Even wat responsen:
Ik las dat men van het woord "Kurios" - "Heer" meent te ontlenen dat dit G-d betreft. Kurios wordt in de Septuaginta [de Joodse vertaling van de Torah (5 boeken van Mozes) van het hebreeuws naar het grieks uit de 2e voor de jaartelling] gebruikt voor "adon" (allerlei vervoegingen uiteraard, zowel in hebreeuws als in grieks). Adon betekent heer, net als kurios. Nu staat er in het hebreeuws ook vaak de Naam van G-d "J-H-W-H". Aangezien men deze Naam te heilig vond om zomaar uit te spreken ging men er op over daar waar de naam in het hebreeuws staat bij de lezing van de tekst in de synagoge "Adonai" te zeggen. In ieder geval bestond deze traditie reeds in de tijd van de Septuagint want daar wordt ter plekke waar "J-H-W-H" staat dus Kurios geschreven.Tevens, en zeker niet te vergeten is het ook zo dat hooggeplaatsten zoals Avraham en Dawid (dus vorsten en koningen, grote leiders) met adon "heer", werden aangesproken. Nu verwachte men de afstammeling van Koning David. Deze wordt vaak als Masjiach, overgezet in het grieks Chriestos, wat beiden "Gezalfde" betekent, geduid. Koningen werden net als priesters tot hun ambt gezalfd en hadden dan dus de status van masjiach/chriestos - Gezalfde. Aangezien "kurios" - heer - dus ook een gebruikelijke wijze van aanspreken van een koning uit het geslacht van David was, is het aanspreken van Jesjoea met Heer niet direct een bewijs dat Hij gelijk werd getrokken met G-d; immers men zag Hem als de Gezalfde (Chriestos), hetgeen verwijst naar zijn afstammen uit het huis van David.
Elders, in het begin las ik een verontwaardigde opmerking als dat wij mensen het niet in het hoofd ons te vergelijken met G-d. In zekere zin kan dat niet maar staat er niet: "Laat Ons mensen maken, naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis" (Gen.1:26). Ik heb wel eens gedacht, een mens heeft een geest, een ziel en een hart en een lichaam. Dit vormt een eenheid, maar wordt toch geregeld van elkaar onderscheiden in de Schrift. Kan zoiets ook zijn bij G-d?
Overigens kan het volgende ook de Eenheid van G-d en Masjiach verklaren:Hij is het vleesgeworden Woord, wanneer er dan gezegd wordt:
uit de overvloed des harten spreekt de mond. (Matth.12:34b)
en
de mens niet alleen van het brood leeft, maar dat de mens leeft van alles, wat uit de mond van HASJEM uitgaat. (Deut.8:3b)
Dan kan je in ieder geval zeggen dat G-d Zijn Hart in Hem gelegd heeft. Dus vermoed ik voorzichtig: Jesjoea is [een wezenlijk deel van] G-d, maar G-d is niet Jesjoea, Hij (G-d) staat boven al! Maar ik ga niets absoluuts beweren! Ik heb al eerder tussen de postings iets over opsplitsing gelezen Paulos lijkt inderdaad iets dergelijks te hebben geschreven:
Die in de gestalte van G-d zijnde, het geen roof geacht heeft G-d gelijk te zijn, maar heeft Zichzelf vernietigd, de gestalte van een dienstknecht aannemend, en is de mensen gelijk geworden. (Filipensen 2:6,7)
Voorts:
Want in Hem woont al de volheid van de G-dheid lichamelijk; (Kol.2:9)
en
Die, daar Hij het Afschijnsel is van heerlijkheid, en het uitgedrukte Beeld van Zijn zelfstandigheid, en alle dingen draagt door het woord van Zijn kracht, nadat Hij de reinigmaking van onze zonden door Zichzelf te weeg gebracht heeft, is gezeten aan de rechter van de Majesteit in de hoogste (Hebr.1:3)
Het dogma van athanasius voor wat betreft de 3-eenheid is niet iets wat op die manier nadrukkelijk in de Schrift wordt onderstreept. Teveel mensen denken te weten hoe dat allemaal precies zit en begeven zich in de positie van de vrienden van Job. En het is heel gevaarlijk G-d en Jesjoe'a en G-ds Geest te denken te kunnen overzien en daar een leerstellinkje over te kunnen maken. Als G-d dat gewild had, had hij wel een systematisch overzicht daarvan gegeven. Maar nu heeft men in het Christendom, niet zonder een paar eeuwen strijd hierover er een dogma'tje van gemaakt. Tja, als G-d er niet heel duidelijk over is dan beslissen wij dat toch eventjes?
Welnu de Schrift is duidelijk over de positie van van de Masjiach: Meer dan Dawied:
Een Psalm van Dawied. De Eeuwige spreekt tot mijn Heer: Zit aan Mijn Rechter[zijde] (110:1)
En Hem is gegeven alle macht (Dan.7:13,14; Hand.2:33-36). Toch zal Hij na dat zijn taak volledig is volbracht dit ook weer afleggen:
Want Hij heeft alle dingen Zijn voeten onderworpen. Doch wanneer Hij zegt, dat Hem alle dingen onderworpen zijn, zo is het openbaar, dat Hij uitgenomen wordt, Die Hem alle dingen onderworpen heeft. En wanneer Hem alle dingen zullen onderworpen zijn, dan zal ook de Zoon Zelf onderworpen worden aan Die, Die Hem alle dingen onderworpen heeft, opdat G-d zij alles in allen (1 Kor.15:27,28).
En door Wie geschiedt het oordeel?:
Daarom dat Hij een dag gesteld heeft, op welke Hij de aardbodem rechtvaardigl zal oordelen, door een Man, Die Hij bestemd heeft, verzekering doende aan allen, daar Hij Hem uit de doden opgewekt heeft. (Hand.17:31)
Sam
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)