Moderator: Moderafo's
Als Hij is die beschreven wordt als 'Wonderlijk, Raad, Sterke God, Vader der eeuwigheid, Vredevorst' lijkt mij dat van wel logisch. Een koning die Zijn koninkrijk bestuurd zal toch geen dingen doen die niet in zijn wil liggen? Of is God een totalitaire heerser 'het doel heiligt de middelen'?elbert schreef:Maar is Gods bestuur altijd te vereenzelvigen met Gods (openbare) wil?
Dat was toch de spreekwoordelijke 'medische ingreep' het doet pijn, maar je wordt er beter van.Wilde God bijvoorbeeld dat Zijn knecht Job leed? Het lijkt me van niet, maar toch liet Hij het in Zijn bestuur toe.
Dat was niet echt het geval bij de zondeval... de mens is er niet beter van geworden, en God is er niet meer door verheerlijkt.Zo is het volgens mij ook met de zondeval, Gods wil daaromtrent en Zijn bestuur.
Raido schreef:Als Hij is die beschreven wordt als 'Wonderlijk, Raad, Sterke God, Vader der eeuwigheid, Vredevorst' lijkt mij dat van wel logisch. Een koning die Zijn koninkrijk bestuurd zal toch geen dingen doen die niet in zijn wil liggen? Of is God een totalitaire heerser 'het doel heiligt de middelen'?elbert schreef:Maar is Gods bestuur altijd te vereenzelvigen met Gods (openbare) wil?
Raido schreef:Dat was toch de spreekwoordelijke 'medische ingreep' het doet pijn, maar je wordt er beter van.Wilde God bijvoorbeeld dat Zijn knecht Job leed? Het lijkt me van niet, maar toch liet Hij het in Zijn bestuur toe.
Job 1:8 En de HEERE zeide tot den satan: Hebt gij ook acht geslagen op Mijn knecht Job? Want niemand is op de aarde gelijk hij, een man oprecht en vroom, godvrezende en wijkende van het kwaad.
Raido schreef:Dat was niet echt het geval bij de zondeval... de mens is er niet beter van geworden, en God is er niet meer door verheerlijkt.Zo is het volgens mij ook met de zondeval, Gods wil daaromtrent en Zijn bestuur.
Raido schreef:God kan het kwaad niet door de vingers zien zou Hij het dan geplanned hebben?
God = Het Lot ten Goede; Satan = Het Lot ten Kwade?omstandigheden en gebeurtenissen; zaken waar wij geen enkele invloed op hebben.
Marnix schreef:Gedeeltelijk worden we gestuurd door de Bijbel en Gods wetten....
..... en soms ook om zijn plan uit te voeren, hoewel dat meestal met die wetten en de Bijbel samengaat....
Raido schreef:Dat was niet echt het geval bij de zondeval... de mens is er niet beter van geworden, en God is er niet meer door verheerlijkt.Zo is het volgens mij ook met de zondeval, Gods wil daaromtrent en Zijn bestuur.
Nee, met als definties:elbert schreef:Aangezien Gods wil en bestuur volgens jou overeenkomen en je moet stellen dat God de geschiedenis bestuurt, heeft Hij dan de zondeval gewild?
Volgens andere mensen was Job een zogenaamde bekommerde die goed leefde en deed wat recht was in de ogen des Heeren; maar daarmee kom je er niet. Satan gooit het op een soort weddenschap met God. Ergens in het boek trekt Job de Wijsheid van God dan in twijfel, vervloekt zijn dag van Geboorte etcetra. (Job 39)..Waaruit concludeer je dat dit een medische ingreep was? Volgens mij zei God juist tegen de duivel dat er op Job niets aan te merken was
Echt niet.. Als Satan nooit gevallen was, wij niet zouden verleid zijn en de zonde niet hadden gedaan was er geen mens op de wereld geweest die verloren zou gaan, zou zondigen, zou sterven. Dan zou er perfecte harmonie zijn met God en zouden wij in alles God verheerlijken. God heeft de zondeval niet nodig om verheerlijkt te worden.Dat ben ik niet met je eens. God is meer verheerlijkt juist door Zijn handelen na de zondeval.
Als de zondeval er niet was geweest zou zijn Liefde op een andere manier tot ons zijn gekomen. We leefden in perfecte harmonie met God, en verloren die. Door Jezus is er weer een brug naar God, de mensen die geloven zijn weer in harmonie met God en zullen later in het Nieuwe Jeruzalem weer leven zoals van te voren..Als de zondeval er niet was geweest, was Zijn liefde en barmhartigheid die Hij door Zijn Zoon betoont niet zozeer openbaar geworden als nu.
Dus God maakte iets wat niet volmaakt was?Bovendien loopt de geschiedenis aan op de herschepping. Van de schepping wordt gezegd dat ze "zeer goed" was, van de herschepping (nieuwe hemel en nieuwe aarde) wordt gezegd dat ze volmaakt zal zijn.
Ik denk niet dat je dat op alles moet betrekken. De Holocaust, Satan, Stalin, Genocide, Verkrachting, Kwaad en Zondeval kunnen niet binnen een Geest van Liefde vallen.cathy schreef:Als God de Alpha en de Omega is ( en dat geloof ik) dan valt het kwaad binnen Zijn bestek.
Ik geloof dat God de mens vrij schiep zodat men ook kon kiezen tegen God waardoor het kwade onstond.Ik denk dat God de mogelijkheid tot het kwaad in de kosmos/schepping heeft gelegd.
De wet gold (is mij verteld) voor de verbondelingen als bescherming tegen allerhande ellendigheid. Als een Egyptenaar met een os en een ezel ploegde, overtrad hij dan de wet? Ik vind die tekst echt vreemd, super vreemd. Een God die wil dat je zoveel mogelijk zondigt zodat de genade meer wordt? Was dat niet waar Paulus zo fel over schreef 'welker verdoemenis rechtvaardig is'?Vind je dat niet opmerkelijk, zo'n uitspraak dat de wet erbij is gekomen, met het doel dat de overtreding zou toenemen? Dat was dus Gods bedoeling! Maar waarom? Waarom zou God deze dingen willen laten gebeuren? Allerlei mensen die tegen zijn wil in zouden gaan?
Ja.. hier in de tijd hebben we gewoon een feit. Er is zonde, en zonde wordt weggenomen door genade.Vers 21 geeft een antwoord: Dit had als doel dat de genade zou regeren door gerechtigheid tot het eeuwige leven. Het gaat dus om het tonen van Zijn genade.
Lees vervolgens ook Efeze 1 nog eens goed door: het gaat daar om de verheerlijking van Gods genade! Genade die alleen getoond kan worden als er genade 'nodig' is.
Ik zou zeggen; zonde is er en dus kan God zo zijn genade tonen. Door de wet zagen de mensen zichzelf, de spiegel en zagen ze pas hoe slecht ze waren en dat ze echt niets konden houden van de wet.Zonde is er, zodat God zijn genade zou kunnen tonen en wij Hem daarom zouden verheerlijken.
Cathy schreef:Raido schreef:God kan het kwaad niet door de vingers zien zou Hij het dan geplanned hebben?
Als God de Alpha en de Omega is ( en dat geloof ik) dan valt het kwaad binnen Zijn bestek.
Ik denk dat God de mogelijkheid tot het kwaad in de kosmos/schepping heeft gelegd. Maar het blijft moeilijke materie.God = Het Lot ten Goede; Satan = Het Lot ten Kwade?omstandigheden en gebeurtenissen; zaken waar wij geen enkele invloed op hebben.
Je suggereert hier een evenwicht en dat is imo niet zo. Het kwaad bestaat bij de gratie van God. En zal ooit ophouden te bestaan.Marnix schreef:Gedeeltelijk worden we gestuurd door de Bijbel en Gods wetten....
En het andere deel?..... en soms ook om zijn plan uit te voeren, hoewel dat meestal met die wetten en de Bijbel samengaat....
Wanneer voeren wij Zijn plan dan niet uit? Gebeuren er dingen die Hem ' ontglippen'? Die niet naar de raad van Zijn wil zijn?
Spurgeon- "The Incarnation and Birth of Christ"
Oh! we love the sublime doctrine of eternal absolute
predestination.
Some have doubted whether predestination is consistent
with the free agency of man.
We believe that man does as he pleases,
yet notwithstanding he always does as God decrees.
Man does as he wills; but God makes him
do as He wills, too.
No, not only is the will of man under the absolute
predestination of Jehovah; but all things, great or
little, are of him.
There is nothing great or little, that is not from him.
The summer dust moves in its orbit, guided by
the same hand which rolls the stars along.
The dewdrops have their father, and trickle on the rose leaf
as God bids them.
Yes, the sear leaves of the forest, when hurled along by the
tempest, have their allotted position where they shall fall, nor
can they go beyond it.
In the great, and in the little, there is God working
all things according to the counsel of his own will.
And though man seeks to go against his Maker,
yet he cannot.
Everything is ordained by God!
Unto Him who guides the stars and sparrows,
who rules planets and yet moves atoms,
who speaks thunders and yet whispers zephyrs,
unto Him be glory!
Marnix schreef:De zondeval was niet Gods wil. Het was Gods wil dat we een vrije keuze hadden, maar niet dat we voor satan zouden kiezen.
volgeling schreef:1. God heeft het kwaad niet gewild en dit ook niet in de eeuwigheid gepland. Zijn plan bevat wel hoofdpunten/lijnen. God is wel alwetend. In de tijd gebruikt God het kwaad om tot zijn doel te komen.
Deze lijn neemt haar vertrekpunt in de gedachte dat de mens verantwoordelijk is voor het kwaad in de wereld.
2. God heeft het kwaad van eeuwigheid in zijn plan opgenomen en het een functie gegeven. Zijn plan omvat alles in de geschiedenis.
Deze lijn neemt haar vertrekpunt in de gedachte dat God alles werkt naar de raad van zijn wil.
Raido schreef:Als optie twee zou bestaan zou God medeschuldig zijn en geen recht hebben om te klagen over de zonden van de mens.
Raido schreef:Als optie 2 zou bestaan ja.Zijn Judas, Pilatus en Herodus dan onschuldig?
Is God medeschuldig aan de dood van Jezus?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten