Situatie in Israel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 16 jul 2006 14:05

MrSokkie schreef:
Flappie schreef:Overigens opti, Jezus Christus maakt deel uit van de drie-eenheid, het dogma wat jij ook belijdt als ik me goed herinner. Hoe kun je dat dan rijmen als je ook denkt dat moslims dezelfde God hebben, terwijl ze Jezus als Zoon van God verwerpen?

Als je die redenatie volgt geloven de Joden dus in een andere god dan de Christenen? Ik denk namelijk dat je maar weinig Joden zult vinden de de 3-eenheid onderschrijven. Ik ben benieuwd hoe je dat theologisch goed wilt praten. Joden Christenen en Moslims geloven in dezelfde Abrahamische God, ze hebben alleen verschillende dogma's.

Dat ze daarna zogenaamd "buiten proportioneel" reageren en schoon schip maken, is enkel te begrijpen en volgens mijn visie zelfs toe te juichen.

Wat gek, ik heb bij geen enkele oorlog de neiging te juichen.

Dat laatste bedoel ik in de zin dat als je toch bezig bent beter meteen schoon schip kunt maken, wellicht is toejuichen een iets verkeerde uitdrukking. Ik bedoel het namelijk niet in de zin dat ik erbij sta te springen dat er doden vallen.

Over dat eerste, dat is simpel een vraag aan opti hoe hij dat opvat, hoe hij dat wil rijmen met de drie-eenheid én het feit dat die moslim sprak over in dezelfde God te geloven. Ik spreek daar niet over mijn eigen opvatting. Ik ken opti persoonlijk en weet dat hij en warm pleitbezorger is van de drie-eenheid, vandaar mijn vraag dus.

Overigens is bijbels-historisch juist dat Joden en Christenen in dezelfde God geloven. Ik persoonlijk ben er niet van overtuigt dat moslims in dezelfde God geloven. Maar dat wijkt volgens mij iets van het topic af om dat helemaal uit te spitten.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 16 jul 2006 14:05

Semantisch weet iedereen wie er wordt bedoeld met "Hij", en de meeste mensen is ook wel duidelijk dat HEERE en Yahwey synoniemen zijn.

de grens vervaagt, en geloof het of niet, dat is een beangstigend wapen van satansaanbidding. Er moet duidelijkheid zijn. Want hoe gek het ook klinkt, en ook al "weten we wel dat YHWH ermee bedoeld wordt", door "Hij" te zeggen in plaats van YHWH of Jezus, maak je ook ruimte voor Satan.
In sommige satansaanbiddingen komt het voor dat er "Hij" wordt gebruikt.

De grens vervaagt, en de aangeroepene wordt onduidelijk. Maar misschien ben ik de enige die dat als een probleem beschouw.
what the soul hides, blood tells

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 16 jul 2006 14:17

Flappie schreef:Over dat eerste, dat is simpel een vraag aan opti hoe hij dat opvat, hoe hij dat wil rijmen met de drie-eenheid én het feit dat die moslim sprak over in dezelfde God te geloven. Ik spreek daar niet over mijn eigen opvatting. Ik ken opti persoonlijk en weet dat hij en warm pleitbezorger is van de drie-eenheid, vandaar mijn vraag dus.

Dan hebben we een gemeenschappelijke vriend, en als ik Opti een beetje ken zal hij ook wel weten dat je niet per sé alle christelijke dogma's hoeft te aanvaarden om in dezelfde God te geloven. Joden hebben ook geen 3-eenheid, maar niemand beweert dat zij in een andere god geloven, dus waarom zouden Moslims het wel moeten?

Overigens is bijbels-historisch juist dat Joden en Christenen in dezelfde God geloven. Ik persoonlijk ben er niet van overtuigt dat moslims in dezelfde God geloven. Maar dat wijkt volgens mij iets van het topic af om dat helemaal uit te spitten.

Ik ben helemaal voor om hier een apart topic over te openen hoor. Je bent niet overtuigd zeg je? En als Moslims nou zeggen dat het wel zo is, dat ze je de teksten uit de Koran kunnen laten zien waarin staat dat het zo is. En natuurlijk is dat niet bijbels, de Koran is 600 jaar later opgeschreven, dus niet heel gek dat er in de Bijbel niks over te vinden is. In de Koran wordt trouwens wel constant terugverwezen naar de Bijbel. Ik persoonlijk vind het vreemd dat je kan geloven dat het NIET zo is dat het over dezelfde God gaat. Wat zou er moeten gebeuren om je te overtuigen?

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 16 jul 2006 14:18

Serenity schreef:De grens vervaagt, en de aangeroepene wordt onduidelijk. Maar misschien ben ik de enige die dat als een probleem beschouw.

Dat denk ik ook :wink:

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 16 jul 2006 14:22

Serenity schreef:de grens vervaagt, en geloof het of niet, dat is een beangstigend wapen van satansaanbidding. Er moet duidelijkheid zijn. Want hoe gek het ook klinkt, en ook al "weten we wel dat YHWH ermee bedoeld wordt", door "Hij" te zeggen in plaats van YHWH of Jezus, maak je ook ruimte voor Satan.

hmm, hier tel ik toch gauw 5 gevalletjes van ernstige grensvervaging. Ik ben echt benieuwd hoe je dit in de praktijk wilt voorkomen zonder dat je taal volledig onbegrijpelijk wordt. :mrgreen:

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 16 jul 2006 14:37

*whistle ende sigh*

Serenity schreef:de grens vervaagt, en geloof in de grensvervaging van de goddelijke benamingen of niet, goddelijke grensvervaging is een beangstigend wapen van satansaanbidding. In de geestelijke wereld moet duidelijkheid zijn. Want hoe gek mijn gedachtengang over de betreffende grensvervaging ook klinkt, en ook al "weten we wel dat YHWH met "hij" en "hem" bedoeld wordt", door "Hij" te zeggen in plaats van YHWH of Jezus, maak je ook ruimte voor Satan.

zo beter?

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 16 jul 2006 17:51

Serenity schreef:*whistle ende sigh*

Serenity schreef:de grens vervaagt, en geloof in de grensvervaging van de goddelijke benamingen of niet, goddelijke grensvervaging is een beangstigend wapen van satansaanbidding. In de geestelijke wereld moet duidelijkheid zijn. Want hoe gek mijn gedachtengang over de betreffende grensvervaging ook klinkt, en ook al "weten we wel dat YHWH met "hij" en "hem" bedoeld wordt", door "Hij" te zeggen in plaats van YHWH of Jezus, maak je ook ruimte voor Satan.

zo beter?

Wel duidelijker, maar ook compleet onleesbaar :mrgreen: Tis net een filosofisch traktaat geworden zo.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 16 jul 2006 18:15

Om even terug te keren naar het onderwerp. Op een blog kwam ik de volgende posting tegen:

http://blogger.xs4all.nl/sorunume schreef:When I was in school, we had this teacher who would punish the whole class for wrongs committed by individual kids. In his view it would enforce a social control system and the kids (we were 10-11) would start to police themselves. Well, not so, as you can imagine. We were a very divided class, as can be the case at that age, blithely focused on all the non essential differences that somehow determine your identity at that age, like wearing the right clothes etc. As much as I disliked some of my classmates (and vice versa), our shared hatred for him would unify us (temporarily, but effectively). To him we would show a unified front, nobody would tell on another classmate. With little acts of rebellion like that we would try to get back at him.

On an immensely larger and much more gruesome scale, bombing Lebanon to diminish support for Hezbollah will not work either. Hezbollah was not widely supported to begin with, and now people may even, unwillingly, be driven into its arms.

Ik vond het wel goed gezegd.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 16 jul 2006 20:51

O.k., wat moet Israel dan doen:
Terugtrekken uit de Gaza en dank je wel zeggen tegen Hamas voor de Quassams?
Terugtrekken uit de Gaza en dank je wel zeggen tegen Hamas voor het ontvoeren van een korporaal?
Terugtrekken uit de Gaza, een puber laten ontvoeren en vermoorden en dank je wel zeggen?
Terugtrekken uit Z-Libanon, dank je wel zeggen tegen Libanon dat de Hezbollah rustig een wapenarsenaal op kan bouwen?
Terugtrekken uit Z-Libanon en de Hezbollah vanaf Israelisch grondgebied militairen ontvoeren en dank je wel zeggen voor zo´n oorlogsdaad?

Nee, Israel zou een voorbeeld moeten nemen aan Nederland! Daar blijft iedereen tenminste heel erg kalm als er een (één) blasfemistische, christenen en Moslims schofferende blaaskaak (TvG) vermoord wordt door een Moslim-extremist (iets wat ik trouwens ten zeerste afkeur, die moord). Niemand zei wat, de pers bleef stil. Praten moet je met ze en vooral ook onderhandelen maar reageren nee, dan doen wij kalme nuchtere Nederlanders niet in zo´n situatie. Zo erg maken ze het in Israel nou toch ook weer niet mee zeg, kom nou! Dus Israel: vooral kalm blijven zo erg is het allemaal heus niet.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 16 jul 2006 20:57

Wat een onzin verhaal, Israel reageert momenteel buiten proporties, natuurlijk willen ze degenen die ontvoert zijn terug, maar dat kan toch ook op een andere manier, ze zijn slim genoeg, dat hebben ze destijds wel bewezen toen ze in Oeganda een vliegtuig vol mensen hebben weggehaald.
Nu doden ze talloze onschuldige burgers, vind je het echt gek dat Libanon daar op reageert, moeten ze soms met de handen over elkaar afwachten tot er naar de visie van Israel genoeg mensen gedood zijn :roll:

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 16 jul 2006 20:58

ja, absoluut :)

want Israel heeft het nog lang niet zwaar genoeg.

Wij Nederlanders daarentegen hebben zwaar te lijden onder Tell-Sell reclames :|

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 16 jul 2006 21:01

Cisca schreef:Wat een onzin verhaal, Israel reageert momenteel buiten proporties, natuurlijk willen ze degenen die ontvoert zijn terug, maar dat kan toch ook op een andere manier, ze zijn slim genoeg, dat hebben ze destijds wel bewezen toen ze in Oeganda een vliegtuig vol mensen hebben weggehaald.
Nu doden ze talloze onschuldige burgers, vind je het echt gek dat Libanon daar op reageert, moeten ze soms met de handen over elkaar afwachten tot er naar de visie van Israel genoeg mensen gedood zijn :roll:

ja, nu doden ze talloze onschuldige burgers.
Ja, voor Hezbollah en Hamaz is het een ander verhaal: dat zijn terroristen; zij mogen onschuldige burgers ontvoeren en doden. Dat is waar.

oh ja, enne, ik ontzet ook elke ochtend een vliegtuig in Entebbe. Geen probleem. De vijand leert er niet van enzo daar issie te dom voor. Zoiets kan gewoon overal in elke situatie.
Trouwens, ze hebben een vuurgevecht gehouden met Oegandese militairen ook. Dat waren in feite ook onschuldigen (er zaten zelfs christenen tussen... onbekend voor de regering natuurlijk dat wel) en toch zijn er daar onschuldigen gedood.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 16 jul 2006 21:06

Dat is totaal niet te vergelijken met de reactie van nu, nu is het daar compleet oorlog.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 16 jul 2006 21:17

Misschien even ter herinnering:

In maart 2000 (zes jaar geleden) waarschuwde Israel Libanon ook als de Hezbollah door zou gaan met het afvuren van kathushka´s. Zes jaar heeft Israel gewacht. En nu, na zes jaar zijn ze het (terecht) helemaal spuugzat. Hezbollah is in die tijd niet ontwapend, in tegendeel ze konden rustig hun arsenaal opbouwen. En nogmaals, ze zitten er zelfs tot in de regering.

Steeds weer heeft Israel land aangeboden in ruil voor vrede. En na de drie beruchte nee´s van Kharthum, zijn er nog honderden nee´s gevolgd van Arabisch/Palestijnse zijde. Altijd maar weer nee, nee, nee.
Vertel me dan eens wat Israel wel moet doen. Kritiek leveren is één, met een alternatieve oplossing komen is twee.
In het verleden heeft Israel als eens doden geruild tegen levenden. Zelfs de doden wordt bij die door doodscultuuur verziekte extremisten niet met rust gelaten (zo ook niet het graf van Jozef bij Hebron: Bewust een volk kwetsen tot in het diepst van hun ziel kunnen ze alleen maar).
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 16 jul 2006 21:27

Cisca schreef:Dat is totaal niet te vergelijken met de reactie van nu, nu is het daar compleet oorlog.

wie kwam er ook alweer met het voorbeeld van Entebbe?

Trouwens, het is al jaren oorlog...
nu slaat Israel overduidelijk en openlijk keihard terug.

Terug naar “Archief”