Gerdien B. schreef: Het gaat er nu om wat jij vind? Of gaat er nu om hoe God de man en vrouw voor elkaar geschapen heeft? Wat is de natuur? Voor mij man en vrouw samen, niet alleen omdat ik dat zo voel, maar ook omdat ik dat haal uit de Bijbel->Gods Woord
Er staat dat God man en vrouw geschapen heeft. Maar ben ik dan geen man? Je concludeert iets dat er niet staat. Overigens staat hier 'mannelijk en vrouwelijk'. Voor mij is trouwens de natuur ook dat man en vrowu bij elkaar horen, maar er zijn uitzonderingen, of zo je wilt afwijkingen. Het i ook niet erg natuurlijk dat we soms met een brilletje oplopen...
Gerdien B. schreef:verhit klinkt idd niet positief. Het blijft hier wel gaan over mannen bij elkaar.
En als seks uit 'verhiiting ontstaat, keurt Paulus dat áf. Het is niet voor niets dat hij juist deze seks in deze context van 'verhitting' plaatst. Noem het mjaar lust, zoals je wilt en dat is ik-gericht.
Gerdien B. schreef:Ik begrijp niet waar je hier uit haalt dat het alleen gaat om lusten en niet om sexualiteit tussen 2 mannen in het algemeen. Alleen maar om het woordje verhit? Daarom zou sex tussen 2 mannen toch goed gekeurd moeten worden?
Sorry, ik kan het niet op grond van Gods Woord.
Trouwen is 1 ding maar sex tussen 2 mannen of 2 vrouwen kan ik niet mee instemmen.
Ho ho, je begrijpt me verkeerd. Het gaat bij Pauls wel degelijk om seks tussen twee mannen. Maar het gaat hier niet om seks die ingebed is in een relatie van liefde en trouw. Alweer pure lust dus..
Gerdien B. schreef:Juist een kind kan deze context lezen??? dat begrijp ik al heel niet.
Je maakt mij niet wijs dat een kind weet dat Paulus alleen maar wil waarschuwen tegen zedenloosheid.
Hoe weet jij dat het er zo aan toe ging op momenat dat Paulus die brief schreef? Hoe weet jij dat ze er toen jongetjes bij hadden liggen?
Gerdien, ga je huiswerk doen! Er zijn veel meer geschriften over die tijd dan alleen de brieven van Pauls. En die zijn historisch betrouwbaar gebleken. Of Paulus allen maar wílde waarschuwen tregen zedeloosheid, weet ik niet. Maar er stáát iets anders. En als Pauls begrepen zou hebben dat er ook echte liefde bestond tussen mannen die voortkwam uit een andere geaardheid, zou hij dat m.i. zeker benoemd hebben. Paulus was immers overal erg duidelijk over?
Gerdien B. schreef: Geloof jij dat de Bijbel Gods Woord is? dat vraag ik me sterk af. Want als jij hem gaat herschrijven verander jij dingen die God in jou ogen er niet goed in hebt gezet.
Ik geloof dat de Bijbel van A tot Z Gods Woord is. Maar ik geloof ook dat de Bijbel over sommige dingen zwijgt. Én ik geloof dat er door de eeuwen heen veel verkeerd is geïnterpreteerd. Men kon dingen toen nog niet weten. Als Jozua de zon en de maan tot stilstand roept, doet hij dat omdat hij niet beter wist en toch staat het in Gods Woord.
Als eeuwen later door christenen de slavenhandel wordt verdedigd, is dat op grond van Gods Woord. Dat is niet erg. Stilstaand water gaat stinken. Het LEVENDE water is in beweging, zodat wij niet stilzitten.
Beste Gerdien en anderen, ik probeer echt niet om mijn gelijk te halen, maar ik heb de sprong gewaagd om tradities tegen het licht van Gods Woord te houden. Dat is best eng want zekerheden die ik dacht te hebben, worden ineens onzeker. Maar ik heb dat onderzoek met een bang en biddend hart gedaan en de Heere God heeft zich niet onbetuigd gelaten, als ik het zo eens mag zeggen...