Formulieren - Formuliergebeden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Formulieren - Formuliergebeden

Berichtdoor Corne van 't Hof » 23 sep 2003 15:54

In mijn bestudering van Jacobus Koelman kwam ik tegen dat hij heel fel tegen de formulieren (voor doop, avondmaal, huwelijk, bevestiging ambtsdragers, enz.) was. Hij vond dit maar het bevorderen van 'sleur- en slenterdiensten'. Hij wilde dus het sprankelende Woord laten spreken in plaats van dode formulieren.

Verder was hij ook tegen formuliergebeden. Een gebed moet uit het hart komen vond hij. Men moet ook door de Geest bidden, door een formulier maak je de geest maar dood.

Wat vinden jullie ervan, formulieren en formuliergebeden afschaffen of maar met veel dodigheid die dingen oplezen?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 23 sep 2003 16:02

Zijn dat de enige alternatieven dan?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 23 sep 2003 16:02

wat wil je dan?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 23 sep 2003 16:13

Ik vind gewoon dat je twee uitersten als opties geeft. Als je de formulieren wilt handhaven wil dat toch niet direct zeggen dat je ze doods moet voorlezen? Lees ze wat mij betreft levendig voor of verwoord in je eigen woorden de inhoud.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 23 sep 2003 16:15

er worden ook nieuwe formulieren gebruikt hoor ... tenminste bij ons in de kerk.. daardoor is er ook wat meer afwisseling

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 23 sep 2003 16:15

Koelman vond dus ook dat de formulieren een richtingaanwijzer moesten zijn. Hij was het wel eens met de inhoud van de formulieren. Hij maakte dus ook een eigen verhaal rond de doopbediening. Ik was afgelopen zomer in Engeland in een strict-Baptist-kerk. Daar werd het Avondmaal bedient. Men deed dat zonder formulier en ik vind dat veel beter dan eerst zo'n ellenlang verhaal voor te lezen.

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 23 sep 2003 16:18

er worden ook nieuwe formulieren gebruikt hoor ... tenminste bij ons in de kerk.. daardoor is er ook wat meer afwisseling

Wat voor formulieren? In wat voor kerk? Waarom?

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 23 sep 2003 16:22

Corne van 't Hof schreef:

Wat voor formulieren? In wat voor kerk? Waarom?

het huwelijksformulier en het avondmaalsformulier.. worden op een andere wijze voorgelezen... ( het avondmaals formulier wordt door gemeenteleden voorgelezen) er zijn 3 nieuwe avondmaalsformulieren en 1 huwelijksformulier, dezen zijn vrijgegeven door de synode en zijn geschreven in het liturgisch katern.. het is in de vrijgemaakte kerk

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 23 sep 2003 16:27

het huwelijksformulier en het avondmaalsformulier.. worden op een andere wijze voorgelezen... ( het avondmaals formulier wordt door gemeenteleden voorgelezen) er zijn 3 nieuwe avondmaalsformulieren en 1 huwelijksformulier, dezen zijn vrijgegeven door de synode en zijn geschreven in het liturgisch katern.. het is in de vrijgemaakte kerk

Zijn die formulieren in de kerkorde vastgelegd? Zijn die formulieren ergens digitaal verkrijgbaar?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 23 sep 2003 20:11

Corné:
Koelman vond dus ook dat de formulieren een richtingaanwijzer moesten zijn. Hij was het wel eens met de inhoud van de formulieren. Hij maakte dus ook een eigen verhaal rond de doopbediening. Ik was afgelopen zomer in Engeland in een strict-Baptist-kerk. Daar werd het Avondmaal bedient. Men deed dat zonder formulier en ik vind dat veel beter dan eerst zo'n ellenlang verhaal voor te lezen.

Daar kan ik me goed in vinden. Ik vind het goed dat in ieder geval op de één of andere manier vastligt wat nu eigenlijk (volgens jouw kerk) de betekenis van zaken als doop, avondmaal, huwelijk e.d. zijn. Als je echter een formulier wilt om voor te lezen dan moet dat formulier daar ook echt op zijn toegespitst en dat kun je van veel formulieren niet zeggen (ze zijn in ieder geval veel en veel te lang).

Wat ik weel mooi en waardevol vind is het hanteren van vaste formules rond de kern van de liturgische handeling. Een vaste tekst bij het breken van het brood en het uitdelen van de wijn b.v. geeft een herkenningspunt enerzijds en plaatst je anderzijds in een bepaalde traditie.

Iets dergelijks zie je b.v. ook bij het burgelijk huwelijk. Het praatje vooraf wordt door elke ambtenaar zelf ingevuld en krijgt daardoor ook telkens een wat andere kleur. Bij de kern van de zaak aangekomen wordt echter (bij de trouwerijen die ik heb meegemaakt) de switch gemaakt naar de officiële taal. Ik vind dat toch wel wat hebben.

Klaas

quantum
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor quantum » 23 sep 2003 21:07

Toch wel typisch dat verzet tegen een standaard gebed, de HEERE JEZUS leert ons toch zelf het onze Vader?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 23 sep 2003 21:10

De vraag is echter of Hij dat bedoelde als standaargebed. Ik zie het meer als een richtlijn. Als de discipelen vragen hoe ze moeten bidden komt Jezus m.i. niet met een standaardgebed op de proppen. Hij geeft een soort van framework waar je je eigen gebed op kunt modelleren.

Klaas

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 23 sep 2003 21:57

Als er formulieren worden gelezen neem ik altijd een snoepje Afbeelding
..

Nathanael

standaard gebed of vrij gebed

Berichtdoor Nathanael » 23 sep 2003 22:04

Het is heel opmerkelijk dat Jezus later zegt "tot nu toe hebben jullie niet gebeden in mijn naam" (uit het hoofd dus check even).
Het onze Vader kent niet zoiets als "in Jezus naam bidden". Dus Jezus zelf geeft aan dat zoiets veranderlijk is! De reden hiervan is een discussie apart waard, want er zat geen 3 jaar tussen!

Nathanael

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 23 sep 2003 22:10

Invincible schreef:Als er formulieren worden gelezen neem ik altijd een snoepje Afbeelding

Hoezo?

Terug naar “Archief”