SGP 'de partij' , 'onze partij'

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 jul 2006 14:43

Riska schreef:
Optimatus schreef:Dat is het probleem. Van GL, SP en weet ik veel wat krijg je regelmatig alternatieven. Bos kraakt af, maar biedt geen alternatief dan een (volgens sommigen) aantrekkelijk uiterlijk en een Feyenoord-seizoenskaart.

Maar de eerder door jou genoemde coalitie (CDA-GL-CU) haalt van geen kant een meerderheid, nog afgezien de vraag of GL dat wel wil, samen met het CDA.
En ik vind jouw opmerkingen over Bos beledigend naar mensen toe die op hem - beter: op de partij - stemmen. Daar zitten voorwaar zeer weldenkende mensen bij.
Het is mijn probleem met CDA-ers en VVD-ers: zij weten (denken ze) wat goed is voor de mensen, voor het 'plebs' en dat 'plebs' kan niet nadenken.
Dat noemen ze wel eens "de arrogantie van de macht'...

Dat is niet terecht. Ik ben absoluut geen voorstander van regeren met de VVD - als ik moet kiezen tussen PvdA of VVD als junior-partij, dan nog liever de PvdA, maar met GL en CU zie ik het uitstekend zitten - en velen binnen het CDA.

Wat de VVD doet, moet de VVD zelf maar weten. Deze partij heeft destijds SGP en CU nog buiten de coaltie gehouden, een gemiste kans.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 13 jul 2006 15:26

Hmmm... als de SGP in de regering kwam, staat heel refoland op z'n kop. En dan ben ik bang dat de SGP de twee zetels die ze hebben misschien nog gaan verliezen ook. Het is geen partij om compromissen te sluiten die wel noodzakelijk zullen zijn in een kabinet met VVD, CDA en CU.
De achterban zal dat iig niet leuk vinden.
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 jul 2006 16:59

Hm, ik geloof niet dat ze daardoor zetels zouden verliezen hoor. De meeste mensen begrijpen heden ten dage toch wel dat je niet in een coalitie kunt zitten en regeren zonder te onderhandelen over het te voeren beleid?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 jul 2006 00:14

En dan verwijt men het CDA compromissen te sluiten... *zucht*
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 14 jul 2006 08:17

Aragorn schreef:Hm, ik geloof niet dat ze daardoor zetels zouden verliezen hoor. De meeste mensen begrijpen heden ten dage toch wel dat je niet in een coalitie kunt zitten en regeren zonder te onderhandelen over het te voeren beleid?

Geloof je dat echt. Dat de SGP leden overhoudt als ze een deel van het kabinet uitmaken en de euthanasie- en abortuswet worden niet afgeschaft? De SGP is veel te principieel om te kunnen regeren.

Riska

Berichtdoor Riska » 14 jul 2006 08:36

Optimatus schreef:
Riska schreef:
Optimatus schreef:Dat is het probleem. Van GL, SP en weet ik veel wat krijg je regelmatig alternatieven. Bos kraakt af, maar biedt geen alternatief dan een (volgens sommigen) aantrekkelijk uiterlijk en een Feyenoord-seizoenskaart.

Maar de eerder door jou genoemde coalitie (CDA-GL-CU) haalt van geen kant een meerderheid, nog afgezien de vraag of GL dat wel wil, samen met het CDA.
En ik vind jouw opmerkingen over Bos beledigend naar mensen toe die op hem - beter: op de partij - stemmen. Daar zitten voorwaar zeer weldenkende mensen bij.
Het is mijn probleem met CDA-ers en VVD-ers: zij weten (denken ze) wat goed is voor de mensen, voor het 'plebs' en dat 'plebs' kan niet nadenken.
Dat noemen ze wel eens "de arrogantie van de macht'...

Dat is niet terecht. Ik ben absoluut geen voorstander van regeren met de VVD - als ik moet kiezen tussen PvdA of VVD als junior-partij, dan nog liever de PvdA, maar met GL en CU zie ik het uitstekend zitten - en velen binnen het CDA.

Wat de VVD doet, moet de VVD zelf maar weten. Deze partij heeft destijds SGP en CU nog buiten de coaltie gehouden, een gemiste kans.

Hoewel ik een hekel heb aan het quoten van quoten etc., dus een soort slurf van quotes, doe ik het in deze toch een keer, want anders lijkt het of mijn reactie nergens op slaat...

Wat er de laatste jaren is gebeurd is het volgende:
In elke regering zat de VVD met Zalm en co. Zowel de PvdA in het verleden als nu het CDA hebben hun ziel en zaligheid verkocht aan die VVD, die alleen maar bang is dat de mensen die het al zo goed hebben, tekort komen. Ze leggen de verantwoordelijkheid bij de mensen zelf en soms kan dat domweg niet. Ik denk aan minder-validen, de absolute minima etc. Elke andere partij voldoet aan die eisen van de VVD, bang als ze zijn het pluche te verliezen. Jawel, zowel PvdA als CDA, daarin is - helaas - wat dat betreft geen onderscheid te maken.
Het stomme is dat er een kern is die de VVD blijft steunen - werkgevers, de zeer-goed bedeelden in dit land. En de coalitiepartijen, van welke snit ook, verliezen uiteindelijk in verkiezingen.
Kortgeleden zei Verhagen (persoonlijk vind ik dat ze die man moeten vervangen met z'n wollig en onduidelijk taalgebruik) voor het eerst iets zinnigs: dat het CDA zou vasthouden aan eigen beginselen.
Nu ken ik het programma van dat CDA niet, maar de C in de naam is totaal verloochend waar het gaat om de zwakkeren in de samenleving, om over het vluchtelingen/asielbeleid maar te zwijgen.
Dat deed ook de PvdA in het verleden - dus let wel: ik verheerlijk geen enkele partij, zie de fouten bij beide.

Wat de SGP betreft - waar dit topic uiteindelijk over gaat: ik ben het met de vorige schrijvers eens dat als ze compromissen zouden willen sluiten (en op gebied van bepaalde al genoemde zaken zullen ze daartoe niet bereid zijn) verliezen ze de steun van de achterban. En als ze die compromissen niet willen sluiten, is er ongetwijfeld geen brede steun in de Kamer. Want in feite is het natuurlijk een kleine partij - in sommige gebieden van ons land breed vertegenwoordigd, maar in grote delen van het land slechts in de marge aanwezig (grote steden bv.)

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 14 jul 2006 08:49

DE VVD is blijkbaar een partij met een stabiele achterban. De beschrijving van de VVD is dan ook erg stereotyperend. Alsof je meteen een creperende zwerver van je oprijlaan afschopt als je VVD stemt.

Het zijn niet alleen de goed-bedeelden in dit land die de VVD steunen. Ik geloof namelijk ook in zelfredzaamheid waar het kan, hulp waar het nodig is, in het aanbieden van gelijke kansen, in een solide begroting gericht op de toekomst, etc. En als je naar mijn bankrekening kijkt ben ik verre van goed-bedeeld.

Het 'probleem' van sociale partijen als PvdA is dat ze allemaal wel mooie sociale plannen hebben, maar zodra er betaald moet worden zijn ze ineens niet thuis. Of de SP die het liefst de rijkeren volledig kaal zouden plukken (en zo het ondernemingsklimaat volledig kapot maken), of Groen Links die de hulp bieden verwarren met volledig doodpamperen en afhankelijk houden.

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 14 jul 2006 09:56

Je verslikt je helaas ook on je oneliners als doodpamperen.
Met de pvda kun je ook heus wel een solide begroting krijgen. word gewoon doorgerekend door het cpb
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Riska

Berichtdoor Riska » 14 jul 2006 16:28

leclerc schreef:Je verslikt je helaas ook on je oneliners als doodpamperen.
Met de pvda kun je ook heus wel een solide begroting krijgen. word gewoon doorgerekend door het cpb

Volgens mij zijn we in meer dan één opzicht geestverwanten... ;-)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 jul 2006 12:37

MrSokkie schreef:
Aragorn schreef:Hm, ik geloof niet dat ze daardoor zetels zouden verliezen hoor. De meeste mensen begrijpen heden ten dage toch wel dat je niet in een coalitie kunt zitten en regeren zonder te onderhandelen over het te voeren beleid?

Geloof je dat echt. Dat de SGP leden overhoudt als ze een deel van het kabinet uitmaken en de euthanasie- en abortuswet worden niet afgeschaft? De SGP is veel te principieel om te kunnen regeren.

Tja, wat doe je dan in de politiek... alleen je mening geven? Ik vind principieel zijn vaak wel goed, maar dat wil niet zeggen dat je geen compromissen moet sluiten.... Het gaat ook om resultaten, en als je in de regering zit en bijvoorbeeld een strengere wetgeving wat betreft abortus en euthenasie kan krijgen, moet je dan zeggen: Nee, we zijn principieel, of je schaft het helemaal af...of je doet niks... in het ene geval zijn we voor, in het andere geval tegen, wat bereik je dan uiteindelijk. Je kan toch principieel tegen iets zijn en toch zorgen dat met een compromis de regels in ieder geval wat kan aanscherpen?

Het is een van de redenen waarom ik niet op SGP stem en het ook niet snel zou doen... In de politiek heb je gewoon een consensuscultuur, wie principieel wil zijn en geen compromissen sluiten kan zijn stem laten horen maar bereikt er niets mee.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 16 jul 2006 14:23

Zullen we de PvdA maar niet verheerlijken? Ik kom uit een gebied van het land waar ze al sinds 50 jaar een meerderheid hebben én in sommige gebieden zelfs een absolute meerderheid. Zéér ongezond. En als er één partij al 50 jaar grenzeloze 'arrogantie van de macht' laat zien is het de PvdA in dit landsdeel wél. Als we het toch hebben over 'vanzelfsprekend' op een partij stemmen zonder nadenken, dan zijn het wel de mensen in het gebied waar ik vandaan kom. Hoevaak heb ik niet gehoord de zin 'ja, ik kom uit een rood nest, dús ik stem PvdA. Laten we ook eerlijk zijn, oost-Groningen waar 'de partij' in meerdere plaatsen een absolute meerderheid heeft is één van de, zo niet het grootste achterstandsgebied van ons land. Het lijkt me heel gezond als er eens andere partijen de macht krijgen.

Ik stem in november waarschijnlijk Jan Peter Balkenende, om de holle frasen van Wouter Bos tegen te houden. Er zullen bést goed nadenkende personen rondom hem staan, alleen krijgen die blijkbaar nog niet echt de overhanden. Het is ook nog maar de vraag of Wouter Bos het geheel anders als Balkenende zou doen. Waarschijnlijk niet, maar dat wordt natuurlijk wel handig stil gehouden.

Over de SGP, ik kan het_bureau wel volgen. Zelf kom ik niet uit een typisch SGP-stemmend gezin óf gemeente. Mijn ouders stemden altijd CHU, dat opgegaan is in het CDA. Maar later eind jaren tachtig stemden ze RPF of GPV (Schutte). Zelf heb ik in 2002 CU gestemd en in 2003 SGP. Ik hang er altijd een beetje tussen. Ik zou inprincipe dit jaar weer SGP stemmen, omdat ik van der Vlies en van der Staaij twee zéér betrouwbare politici vind. En het programma van de SGP mij ook wel aanstaat. Kort door de bocht sociaal gezien een tikkeltje links en economisch gezien een tikkeltje rechts. Het feit hoe partijen over Israël denken speelt voor mij ook mee, en dan zit je bij CU en SGP wel, in mijn visie dus, veiliger. Ik heb niet zo'n ervaring met het feit dat er vanuit gegaan wordt dat er klakkeloos SGP gestemd wordt in de achterban, komt omdat ik wellicht niet tot die typische achterban behoor. Alleen gezien mijn ervaring met de PvdA kan ik het me ook wel weer voorstellen dat het gebeurt.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Riska

Berichtdoor Riska » 16 jul 2006 16:07

Flappie schreef:Laten we ook eerlijk zijn, oost-Groningen waar 'de partij' in meerdere plaatsen een absolute meerderheid heeft is één van de, zo niet het grootste achterstandsgebied van ons land. Het lijkt me heel gezond als er eens andere partijen de macht krijgen.

Ik moge je erop wijzen dat dit bij uitstek het gebied is waar de CPN het destijds voor het zeggen had. De PvdA heeft daarna o.a. de brokken mogen opruimen.

Maar ik verheerlijk de PvdA niet, zeker niet. Ja, ik kom uit een 'rood nest', mijn vader hoorde tot de mensen van de Doorbraak (met bv. Ds. Buskes). Ik zie de tekortkomingen, maar de wijze waarop er nu geageerd wordt tegen de PvdA ervaar ik niet als terecht. Er zijn dingen waarvan Bos nu reeds heeft gezegd dat hij het precies zo zou doen als Balkenende, er zijn ook zaken die hij terug wil draaien (zoals bv. de € 255,- bonus als je geen gebruik maakt van de gezondheidszorg.)
Persoonlijk twijfel ik - mijn gedachten gaan uit naar de CU... ik neig er steeds meer naar om deze partij een kans te geven.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 jul 2006 17:51

Ik vind de CU ook wel oke. Goede standpunten, niet zo megaconservatief en onbegrijpelijk voor de rest van de politiek en zo ;)

Wat de PVDA betreft, je kan natuurlijk ook niet alles op Bos afschuiven. CDA moest de puinhopen van 8 jaar paars opruimen, dat klopt.... maar ja, Bos zit met die fouten van het PVDA uit het verleden opgezadeld... Probleem met Bos vind ik dat hij gewoon kijkt naar wat het volk graag wil horen en daar een beetje in meegaat... plus die neppe smile en dat toontje, vreselijk. Het is wel de makkelijkste manier van oppositie voeren, kijken op welke punten er mensen niet tevreden zijn en vervolgens daar op inspelen... En ik vraag me af of een nieuw kabinet met PVDA dit keer wel goed voor Nederland zal zijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Riska

Berichtdoor Riska » 16 jul 2006 18:23

Marnix schreef:Ik vind de CU ook wel oke. Goede standpunten, niet zo megaconservatief en onbegrijpelijk voor de rest van de politiek en zo ;)

Wat de PVDA betreft, je kan natuurlijk ook niet alles op Bos afschuiven. CDA moest de puinhopen van 8 jaar paars opruimen, dat klopt.... maar ja, Bos zit met die fouten van het PVDA uit het verleden opgezadeld... Probleem met Bos vind ik dat hij gewoon kijkt naar wat het volk graag wil horen en daar een beetje in meegaat... plus die neppe smile en dat toontje, vreselijk. Het is wel de makkelijkste manier van oppositie voeren, kijken op welke punten er mensen niet tevreden zijn en vervolgens daar op inspelen... En ik vraag me af of een nieuw kabinet met PVDA dit keer wel goed voor Nederland zal zijn.

En doet het CDA niet hetzelfde, met allerlei 'cadeautjes' nu?

André

Berichtdoor André » 16 jul 2006 19:12

Riska schreef:
Marnix schreef:Ik vind de CU ook wel oke. Goede standpunten, niet zo megaconservatief en onbegrijpelijk voor de rest van de politiek en zo ;)

En doet het CDA niet hetzelfde, met allerlei 'cadeautjes' nu?
Welk cadeau bedoel je, de brandstofprijzen en de invoering van de €?

Terug naar “Archief”