Ook een student voor de ggin

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 jun 2006 14:16

Hehe dat wil nog niet zeggen dat ze geen fouten kunnen maken :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 jun 2006 15:00

Marnix schreef:Hehe dat wil nog niet zeggen dat ze geen fouten kunnen maken :)
Zeg ik dat dan?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 01 jul 2006 12:30

jopidopi schreef:wat ik me afvraag:

Wat doet een man die Gods roeping voelt dat hij dominee moet worden, maar door het curatorium wordt afgewezen???

(of voelt het curatorium het altijd zo goed aan dat deze mannen niet afgewezen worden...?)

Zou zo'n man zich terugtrekken, gaan twijfelen (lijkt me logisch) of zou hij een ander kerkverband opzoeken...

ik vind het curatorium mensenwerk... Laat Gods Zijn werk doen en laat de mensen het niet verhinderen.

Ik heb een keer gehoord dat er een domine was die 2 keer afgewezen was. Hij wilde ook geen domine worden.. Hij dacht na 2 keer dat hij er van af zou zijn maar moest een 3e keer gaan. Toen is hij aangenomen.

Het kan dus zijn dat een domine de eerste keer niet aangenomen wordt.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 01 jul 2006 14:29

Toen zat hij vermoedelijk een paar standen hoger in de genade waardoor hij aangenomen werd als dominee. Dat denk ik ten minste..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Pucca
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pucca » 01 jul 2006 16:44

pff... moeilijk hoor, dat hele gedoe van: 'voor de hoge heren komen, en zij zullen wel eens even kijken of je goed genoeg bent'

Ik was daar eens wat over aan het nadenken, en vroeg me af of het niet veel makkelijker kan, en echt afhankelijk van God. Natuurlijk, de mensen van het curatorium bidden veel, maar gaan dan tenslotte wel zelf een beslissing maken, en naar wat ik gehoord heb, is zelfs eens iemand afgewezen omdatie rode sokken droeg (goed, of het waar is vraag ik me af, maar toe maar...)
Dan in de bijbel nog eens. Er werden wat mensen uitgekozen, en er werd het lot geworpen (zoals bij de nieuwe apostel). Puur van God verwachten, op wie het lot valt. Ik vraag me af: is zoiets niet veel beter, om te doen? Of is dit een rare gedachte van mij?
Verblijd je in de Here!

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 01 jul 2006 21:04

Raido schreef:Toen zat hij vermoedelijk een paar standen hoger in de genade waardoor hij aangenomen werd als dominee. Dat denk ik ten minste..

Een paar versnellingen hoger in het 'geestelijke' carrièresysteem, zoiets. Je moet wàt doen om je hoofd in de wolken te houden, en de Bijbel niet al te helder te hoeven lezen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 01 jul 2006 21:09

Pucca schreef:pff... moeilijk hoor, dat hele gedoe van: 'voor de hoge heren komen, en zij zullen wel eens even kijken of je goed genoeg bent'

Ik was daar eens wat over aan het nadenken, en vroeg me af of het niet veel makkelijker kan, en echt afhankelijk van God. Natuurlijk, de mensen van het curatorium bidden veel, maar gaan dan tenslotte wel zelf een beslissing maken, en naar wat ik gehoord heb, is zelfs eens iemand afgewezen omdatie rode sokken droeg (goed, of het waar is vraag ik me af, maar toe maar...)
Dan in de bijbel nog eens. Er werden wat mensen uitgekozen, en er werd het lot geworpen (zoals bij de nieuwe apostel). Puur van God verwachten, op wie het lot valt. Ik vraag me af: is zoiets niet veel beter, om te doen? Of is dit een rare gedachte van mij?

'k Zit een beetje met de vraag: wat is afhankelijk van God?
Het zal uiteindelijk toch een eigen beslissing blijven, lijkt mij. God zit ergens achter de schermen, en je kunt Hem niet zien of zo. Dus ja, hoe weet je dan wanneer God iets doet?

Normaal gesproken ga ik daar heel nuchter mee om, door te stellen: zoals het is, is het. En misschien wordt het mij na dit leven nog wel duidelijk gemaakt, misschien ook niet. Ik kan eigenlijk prima leven met die onduidelijkheid. Per slot van rekening laat de Bijbel het daar ook niet op aan komen, maar komt die met heldere instructies van hoe je moet leven, Gods geboden dus.
Maar nu doe jij die vraag toch wel even opborrelen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

fem
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor fem » 04 jul 2006 20:12

gewist by myself
de grootste levenswijsheid ligt besloten in dit woord: Maak nooit tosti's met oude kaas

Terug naar “Archief”