Marnix schreef:Ik vind het ongeloofwaardig in de zin van: Mensen trouwen niet alleen maar om de seks. Je hebt een relatie met elkaar omdat je van elkaar houdt. Je trouwt omdat je van elkaar houdt. Dat je dan wat eerder trouwt omdat je geen seks voor het huwelijk wil hebben, oke. Of het goed is is de vraag, logisch is het wel...
Dat bedoelde ik ook. Natuurlijk vonden ze elkaar wel leuk, maar trouwen in de eerste fase van het verliefd-zijn is niet zo'n goed idee. Iedereen die wel eens verliefd is geweest weet dat je in die periode niet echt helder kunt nadenken en om nou in die geestestoestand beslissingen te nemen die de rest van je leven beïnvloeden... niet echt handig.
Daarnaast zegt het verder ook weinig, ik ken ook mensen die al vrij snel moesten trouwen omdat ze wel seks hadden gehad met gevolgen.... en die allemaal nog bij elkaar zijn en ook heel gelukkig zijn.
Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, net zoals mijn voorbeeld (gelukkig)
een uitzondering is.
Ik wil maar zeggen dat seks in het huwelijk altijd een middel is en geen doel. Zelfs als mensen er eerder om trouwen. je belooft niet iemand je hele leven lang trouw met als doel om maar lekker te kunnen seksen.
Daar ben ik het dus niet mee eens. Voor deze mensen was sex duidelijk het doel, en om dat doel te bereiken moesten ze trouwen, en dat deden ze vervolgens zonder er klaar voor te zijn en zonder stil te staan bij de gevolgen. Sex is net als geloof, hoe harder je het probeert te onderdrukken, in hoe extremere vormen het ergens anders de kop weer opsteekt.
De duivel kan geen mooie dingen maken, die kan alleen dingen stuk maken.... Daaruit concludeer ik dat seks in het paradijs ook al lekker was...
Dit begint nu al te lijken op een kaartenhuis-redenatie. Waaruit concludeer je dat de duivel geen mooie dingen kan maken en wie bepaalt wat er mooi is en wat niet? Dat lijkt me een erg menselijke maat?
De Bijbel leert ons zuinig te zijn met onze seksualiteit, er goed mee om te gaan... zoals het ook bedoeld was in het begin.
Best goed advies natuurlijk, maar dat nou meteen door te slaan naar seksuele repressie totaan de huwelijksnacht, lijkt me ook niet goed.
Oh en ja, al het goede komt van God en al het slechte van de duivel, daarin heb je gelijk.
beetje off-topic, maar wie heeft dan bijvoorbeel het griep-virus ontworpen? God, omdat de duivel niks kan maken, of de duivel, omdat de griep nog wel eens de neiging heeft mensen kapot te maken? Tenzij je griep iets "goeds" wilt noemen (weer zo'n menselijke maatstaf trouwens, goed voor wie eigenlijk?)