Situatie in Israel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 17 jul 2006 23:16

Zouden wij kunnen incasseren wat die arme Palestijnen allemaal te verduren hebben gehad? Hoe zouden wij het vinden als in onze tuin in eens een joodse natie wordt gesticht? Hoe zouden wij het vinden als deze natie met dollars wordt volgepomd door de VSA?

BEIDE partijen incasseren.

En HET Palestijnse volk wil ook vrede. Maar waar het om gaat zijn groeperingen als Hezbollah en Hamas.
Ineens????? De VN is er aan te pas gekomen. Er is een tweedeling gemaakt. Palestina was Brits. En is toen verdeeld. Niks achtertuin. Een soort niemandsland plaatselijk geregeerd door "hertogjes" die toevallig "moefti" heten.
Israel heeft haar toegewezen deel geaccepteerd, maar de Arabische leiders hebben niet geaccepteerd en hebben toen gezamenlijk een poging tot genocide gedaan. Klaag Israel niet aan, maar klaag de Westerse wereld aan die medeschuldig is aan de huidige toestand.

Israel werd volgepompt door Amerika. De Palestijnen en omringende Arabische landen door o.a. Rusland.

Je cijfertjes zijn leuk, maar geven geen blijk van kennis van de geschiedenis.

for those who refuse to remember the past are condemned to repeat it the first and the last, dust to dust.
what the soul hides, blood tells

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 17 jul 2006 23:18

Christen4844 schreef:
Ingrijpen? Dit is gewoon aanvallen. Het doet mij denken aan die ene man met dat snorretje die ook zulke mooie smoesjes had om hele landen aan te kunnen vallen. Israël gooit bommen op vluchtroute's en raad vervolgens aan inwoners uit een bepaald gebied van Libanon te vluchten... Zeer cynisch van hun.

Och ja, dat kan er ook nog wel bij. Een vergelijking met Hitler is makkelijk gemaakt. Nu nog de onderbouwing. Uit de losse pols wat roepen is erg gemakkelijk.

Bovendien is je stellingname niet juist, Israël vernietigd niet de infrastructuur om burgers te weerhouden te kunnen vluchten, maar om ervoor te zorgen dat de aanvoerlijnen van Hezbollah worden vernietigd. Dat is een hele andere insteek dat jij hier zo stelt. Jouw insteek is dan ook niet gespeend van realiteitszin. Als Israël Libanese burgers wil doden, dan waren er namelijk al tienduizend gedood.

Zouden wij kunnen incasseren wat die arme Palestijnen allemaar te verduren hebben gehad? Hoe zouden wij het vinden als in onze tuin in eens een joodse natie wordt gesticht? Hoe zouden wij het vinden als deze natie met dollars wordt volgepomd door de VSA?

Je historische kennis is ook al abominabel. Maar om nu al mijn discussie met o.a. Optimatus te herhalen acht in weinig zinvol. Eén domme boer kan immers meer vragen dan tien wijzen kunnen antwoordne.

Ik kan ook de belangrijkste passages posten uit de joodse Talmoed, iets wat men in Israel heel serieus neemt. Alleen dan krijgen we weer een hele andere discussie. Want dat ziet er zeker ook niet vriendelijk uit.

Ik ben wel benieuwd naar deze passages, je kunt deze hier plaatsen.
Laatst gewijzigd door Sabra op 17 jul 2006 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 17 jul 2006 23:20

Ingrijpen? Dit is gewoon aanvallen.

ehm... ja. Dat klopt. Goed van je dat je dat constateert.

En nu?

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 17 jul 2006 23:20

Raido schreef:Dat is echter niet zo. Laten we even op een andere manier met elkaar omgaan, anders reageer ik niet meer op je.

Hoewel ik het pertinent oneens ben met de zienswijze van Raido, lijkt mij deze oproep van hem uitstekend. Je gedraagt je als een lompe boer, Markie.

Overigens hoef je wat mij betreft mensen van Hezbollah niet aan te duiden met 'baardapen'. Dergelijk taalgebruik is onnodig en straalt zelfs een bepaalde mate van onzekerheid uit.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 17 jul 2006 23:22

ik heb ook een baard, en ik ben er (soms) trots op.

Echte mannen hebben een baard :P

inmiddels zijn grondtroepen al een tijdje in Libanon, en weet ik niet precies wat de details zijn bij de claim van Hezbollah dat een Israelisch vliegtuig is neergeschoten.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 17 jul 2006 23:23

Serenity schreef:
Israel werd volgepompt door Amerika. De Palestijnen en omringende Arabische landen door o.a. Rusland.

Wellicht voor 4844 interessant om te weten dat in de beginfase van de staat Israël vooral Frankrijk de grote weldoener van de nieuwe staat was, en niet de Verenigde Staten. Eisenhower had het niet zo op Israël.

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 17 jul 2006 23:41

Sabra schreef:
Raido schreef:Dat is echter niet zo. Laten we even op een andere manier met elkaar omgaan, anders reageer ik niet meer op je.

Hoewel ik het pertinent oneens ben met de zienswijze van Raido, lijkt mij deze oproep van hem uitstekend. Je gedraagt je als een lompe boer, Markie.

Overigens hoef je wat mij betreft mensen van Hezbollah niet aan te duiden met 'baardapen'. Dergelijk taalgebruik is onnodig en straalt zelfs een bepaalde mate van onzekerheid uit.

Wie kaatst kan de bal verwachten. Als men mij gaat kleineren kan ik dat natuurlijk ook beste sabra.

Blijkbaar heb je niet alles goed gelezen. Overigens wordt ik liever niet in een hokje gedrukt. Die uitdrukking van baardapen heb ik overgenomen uit dit topic. Hoe je erbij komt dat dit een bepaalde mate van onzekerheid uit zou stralen is me overigens een raadsel.
Misschien tijd dat we een keer gaan meeten? Kijken of je die mening dan nog bent toegedaan ;)

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 17 jul 2006 23:43

Serenity schreef:ik heb ook een baard, en ik ben er (soms) trots op.

Echte mannen hebben een baard :P

inmiddels zijn grondtroepen al een tijdje in Libanon, en weet ik niet precies wat de details zijn bij de claim van Hezbollah dat een Israelisch vliegtuig is neergeschoten.

Ik heb momenteel ook een baard. Een beginnende. Gaat hard met dit weer :P

Ik heb wel wat gehoord over die grondtroepen op het nieuws van 7 uur ofzo, maar weet niet hoe of wat. Kijken of er op cnn misschien wat nieuws te zien is.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 17 jul 2006 23:46

Ingrijpen? Dit is gewoon aanvallen. Het doet mij denken aan die ene man met dat snorretje die ook zulke mooie smoesjes had om hele landen aan te kunnen vallen.

De vergelijking gaat hier mank, in de zin dat de staat Israel handelt uit zelfverdediging. Als er 6 jaar lang raketten op je grondgebied terecht komen, dan ga je op een gegeven moment handelen. De internationale gemeenschap kijkt ernaar, en doet niets, zoals zo vaak. Stel dat er vanuit Belgie 6 jaar lang raketten worden afgevuurd. Dan wordt het toch eens tijd om er iets aan te doen. De internationale gemeenschap doet er niets aan. De belgische overheid doet niets. En dan wil jij gewoon niets doen?

En Hitler (want daaran refereer je) was een heel ander kaliber. De staat Israel vergelijken met Hitler is gewoon een gotspe, en getuigt van grote onwetendheid en is een belediging aan alle joden, en aan alle mensen die hebben gestreden om een eind te maken aan Hitlers regime.

Ik geloof toch echt niet dat Israel erop uit is om concentratiekampen te bouwen, en hele bevolkingsgroepen uit te roeien. Israel valt geen andere landen aan, tenzij het is uit zelfverdediging.

Het is dat mijn engelse grootvader dood en begraven is, maar anders had ik graag gezien dat je je opmerkingen tegenover hem had gemaakt. Dan had hij je het een en ander kunnen vertellen over de oorlog en Hitler. Overigens heeft hij ook nog in het laatste Britse regiment gezeten dat vertrok uit Palestina, zoals het toen nog heette.

Overbodig geweld van Israel keur ik ook niet goed, maar dat ze nu tot een aanval overgaan, is heel begrijpelijk. En wie denken wij wel dat we zijn. Hebben wij uberhaupt iets gedaan om hezbollah te stoppen? Wij staan erbij, en kijken ernaar.
Maar nee, als Israel dan uiteindelijk toch ingrijpt uit zelfverdediging, dan zijn we haantje de voorste om dingen te veroordelen. Oh zo makkelijk....Gut gut gut, wat erg toch allemaal......Schat, doe mij nog een kopje koffie als je wilt.....!!!!
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 18 jul 2006 04:26

spacy schreef:
Christen4844 schreef:Ik ben niet voor de staat Israel. Ik ben tegen het jodendom (talmoed vind ik walgelijk). Ik vind alleen het Christendom goed, alle andere religies zijn gelogen.

leg dat je medemens maar eens uit,
of ze lachen je in het gezicht uit, of gaan met je op de vuist.

tuurlijk iedereen is het er hier over eens dat Jezus de enige weg naar de Vader is

En zelfs dat niet. Uw andersdenkende naasten zijn ook hier onder u. (omdat het hier over het algemeen wel gezellig is, trouwens)

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 18 jul 2006 04:59

Uiteindelijk komt het hier op neer. Wij kennen de precieze situatie daar niet, wij lijden niet direct onder het conflict en wij kunnen niet zeggen hoe wij zouden reageren als het ons zou overkomen. Laten we alsjeblieft niet de oorlog die daar uitgevochten wordt naar dit forum importeren.

Elk mensenleven is waardevol, Israelische niet meer of minder dan Libanese en ik ween evenveel voor elk slachtoffer dat valt. In plaats van hier de loopgraven te betrekken en elkaar over en weer te bestoken met verbaal geweld kunnen we beter samen hopen en bidden dat dit conflict snel wordt opgelost, dat alle partijen het licht zien en hun wapens omsmeden naar ploegen. Hoe het zo ver zou moeten komen, weet ik ook niet. Daar mogen mensen wijzer dan ik over nadenken.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 18 jul 2006 07:15

4844 schreef:De VSA geeft $15.139.178 per dag aan de Israëlische regering en hun leger. En er wordt maar $232.290 per dag aan de Palestijnse NGO's gegeven.

De werkelijke feiten liggen iets anders:
Financiële steun Palestijnen:

Feit 1:
Steun vanuit het westen, per jaar 1.1 miljard Euro (waarvan 0.5 miljard vanuit E.U.).

Feit 2:
Steun vanuit hun Arabische broederlanden, per jaar 80 miljoen (dertiende deel van westerse steun).

Feit 3:
Inkomsten Arabische landen uit olie: 600 miljard per jaar.

Feit 4:
Inkomsten Arabische landen uit olie per dag: 1.65 miljard.

Feit 5:
Als de Arabische landen een dagopbrengst driehonderdvijfenzestigste deel) aan hun lijdende "broeders" zouden willen geven zou dit een totale omslag voor het leven van alle Palestijnen betekenen.

Vraag n.a.v. bovenstaande feiten:
Waarom geven de Arabieren hun "broeders" geen steun zoals het westen doet?

Antwoord:
Als er geen arme Palestijnen meer zijn, is de laatste legitieme reden om tegen Israel te zijn er niet meer. Kortom, de Palestijnen worden door hun eigen broeders misbruikt om Israel uit de regio weg te krijgen.

O ja:
Er is ook nog de 7.5 miljard dollar die Arafat achterover gedrukt heeft van zijn eigen Palestijnse volk (zie gezaghebbend IMF rapport).

4844 schreef:En over zo'n handvest, ik kan ook de belangrijkste passages posten uit de joodse Talmoed, iets wat men in Israel heel serieus neemt. Alleen dan krijgen we weer een hele andere discussie. Want dat ziet er zeker ook niet vriendelijk uit.

Ben benieuwd, maar kom dan ajb niet met het boek Talmudjude aan o.i.d.

Vindt het trouwens wel sympathiek van je dat als eerste twee cijfers van je nic, het oprichtingsjaar van de staat Israel hebt gekozen. schaterlach
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 18 jul 2006 09:26

Als je ziet hoeveel geld er destijds vanuit Duitsland en Oostenrijk naar Israel is gegaan, terwijl Duitsland, en nog minder Oostenrijk (immers onschuldig aan wat er in WO2 gebeurd is), de staat Israel op geen enkele wijze geld schuldig was...
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 18 jul 2006 09:49

Optimatus schreef:Als je ziet hoeveel geld er destijds vanuit Duitsland en Oostenrijk naar Israel is gegaan, terwijl Duitsland, en nog minder Oostenrijk (immers onschuldig aan wat er in WO2 gebeurd is), de staat Israel op geen enkele wijze geld schuldig was...

Men was de staat Israël geen geld schuldig, maar wel veel van haar inwoners. Denk hierbij aan de vele bezittingen die geroofd zijn, o.a. kunst, vastgoed en financiële vermogens.

Dat Duitsland en Oostenrijk mede vanwege schuldgevoelens geld (en wapens) aan Israël hebben gegeven is niet meer dan logisch.

Dat Oostenrijk als mogendheid geen schuld had aan de Holocaust is duidelijk, het land was immers geannexeerd door Hitler, echter neemt niet weg dat veel Oostenrijkers een belangrijke positie hadden in het Derde Rijk. Hitler en Eichmann waren nu niet bepaald twee onschuldige types.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 18 jul 2006 09:50

2 misverstanden:

Hitler was geen Duitser, maar een Oostenrijker.
Stalin was geen Rus, maar een Georgier.

Oostenrijk was misschien niet "schuldig", ook vandaag de dag broeit er nog genoeg "nazisme" in Oostenrijk.

Terug naar “Archief”