SGP 'de partij' , 'onze partij'

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 12 jul 2006 21:43

P.s. misschien moet de theocratie-dicussie afgespiltst worden? Mijn toestemming hebben jullie, maar ik weet niet hoe de andere deelnemers hierover denken?

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 12 jul 2006 21:54

Beste Rijnmond,

Of het inhoudelijk juist is, dat - zoals je stelt - er met "enige inspraak" niks gedaan hoeft
te worden, en dus gewoon door de koning of die raad van geestelijken terzijde kan worden
gelegd, dat vraag ik me af. Volgens mij is het dan geen "inspraak" meer.

Ik moet je helaas het antwoord schuldig blijven, op de vraag of ik voorbeelden kan
noemen, van het verschillend uitleggen door diverse mensen en kerken van de NGB.
Naar mijn beste weten onderschrijven veel kerken de NGB, maar blijven het verschillende
kerken door de verschillende uitleg van de NGB (en de Bijbel natuurlijk)

Of ik kan uitleggen waar het probleem zit, als een koning moet worden afgezet. Tja,...
dat is lastig. Geen kwaad woord over Willem Alexander, maar ik denk dat hij a)
absoluut geen theocratie wil, en b) regeren met de NGB als een soort grondwet
zal hij zeker ook niet zien zitten. Dat wordt dus zeker het einde van Koning Willem
Alexander, en het koningshuis zal wankelen. Dat zoiets een heel gedoe wordt, zoals
ik schreef, komt omdat de SGP pal achter het (huidige) koningshuis staat. Als ik
goed ben geinformeerd, dan gaat er bij iedere SGP vergadering een telegraam naar
de Koningin!

In je laatste bericht, en ook in een ander bericht stel je, dat je het maar niet begrijpt
dat de "gemiddelde" christen geen theocratie nastreeft, en dus het "God regeert"
uiteindelijk niet wil. In alle bescheidenheid denk ik dat wèl te begrijpen. Er zullen
best veel christenen zijn, die weinig bezwaar zullen maken tegen het "God regeert"
en dus misschien in theorie wel voor een theocratie zullen zijn. Maar ik denk dat
de meeste van die christenen de theocratie direkt zullen afwijzen, als ze er verder
over nadenken, en dan vooral over de praktische invulling en de gevolgen.

Je schrijft dat je wat naief bent. Je hoort het mij niet zeggen! Naief is trouwens niet
altijd zo negatief. Toch denk ik dat je niet echt goed de gevolgen overziet van een
theocratie. Ik denk dat we dan in een vreselijke tijd terecht zullen komen, waar mensen
niet vrij meer zijn, en verplicht zullen worden op een bepaalde manier te denken.
Ik ken landen waar dat gebeurt, en ik zou er niet graag willen wonen. We wonen in
een land waar jij vóór een theocratie mag zijn, en waar ik vóór een democratie mag
zijn. En we mogen er nog in alle vrijheid over discussieren ook! Niemand die ons dat
verbiedt. Laten we dat maar zo houden!

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 12 jul 2006 22:00

De tijden dat God nog (letterlijk) sprak met de leiders van Isreal waren haar gouden eeuwen. Ik geloof met heel mijn hart dat God door mensen heen Zijn werk in theocratie kan doen. Ik kom later me een uitgebreide reactie, er zijn nog meer mensen die verwachten dat ik mijn "rare" standpunten verdedig en ik wil ook nog naar bed vanaaf ;)

Sorry, maar ik kom echt nog met een uitgebreidere reactie. :wink:

Riska

Berichtdoor Riska » 12 jul 2006 22:04

Rijnmond schreef:Overigens, het instemmen met de NGB zal alle katholieke trekjes wel verwijderen

dacht het niet.... de RK gebruikte naast de (buitengewoon goede) Willibrordvertaling gewoon de NBG en nu de NBV...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 jul 2006 22:06

Rijnmond schreef:Overigens, het instemmen met de NGB zal alle katholieke trekjes wel verwijderen. :wink:

Deze Nederlandse Geloofsbelijdenis, de Confessio Belgica, zal ik dan ook onder geen beding tekenen, noch de Heidelbergse Cathegismus, noch de Dordse Leerregels.

De Bijbel is mij voldoende en qua geloofssamenvatting onderschrijf ik Athanasius, Nicæa (in eerste aanleg, dus zonder het Filioque) en het Apostolicum (de 12 artikelen).
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 12 jul 2006 22:06

Niet NBG, NGB. :wink:

Riska

Berichtdoor Riska » 12 jul 2006 22:09

Rijnmond schreef:Niet NBG, NGB. :wink:

sorry - het is net zoiets als KPN, eehhh ik bedoel PKN... :wink: :wink:

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 12 jul 2006 22:10

Optimatus schreef:
Riska schreef:
Optimatus schreef:Een stem op de SGP of op de CU is een stem tegen het CDA op dit moment en dus bijna een garantie voor de overwinning van Wouter Bos.

Wie wil dat?

Kijk eens verder dan wat Verhagen telkens zegt... Het is heeeeeel gemakkelijk alles wat nu fout gaat op het conto van Wouter Bos te schrijven. Nu en in de toekomst. Vooral als je maar een klein stukje van iets wat WB zegt eruit pikt en de rest wat hij gezegd heeft, vergeet. (Het lijkt wel net als te pas en te onpas bijbelteksten gebruiken bij onderwerpen die ook uit verband gerukt worden om eigen gelijk te halen... :wink: ) Maar ik heb al heel lang de idee dat er met mensen die op het CDA stemmen niet te discussiëren valt... het lijkt wel of ze alleen, uitsluitend en alleen het partijprogram van het CDA kennen en alles goedkeuren wat ze doen...

Wie wil een overwinning van Wouter Bos? Ik, net als Leclerc...

Wouter Bos gaat er voor zorgen dat we over vier jaar weer knalhard moeten bezuinigen om de door hem op kosten van toekomstige generaties betaalde feestelijkheden op te hoesten.

CDA - GL - CU lijkt mij een fijne, christelijk-sociale coalitie.

wat een goedkope retoriek Opti. doe eens inhoudelijk ipv je partijgenootjes nababbelen
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 jul 2006 22:50

Dat is het probleem. Van GL, SP en weet ik veel wat krijg je regelmatig alternatieven. Bos kraakt af, maar biedt geen alternatief dan een (volgens sommigen) aantrekkelijk uiterlijk en een Feyenoord-seizoenskaart.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 13 jul 2006 07:28

Dan kun je dus ook niet weten of het land onder Bos hollend achteruit gaat. Hij houd zijn punten nog even binnen omdat de programmacommissie nog aan het schrijven is en volgens mij is het strategisch wel slim om in dit stadium al het achterste van je tong te laten zien. Daarnaast heeft Bos als staatssecretaris op Financien wel bewezen een degelijk economisch beleid na te streven.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Riska

Berichtdoor Riska » 13 jul 2006 07:33

Optimatus schreef:Dat is het probleem. Van GL, SP en weet ik veel wat krijg je regelmatig alternatieven. Bos kraakt af, maar biedt geen alternatief dan een (volgens sommigen) aantrekkelijk uiterlijk en een Feyenoord-seizoenskaart.

Maar de eerder door jou genoemde coalitie (CDA-GL-CU) haalt van geen kant een meerderheid, nog afgezien de vraag of GL dat wel wil, samen met het CDA.
En ik vind jouw opmerkingen over Bos beledigend naar mensen toe die op hem - beter: op de partij - stemmen. Daar zitten voorwaar zeer weldenkende mensen bij.
Het is mijn probleem met CDA-ers en VVD-ers: zij weten (denken ze) wat goed is voor de mensen, voor het 'plebs' en dat 'plebs' kan niet nadenken.
Dat noemen ze wel eens "de arrogantie van de macht'...

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 13 jul 2006 08:44

Rijnmond schreef:Ik verwacht niet dat ik van hen iets van theologische waarde kan ontdekken om te leren.

Jammer, maar uiteindelijk jouw gemis.

Overigens hoeven ze niet in Nederland te blijven wonen hoor.

Ah, dus alle andersdenkenden kunnen oprotten? Wat een naastenliefde, ik ben echt diep geroerd. Een theocratie is dus eigenlijk gewoon een eufemisme voor christelijk facisme?

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 13 jul 2006 09:33

Kan dit topic misschien gesplitst worden??? Ik vind die theocratie-discussie hartstikke interessant, maar het oorspronkelijke onderwerp ook en dat dreigt zo ('n beetje) onder te sneeuwen...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 13 jul 2006 10:10

LeChat schreef:Kan dit topic misschien gesplitst worden??? Ik vind die theocratie-discussie hartstikke interessant, maar het oorspronkelijke onderwerp ook en dat dreigt zo ('n beetje) onder te sneeuwen...

Als het dan maar niet in het gesloten deel van het forum terecht komt, want dan kan ik weer niet meepraten.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 jul 2006 14:26

MrSokkie schreef:
LeChat schreef:Kan dit topic misschien gesplitst worden??? Ik vind die theocratie-discussie hartstikke interessant, maar het oorspronkelijke onderwerp ook en dat dreigt zo ('n beetje) onder te sneeuwen...

Als het dan maar niet in het gesloten deel van het forum terecht komt, want dan kan ik weer niet meepraten.

Als je even zoekt kun je in dit subforum waarschijnlijk nog wel meer dan één theocratie-topic vinden. :wink:

Terug naar “Archief”