GKV versus GerGem

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 07 jul 2006 15:08

Hebben jullie samen wel eens een hersteld herv. kerk of een gereformeerde bondsgemeente bezocht?

BigSmile
Mineur
Mineur

Berichtdoor BigSmile » 07 jul 2006 15:18

Nee daar zijn we nog niet geweest. Simpelweg omdat die er volgens mij niet zijn in de omgeving waar we wonen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 jul 2006 15:20

BigSmile schreef:Nee daar zijn we nog niet geweest. Simpelweg omdat die er volgens mij niet zijn in de omgeving waar we wonen.
Waar woon je?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

BigSmile
Mineur
Mineur

Berichtdoor BigSmile » 07 jul 2006 15:21

Omgeving Arnhem.

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 07 jul 2006 15:25

BigSmile schreef:Nee daar zijn we nog niet geweest. Simpelweg omdat die er volgens mij niet zijn in de omgeving waar we wonen.

Dat zouden, afhankelijk van het plaatselijk accent, haalbare alternatieven kunnen zijn. Maar ook voor deze gemeenten geldt dat je lichtere en zwaardere varianten hebt en dat de kaart van het landelijke kerkverband divers is.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 08 jul 2006 06:15

BigSmile schreef:Oh okay, dus dat is wel vergelijkbaar met wat wij hebben. Ik weet natuurlijk niet hoe jij staat tegenover de GerGem. Maar voel jij je in de PKN wel thuis?

De PKN is zo ontzettend breed. Je moet heel erg goed kijken waar je dan naar de PKN zou gaan met z'n tweeën. Daar moet je dan ook gaan kijken waar die gemeente voor staat. Wat ze leren en of je het daar mee eens bent.

BigSmile schreef:Is er bij jullie duidelijk dat bijv jij naar zijn kerk gaat of andersom? Of gaan jullie samen naar een andere kerk?

Bij ons is nog niets duidelijk. We hebben verder op ook geen trouw plannen dus we nemen ook hier voor de tijd. Juist dit is zo belangrijk, dat je er echt de tijd er voor moet nemen.

BigSmile schreef:Sorry voor deze vragen. Maar het zit me inmiddels behoorlijk hoog. En ik vind het goed om te weten hoe andere mensen dat ervaren of doen.

geeft niets al die vragen.

Hoe we hier mee omgaan:
ten allereerste: biddend. God zal uitkomst geven als je het van Hem verwacht.
Verder er veel over praten en met elkaar mee gaan. Niet te krampachtig op zoek gaan en er over hebben.
Bedenk ook wat hoofd en bijzaken zijn. Wat weegt voor jou en hem het zwaarst in een gemeente. Zijn jullie het op dat punt met elkaar eens en ga daar van uit zoeken. Grote kans dat je beide dingen in die gemeente ziet waar je het niet helemaal mee eens bent, maar je moet beide een stap naar elkaar toezetten.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 jul 2006 08:08

BigSmile schreef:Omgeving Arnhem.

Aha, daar ken ik nog een heel leuk kerkje...
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 jul 2006 08:47

Hehe. Aan de Van Nieuwenaarlaan? ;)

Ik kerk trouwens in de GKV in Arnhem.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 08 jul 2006 19:30

Een stuk terug ging het over verschil in verbondsvisie. Nou heb ik zelf nooit de neiging om voor de verbondsvisie van een bepaalde kerk te kiezen. Kerkgenootschappen gaan immers altijd selectief om met de bijbelse gegevens. En bovendien leef ik niet graag bij (kerkelijke) dogmatische beschouwingen. Naar mijn indruk doen veel mensen dat, en ik zie daar het grote gevaar in dat men het contact met de bijbelse gegevens dan wat te veel verliest.
Het bijbelboek Deuteronomium heb ik als heel erg vormend ervaren voor het krijgen van een kijk op Gods verbond. Genesis 17 is natuurlijk ook een belangrijk hoofdstuk daarin. En het boek Hebreeën is leerzaam.
In het kerkelijke denken lijkt wel een beetje de sfeer te heersen van: 'Het verbond? Dat is alleen maar zégen!' In de Gereformeerde Gemeenten lossen ze het op door het verbond dan dus te beperken tot de uitverkorenen. (Wat m.i. meer een baptistische oplossing is dan een gereformeerde.) En in de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) durven ze het wel aan om de geldigheid van het verbond wel in zijn volle omvang te nemen, voor alle bondelingen dus. Maar dat het verbond slechts zegen inhoudt voor degenen die naar Gods verbond wandelen, en dat het vloek inhoudt voor hen die zich daar niet zoveel aan gelegen laten liggen, daar hoor ik minder over. De vloek van het verbond, zoals dat in Deuteronomium 28 maar liefst 4 keer zo lang aan de orde komt als de zegen (!), dat blijft op de achtergrond.
Dat het verbond bepaald niet alleen maar zegen is, maar zelfs primair vloek kan zijn in zijn uitwerking - nl. bij het ongelovig blijven van de meesten - blijkt alleen al uit de verwoording die je tegenkomt in Deuteronomium 29, de verzen 12, 14 en 19. Zoals het in de Statenvertaling staat is de meest letterlijke weergave van het Hebreeuws. (אֶת-הַבְּרִית הַזֹּאת וְאֶת-הָאָלָה הַזֹּאת / et-haberit hazot we-et-ha-alah hazot = dit verbond en deze vloek; uit vers 14.)
En dat die klem in het Nieuwe Testament verouderd zou zijn, dat geloof ik niet, want de schrijver van Hebreeën schrijft niks minder indringend en krachtig.
Wat dat betreft is het getuigenis van de Bijbel echt wel krachtig zat tegen doodse volkskerken, ondanks het feit van een bepaald niet gergemse verbondsvisie. Want de Bijbel trapt niet in die valkuil van lievigheid, waarin de vrijgemaakten zo veelvuldig gevallen zijn.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

BigSmile
Mineur
Mineur

Berichtdoor BigSmile » 10 jul 2006 07:44

@ Marnix: Nee niet in Arnhem zelf. We gaan regelmatig naar Duiven.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 jul 2006 11:59

okeej, die zijn sinds deze zomer weer vacant toch? Beetje oke daar? Ik weet dat er in het recente verleden een hoop problemen zijn geweest... en er ook een kleine leegloop daardoor is geweest... hoe het er nu is weet ik eigenlijk niet.

Boekenlezer, je beeld van de vrijgemaakte verbondsvisie is een beetje verouderd, er zal een kern van waarheid in zitten, maar ook niet meer dan dat. Ik ben het met je eens dat er soms iets te makkelijk met het verbond wordt omgegaan... en in de GG soms iets te moeilijk of verkrampt... Maar het idee dat iedereen er wel bijhoort en je je geen zorgen moet maken, je bent immers gedoopt, klopt tegenwoordig allang niet meer.. als dat ooit al zo was...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 10 jul 2006 13:05

BigSmile schreef:

Omgeving Arnhem.

Optimatus schreef:

Aha, daar ken ik nog een heel leuk kerkje...

Ik ook ;-)

Valburg: diensten 10.00 uur en 18.30 uur (PKN/GB)
Andelst: diensten 10.00 uur en 18.30 uur (Hersteld)
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 jul 2006 16:18

Duiven zei hij... dat is toch weer een beetje de andere kant op :)

PeterE
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor PeterE » 10 jul 2006 19:52

Duiven, stond daar niet onze oude ds uit de gkv Delft? Kan me voorstellen dat die nogal confronterend kan overkomen. Hij was niet de meest openstaande voor andere kerken zoals mijn ex en de schoonfamilie regelmatig merkten :wink: .

En ja, ik heb dus niet zo'n goede ervaring in het samensmelten van 2 personen in 1 kerk. We hebben beide kerken destijds veelvuldig bezocht en aanvankelijk leek ze zich goed thuis te voelen in de gkv. Maar de activiteiten en het veel gevraagd worden voor van alles en nog wat kende ze niet van de pkn. Daar kun je nog makkelijk passief lid zijn blijkbaar.

Ik vraag me af of je werkelijk wel zo fanatiek moet proberen om in 1 kerk te zitten. Ik snap de voordelen ervan. Maar toch zou ik het nu niet meer zo gedaan hebben.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 10 jul 2006 20:40

Marnix schreef:Boekenlezer, je beeld van de vrijgemaakte verbondsvisie is een beetje verouderd, er zal een kern van waarheid in zitten, maar ook niet meer dan dat. Ik ben het met je eens dat er soms iets te makkelijk met het verbond wordt omgegaan... en in de GG soms iets te moeilijk of verkrampt... Maar het idee dat iedereen er wel bijhoort en je je geen zorgen moet maken, je bent immers gedoopt, klopt tegenwoordig allang niet meer.. als dat ooit al zo was...

Ik vind niet dat ik een verkeerd beeld gegeven heb van de GKV op dit punt. Ik had het ten eerste al over een valkuil waarin ze gevallen zijn. Dat is dus vrij ruim qua tijd. Anders gezegd: ik heb het vrij algemeen gehouden, zo van: het is voorgekomen/komt voor. Dat hoeft dus nog niet te betekenen dat het kerkbreed overal zo is.
Ik hoorde niet al te lang geleden eens een vrijgemaakte predikant, en die had het ook over het verbond, en noemde zelfs Deuteronomium erbij. En toen had ik toch zoiets van: 'Het is niet onjuist wat u zegt, maar ik mis toch iets. Over de ernstige kant van het verbond hoor ik vrij weinig, terwijl Deuteronomium 28 zo veel en zwaar over de vloek van het verbond spreekt!' En op die waarneming was mijn opmerking ook een beetje gebaseerd. Voor mij was het zoiets van: het zit er nog steeds best wel in, die kerkelijke cultuur is er.
En mijn bezwaar tegen de GG is niet dat ze er verkrampt mee omgaan. Wat cru uitgedrukt: dat zal mij een worst wezen, ze doen maar als ze dat leuk vinden. Nee, mijn bezwaar is het volhouden van feitelijke onjuistheden aangaande het verbond. En dat vind ik ernstiger. Het raakt kant noch wal, als je beweert dat je minder echt bondeling bent, als je onwedergeboren bent. Dat slaat nergens op. Alsof je minder echt Nederlander bent als je crimineel bent. Dat haalt toch ook niemand in zijn hoofd? Dan ben je net zo goed Nederlander, ook al is het dan een foute Nederlander. Nederlander ben je, omdat je in Nederland geboren bent. Hoe je dat bent, is vers 2.
Dat is trouwens niet alleen maar een fout van de GG, maar A. Kuyper dacht in dezen precies zo. Ook bij hem was je pas werkelijk bondeling als je wedergeboren bent.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Terug naar “Archief”