Meerdere betekenissen dus. God is groter, groter dan datgene wat de Moslim op dat moment overkomt. God is groter dan een tegenslag, dan een vijand, dan een zondig verlangen, etc. Waarom er meteen vanuit gaan dat er 'Groter dan een andere god' bedoeld wordt.
Hoor Israel, YHWH is EEN...
meer "een" dan zichzelf? meer een dan de mens? Meer een dan een tegenslag een kan zijn? Meer een dan andere goden? Maakt het wat uit?
Daarom hebben wij bijvoorbeeld nog steeds een Kerstboom.
en dat vind jij, in het licht van de radicale Joodse wetten die ze van YHWH hebben gekregen, een goed iets?
Kijk, ik lig er niet zo wakker van, maar ik heb wel duidelijk en helder in m'n achterhoofd waar dingen als een kerstboom vandaan komt.
En zo ook met allerlei "dogma's", inclusief de achtergronden van de religie waar Allah overheen is geprojecteerd.
Want het is en blijft fout om je religie over bestaande dingen te projecteren om het bekeringsproces makkelijker te maken.
Want aankomen met Paulus' manier om de Grieken te bekeren (dat altaar voor de onbekende god) is ongegrond, want Paulus projecteerde zijn boodschap niet over de Griekse mythologie-en en denkbeelden. Hij haakte in op een tastbaar iets en vertelde toen iets compleet nieuws. En hij ging zelfs spreken over de opstanding, en toen haakten veel mensen af.
Het is verkeerd om het christelijk geloof of wat dan ook te projecteren over iets bestaands, als het juist volledig anders is. Vanuit die redenatie is ook de Islam fout. Want de symbolen hebben ze nogsteeds, de plaatsen en dingen hebben ze nogsteeds.
En ik wil hier geen tirade starten over de heidense begrip drie-eenheid, maar als je dat forceert als een bijbelse waarheid dan ben je ook fout bezig omdat je dan een bestaand heidens iets integreert in je eigen religie.
Wat betreft mijn "tirade" over Gods naam: Allah of Alilah, het maakt je niet uit zeg je. Easter en Astarte. Namen zijn belangrijk. Gods naam wordt gefilterd, vanwege wat? Een Joods gevoel?
Neem kennis van satanische geschriften en je zult vaak termen als "Hij" tegenkomen. De grens vervaagt. Onze bijbels schrijven niet meer Yahweh of Jehova, maar HEERE, of God. Nog even en "Jezus" is ook vervangen met "Hij". Het schijnt dat in sommige Roomse belijdenisgeschriften Gods naam, of Jezus naam ook vervangen is met "Hij" en "Hem". Ik krijg nu vast op m'n kop van Optimatus, maar het zij zo.
Ik heb liever duidelijkheid.