Schuldbelijdenis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 jul 2006 13:05

Ik zie het er niet staan. Het gaat om schuld belijden aan God hier.... niet aan de gemeente.... Het antwoord staat er dus niet in.... Flauw dat je zegt van wel en vervolgens beweert dat als je goed leest je dat wel zal zien. Als het er echt staat, wijs het dan aan me aan...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

ahuibers
Majoor
Majoor

Re: Schuldbelijdenis

Berichtdoor ahuibers » 11 jul 2006 13:40

Dippie schreef:We gingen in het andere topic best offtopic, dus vandaar een nieuwe :wink:

Bij ons in de kerk is het de gwoonte dat je schulbelijdenis doet, als je zwanger bent voor je huwelijk, en je dus moet trouwen. Het kromme vind ik ervan dat je het niet hoeft te doen, als je niet zwanger bent geworden en wel gemeenschap hebt gehad. Waarom moet je voor de kerkenraad schulbelijdenis doen? Voor God alleen is toch voldoende? Daar heeft de kerk dan toch niets mee te maken? Ik vraag me ook af of ieder dat dan wel meent. Kan je echt oprecht je schuld belijden? Ik weet niet of ik dat wel zou kunnen....

Heb eventjes geen tijd op alles te lezen.
maar:

Ik heb ooit eens gehoord dat het verschil zit in het volgende:
Je hebt je zonde in het verborgen gepleegd en niemand komt er achter omdat er geen zwangerschap uit voortkomt. je moet dan zelf schuldbeleidenis bij God doen en niet openbaar in de kerk.

Als er wel zwangerschap uit voortkomt is het wel zichtbaar en moet je beleiden dat het je van harte leed is enz....

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 11 jul 2006 14:02

@marnix, als je schudbelijdenis doet voor de gemeente, dan doe je het niet aan de gemeente. je hebt de gemeente toch niks misdaan. Ze zijn er getuige van.
Geloofsbelijdenis doe je toch ook niet aan de gemeente,maar ook daarbij is de gemeente getuige
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 11 jul 2006 14:15

Ik vind dat toch misplaatst voyeurisme zo'n openbare schuldbelijdenis!
Dat is iets tussen jou en God en je partner als het gaat om snoepen uit de pot.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 jul 2006 14:22

mw schreef:@marnix, als je schudbelijdenis doet voor de gemeente, dan doe je het niet aan de gemeente. je hebt de gemeente toch niks misdaan. Ze zijn er getuige van.
Geloofsbelijdenis doe je toch ook niet aan de gemeente,maar ook daarbij is de gemeente getuige

En waarom moet de gemeente bij schuldbelijdenis dan getuige zijn? David beleed toch ook zijn schuld aan God (na de affaire met Bathseba) en dat was ook een openbare zonde...

Ahuibers, ik snap niet waarom het bij een openbare zonde (een zonde met een zichtbare consequentie dus) opeens wel met de gemeente erbij beleden zou moeten worden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 11 jul 2006 14:30

Marnix schreef:
mw schreef:@marnix, als je schudbelijdenis doet voor de gemeente, dan doe je het niet aan de gemeente. je hebt de gemeente toch niks misdaan. Ze zijn er getuige van.

En waarom moet de gemeente bij schuldbelijdenis dan getuige zijn? David beleed toch ook zijn schuld aan God (na de affaire met Bathseba) en dat was ook een openbare zonde...

van mij hoeft het niet voor de gemeente. Ik reageerde op jou reactie dat je zei dat het dan schuldbelijdenis aan de gemeente is
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 jul 2006 14:33

ja dat was een typefoutje, ik bedoelde natuurlijk VOOR de gemeente

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 11 jul 2006 14:47

Psalm 51 (gedicht naar aanleiding van het overspel met Bathseba) is toch redelijk bekend, dus David heeft z'n schuldbelijdenis in ieder geval niet voor zichzelf gehouden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 11 jul 2006 14:50

Dat wil toch nog niet zeggen dat een schuldbelijdenis altíjd ten overstaan van de gemeente moet geschieden?

Ik ben nog steeds benieuwd waar die kerkelijke regel op gebaseerd is... Dit schoot me te binnen: er is toch een tekst over 'in het openbaar doen, in het openbaar vergelden'? Hoe luidt die precies en zou dat ermee te maken kunnen hebben?
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

André

Berichtdoor André » 11 jul 2006 14:56

elbert schreef:Psalm 51 (gedicht naar aanleiding van het overspel met Bathseba) is toch redelijk bekend, dus David heeft z'n schuldbelijdenis in ieder geval niet voor zichzelf gehouden.
Psalm 51
1 Voor de koorleider. Een psalm van David, 2 toen de profeet Natan hem had bezocht, nadat hij met Batseba geslapen had.

3 Wees mij genadig, God, in uw trouw,
u bent vol erbarmen, doe mijn daden teniet,
4 was mij schoon van alle schuld,
reinig mij van mijn zonden.

5 Ik ken mijn wandaden,
ik ben mij steeds van mijn zonden bewust,
6 tegen u, tegen u alleen heb ik gezondigd,
ik heb gedaan wat slecht is in uw ogen.

Laat uw uitspraak rechtvaardig zijn
en uw oordeel zuiver.
7 Ik was al schuldig toen ik werd geboren,
al zondig toen mijn moeder mij ontving,
8 maar u wilt dat waarheid mij vervult,
u leert mij wijsheid, diep in mijn hart.

9 Neem met majoraan mijn zonden weg en ik word rein,
was mij en ik word witter dan sneeuw.
10 Laat mij vreugde en blijdschap horen:
u hebt mij gebroken, laat mij ook juichen.
11 Sluit uw ogen voor mijn zonden
en doe heel mijn schuld teniet.

12 Schep, o God, een zuiver hart in mij,
vernieuw mijn geest, maak mij standvastig,
13 verban mij niet uit uw nabijheid,
neem uw heilige geest niet van mij weg.
14 Red mij, geef mij de vreugde van vroeger,
de kracht van een sterke geest.

15 Dan wil ik verdwaalden uw wegen leren,
en zullen zondaars terugkeren tot u.
16 U bent de God die mij redt,
bevrijd mij, God, van de dreigende dood,
(51:16) van de dreigende dood – Ook mogelijk is de vertaling: ‘van bloedschuld’, of: ‘van bloed [van offers]’.
en ik zal juichen om uw gerechtigheid.
17 Ontsluit mijn lippen, Heer,
en mijn mond zal uw lof verkondigen.

18 U wilt van mij geen offerdieren,
in brandoffers schept u geen behagen.
19 Het offer voor God is een gebroken geest;
een gebroken en verbrijzeld hart
zult u, God, niet verachten.

20 Wees Sion welgezind en schenk het voorspoed,
bouw de muren van Jeruzalem weer op.
21 Dan zult u de juiste offers aanvaarden,
offers in hun geheel verbrand,
dan legt men stieren op uw altaar.

Ik lees dit psalm als een (biddend) gesprek met God.
Zie ook niet zo snel staan dat er andere mensen bij waren.....

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 11 jul 2006 15:11

maar David heeft het gedicht of het lied ook niet direct na schrijven in de kachel gegooid, het is in ieder geval openbaar geworden.

verder ben ik op zich niet tegen het belijden van openbare zonden aan de gemeente (of vertegenwoordigers daarvan, de kerkeraad), maar wel tegen het "papieren" karakter ervan, het is een formaliteit geworden omdat je anders nu eenmaal niet in de kerk mag trouwen.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

André

Berichtdoor André » 11 jul 2006 15:32

Napoleon schreef:maar David heeft het gedicht of het lied ook niet direct na schrijven in de kachel gegooid, het is in ieder geval openbaar geworden.

verder ben ik op zich niet tegen het belijden van openbare zonden aan de gemeente (of vertegenwoordigers daarvan, de kerkeraad), maar wel tegen het "papieren" karakter ervan, het is een formaliteit geworden omdat je anders nu eenmaal niet in de kerk mag trouwen.
Over dat 'papieren' karakter, ik weet uit eigen ervaring dat er wel duidelijk gesproken wordt over het belijden van je schuld aan de persoon in kwestie en naar God toe, de kerkraad voert daar een duidelijke bijbelse lijn in.
Omdat ook de kerkraad zich later voor God mag verantwoorden.
En zo kan het voor de 'buitenwereld' idd een formaliteit lijken.
Maar om dan te kiezen voor de gemeente te gaan staan je schuld vertellen, voor wat het waard is, mhaw ik vind dat je dan een ongewenst roddel circuit op gang zou kunnen brengen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 jul 2006 15:49

elbert schreef:Psalm 51 (gedicht naar aanleiding van het overspel met Bathseba) is toch redelijk bekend, dus David heeft z'n schuldbelijdenis in ieder geval niet voor zichzelf gehouden.

Klopt. Ik heb er ook geen moeite mee als mensen dit uit eigen wil doen. Alleen als het moet wordt het een ander verhaal. Soms kan een schuldbelijdenis heel opbouwend zijn voor een hele gemeente, maar dan moet het wel uit het hart komen en niet gedwongen zijn.

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Re: Schuldbelijdenis

Berichtdoor tweetietwee » 11 jul 2006 18:56

Verborgen zonden hebben wij allemaal, openbare zonden niet.

o nee? Heb jij geen openbare zonden? Laat ik het op mezelf betrekken... Hebben anderen nooit gemerkt dat ik jaloers ben? Hoort niemand mij ooit roddelen? Laat ik mijn materialisme niet blijken?
Volgens mij doet ieder mens zonden in het openbaar; al ken ik kinderen van God waarbij ik dat nooit merk. In ieder geval doen heel veel kerkmensen in het openbaar zonde.

Openbare zonden zijn of worden bekend en dienen derhalve openbaar beleden te worden.

Misschien naar diegene toe waarover je hebt geroddeld, ik denk ook naar diegene die je niet hebt liefgehad als jezelf. Maar waar staat dat we dat allemaal aan de kerkenraad moeten gaan vertellen?

De schuldbelijdenis van de overtreden zonden doe je voor de gemeente daar wij jij lid bent, maar in principe doe je dat niet voor de kerk of kerkenraad maar voor God en Zijn gemeenten omdat het jou zo zwaar weegt.

Ik zou zeggen: belijd elkaar de zonden. Ga naar iemand toe die je iets niet gegunt hebt, bespreek met je partner wat je mis hebt gedaan, maar belijdt alles vooral voor God.

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 11 jul 2006 19:36

Ansje zegt:

Wat ik niet begrijp is, om met de vraag van Dippie even te beginnen, inderdaad wanneer je zwanger bent geworden van gemeenschap voor het huwelijk je dan schuldbelijdenis moet doen, en als je niet zwanger wordt niet. Want niemand (of bijna niemand denk ik) zal zo eerlijk zijn om dat te zeggen tegen de kerkenraad op een huwelijksgesprek.

Nu is het inderdaad zo dat het openbare zonden zijn (als je er niet zwanger van wordt heb je het in het geheim gedaan), maar hoe zit het dan met glashard liegen? (ik noem nu maar even een voorbeeld...) Dus zonde tegen het negende gebod? Dat is toch ook een openbare zonde? Ik heb in mijn leven nog nooit meegemaakt dat mensen daarvoor schuldbelijdenis moeten doen. En dat punt snap ik niet! Ik heb altijd het idee dat het zevende gebod er op de een of andere manier steeds ontzettend uitgelicht wordt. :? Maar dat kan ik mis hebben...

En fraude? Als dat openbaar komt?

Kinderen die openlijk ruzie met hun ouders hebben, dat is dan toch ook een openbare zonde? En schuldbelijdenis daarvoor dan? Ook dat heb ik nog nooit meegemaakt....

Soms begrijp ik al die regeltjes niet... :(

Of de mensen moeten door de kerkenraad gelijk onder censuur gezet worden totdat ze schuldbelijdenis hebben gedaan. Dat hoor je dan natuurlijk niet. Misschien dat het zo in elkaar steekt...
Afbeelding

Terug naar “Archief”