Moderator: Moderafo's
Gradaties in straf
Hoewel de hel een eeuwige straf is, is er beslist geen sprake van één grijze massa in het grauwe duister, waar alle zondaren op één hoop worden gegooid. Er zijn gradaties in het lijden. Jezus zegt in Mattheüs 11:21-22 'Wee u, Chorasin, wee u, Betsaïda! Want indien in Tyrus en Sidon die krachten waren geschied, welke in u geschied zijn, reeds lang zouden zij zich in zak en as bekeerd hebben. Doch ik zeg u, het zal voor Tyrus en Sidon dragelijker zijn in de dag des oordeels dan voor u'(18 ). Een lichtere straf dus voor Tyrus en Sidon omdat zij minder ogelijkheden
hebben gehad dan de steden ten noorden van het meer van Galilea. De mens wordt niet alleen geoordeeld naar zijn werken, maar ook naar wat hij gedaan zou kunnen hebben(19). Een tweede woord van Jezus over verschil in straf vinden we in Mattheüs 23:14 'Wee u schriftgeleerden en farizeeën, gij huichelaars, want gij eet de huizen der weduwen op, terwijl gij voor de schijn lange gebeden uitspreekt. Daarom zult gij zwaarder oordeel ontvangen'. Een zwaardere straf dus voor hen die willens en wetens verkeerd gehandeld hebben. Hetzelfde zegt Jezus ook in
Lucas 12:47-48 'Die slaaf nu die de wil van zijn heer kende en geen
toebereidselen getroffen heeft, of niet gedaan heeft naar de wil van zijn heer, zal vele slagen ontvangen. Wie echter die wil niet heeft gekend en dingen heeft gedaan, die slagen verdienen, zal er weinige ontvangen'. We zien hier dat er een relatie bestaat tussen de kennis die men heeft van Gods openbaring en de zwaarte van de straf die men ontvangt(20). Ook Paulus weet van gradaties in het oordeel als hij zegt in Romeinen 2:5-6 'Met uw botte en onboetvaardige gezindheid stapelt(21) gij voor uzelf een kapitaal van toorn op tegen de dag van de toorn, wanneer Gods rechtvaardig oordeel openbaar zal worden. Hij zal een ieder vergelden naar zijn werken.'(22)
Samenvattend moeten we zeggen dat zij die verloren gaan geoordeeld zullen worden naar hun werken (Rom.2:6; 2 Cor.11:15; 2 Tim.4:14; Openb.20:12,13 ; 22:12) en dat dit betekent dat een ieder een verschillende straf ontvangt, gebaseerd op de mogelijkheden en onmogelijkheden die hij in dit leven heeft gehad.
Wullimpie schreef:Smurffie schreef:Het is wel moeielijk idd. Het lijkt mij ergens best krom dat iemand die een moord gepleegt heeft, op dezelfde wijze gestraft wordt als iemand die illegaal een cd'tje gebrandt heeft.
Ik heb het wel eens uitgelegd geloof ik, nog maar een keertje dan![]()
Persoonlijk geloof ik niet in de hel, alszijnde een brandend vuur. Ik denk nl. dat je vooral gewetenswroeging hebt daar. Als je een moord gepleegt hebt (sorry voor het voorbeeld, maar dit is wat mij betreft 1 van de ergste zonden die je kunt doen), zul je vele malen méér gewetensnood hebben dan iemand die illegaal een cd'tje heeft gebrandt.
De hel is m.i. áls een brandend vuur, omdat 'vuur' voor ieder mens die daarmee in aanraking komt, een pijnlijke ervaring is. Wat mij betreft slaat 'branden in de hel' dus op 'gewetenswroeging'.
Maar, op het moment dat God je zonden vergeven heeft, is wél elke zonde gelijk voor Hem, omdat het dan niet meer uitmaakt. Ze zijn vergeven, hoe groot ze ook waren.
Ehm, het was een poging van mijn kant, ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel
Daar ben ik het dus niet mee eens.
Ten eerste geloof ik in een eeuwig durende hel.
Ten tweede krijg ik bij jou beeld van de hel de indruk dat er dus gradaties zijn in de beleving van de hel.
Iemande die een cd-je teveel heeft gebrand heeft het er niet zo moeilijk als een massamoordenaar, die gedacht kom ik echter nergens in de bijbel tegen, zo ver ik weet.
Wat ik me afvraag, zou iedereen in het gericht niet (nogeens) te horen krijgen dat het voor iedereen mogelijk was, en dat daardoor dus het verschil wegvalt.
Want of het dan voor iets kleins of iets groots is (voor God zijn toch alle zonden gelijk), je zit in de hel, en daar verander je niets meer aan.
Smurffie schreef:Wat ik me afvraag, zou iedereen in het gericht niet (nogeens) te horen krijgen dat het voor iedereen mogelijk was, en dat daardoor dus het verschil wegvalt.
Wat bedoel je hier mee?Want of het dan voor iets kleins of iets groots is (voor God zijn toch alle zonden gelijk), je zit in de hel, en daar verander je niets meer aan.
Voor God zijn alle zonden gelijk, op het moment dat ze vergeven zijn. Maar voor de mensen? Gezien de strijd in de hel (waarin ik geloof) blijkt wel dat de menselijke natuur gebleven is. En voor mensen is geen enkele zonde gelijk..We wijzen met uitgestrekte vinger naar een moordenaar, terwijl we zelf regelmatig een cd'tje branden..Begrijp je wat ik bedoel?
LeChat schreef:Ik geloof wel dat er gradaties zijn in de hel. De vindplaatsen wist ik zo één, twee, drie niet, dus heb ik even gegoogled en dit wil ik jullie niet onthouden:Gradaties in straf
Hoewel de hel een eeuwige straf is, is er beslist geen sprake van één grijze massa in het grauwe duister, waar alle zondaren op één hoop worden gegooid. Er zijn gradaties in het lijden. Jezus zegt in Mattheüs 11:21-22 'Wee u, Chorasin, wee u, Betsaïda! Want indien in Tyrus en Sidon die krachten waren geschied, welke in u geschied zijn, reeds lang zouden zij zich in zak en as bekeerd hebben. Doch ik zeg u, het zal voor Tyrus en Sidon dragelijker zijn in de dag des oordeels dan voor u'(18 ). Een lichtere straf dus voor Tyrus en Sidon omdat zij minder ogelijkheden
hebben gehad dan de steden ten noorden van het meer van Galilea. De mens wordt niet alleen geoordeeld naar zijn werken, maar ook naar wat hij gedaan zou kunnen hebben(19). Een tweede woord van Jezus over verschil in straf vinden we in Mattheüs 23:14 'Wee u schriftgeleerden en farizeeën, gij huichelaars, want gij eet de huizen der weduwen op, terwijl gij voor de schijn lange gebeden uitspreekt. Daarom zult gij zwaarder oordeel ontvangen'. Een zwaardere straf dus voor hen die willens en wetens verkeerd gehandeld hebben. Hetzelfde zegt Jezus ook in
toebereidselen getroffen heeft, of niet gedaan heeft naar de wil van zijn heer, zal vele slagen ontvangen. Wie echter die wil niet heeft gekend en dingen heeft gedaan, die slagen verdienen, zal er weinige ontvangen'. We zien hier dat er een relatie bestaat tussen de kennis die men heeft van Gods openbaring en de zwaarte van de straf die men ontvangt(20). Ook Paulus weet van gradaties in het oordeel als hij zegt in Romeinen 2:5-6 'Met uw botte en onboetvaardige gezindheid stapelt(21) gij voor uzelf een kapitaal van toorn op tegen de dag van de toorn, wanneer Gods rechtvaardig oordeel openbaar zal worden. Hij zal een ieder vergelden naar zijn werken.'(22)
Samenvattend moeten we zeggen dat zij die verloren gaan geoordeeld zullen worden naar hun werken (Rom.2:6; 2 Cor.11:15; 2 Tim.4:14; Openb.20:12,13 ; 22:12) en dat dit betekent dat een ieder een verschillende straf ontvangt, gebaseerd op de mogelijkheden en onmogelijkheden die hij in dit leven heeft gehad.
Bron: http://www.dlinde.nl/woordenboek/hel.htm
Wullimpie schreef:LeChat schreef:Ik geloof wel dat er gradaties zijn in de hel. De vindplaatsen wist ik zo één, twee, drie niet, dus heb ik even gegoogled en dit wil ik jullie niet onthouden:Gradaties in straf
Bron: http://www.dlinde.nl/woordenboek/hel.htm
Tja, de vraag is of dit nu echt betekend dat er verschillende gradaties zijn, de moordenaars bij elkaar, de ..... bij elkaar.???
Dat die steden zwaarder gestraft worden kan toch ook betekenen dat er meer mensen uit die steden verloren gaan, ipv dat ze een zwaardere hel hebben???
Wat zegt MH eigenlijk over deze tekst?
Wel een zeer interessante tekst!
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 18 gasten