Boekenlezer schreef: Dat is tegenwoordig vaak anders. Als ik lees/hoor hoe er tegenwoordig met seksualiteit gerommeld wordt, dan stemt mij dat diep treurig.
“Tegenwoordig” ach kom, het is misschien wat duidelijker zichtbaar, maar feitelijk is er niets veranderd hoor.
Kerkbladen - Seks
door onze redacteur Aldwin Geluk
Verbree, vrijgemaakt-gereformeerd predikant in Hardenberg, baseert deze uitspraak op gesprekken die hij voerde met kerkelijke jongeren. ,,De kerkjeugd die ik sprak, was duidelijk. Dominee, hier gebeurt álles, en érg jong. Wie zestien is, weet vaak alles van beffen en pijpen. Bijna alle stelletjes gaan voor het trouwen met elkaar naar bed. Heel jonge meisjes laten zich betasten en betasten zelf hun vriendjes'', schrijft hij ,,Laat het goed duidelijk zijn: dit is niet mijn op hol geslagen fantasie. Het zijn vrijgemaakt-gereformeerde jongelui die me dit eerlijk komen vertellen'', aldus de predikant.
26 jaar geleden speelde dit net zo hard. Ik herinner mij de eerste jaren Lodensteijn Scholengemeenschap. In de bossen om de school struikelde je over de vrijende paartjes in meer of minder ontklede toestand. Chauffeurs van de schoolbussen vonden “blote boekjes” en condooms in de bus, ect. Meisjes verdwenen plotseling uit de schoolbank, zonder opgaaf van redenen.
En ook in die tijd was er volop de roep om openheid, om seksualiteit zowel in het gezin, als op school, als in de kerk bespreekbaar te maken.
Maar daar mocht toen niet over gesproken worden.
En dan een nu opgeheven vingertje “Laat het goed duidelijk zijn!”
Ja, inderdaad, laat het goed duidelijk zijn dat de scholen, de kerken gefaald hebben als het gaat om het bespreekbaar maken van seksualiteit. Natuurlijk de ouders ook, want ouders van kinderen van 16 zijn die ouders die toen zelf net zo hard geëxperimenteerd hebben. Toen zelf kritiek hadden en nu hun mond houden. Maar ook ouders hebben steun nodig, juist ouders die zelf opgegroeid zijn in de tijd dat het absoluut niet bespreekbaar was. Daar hebben de kerken een enorm stuk laten liggen.
Juist door dit zwijgen, door die onbespreekbaarheid gaat men zelf wel op zoek, vroeger naar de Bruna nu naar www of mtv