Moderator: Moderafo's
Dippie schreef:We gingen in het andere topic best offtopic, dus vandaar een nieuweBij ons in de kerk is het de gwoonte dat je schulbelijdenis doet, als je zwanger bent voor je huwelijk, en je dus moet trouwen. Het kromme vind ik ervan dat je het niet hoeft te doen, als je niet zwanger bent geworden en wel gemeenschap hebt gehad. Waarom moet je voor de kerkenraad schulbelijdenis doen? Voor God alleen is toch voldoende? Daar heeft de kerk dan toch niets mee te maken? Ik vraag me ook af of ieder dat dan wel meent. Kan je echt oprecht je schuld belijden? Ik weet niet of ik dat wel zou kunnen....
mw schreef:@marnix, als je schudbelijdenis doet voor de gemeente, dan doe je het niet aan de gemeente. je hebt de gemeente toch niks misdaan. Ze zijn er getuige van.
Geloofsbelijdenis doe je toch ook niet aan de gemeente,maar ook daarbij is de gemeente getuige
Marnix schreef:mw schreef:@marnix, als je schudbelijdenis doet voor de gemeente, dan doe je het niet aan de gemeente. je hebt de gemeente toch niks misdaan. Ze zijn er getuige van.
Geloofsbelijdenis doe je toch ook niet aan de gemeente,maar ook daarbij is de gemeente getuige
En waarom moet de gemeente bij schuldbelijdenis dan getuige zijn? David beleed toch ook zijn schuld aan God (na de affaire met Bathseba) en dat was ook een openbare zonde...
Psalm 51elbert schreef:Psalm 51 (gedicht naar aanleiding van het overspel met Bathseba) is toch redelijk bekend, dus David heeft z'n schuldbelijdenis in ieder geval niet voor zichzelf gehouden.
Over dat 'papieren' karakter, ik weet uit eigen ervaring dat er wel duidelijk gesproken wordt over het belijden van je schuld aan de persoon in kwestie en naar God toe, de kerkraad voert daar een duidelijke bijbelse lijn in.Napoleon schreef:maar David heeft het gedicht of het lied ook niet direct na schrijven in de kachel gegooid, het is in ieder geval openbaar geworden.
verder ben ik op zich niet tegen het belijden van openbare zonden aan de gemeente (of vertegenwoordigers daarvan, de kerkeraad), maar wel tegen het "papieren" karakter ervan, het is een formaliteit geworden omdat je anders nu eenmaal niet in de kerk mag trouwen.
elbert schreef:Psalm 51 (gedicht naar aanleiding van het overspel met Bathseba) is toch redelijk bekend, dus David heeft z'n schuldbelijdenis in ieder geval niet voor zichzelf gehouden.
Verborgen zonden hebben wij allemaal, openbare zonden niet.
Openbare zonden zijn of worden bekend en dienen derhalve openbaar beleden te worden.
De schuldbelijdenis van de overtreden zonden doe je voor de gemeente daar wij jij lid bent, maar in principe doe je dat niet voor de kerk of kerkenraad maar voor God en Zijn gemeenten omdat het jou zo zwaar weegt.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten