sex voor je huwelijk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 04 jul 2006 08:22

Lalage schreef:Het vervelende van seks is dat de jongen daarna meteen in slaap valt,

En daar kan ie helemaal niks aan doen, zijn lijf wordt volgepompt met slaaphormoon zodra het hoogtepunt is bereikt. Alhoewel sommige mannen daar weer meer last van hebben dan anderen, en ook niet elke keer even veel. Maar je bent dus voor een veel groter deel wel slaaf van je hormonen dan we soms willen erkennen.

Ik heb ook weleens gelezen dat je tijdens de seks zelf toch vooral op jezelf gericht bent, maar dat weet ik niet of dat zo is.

Dat kan en is jammer genoeg vaak ook wel zo. De seks waarbij je gericht bent op de ander, op echt versmelten is dan ook vele malen bevredigender (met als gevolg meer slaaphormoon). Als sex alleen op jezelf gericht is, is het gewoon een ingewikkelde vorm van masturbatie.

Kaboutertje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Kaboutertje » 04 jul 2006 08:23

Precies. Stel je eens voor zeg, ben je eenmaal getrouwd, blijkt het in bed voor geen meter te klikken. Dat kan gewoon gebeuren, de relatie is helemaal prima (anders was je niet getrouwd) maar de sex is gewoon bedroevend. Dan zit je er wel mooi aan vast.

Dan is het mooi dat sex niet het belangrijkste is wat er in je relatie is.
En aan betere seks kun je samen werken.. :wink:
Dank U voor het kruis Heer! dank U dat U stierf voor ons, U droeg al onze schuld en pijn, nu zijn wij vrij!!

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 04 jul 2006 08:31

Kaboutertje schreef:Dan is het mooi dat sex niet het belangrijkste is wat er in je relatie is.
En aan betere seks kun je samen werken.. :wink:

Ja, uiteraard, als sex het belangrijkste is in een huwelijk is dat wel heel erg oppervlakkig, maar toch. Het kan natuurlijk sowieso erg lang duren voor je er achter bent dat de sex niet bevalt, als je niet weet hoe het hoort te voelen (zeker als je je eigen lijf nauwelijks kent - nooit gemasturbeerd) , en er dan moet je er ook nog eens samen aan willen werken.

Nou ja, natuurlijk is de gedachte geen sex voor het huwelijk ontzettend verankerd in het christelijke gedachtengoed. Daar wil ik ook niemand vanaf brengen hoor, maar het levert wel potentieel een hoop problemen op (netzoals wél sex voor het huwelijk ook problemen oplevert, alleen andere)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 04 jul 2006 08:38

Die onzin hoor je heel vaak: stel je voor dat het in bed niet lijkt te klikken. Ik heb nog nooit gehoord dat dat ook werkelijk gebeurt. Het is gewoon een smoes die wordt gebruikt door mensen die wel seks hebben voor getrouwd zijn en nog een hele slechte smoes ook. Als je gewoon lichamelijk contact hebt tijdens je verkeringstijd, weet je heus wel of het lichamelijk ook klikt en dan ga je mij niet aanpraten dat je voor gemeenschap ineens een ander soort klik moet hebben.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 04 jul 2006 09:32

Ik heb ook weleens gelezen dat je tijdens de seks zelf toch vooral op jezelf gericht bent, maar dat weet ik niet of dat zo is.

Oneens. Je kan pas echt van sex genieten als je samen geniet. Anders lijkt het op zelfbevrediging wat niet bevredigd.

@lalage: voer de jongen gewoon veel cafeïne van tevoren, dan valt dat slapen ook wel mee :mrgreen:

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 04 jul 2006 09:41

TheKeimpe schreef:@lalage: voer de jongen gewoon veel cafeïne van tevoren, dan valt dat slapen ook wel mee :mrgreen:

Ik zal het onthouden 8) "Hey dude, wil je nog een kopje koffie?"

MissF
Generaal
Generaal

Re: ..

Berichtdoor MissF » 04 jul 2006 09:59

MrSokkie schreef:
MissF schreef:Seksualiteit is toch ook gegeven door God om van te genieten?

Daar hebben de mensen toch zo ongeveer vanaf de tijd van Augustinus tot ongeveer 50 jaar geleden heel anders over gedacht. Dit is dus wel een heel erg modern idee.

Tja, 50 jaar geleden leefde ik nog niet ;) Dus houd ik me bij dit standpunt idd ;)

Ik geloof vast en zeker dat God gemeenschap op zich bedoeld heeft voor 1 iemand. En ik persoonlijk denk daarbij dan: ik bewaar het voor in mijn huwelijk, omdat dan, normaal gesproken, het pas echt '100%' zeker is dat hij bij mij hoort.

En mocht je kersverse man komen te overlijden? Dan de rest van je leven celibatair? [/quote]

Nee hoor. Wij hebben het er wel eens over dat als de een overlijd wat je dan zou doen. We zouden toch allebei na een aantal jaar hopen op een nieuw iemand, met wie je alles kunt delen. Hoe erg je de ander ook zult missen. Ik denk zeker wel dat dat best kan.
Maar als ik trouw, geef ik daarmee aan: tot de dood ons scheidt is hij de ware. Maar dat vink soms wel lastig. Een bevriend stel van mij hebben allebei eerder verkering gehad. De een dr vriend verongelukte, bij de ander ging het gewoon uit. Toch vinden ze allebei de vorige de ware en staan ze dus zelf bij elkaar op een tweede plaats.
Lijkt me lastig...

Juist seksualiteit geeft af en toe een hele andere dimensie aan je relatie.

Precies. Stel je eens voor zeg, ben je eenmaal getrouwd, blijkt het in bed voor geen meter te klikken. Dat kan gewoon gebeuren, de relatie is helemaal prima (anders was je niet getrouwd) maar de sex is gewoon bedroevend. Dan zit je er wel mooi aan vast.[/quote]
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 jul 2006 10:09

MrSokkie schreef:
MissF schreef:Seksualiteit is toch ook gegeven door God om van te genieten?

Daar hebben de mensen toch zo ongeveer vanaf de tijd van Augustinus tot ongeveer 50 jaar geleden heel anders over gedacht. Dit is dus wel een heel erg modern idee.

Ik geloof vast en zeker dat God gemeenschap op zich bedoeld heeft voor 1 iemand. En ik persoonlijk denk daarbij dan: ik bewaar het voor in mijn huwelijk, omdat dan, normaal gesproken, het pas echt '100%' zeker is dat hij bij mij hoort.

En mocht je kersverse man komen te overlijden? Dan de rest van je leven celibatair?

Juist seksualiteit geeft af en toe een hele andere dimensie aan je relatie.

Precies. Stel je eens voor zeg, ben je eenmaal getrouwd, blijkt het in bed voor geen meter te klikken. Dat kan gewoon gebeuren, de relatie is helemaal prima (anders was je niet getrouwd) maar de sex is gewoon bedroevend. Dan zit je er wel mooi aan vast.

Haha. Oefening baart kunst...

En ik kan me niet voorstellen dat je ontzettend van iemand houdt en er je hele leven mee wil delen, en dat het vervolgens in bed niet klikt en je spijt hebt van je keuze. Een beetje een kortzichtige gedachte... als het met de liefde goed zit komt het met de seks ook wel in orde. En iedereen kan dat volgens mij wel leren.... en mochten er op dat vlak echt problemen zijn, dan heb je daar ook wel hulp/therapie voor... Je opmerking zal in de praktijk niet opgaan, tenzij je niet echt van die persoon houdt.

Oh en dan seksualiteit ook is om van elkaar te genieten, dat is volgens sommigen een wat modern idee... maar dan hebben ze het in het verleden toch echt mis gehad. Waarschijnlijk was dat omdat er een groot taboe op rustte. Daarom werd er vooral op seks als voortplantingsmiddel gefocust.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 04 jul 2006 10:14

God heeft het toch expres lekker gemaakt, zodat mensen bij elkaar blijven en zodat er kinderen worden geboren. Logisch ;)

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 04 jul 2006 10:20

Oh en dan seksualiteit ook is om van elkaar te genieten, dat is volgens sommigen een wat modern idee... maar dan hebben ze het in het verleden toch echt mis gehad. Waarschijnlijk was dat omdat er een groot taboe op rustte. Daarom werd er vooral op seks als voortplantingsmiddel gefocust.

Idd. En dan daarbij, als het Het niet Gods bedoeling was om ervan te kunnen genieten, had hij ons toch wel zo geschapen dat het totaal geen aantrekkelijk iets is? Of denk ik nu erg krom? :wink:

Teh Smiem
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Teh Smiem » 04 jul 2006 12:05

Smurffie schreef:

Idd. En dan daarbij, als het Het niet Gods bedoeling was om ervan te kunnen genieten, had hij ons toch wel zo geschapen dat het totaal geen aantrekkelijk iets is? Of denk ik nu erg krom? :wink:

Nee hoor, het is de enige manier om de liefde voor elkaar te onderscheiden van alle andere vormen van liefde (man en vrouw is anders dan vader-zoon).
Kun je wat harder typen? Ik versta er nikz van!

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 04 jul 2006 19:06

Ik ken ook genoeg stellen waarbij dat wel prima werkte, maar die gingen inderdaad voor het huwelijk wel iets verder dan alleen maar zoenen. Tja, volgens mij is daar ook niks mis mee... We pleiten dus allebei voor hetzelfde, jij raadt alleen aan met opbouwen te wachten tot voor het huwelijk en ik heb zoiets van: Als je binnenkort gaat trouwen kan je met dat opbouwen ook voor het huwelijk beginnen...

Nee nee, Marnix, wij bedoelen exact hetzelfde. Ik moest er nog even aan toevoegen dat als je wat verder was geweest, dat je dan wel klaar bent voor het grotere werk zal ik maar zeggen. Maar een aantal jaren geheelonthouding (niet zoenen en wat dies meer zij), dan lijkt het me niet aan te raden om gelijk all the way te gaan.

En sex alleen op jezelf gericht? Hmm, die ervaring heb ik er dan helemaal niet mee, ik ben toch altijd op de ander gericht. En in slaap vallen doe ik ook niet voordat de ander aan haar trekken is gekomen....Maar ja, misschien ben ik de uitzondering? :oops:
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 04 jul 2006 22:39

Katlheen schreef:
Ik ken ook genoeg stellen waarbij dat wel prima werkte, maar die gingen inderdaad voor het huwelijk wel iets verder dan alleen maar zoenen. Tja, volgens mij is daar ook niks mis mee... We pleiten dus allebei voor hetzelfde, jij raadt alleen aan met opbouwen te wachten tot voor het huwelijk en ik heb zoiets van: Als je binnenkort gaat trouwen kan je met dat opbouwen ook voor het huwelijk beginnen...

Nee nee, Marnix, wij bedoelen exact hetzelfde. Ik moest er nog even aan toevoegen dat als je wat verder was geweest, dat je dan wel klaar bent voor het grotere werk zal ik maar zeggen. Maar een aantal jaren geheelonthouding (niet zoenen en wat dies meer zij), dan lijkt het me niet aan te raden om gelijk all the way te gaan.

En sex alleen op jezelf gericht? Hmm, die ervaring heb ik er dan helemaal niet mee, ik ben toch altijd op de ander gericht. En in slaap vallen doe ik ook niet voordat de ander aan haar trekken is gekomen....Maar ja, misschien ben ik de uitzondering? :oops:

Nee hoor :wink:

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 05 jul 2006 07:10

Smurffie schreef:Idd. En dan daarbij, als het Het niet Gods bedoeling was om ervan te kunnen genieten, had hij ons toch wel zo geschapen dat het totaal geen aantrekkelijk iets is? Of denk ik nu erg krom? :wink:

Tja, of de duivel heeft het lekker gemaakt, waarom is sex anders zo lekker dat er een hele hoop mensen aan verslaafd raken of allerlei narigheid uithalen om het te doen? (sorry hoor, even advocaatje van spelen.) Met lustige gevoelen heeft het christendom toch nog steeds moeite, of zie ik dat nu verkeerd?

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 05 jul 2006 07:13

MissF schreef:Tja, 50 jaar geleden leefde ik nog niet ;) Dus houd ik me bij dit standpunt idd ;)

Maar een beetje een historisch perspectief is nooit verkeerd. Zeker hier kun je dankbaar zijn dat je nu leeft en niet een paar 100 jaar geleden, toen nog door het geloof werd opgelegd dat alle seks zondig was en dat je als man eigenlijk met tegenzin seks moets hebben met je vrouw, en dan idd enkel en alleen om kinderen te verwekken. Als je ervan genoot ging je naar de hel. Die gedachtengang heeft de westerse cultuur zo'n beetje 1500 jaar doordrenkt, en ik ben persoonlijk erg blij dat we dat juk eindelijk van ons af aan het werpen zijn.

Terug naar “Archief”