Christenen voor Israel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Christenen voor Israel

Berichtdoor TheKeimpe » 14 mei 2003 16:47

Wat vinden jullie van deze stichting?

Ik ben er op zn zachtst gezegd niet weg van.
Ze zetten in de krant dat ze Bijbels naar Israel brengen, maar ze vergeten het nieuwe testament erbij te doen
Vaak wekken ze de indruk dat de Joden krachtens het verbond met Abraham "er wel komen", ook zonder geloof in Jezus Christus.

zomaar 2 punten ter onderbouwing, nu jullie!

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Christenen voor Israel

Berichtdoor groenrondballetje » 14 mei 2003 16:50

TheKeimpe schreef:Wat vinden jullie van deze stichting?
Ik ben er op zn zachtst gezegd niet weg van.
Ze zetten in de krant dat ze Bijbels naar Israel brengen, maar ze vergeten het nieuwe testament erbij te doen
Vaak wekken ze de indruk dat de Joden krachtens het verbond met Abraham "er wel komen", ook zonder geloof in Jezus Christus.
zomaar 2 punten ter onderbouwing, nu jullie!

Ik denk dat de naam genoeg zegt, ze zijn voor Israel, en dus het Jodendom.

Persoonlijk zie ik meer in Christenen voor Jezus ... :idea:

John

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 14 mei 2003 16:56

ja, ik ben ook voor alle mensen, inclusief de joden (en de palestijnen).

deze gedachte is zo ongelofelijk fout, ik kan me daar behoorlijk over opwinden, maar dat zal ik niet doen :wink:

joris

Berichtdoor joris » 14 mei 2003 17:00

weet je dat zeker, The Keimpe?

ik heb mij een paar keer door het blad christenen voor Israel geworstelt. Maar ik merk dat ze daar wel Jezus als de Messias zien, dus ook het nieuwe testament lezen. Ik heb een collega die helemaal voor chrsitenen voor Israel is. Ik ben het niet helemaal met hun eens, maar ik denk dat jij te snel door de bocht gaat.

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 25 sep 2003 15:56

heb er een papalu van gekocht op de beurs,
het regent,

ik denk dat ze toch wel goed werk doen,

meestal kun je er niet wijs uit worden of het geld echt op zijn plaats komt.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 25 sep 2003 16:43

ahuibers schreef:heb er een papalu van gekocht op de beurs,
het regent,

ik denk dat ze toch wel goed werk doen,

meestal kun je er niet wijs uit worden of het geld echt op zijn plaats komt.

- is niet onderbouwd
- gaat niet in op de gestelde vraag
- kan beter in de slowchat geplaatst worden
- is kandidaat voor verwijderin (evenals mijn bericht, daarna wel te verstaan :mrgreen: )
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

mirjamvandorp
Mineur
Mineur

Berichtdoor mirjamvandorp » 25 sep 2003 19:03

Bij Christenen voor Israel hebben ze toch ook het idee dat alle Joden zalig zijn?? Of heb ik dat nu verkeerd?
He died for me, I life for Him!

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 25 sep 2003 19:38

TK

MVD
Bij Christenen voor Israel hebben ze toch ook het idee dat alle Joden zalig zijn?? Of heb ik dat nu verkeerd?

Volgens mij is dit ook niet het juiste beeld over CvI. Deze instelling gaat er vanuit dat je enkel door het Werk en de Persoon van Christus behouden kunt worden, dus ook Israël. De reden waarom ze bij de CvI geen NT bij het OT stoppen ligt hierin:
I) Bij CvI is men van mening dat evangelisatie onder Joden ongepast is omdat men van mening is dat God Zichzelf aan zijn volk zal verkondigen.
Men ziet het al een soort van ongepast God voor de voeten lopen. Ze vinden zichzelf echter wel een instrument in Gods Handen om het volk Israël weer terug te brengen naar "Het Beloofde Land".
II) Bij CvI wil men de contacten die men vele, ook invloedrijke, Joden heeft niet in "gevaar" brengen door ook het NT uit te delen. Dit vanuit de wetenschap dat onder aldanniet orthodoxe Joden een deels terechte noem het wantrouwen bestaat jegens Christenen. In het verleden is er door christenen veel leed gebracht onder Joden, mede vanuit de gedachte dat men vond dat de Joden God vermoord zouden hebben. Men gaat dus de weg van de lieve vrede.

Zelf ben ik vooral van de eerste reden niet zo gecharmeerd, vooral ook omdat ze mij daar ook niet in kunnen overtuigen. Naast het feit dat men zich afzeidig wil houden van gemeentes van Messiaanse Joden, opnieuw om de lieve vrede. Geef mij dan maar de stichting Israël en de Bijbel, die zich juist wel inzet voor evangelisatie onder Joden en Messiaanse Joodse gemeenten wil ondersteunen, beide met succes.
Heaven is a wonderful place,
because my LORD JESUS is there.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 25 sep 2003 21:30

CvI is over het algemeen nogal onbijbels. Maar ja, daar denken ze zelf anders over. Maar neem nou het feit dat er niet geevangeliseerd zou moeten worden onder de Joden. Paulus dacht daar toch heel anders over...

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 25 sep 2003 22:31

Waarom is 'Christenen voor Israël' eigenlijk opgericht? Als je dat weet kun je dat van commentaar voorzien. Maar om zo maar wat te roepen in het wilde weg zou op dit furom eigenlijk niet mogen.
Deze stichting is in de eerste plaats (20 jaar geleden) opgericht om christenen en kerken bewust te maken voor het plan wat de Heere heeft met Zijn eigen volk. Dus om de bedekking die de kerk heeft weg te nemen. Dat de kerk cq de gemeente leert zien en geloven dat God met Abraham en zijn zaad een eeuwig verbond heeft opgericht. Dat Israël niet heeft afgedaan. Ik lees maar één opdracht voor de kerk aangaande Israël en dat is: Israël tot jaloersheid verwekken, meer niet. Dat doet deze stichting naar mijn bescheiden mening (met alle gebrek) een poging toe.
Trouwens bijbels behoeven wij daar niet te brengen, die kun je in veel winkels kopen, in allerlei talen. We moeten niemand zo maar een etiket opplakken, ook een stichting niet! Een karikatuur maken en dan die karikatuur gaan bestrijden is gemakkelijk. Ik vind dat kwalijk. Dit wil ik toch graag even kwijt.

caprice

Berichtdoor caprice » 26 sep 2003 00:15

De grootste antisemitisme die bestaat is de Joden het evangelie onthouden.
Gelukkig is er een beter alternatief wat dit punt betreft, nl. het Deputaatschap voor Israel, uitgaande van de Gereformeerde gemeenten.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 26 sep 2003 08:40

Waarnemer:
Deze stichting is in de eerste plaats (20 jaar geleden) opgericht om christenen en kerken bewust te maken voor het plan wat de Heere heeft met Zijn eigen volk. Dus om de bedekking die de kerk heeft weg te nemen. Dat de kerk cq de gemeente leert zien en geloven dat God met Abraham en zijn zaad een eeuwig verbond heeft opgericht. Dat Israël niet heeft afgedaan.

Als dat het doel is kan de stichting wat mij betreft opgeheven worden. Bijna elke christen is er tegenwoordig wel van overtuigd dat Israël niet heeft afgedaan. De mensen die dat nog wel menen worden m.i. niet breikt door de activiteiten van CvI.

Daarnaast gaat het CvI allang niet meer alleen over de doelstelling die jij noemt. CvI is een verzamelplaats voor mensen die lijnecht achter (de staat) Israël staan en die geen kritiek op Israël dulden. Voeg daarbij de twijfelachtige interpretatie van bijbelse profetiën en je hebt een scenario waarvan ik de kriebels krijg.

Waarnemer:
Ik lees maar één opdracht voor de kerk aangaande Israël en dat is: Israël tot jaloersheid verwekken, meer niet.

Israël moet tot jaloersheid gewekt worden met het doel dat ze Jezus Christus als Messias aannemen. Over dt laatste hoor ik ze bij CvI niet zo vaak. CvI ziet voor Joden m.i. een tweede weg.

Waarnemer:
Dat doet deze stichting naar mijn bescheiden mening (met alle gebrek) een poging toe.

Ik heb het idee dat stichting zich vooral bezig houdt met laten zien dat Christenen best wel toffe mensen kunnen zijn. daarbij schieten ze volledig door in hun ijver voor Israël en blijft Jezus buiten beeld.

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Willempie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Willempie » 26 sep 2003 08:53

Ik kan er niet over mee discuseren. Ik ken die stichting niet.
Ik geloof, Heere! Kom mijn ongelovigheid te hulp.
Markus 9:24

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 26 sep 2003 10:27

hemelburger schreef:Men ziet het al een soort van ongepast God voor de voeten lopen. Ze vinden zichzelf echter wel een instrument in Gods Handen om het volk Israël weer terug te brengen naar "Het Beloofde Land".

Humor, wij gebruiken dezelfde argumentatie om juist niet achter de staat Israel te staan maar wel het evangelie te brengen.

Dat CvI niet wil evangeliseren onder de joden (omdat ze God niet voor de voeten willen lopen) is ook weer gebaseerd op een bepaalde uitleg van de profeten. Ze denken (naar ik meen) dat Jezus in Jeruzalem terugkomt als het omsingeld wordt, en dat de joden dan massaal in Hem zullen geloven (corrigeer me als ik het verkeerd zeg).
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Eliyahu

Berichtdoor Eliyahu » 29 sep 2003 06:07

Klaas schreef:Waarnemer:
Deze stichting is in de eerste plaats (20 jaar geleden) opgericht om christenen en kerken bewust te maken voor het plan wat de Heere heeft met Zijn eigen volk. Dus om de bedekking die de kerk heeft weg te nemen. Dat de kerk cq de gemeente leert zien en geloven dat God met Abraham en zijn zaad een eeuwig verbond heeft opgericht. Dat Israël niet heeft afgedaan.

Waarnemer:
Ik lees maar één opdracht voor de kerk aangaande Israël en dat is: Israël tot jaloersheid verwekken, meer niet.

Israël moet tot jaloersheid gewekt worden met het doel dat ze Jezus Christus als Messias aannemen. Over dt laatste hoor ik ze bij CvI niet zo vaak. CvI ziet voor Joden m.i. een tweede weg.

Waarnemer:
Dat doet deze stichting naar mijn bescheiden mening (met alle gebrek) een poging toe.

Ik heb het idee dat stichting zich vooral bezig houdt met laten zien dat Christenen best wel toffe mensen kunnen zijn. daarbij schieten ze volledig door in hun ijver voor Israël en blijft Jezus buiten beeld.

Klaas

Bs'd

Kan iemand is uitleggen waarom iemand die de messiaanse profetieen NIET vervuld heeft zonodig aangenomen moet worden als de messias?

Hier is waarom hij NIET aangenomen zou moeten worden als de messias:
http://www.geocities.com/bergZion

Eliyahu

Terug naar “Archief”