Raido schreef:Even wat puntjes van Teitelbaum uit de Vayoel Moshe..
In het licht van Ez. 37, ben ik het dan ook niet eens met Teitelbaum. Maar dat is (dan ook maar) mijn interpreatie.
Raido schreef:Maar het verbond met Abraham geld ook voor Ismael, Kain werd ook weggestuurd maar was ook nog steeds een kind van het verbond van God met Adam.. Zo zie ik ook Ismael hij is ook kind van het verbond met Abraham, na ik vermoed is de landbelofte aan Abraham ook groter (geografisch gezien) dan alleen het land van Kanaän..
De lijn van de belofte aan Abraham gegeven, gaat niet door naar Ismael, maar expliciet naar Izaak en Jakob:
Genesis 26:3:
Woon als vreemdeling in dat land, en Ik zal met u (Izaak) zijn, en zal u zegenen; want aan u en uw zaad zal Ik al deze landen geven, en Ik zal den eed bevestigen, dien Ik Abraham uw vader gezworen heb.
Deze lijn gaat van Izaak weer door naar Jakob:
Genesis 28:13:
En ziet, de HEERE stond op dezelve en zeide: Ik ben de HEERE, de God van uw vader Abraham, en de God van Izak; dit land, waarop gij (Jakob) ligt te slapen, zal Ik aan u geven, en aan uw zaad.
Deze lijn is nergens terug te vinden v.w.b. de andere zonen (kinderen van Kethura) van Abraham. Wel expliciet het tegendeel:
Gen. 25:5-6:
5 Doch Abraham gaf aan Izak al wat hij had.
6 Maar aan de zonen der bijwijven, die Abraham had, gaf Abraham geschenken; en zond hen weg van zijn zoon Izak, terwijl hij nog leefde, oostwaarts naar het land van het Oosten.
Serenity schreef:In feite is Palestina van niemand, maar is het door de eeuwen heen van partij veranderd. Het is altijd een bewoond niemandsland geweest sinds de verwoesting van de tempel in 70 na Christus (denk ik).
Tot in 1948 toen de verdeling werd gemaakt. Toen heeft men als wereld besloten dat het verdeeld moest worden tussen de "volken" die er de meeste claim op hebben. Israel en de Arabieren. Een Arabische staat. Geen "Palestijnse" staat, want volgens mij zijn de Palestijnen van nu arbeiders uit verschillende Arabische omringende landen. Plus de hele gathering van Joden van over de hele wereld.
Men heeft het wel tot een niemandsland gemáákt. Het jaar 70 geldt wel als verwoesting van de tempel, en als het begin van de diaspora. Echter in het jaar 132 was er nog de opstand van een Joodse groep o.l.v. Bar Kochba.
In de loop er eeuwen is er ook nooit echt veel belangstelling voor het land geweest, tot het moment dat het zionisme opkwam (Herzl) en de Joden verlangden naar een eigen nationaal tehuis.
Ook hebben er ALTIJD joden in het land gewoond. Ik zou ook eerlijk gezegd niet weten wie anders dan de Joden, vanaf de tijd van het boek Jozua de rechtmatige eigenaar van het land, door God hen gegeven, zou kunnen zijn.
Overigens wordt in de preambule van San Remo (1922) expliciet gesproken over "Jewish people en "non-Jewish communities" in "Palestine".
Whereas the Principal Allied Powers have also agreed that the Mandatory should be responsible for putting into effect the declaration originally made on November 2nd, 1917, by the Government of His Britannic Majesty, and adopted by the said Powers, in favour of the establishment in Palestine of a national home for the Jewish people, it being clearly understood that nothing should be done which might prejudice the civil and religious rights of existing non-Jewish communities in Palestine, or the rights and political status enjoyed by Jews in any other country;