en Messiaanse Joodse gemeenten wil ondersteunen, beide met succes.