sex voor je huwelijk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 01 jul 2006 19:02

Debor@ schreef:
Smurffie schreef:
Dan moet je óf een granieten blok zonder gevoel zijn - of je hébt gewoon ijzeren principes.

Laten we het er dan maar op houden dat Boekenlezer ijzeren principes heeft 8)
Ik niet, maar ik heb er wel respect voor ;)

Jamaar :o Dán is BL een granieten blok zonder gevoel, en dat lijkt me dan ook weer sterk :mrgreen:

Wat je zegt, respect idd, voor mensen die het wél kunnen volhouden.

Debor@
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Debor@ » 01 jul 2006 19:06

Smurffie schreef:
Debor@ schreef:
Smurffie schreef:
Dan moet je óf een granieten blok zonder gevoel zijn - of je hébt gewoon ijzeren principes.

Jamaar :o Dán is BL een granieten blok zonder gevoel, en dat lijkt me dan ook weer sterk :mrgreen:
:o nee!! ik bedoelde dat ík geen ijzeren principes heb 8)
'I was born too late to a world that doesn’t care.'

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 01 jul 2006 19:06

Boekenlezer schreef: Dat is tegenwoordig vaak anders. Als ik lees/hoor hoe er tegenwoordig met seksualiteit gerommeld wordt, dan stemt mij dat diep treurig.

“Tegenwoordig” ach kom, het is misschien wat duidelijker zichtbaar, maar feitelijk is er niets veranderd hoor.

Kerkbladen - Seks
door onze redacteur Aldwin Geluk
Verbree, vrijgemaakt-gereformeerd predikant in Hardenberg, baseert deze uitspraak op gesprekken die hij voerde met kerkelijke jongeren. ,,De kerkjeugd die ik sprak, was duidelijk. Dominee, hier gebeurt álles, en érg jong. Wie zestien is, weet vaak alles van beffen en pijpen. Bijna alle stelletjes gaan voor het trouwen met elkaar naar bed. Heel jonge meisjes laten zich betasten en betasten zelf hun vriendjes'', schrijft hij ,,Laat het goed duidelijk zijn: dit is niet mijn op hol geslagen fantasie. Het zijn vrijgemaakt-gereformeerde jongelui die me dit eerlijk komen vertellen'', aldus de predikant.

26 jaar geleden speelde dit net zo hard. Ik herinner mij de eerste jaren Lodensteijn Scholengemeenschap. In de bossen om de school struikelde je over de vrijende paartjes in meer of minder ontklede toestand. Chauffeurs van de schoolbussen vonden “blote boekjes” en condooms in de bus, ect. Meisjes verdwenen plotseling uit de schoolbank, zonder opgaaf van redenen.
En ook in die tijd was er volop de roep om openheid, om seksualiteit zowel in het gezin, als op school, als in de kerk bespreekbaar te maken.
Maar daar mocht toen niet over gesproken worden.

En dan een nu opgeheven vingertje “Laat het goed duidelijk zijn!”
Ja, inderdaad, laat het goed duidelijk zijn dat de scholen, de kerken gefaald hebben als het gaat om het bespreekbaar maken van seksualiteit. Natuurlijk de ouders ook, want ouders van kinderen van 16 zijn die ouders die toen zelf net zo hard geëxperimenteerd hebben. Toen zelf kritiek hadden en nu hun mond houden. Maar ook ouders hebben steun nodig, juist ouders die zelf opgegroeid zijn in de tijd dat het absoluut niet bespreekbaar was. Daar hebben de kerken een enorm stuk laten liggen.

Juist door dit zwijgen, door die onbespreekbaarheid gaat men zelf wel op zoek, vroeger naar de Bruna nu naar www of mtv

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 01 jul 2006 19:08

Debor@ schreef:
Smurffie schreef:
Debor@ schreef:
Smurffie schreef:

Herkenbaar idd..shame on me :o

Kaboutertje
Verkenner
Verkenner

...

Berichtdoor Kaboutertje » 01 jul 2006 19:15

Ik heb er 3 nieuwe vriendinnetjes bij.. net 15 jaar.. ze zitten in de 3e klas van het voortgezet onderwijs, en allemaal aan de pil!!

Dat vind ik wel jammer.. zo jong nog...
Dank U voor het kruis Heer! dank U dat U stierf voor ons, U droeg al onze schuld en pijn, nu zijn wij vrij!!

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 01 jul 2006 20:40

Smurffie schreef:Hm, Boekenlezer, je moet wel bedenken dat dergelijke seksuele praktijken plaatsvinden in een opgewonden situatie. Je bent echt niet meer bij je volle verstand op het moment dat zoiets gebeurt. Het gebeurt gewoon. Je zou kunnen zeggen dat je die situaties dan maar moet vermijden, maar dat gaat niet altijd. Wat betreft je schuldgevoel tegenover God? Er zijn mensen die in God geloven en wel van mening zijn dat sex voor het huwelijk kan. Dat kan jij misschien persoonlijk niet rijmen met elkaar, maar zij wel.

Hmm, dat is me nou weer wat te extreem uitgedrukt: het gebeurt gewoon. Alsof het te vergelijken is met het geplet worden wanneer er een enorm blok beton op je valt. Inderdaad, dat houd je niet, en dan gebeurt het gewoon.
Dat men opgewonden zal zijn, dat geloof ik best. Maar dat sluit enig gebruik van het verstand nog niet uit.
Wat denk je wat ik voor beheersing aan de dag moet leggen in het geval dat ik met een meisje te maken heb op wie ik smoorverliefd ben, maar zij is nog niet zo ver? Als ik me dan opdringerig ga opstellen - wat dan héél verleidelijk kan zijn! - sta ik het bereiken van mijn doel alleen maar in de weg. Dus dan probeer ik het toch maar anders. Wat minder aan de vorm van de relatie denken, en wat meer aandacht proberen te hebben voor het contact zelf. Zoiets. Maar dat vereist natuurlijk wel veel zelfbeheersing.
Of kan het dan plotseling wel, als het in het eigen belang is?

En dat er rare opinies aangaande (de inhoud van) de Bijbel bestaan, dat weet ik. Petrus schreef al over mensen die de Bijbel graag verdraaien (Zie 2 Petrus 3:16).
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 01 jul 2006 20:53

Debor@ schreef:
Smurffie schreef:
Debor@ schreef:
Smurffie schreef:

Hmm, volgens mij wil de Bijbel je er wel bij helpen hoor, om dat te krijgen. Alleen al een tekst als Lukas 14:26, wat dat voor claim op je legt. Je eerste reactie zou waarschijnlijk zijn: "Toe nou zeg! Doe ff normaal! Dat gaat wel erg ver!" Wat ik heel goed zou kunnen begrijpen. Of eh... zwijgen we dan ineens uit "eerbied", omdat dat netjes staat voor je medechristenen, zodat ze je niet met een vurige blik aan kunnen kijken waarin "huichelaar!" af te lezen staat? Of laten we de tekst maar half op ons in werken, zodat we niet goed beseffen wat er staat?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 01 jul 2006 21:00

Zareb schreef:
Boekenlezer schreef: Dat is tegenwoordig vaak anders. Als ik lees/hoor hoe er tegenwoordig met seksualiteit gerommeld wordt, dan stemt mij dat diep treurig.

“Tegenwoordig” ach kom, het is misschien wat duidelijker zichtbaar, maar feitelijk is er niets veranderd hoor.

Dat zou heel best kunnen. Maar dat tegenwoordig stond ook niet zo zeer tegenover vroeger. Ik had het woord denk ik ook weg kunnen laten.

Zareb schreef:
Kerkbladen - Seks
door onze redacteur Aldwin Geluk
Verbree, vrijgemaakt-gereformeerd predikant in Hardenberg, baseert deze uitspraak op gesprekken die hij voerde met kerkelijke jongeren. ,,De kerkjeugd die ik sprak, was duidelijk. Dominee, hier gebeurt álles, en érg jong. Wie zestien is, weet vaak alles van beffen en pijpen. Bijna alle stelletjes gaan voor het trouwen met elkaar naar bed. Heel jonge meisjes laten zich betasten en betasten zelf hun vriendjes'', schrijft hij ,,Laat het goed duidelijk zijn: dit is niet mijn op hol geslagen fantasie. Het zijn vrijgemaakt-gereformeerde jongelui die me dit eerlijk komen vertellen'', aldus de predikant.

26 jaar geleden speelde dit net zo hard. Ik herinner mij de eerste jaren Lodensteijn Scholengemeenschap. In de bossen om de school struikelde je over de vrijende paartjes in meer of minder ontklede toestand. Chauffeurs van de schoolbussen vonden “blote boekjes” en condooms in de bus, ect. Meisjes verdwenen plotseling uit de schoolbank, zonder opgaaf van redenen.
En ook in die tijd was er volop de roep om openheid, om seksualiteit zowel in het gezin, als op school, als in de kerk bespreekbaar te maken.
Maar daar mocht toen niet over gesproken worden.

En dan een nu opgeheven vingertje “Laat het goed duidelijk zijn!”
Ja, inderdaad, laat het goed duidelijk zijn dat de scholen, de kerken gefaald hebben als het gaat om het bespreekbaar maken van seksualiteit. Natuurlijk de ouders ook, want ouders van kinderen van 16 zijn die ouders die toen zelf net zo hard geëxperimenteerd hebben. Toen zelf kritiek hadden en nu hun mond houden. Maar ook ouders hebben steun nodig, juist ouders die zelf opgegroeid zijn in de tijd dat het absoluut niet bespreekbaar was. Daar hebben de kerken een enorm stuk laten liggen.

Juist door dit zwijgen, door die onbespreekbaarheid gaat men zelf wel op zoek, vroeger naar de Bruna nu naar www of mtv

Wat meer onderricht over seksualiteit had ik inderdaad niet verkeerd gevonden. Als jong kind bekeek ik seksualiteit vooral als iets van de wereld, wat leuk was, maar wat niet mocht volgens het geloof. Tot ik het woord ineens binnen christelijke context tegen kwam, en toen begreep ik het even niet helemaal meer.

Kaboutertje
Verkenner
Verkenner

..

Berichtdoor Kaboutertje » 01 jul 2006 21:34

Ik denk dat Smurffie gelijk heeft..

Als je in een situatie zit dat je aan het zoenen bent, is het al heel lastig om van elkaar af te blijven, laat staan om niet verder te gaan dan zoenen..
dan kun je wel makkelijk zeggen: Oh gebeurt mij toch niet!
ik weet zeker dat iedereen dan die verleiding wel voelt!

of je er aan gaat toegeven is een andere vraag..
en dat is ook persoonlijk hoe iedereen daar zelf over denkt..

maar die verleiding is gewoon wel groot!
Dank U voor het kruis Heer! dank U dat U stierf voor ons, U droeg al onze schuld en pijn, nu zijn wij vrij!!

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 01 jul 2006 21:52

Boekenlezer schreef:
Smurffie schreef:Hm, Boekenlezer, je moet wel bedenken dat dergelijke seksuele praktijken plaatsvinden in een opgewonden situatie. Je bent echt niet meer bij je volle verstand op het moment dat zoiets gebeurt. Het gebeurt gewoon. Je zou kunnen zeggen dat je die situaties dan maar moet vermijden, maar dat gaat niet altijd. Wat betreft je schuldgevoel tegenover God? Er zijn mensen die in God geloven en wel van mening zijn dat sex voor het huwelijk kan. Dat kan jij misschien persoonlijk niet rijmen met elkaar, maar zij wel.

Hmm, dat is me nou weer wat te extreem uitgedrukt: het gebeurt gewoon. Alsof het te vergelijken is met het geplet worden wanneer er een enorm blok beton op je valt. Inderdaad, dat houd je niet, en dan gebeurt het gewoon.
Dat men opgewonden zal zijn, dat geloof ik best. Maar dat sluit enig gebruik van het verstand nog niet uit.
Wat denk je wat ik voor beheersing aan de dag moet leggen in het geval dat ik met een meisje te maken heb op wie ik smoorverliefd ben, maar zij is nog niet zo ver? Als ik me dan opdringerig ga opstellen - wat dan héél verleidelijk kan zijn! - sta ik het bereiken van mijn doel alleen maar in de weg. Dus dan probeer ik het toch maar anders. Wat minder aan de vorm van de relatie denken, en wat meer aandacht proberen te hebben voor het contact zelf. Zoiets. Maar dat vereist natuurlijk wel veel zelfbeheersing.
Of kan het dan plotseling wel, als het in het eigen belang is?

En dat er rare opinies aangaande (de inhoud van) de Bijbel bestaan, dat weet ik. Petrus schreef al over mensen die de Bijbel graag verdraaien (Zie 2 Petrus 3:16).

Als dat meisje nog niet zover is? Dat is een heel ander verhaal ja, daar had ik het niet over :) En als dat meisje het niet zou willen, dan merk je het vanzelf. Ik had het over de situatie waarin beíde opgewonden zijn.

Wat bedoel je eigenlijk met 'eigenbelang' in deze context? Wat mij betreft is er in een relatie maar weinig sprake van eigenbelang, maar misschien heb ik het mis..

Je verstand gebruiken..hm, geloof me, wij hadden destijds afspraken gemaakt daarover, maar dat doe ik dus nooit meer.
Misschien maakt het daarin ook nog verschil of je 33 bent of 20 (sorry, niet verkeerd bedoeld hoor :) )

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 02 jul 2006 08:05

Goed, ik zal ergens dinsdag avond weer een reactie plaatsen ofzo, het is nu zondagochtend, en de groeten uit het prachtige zonovergoten Luzern in Zwitserland. Ik moet er weer vandoor, ben uiteraard nog steeds aan het werk.

Tabee, en tot later.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 02 jul 2006 23:43

Afspraken zijn er om overtreden te worden toch? :wink:

@Boekenlezer: Je hebt allemaal makkelijk praten, en je kunt wel met teksten gaan smijten her en der, maar ik maak eruit op dat je zelf nog geen relatie gehad hebt, dus laat staan dat je een situatie meegemaakt hebt zoals hier besproken is.

Mijn mening is dat wanneer je dat niet hebt je er ook geen oordeel over kunt vellen.

Ik dacht 'vroeger' ook zoals jou maar heb dat toch een beetje bij moeten stellen :wink:

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 03 jul 2006 00:01

Markie schreef:Afspraken zijn er om overtreden te worden toch? :wink:

@Boekenlezer: Je hebt allemaal makkelijk praten, en je kunt wel met teksten gaan smijten her en der, maar ik maak eruit op dat je zelf nog geen relatie gehad hebt, dus laat staan dat je een situatie meegemaakt hebt zoals hier besproken is.

Mijn mening is dat wanneer je dat niet hebt je er ook geen oordeel over kunt vellen.

Ik dacht 'vroeger' ook zoals jou maar heb dat toch een beetje bij moeten stellen :wink:

En jij hebt het gepresteerd om met een kind op je arm te zitten (je avatar), waarvoor hulde!

Kaboutertje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Kaboutertje » 03 jul 2006 10:08

Markie schreef:Afspraken zijn er om overtreden te worden toch? :wink:

jahh inderdaad.. zo komt het bij mij ook een beetje over..

alsof boekenlezer er nog geen ervaring mee heeft gehad..

Is dat zo boekenlezer?!

dat maakt overigens helemaal niet uit hoor :wink:

Maar als je echt een relatie hebt gehad of hebt, dan kijk je er toch heel anders tegenaan.

ik zei van tevoren ook, ow ik ga toch nooit verder dan zoenen!

maar al bij de eerste jongen met wie ik zoende kwas een jaar of 13, dacht ik... ahh grote verleiding!!

en nu heb ik ook mijn gedachten vanzelf wat bijgeschaafd :wink:

p.s cybercurse: Dat kind is niet van hem :P :P :P

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 03 jul 2006 11:18

Ik wil niet met een beschuldigend vingertje gaan wijzen, maar je moet nuchter vaststellen dat als je "te ver" gaat, dat je daar dan zelf gewoon bij bent. En gebruik je hersens dan als ze nog werken. Als je voelt dat je opgewonden begint te worden, dan ga je over tot de orde van de dag, ipv over tot de onderliggende laag kleren (als er nog een laagje onder zit :mrgreen: )

Het probleem zit erin dat wij mensen nieuwsgierig zijn: hoe zou die volgende stap voelen? Spannend! En dan vind ik het onbegrijpelijk dat sommige mensen met een condoom rondlopen voor het geval dat. Sorry, maar als je zo begint, dan heb je de eerste veiligheidsbarierre al meer dan doorbroken. Of als meisjes de pil gaan slikken, want je weet maar nooit (niets over medisch pilgebruik, begrijp me goed!). Een dergelijke houding kan ik echt niet begrijpen. Wat is je principe dan nog waard? Ik wil geen sex voor het huwelijk, maar als het toch gebeurt... NEE, het mag en moet niet gebeuren, dus ook geen vangnetje meenemen!

(Voor de critici: ik ben wel getrouwd en ik heb ook een prachtkereltje)

Terug naar “Archief”