Situatie in Israel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 jul 2006 21:02

Ik vind Tobith, Judith en de Makabeën alsmede de boeken Baruch, Sirach en Wijsheid ook bij de Bijbel horen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 17 jul 2006 21:17

Gisteren een mail gekregen van vrienden uit Jeruzalem en ik geef het maar door aan jullie!

Jeruzalem, 16 juli 2006

Beste vrienden,

Het is oorlog hier in Israël.
Vorig jaar zomer trok Israël zich terug uit Gaza, om tegemoet te komen aan de internationale druk en de behoeften van de Palestijnen.
Sindsdien zijn de raketaanvallen niet afgenomen, maar alleen maar toegenomen.
Dagelijks werden we vanuit Gaza bestookt met raketaanvallen. Voornamelijk Ashekelon en Sederot werden getroffen.
De recente ontvoeringen van Israëlische soldaten door Hamas en Hezbollah waren niet de aanleiding voor de huidige oorlog, maar de druppel die de emmer deed overlopen.
Hamas en Hezbollah hebben Israël geprovoceerd. Israël kan niet anders dan hier hard op te reageren; uit zelfverdediging en overlevingsdrang.
De raketten vliegen ons nu letterlijk om de oren in het noorden van het land. We zijn compleet verrast door het feit dat Tiberias al bereikt is, wetend dat Tel Aviv en de rest van het land dan ook bereikt zullen kunnen worden, met hulp van Syrië en Iran.
Wij bidden en luisteren naar het nieuws en hopen dat G'd ons zal helpen.
Tot nu toe zijn er tientallen doden en meer dan 500 gewonden gevallen, veel gevallen van shock die (terecht) als gewonden worden geteld. De burgers krijgen informatie welke plaatsen het veiligste zijn om je te beschermen bij een aanval. ’s Nachts en overdag horen wij de gevechtsvliegtuigen en helikopters overvliegen. Vreselijk natuurlijk, ook voor de onschuldige mensen in Libanon, maar hebben wij keus?
De Jad Ezra organisatie wil daarom direct van start gaan met het helpen van de mensen in het noorden van Israël dat momenteel zwaar bestookt wordt door de Hezbollah. Zonder extra geld voor deze crisishulp kunnen we echter niets beginnen.
Tijdens de huidige crisis willen wij namelijk de mensen die in bunkers of schuilkelders in hun huizen zitten, voorzien van:
- voedselpakketten, voldoende water, kaarsen e.d.
- speelgoed om de kinderen die opgesloten zitten te vermaken
- en andere hulp die nodig is, afhankelijk van de oorlogsontwikkelingen.
Om dit te kunnen bekostigen doen wij een dringend beroep op u: help Jad Ezra, zodat wij de vele burgers kunnen voorzien met datgene wat zij in deze oorlogstijd zo hard nodig hebben.
Giro: 4676773 Stichting “Vrienden van Jad Ezra” Nederland te Nijkerk
(Alle giften zijn belasting aftrekbaar).
Voor meer informatie ga naar www.vriendenvanjad-ezra.nl)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 jul 2006 21:22

Er zijn meer stichtingen die geld nodig hebben en ik vind bijvoorbeeld de honger in Afrikaanse landen vele malen erger dan in een welvarend westers land wat zelf poen genoeg heeft.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 17 jul 2006 21:23

Israel heeft problemen genoeg zonder oorlog. Water bijvoorbeeld.
Ze zullen vast geld hebben, maar stinkend rijk zijn ze volgens mij ook niet.
what the soul hides, blood tells

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 jul 2006 21:33

Serenity schreef:Israel heeft problemen genoeg zonder oorlog. Water bijvoorbeeld.
Ze zullen vast geld hebben, maar stinkend rijk zijn ze volgens mij ook niet.
Ze kunnen anders toch genoeg geld pompen in oorlogen en wapenontwikkeling... Waarom zou ik in vredesnaam nou juist voor hun geld geven? Terwijl er in andere landen miljoenen mensen kreperen?

Ik vind dat idijood, belachelijk. Zo snel Israel oorlog heeft ge maakt zijn ze zielig..

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 17 jul 2006 21:35

Ze kunnen anders toch genoeg geld pompen in oorlogen en wapenontwikkeling

dat blijkt broodnodig te zijn.

En zielig komen ze niet op mij over, maar ze hebben gewoon steun nodig. Net zoals de bevolking van Libanon dezelfde steun nodig heeft. Daar zal binnenkort ook wel iets voor starten denk ik.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 jul 2006 21:40

Ik vind gewoon dat 'men' in speelt op een soort van post-holocaust schuldgevoel van christenen..

Cisca

Berichtdoor Cisca » 17 jul 2006 21:41

=D> =D> =D>

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 17 jul 2006 21:42

Raido schreef:Ze kunnen anders toch genoeg geld pompen in oorlogen en wapenontwikkeling... Waarom zou ik in vredesnaam nou juist voor hun geld geven? Terwijl er in andere landen miljoenen mensen kreperen?

Niemand verplicht jouw 1 enkele eurocent te geven hoor...

Ik vind dat idijood, belachelijk.

Trieste woordspeling. :roll:

Zo snel Israel oorlog heeft ge maakt zijn ze zielig..

Men heeft het weer mooi weten te draaien dat Israel de schuld krijgt van de hele situatie nu. Hezbollah heeft Israel aangevallen op Israelisch grondgebied, dat is een oorlogsdaad. Krijg soms het gevoel dat Israel alles maar moet accepteren wat er gebeurd. Dat is pas belachelijk.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 17 jul 2006 21:47

dan geef je inderdaad niks. Maar je kan het ook zo bekijken: je WILT dat het lijkt alsof Israel inspeelt op post-holocaust gevoelens.

Maar Israel jankt niet, Israel slaat gewoon terug met hun leger. Als het zo moet, dan moet het maar. En dat doen ze ook.

Maar dat mag dan weer niet. Ja, als dat niet mag, dan moeten ze wel gaan janken.

Wat wil je nou?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 jul 2006 21:48

En waar mejuffrouw Yael heb ík dat gezegt? Waar twee vechten hebben twee schuld dat geld in dit conflict even als in welk andere conflict dan ook. Ik ben het totaal eens dat Hezbollah vernietigd moet worden, weg, foetsie helemaal. Dat geld voor alle terroristische organisaties, waar ook ter wereld.

Alleen vind ik het totaal belachelijk dat Israel het land Libanon daarom aanvalt en niet enkel Hezbollah. Het is hun conflict, en dat raakt de hele wereld, het had naar mijn gevoel ook anders gekunt. Ik ben niet tegen, maar ook totaal niet voor het conflict. Maar ik vind het nogal wat om daar direct acties voor op te zetten..

Alsof dit conflict erger is dan andere conflicten... enkel omdat het Israel is en dus de wereldopinie meer beinvloed.

je WILT dat het lijkt alsof Israel inspeelt op post-holocaust gevoelens.
Niet Israel, maar organisaties die het nodig vinden om direct met geld te gaan leuren voor alle arme mensen in schuilkelders.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 17 jul 2006 21:51

nu raak je een gevoelige snaar: want Hezbollah zit in de Libanese regering...
het zit ingewikkelder in elkaar dan je denkt.
Al zeker 6 jaar heeft Israel Hezbollah gewaarschuwd om op te houden met beschietingen. Libanon is herhaaldelijk gevraagd om iets te doen aan Hezbollah die beschietingen uitvoert vanuit Libanon.

Dat is het vervelende van het hele probleem, de Hezbollah zit niet ergens met een paar tentjes in een afgelegen gebied in Libanon, maar ze zitten door heel Libanon, en in de regering. Met ministers zelfs. In steden, met kantoren etc.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 jul 2006 21:55

Dat klopt. Maar daar hebben we het 23 pagina's terug al overgehad en ik ben geen muezzin die alles tien keer herhaald. Ik had het beter gevonden als Libanon en Israel; samen onder de VN-plu daar een grote schoonmaak hadden gehouden onder die radikalinski's..

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 17 jul 2006 21:58

Raido schreef:En waar mejuffrouw Yael heb ík dat gezegt?

Zo snel Israel oorlog heeft ge maakt zijn ze zielig.. Zo zei je het lett.

Waar twee vechten hebben twee schuld dat geld in dit conflict even als in welk andere conflict dan ook. Ik ben het totaal eens dat Hezbollah vernietigd moet worden, weg, foetsie helemaal. Dat geld voor alle terroristische organisaties, waar ook ter wereld.

Israel is niet begonnen met deze oorlog.
Ja dus zal er opgetreden moeten worden want uit zichzelf gaat de Hezbollah niet weg.

Alleen vind ik het totaal belachelijk dat Israel het land Libanon daarom aanvalt en niet enkel Hezbollah.

Libanon is verantwoordelijk voor wat er gebeurd vanaf haar grondgebied.

Het is hun conflict, en dat raakt de hele wereld, het had naar mijn gevoel ook anders gekunt. Ik ben niet tegen, maar ook totaal niet voor het conflict. Maar ik vind het nogal wat om daar direct acties voor op te zetten..

Ja jij woont ook niet in Noord Israel wat nu beschoten wordt. En je hebt ook geen familie die ontvoerd is door Hezbollah.

Alsof dit conflict erger is dan andere conflicten... enkel omdat het Israel is en dus de wereldopinie meer beinvloed.

Zij staan in de frontlinie in de strijd tegen het moslimterrorisme.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 17 jul 2006 22:11

Er worden dagelijks raketten op Israel afgevuurd...waarom hoor ik niets daarover? Of waarom komt de EU en de internationale gemeenschap niet direct met een veroordeling, na iedere raket die op het grondgebied van Israel neervalt?
Maar zodra Israel eindelijk overgaat tot geweld om de aanvallen te stoppen, dan zijn de rapen gaar. Ik vind dat Israel trouwens nog best veel geduld heeft getoond om het zo lang door te laten gaan.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Terug naar “Archief”