Optimatus schreef:Riska schreef:Optimatus schreef:Dat is het probleem. Van GL, SP en weet ik veel wat krijg je regelmatig alternatieven. Bos kraakt af, maar biedt geen alternatief dan een (volgens sommigen) aantrekkelijk uiterlijk en een Feyenoord-seizoenskaart.
Maar de eerder door jou genoemde coalitie (CDA-GL-CU) haalt van geen kant een meerderheid, nog afgezien de vraag of GL dat wel wil, samen met het CDA.
En ik vind jouw opmerkingen over Bos beledigend naar mensen toe die op hem - beter: op de partij - stemmen. Daar zitten voorwaar zeer weldenkende mensen bij.
Het is mijn probleem met CDA-ers en VVD-ers: zij weten (denken ze) wat goed is voor de mensen, voor het 'plebs' en dat 'plebs' kan niet nadenken.
Dat noemen ze wel eens "de arrogantie van de macht'...
Dat is niet terecht. Ik ben absoluut geen voorstander van regeren met de VVD - als ik moet kiezen tussen PvdA of VVD als junior-partij, dan nog liever de PvdA, maar met GL en CU zie ik het uitstekend zitten - en velen binnen het CDA.
Wat de VVD doet, moet de VVD zelf maar weten. Deze partij heeft destijds SGP en CU nog buiten de coaltie gehouden, een gemiste kans.
Hoewel ik een hekel heb aan het quoten van quoten etc., dus een soort slurf van quotes, doe ik het in deze toch een keer, want anders lijkt het of mijn reactie nergens op slaat...
Wat er de laatste jaren is gebeurd is het volgende:
In elke regering zat de VVD met Zalm en co. Zowel de PvdA in het verleden als nu het CDA hebben hun ziel en zaligheid verkocht aan die VVD, die alleen maar bang is dat de mensen die het al zo goed hebben, tekort komen. Ze leggen de verantwoordelijkheid bij de mensen zelf en soms kan dat domweg niet. Ik denk aan minder-validen, de absolute minima etc. Elke andere partij voldoet aan die eisen van de VVD, bang als ze zijn het pluche te verliezen. Jawel, zowel PvdA als CDA, daarin is - helaas - wat dat betreft geen onderscheid te maken.
Het stomme is dat er een kern is die de VVD blijft steunen - werkgevers, de zeer-goed bedeelden in dit land. En de coalitiepartijen, van welke snit ook, verliezen uiteindelijk in verkiezingen.
Kortgeleden zei Verhagen (persoonlijk vind ik dat ze die man moeten vervangen met z'n wollig en onduidelijk taalgebruik) voor het eerst iets zinnigs: dat het CDA zou vasthouden aan eigen beginselen.
Nu ken ik het programma van dat CDA niet, maar de C in de naam is totaal verloochend waar het gaat om de zwakkeren in de samenleving, om over het vluchtelingen/asielbeleid maar te zwijgen.
Dat deed ook de PvdA in het verleden - dus let wel: ik verheerlijk geen enkele partij, zie de fouten bij beide.
Wat de SGP betreft - waar dit topic uiteindelijk over gaat: ik ben het met de vorige schrijvers eens dat als ze compromissen zouden willen sluiten (en op gebied van bepaalde al genoemde zaken zullen ze daartoe niet bereid zijn) verliezen ze de steun van de achterban. En als ze die compromissen niet willen sluiten, is er ongetwijfeld geen brede steun in de Kamer. Want in feite is het natuurlijk een kleine partij - in sommige gebieden van ons land breed vertegenwoordigd, maar in grote delen van het land slechts in de marge aanwezig (grote steden bv.)