Is iedere zonde wel gelijk voor God?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 jul 2006 11:07

Het gaat er om dat God daar niet is... en dat zal dan, als iedereen weet dat Hij wel bestaat, voor iedereen even moeilijk zijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 05 jul 2006 11:08

Ik geloof wel dat er gradaties zijn in de hel. De vindplaatsen wist ik zo één, twee, drie niet, dus heb ik even gegoogled en dit wil ik jullie niet onthouden:

Gradaties in straf

Hoewel de hel een eeuwige straf is, is er beslist geen sprake van één grijze massa in het grauwe duister, waar alle zondaren op één hoop worden gegooid. Er zijn gradaties in het lijden. Jezus zegt in Mattheüs 11:21-22 'Wee u, Chorasin, wee u, Betsaïda! Want indien in Tyrus en Sidon die krachten waren geschied, welke in u geschied zijn, reeds lang zouden zij zich in zak en as bekeerd hebben. Doch ik zeg u, het zal voor Tyrus en Sidon dragelijker zijn in de dag des oordeels dan voor u'(18 ). Een lichtere straf dus voor Tyrus en Sidon omdat zij minder ogelijkheden
hebben gehad dan de steden ten noorden van het meer van Galilea. De mens wordt niet alleen geoordeeld naar zijn werken, maar ook naar wat hij gedaan zou kunnen hebben(19). Een tweede woord van Jezus over verschil in straf vinden we in Mattheüs 23:14 'Wee u schriftgeleerden en farizeeën, gij huichelaars, want gij eet de huizen der weduwen op, terwijl gij voor de schijn lange gebeden uitspreekt. Daarom zult gij zwaarder oordeel ontvangen'. Een zwaardere straf dus voor hen die willens en wetens verkeerd gehandeld hebben. Hetzelfde zegt Jezus ook in
Lucas 12:47-48 'Die slaaf nu die de wil van zijn heer kende en geen
toebereidselen getroffen heeft, of niet gedaan heeft naar de wil van zijn heer, zal vele slagen ontvangen. Wie echter die wil niet heeft gekend en dingen heeft gedaan, die slagen verdienen, zal er weinige ontvangen'. We zien hier dat er een relatie bestaat tussen de kennis die men heeft van Gods openbaring en de zwaarte van de straf die men ontvangt(20). Ook Paulus weet van gradaties in het oordeel als hij zegt in Romeinen 2:5-6 'Met uw botte en onboetvaardige gezindheid stapelt(21) gij voor uzelf een kapitaal van toorn op tegen de dag van de toorn, wanneer Gods rechtvaardig oordeel openbaar zal worden. Hij zal een ieder vergelden naar zijn werken.'(22)

Samenvattend moeten we zeggen dat zij die verloren gaan geoordeeld zullen worden naar hun werken (Rom.2:6; 2 Cor.11:15; 2 Tim.4:14; Openb.20:12,13 ; 22:12) en dat dit betekent dat een ieder een verschillende straf ontvangt, gebaseerd op de mogelijkheden en onmogelijkheden die hij in dit leven heeft gehad.

Bron: http://www.dlinde.nl/woordenboek/hel.htm
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 05 jul 2006 11:14

Wullimpie schreef:
Smurffie schreef:Het is wel moeielijk idd. Het lijkt mij ergens best krom dat iemand die een moord gepleegt heeft, op dezelfde wijze gestraft wordt als iemand die illegaal een cd'tje gebrandt heeft.

Ik heb het wel eens uitgelegd geloof ik, nog maar een keertje dan :wink:

Persoonlijk geloof ik niet in de hel, alszijnde een brandend vuur. Ik denk nl. dat je vooral gewetenswroeging hebt daar. Als je een moord gepleegt hebt (sorry voor het voorbeeld, maar dit is wat mij betreft 1 van de ergste zonden die je kunt doen), zul je vele malen méér gewetensnood hebben dan iemand die illegaal een cd'tje heeft gebrandt.

De hel is m.i. áls een brandend vuur, omdat 'vuur' voor ieder mens die daarmee in aanraking komt, een pijnlijke ervaring is. Wat mij betreft slaat 'branden in de hel' dus op 'gewetenswroeging'.

Maar, op het moment dat God je zonden vergeven heeft, is wél elke zonde gelijk voor Hem, omdat het dan niet meer uitmaakt. Ze zijn vergeven, hoe groot ze ook waren.

Ehm, het was een poging van mijn kant, ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel :)

Daar ben ik het dus niet mee eens.
Ten eerste geloof ik in een eeuwig durende hel.
Ten tweede krijg ik bij jou beeld van de hel de indruk dat er dus gradaties zijn in de beleving van de hel.
Iemande die een cd-je teveel heeft gebrand heeft het er niet zo moeilijk als een massamoordenaar, die gedacht kom ik echter nergens in de bijbel tegen, zo ver ik weet.

Ik geloof ook in een eeuwigdurende hel. Mij is ooit wel eens geleerd dat er 'trappen' in de hel zijn, en dat werd zo uitgelegd als ik het nu zeg; gewetenswroeging. Mensen die bijv. nooit van God gehoord hebben zullen m.i. ook minder gewetenswroeging hebben. Maar de ingeschapen Godskennis heeft iedereen..dus ook zíj zullen een vorm van schuld hebben, én voelen in de hel. Tevens geloof ik in een eeuwige strijd in de hel, als mensen onder elkaar die elkaar toeschreeuwen waarom de 1 de ander nooit gewaarschuwd heeft.
Je leven zal als een film aan je voorbij gaan en élke zonde zal je op het hart gedrukt worden, zonde waarvan je niet eens meer wist dat je ze hebt gedaan. Is het dan raar dat een moord vele malen zwaarder weegt dan het illegaal branden van een cd'tje?

Zó zie ik het, en daar blijf ik bij.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 05 jul 2006 11:31

Dat mag :wink: :)

Wat ik me afvraag, zou iedereen in het gericht niet (nogeens) te horen krijgen dat het voor iedereen mogelijk was, en dat daardoor dus het verschil wegvalt.

Want of het dan voor iets kleins of iets groots is (voor God zijn toch alle zonden gelijk), je zit in de hel, en daar verander je niets meer aan.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 05 jul 2006 11:37

Wat ik me afvraag, zou iedereen in het gericht niet (nogeens) te horen krijgen dat het voor iedereen mogelijk was, en dat daardoor dus het verschil wegvalt.

Wat bedoel je hier mee?

Want of het dan voor iets kleins of iets groots is (voor God zijn toch alle zonden gelijk), je zit in de hel, en daar verander je niets meer aan.

Voor God zijn alle zonden gelijk, op het moment dat ze vergeven zijn. Maar voor de mensen? Gezien de strijd in de hel (waarin ik geloof) blijkt wel dat de menselijke natuur gebleven is. En voor mensen is geen enkele zonde gelijk..We wijzen met uitgestrekte vinger naar een moordenaar, terwijl we zelf regelmatig een cd'tje branden..Begrijp je wat ik bedoel? :)

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 05 jul 2006 12:22

Smurffie schreef:

Wat bedoel je hier mee?

Voor God zijn alle zonden gelijk, op het moment dat ze vergeven zijn. Maar voor de mensen? Gezien de strijd in de hel (waarin ik geloof) blijkt wel dat de menselijke natuur gebleven is. En voor mensen is geen enkele zonde gelijk..We wijzen met uitgestrekte vinger naar een moordenaar, terwijl we zelf regelmatig een cd'tje branden..Begrijp je wat ik bedoel? :)

Ik snap het.

Met die zin bedoel ik dat als men voor God zal moeten verschijnen in het gericht, dat men dan denk ik zal horen dat het ook voor hen, door Jezus, mogelijk had geweest om behouden te worden, wat je ook gedaan had.
Dan valt voor mij een groot gedeelte van het verschil weg, en of men dan in de hel het elkaar ondeling nog moeilijker gaat maken??????? ik weet het niet dus dat laat ik in het midden.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 05 jul 2006 12:30

LeChat schreef:Ik geloof wel dat er gradaties zijn in de hel. De vindplaatsen wist ik zo één, twee, drie niet, dus heb ik even gegoogled en dit wil ik jullie niet onthouden:

Gradaties in straf

Hoewel de hel een eeuwige straf is, is er beslist geen sprake van één grijze massa in het grauwe duister, waar alle zondaren op één hoop worden gegooid. Er zijn gradaties in het lijden. Jezus zegt in Mattheüs 11:21-22 'Wee u, Chorasin, wee u, Betsaïda! Want indien in Tyrus en Sidon die krachten waren geschied, welke in u geschied zijn, reeds lang zouden zij zich in zak en as bekeerd hebben. Doch ik zeg u, het zal voor Tyrus en Sidon dragelijker zijn in de dag des oordeels dan voor u'(18 ). Een lichtere straf dus voor Tyrus en Sidon omdat zij minder ogelijkheden
hebben gehad dan de steden ten noorden van het meer van Galilea. De mens wordt niet alleen geoordeeld naar zijn werken, maar ook naar wat hij gedaan zou kunnen hebben(19). Een tweede woord van Jezus over verschil in straf vinden we in Mattheüs 23:14 'Wee u schriftgeleerden en farizeeën, gij huichelaars, want gij eet de huizen der weduwen op, terwijl gij voor de schijn lange gebeden uitspreekt. Daarom zult gij zwaarder oordeel ontvangen'. Een zwaardere straf dus voor hen die willens en wetens verkeerd gehandeld hebben. Hetzelfde zegt Jezus ook in
toebereidselen getroffen heeft, of niet gedaan heeft naar de wil van zijn heer, zal vele slagen ontvangen. Wie echter die wil niet heeft gekend en dingen heeft gedaan, die slagen verdienen, zal er weinige ontvangen'. We zien hier dat er een relatie bestaat tussen de kennis die men heeft van Gods openbaring en de zwaarte van de straf die men ontvangt(20). Ook Paulus weet van gradaties in het oordeel als hij zegt in Romeinen 2:5-6 'Met uw botte en onboetvaardige gezindheid stapelt(21) gij voor uzelf een kapitaal van toorn op tegen de dag van de toorn, wanneer Gods rechtvaardig oordeel openbaar zal worden. Hij zal een ieder vergelden naar zijn werken.'(22)

Samenvattend moeten we zeggen dat zij die verloren gaan geoordeeld zullen worden naar hun werken (Rom.2:6; 2 Cor.11:15; 2 Tim.4:14; Openb.20:12,13 ; 22:12) en dat dit betekent dat een ieder een verschillende straf ontvangt, gebaseerd op de mogelijkheden en onmogelijkheden die hij in dit leven heeft gehad.

Tja, de vraag is of dit nu echt betekend dat er verschillende gradaties zijn, de moordenaars bij elkaar, de ..... bij elkaar.???
Dat die steden zwaarder gestraft worden kan toch ook betekenen dat er meer mensen uit die steden verloren gaan, ipv dat ze een zwaardere hel hebben???
Wat zegt MH eigenlijk over deze tekst?

Wel een zeer interessante tekst!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 05 jul 2006 13:17

Buiten God is Buiten God maar voor een christen/jood zal het zijn 'ik heb de waarheid gekend en hem verworpen' voor niet-christenen zal het zijn 'ik heb de waarheid nooit gekend, en ben verworpen'. Iedereen ligt dood in zonden en schuld, alleen niet iedereen 'weet' dat ook. Mensen die christen waren hebben de zonde tegem de Geest begaan als ze sterven, dat komt nog eens 'bovenop' de erfzonde en de zonden in je leven. Allemaal zijn ze genoeg om eeuwig buiten God te zijn..

Ik geloof niet dat het vuur voor christenen hoger gestookt wordt dan voor niet-christenen. (als er überhaupt vuur is).
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 05 jul 2006 16:30

Wullimpie schreef:
LeChat schreef:Ik geloof wel dat er gradaties zijn in de hel. De vindplaatsen wist ik zo één, twee, drie niet, dus heb ik even gegoogled en dit wil ik jullie niet onthouden:

Gradaties in straf

Tja, de vraag is of dit nu echt betekend dat er verschillende gradaties zijn, de moordenaars bij elkaar, de ..... bij elkaar.???
Dat die steden zwaarder gestraft worden kan toch ook betekenen dat er meer mensen uit die steden verloren gaan, ipv dat ze een zwaardere hel hebben???
Wat zegt MH eigenlijk over deze tekst?

Wel een zeer interessante tekst!

Ik heb Matthew Henry hier niet bij de hand.
Er worden overigens meer teksten aangehaald dan die over Chorasin en Bethsaïda...

@ Raido: letterlijk vuur, dat denk ik ook niet en buiten God is inderdaad buiten God, maar zou dat -in combinatie met wroeging- voor de één niet zwaarder kunnen wegen dan voor de ander?

(Overigens, hoe langer je erover nadenkt hoe gruwelijker/aangrijpender dit onderwerp wordt, en eigenlijk niet of nauwelijks voor te stellen hoe dat zou zijn.)
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 06 jul 2006 06:01

Aan de wet van Mozes (Torath Mosje) is een vloek verbonden. Een ieder die niet blijft bij de rechten van het boek is vervloekt. Door mede dood en begraven te zijn in onze Masjiach Jesjoea, door onze erkentenis niet aan G-ds wet uit eigen kracht te kunnen voldoen en tevens schuldig te zijn en door daarom met de hand op het Hoofd van het Lam te belijden, heeft de kracht van de vloek geen vat meer op ons, tenzij wij daarna tot het einde toe volharden in het begaan van overtredingen waar doodstraf of afsnijding uit het volk voor staat in de wet van Mosje. Dan kan je het Koninkrijk G-ds niet beerven (1 Kor.6:10; Gal.5:19-21; Ef.5:5; Openb.21:8).

Sam
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

André

Berichtdoor André » 09 jul 2006 15:17

Wat me opvalt in deze discussie is dat er vrijwel meteen een link wordt gemaakt naar hemel/hel.
Met als kanttekening dat ik de omschrijving zonde tegen de HG begrijp.
Maar dat je om alle andere zonden m.i. toch echt mag wachten tot je voor Gods troon verschijnen gaat na je aardse leven.
Volgens mij kunnen wij als mensen niet 'bepalen' wat zwaarder weegt voor God.
Het is dan 'toevallig' zo dat je bij echtscheiding e/o hertrouwen kunt wijzen met je menselijke vinger, kijk daar zit hij en daar zit zij.
Wat ik hier mee wil zeggen is dat het heel wsl zou kunnen zijn dat er voor de minder zichtbare zonden door de mens TE luchtig wordt gedaan.
Maar misschien zeggen we hetzelfde met andere woorden in dit topic.......

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 09 jul 2006 21:28

Mensen (inclusief ikzelf) denken ook zo vaak dat ze beter zijn dan mensen die meer zichtbare of iig bekende zonden hebben gedaan. 'Dat heb ik niet gedaan', denk je dan, trots. Maar voor God is niemand slechter of beter.
Voor God zijn zondige mensen even erg toch?

Is het niet zo in de hel dat mensen er eenzaam zijn? Dat heb ik een keer ergens gelezen, dat mensen geen contact meer hebben met anderen, dat ze eeuwig alleen zijn, verlaten van God en mensen.
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

biamarth
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor biamarth » 09 jul 2006 23:43

is idere zonde gelijk voor God?? Duidelijk antwoord staat in het Nieuwe Testament: NEE, want zonde aan de Heilige Geest is onvergeefelijk.

André

Berichtdoor André » 09 jul 2006 23:54

biamarth schreef:is idere zonde gelijk voor God?? Duidelijk antwoord staat in het Nieuwe Testament: NEE, want zonde aan de Heilige Geest is onvergeefelijk.
Die conclusie hadden we reeds gevonden op pagina 1. :wink:

biamarth
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor biamarth » 10 jul 2006 00:01

oki, tja, t zijn ook zoveel pagina's, dus dacht ik, nou laat ik em maar neerzetten :mrgreen:

Terug naar “Archief”