Bunschotense predikant vraagt om schorsing

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Denkertje21

Re: ..

Berichtdoor Denkertje21 » 28 jun 2006 11:51

columbus schreef: elke visie, ook als die tot stand is gekomen na zoeken of gebed, maar die niet strookt of in strijd is met Gods Woord is een verkeerde visie.

Kijk, dat wilde ik nu juist laten zien: ik vind dat die visie wél strookt met de bijbel. Als er staat "Gij zult niet stelen" is dat duidelijk en voor geen andere uitleg vatbaar, maar het hebben van een relatie in liefde en trouw met wie dan ook, wordt nergens veroordeeld.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 28 jun 2006 12:02

volgeling schreef: Het is misschien goed jezelf eens de vraag te stellen waarom Paulus juist dit noemt en niet bijv. schandelijke lusten in de vorm van hoererij, waarbij mannen in wellust ontbranden voor vrouwen of andersom. Waarom heeft Paulus het nu juist in dit gedeelte over vrouwen en mannen die de natuurlijke omgang hebben vervangen door de tegennatuurlijke?

Dit is dan toch wel heel selectief lezen. De brieven van Pauls zijn doorspekt van vermaningen tegen álle zonden. Laat ik bijvoorbeeld eevn bij de eerste brief aan de gemeente van Korinthe blijven: Lees hoofdstuk 5 eens en in hoofdstuk 6 staat in vers 10 een heel rijtje in één vers: Dwaalt niet; noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch ontuchtigen, noch die bij mannen liggen, noch dieven, noch gierigaards, noch dronkaards, geen lasteraars, geen rovers zullen het Koninkrijk Gods beërven.

volgeling schreef: Wat betreft je opmerking over natuurlijk en tegennatuurlijk: als je goed leest dan zijn de woorden 'natuurlijk' en 'tegennatuurlijk' niet relatief maar absoluut.

Juist! En absoluut is dat mijn natuur, zolang ik mij dat kan herinneren anders is dan gericht op vrouwen. Dat heeft met seks niets te maken , maar wel met mijn wezen. Ik mag en kan niet 'contra naturam' handelen...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 jun 2006 12:14

Juist! En absoluut is dat mijn natuur, zolang ik mij dat kan herinneren anders is dan gericht op vrouwen. Dat heeft met seks niets te maken , maar wel met mijn wezen. Ik mag en kan niet 'contra naturam' handelen...

Niet? Ik ken mensen die homo zijn en er op grond van hun geloof voor hebben gekozen dus ook geen relatie te beginnen. Ook als er wel eens aandrang is. Overigens heeft iedereen daar denk ik mee te maken, wat als je verliefd wordt op een meisje die niets van God wil weten... moet je dan ook maar je natuur volgen? Ik vraag het me sterk af. De bijbel waarschuw ons om onze natuur te volgen als die zondig is, en onze natuur is zondig... en dat geldt op een heleboel vlakken. Er zijn een hoop dingen waarvan mijn natuur zegt: Doe dat maar.... maar waarvan de Geest zegt: Doe dat niet.

En ja, Paulus roept ons op tegen alle zonden te strijden... maar ook tegen homosexualiteit. Dat wil niet zeggen dat je jezelf niet moet accepteren, of moet vinden dat je daarom zondig bent of zo... Zo zit je in elkaar en dat mag je accepteren... Maar dat is natuurlijk wat anders dan vervolgens ook aan je verlangens en wensen toe te geven. Die twee dingen moeten we wel gescheiden houden, vandaar ook even mijn voorbeeld van verliefd worden op iemand die niet gelooft.

Zonder liefdeloos te willen zijn, integendeel, vraag ik me toch af of de visie die je hebt niet valt onderhet motto `de wens is de vader van de gedachte`. Allereerst keurt de Bijbel het immers nergens goed, verder keurt de bijbel in een aantal teksten sexueel verkeer tussen mensen van hetzelfde geslacht wel af, al dan niet binnen het huwelijk. En heeft de bijbel het bij sexualiteit en relaties altijd over man en vrouw... dan lijkt het me logischer te veronderstellen dat dat de bijbelse lijn is (man en vrouw) dan te zeggen: Tja er staat niets over man/man of vrouw/vrouw dus is dat ook wel goed. Toch?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 28 jun 2006 12:23

Laat ik allereerst zeggen dat ik met m'n betoog niet probeer om iemand te overtuigen. Ik wil alleen laten zien dat ik net zo van de Bijbel als het Woord van God hou, als jullie en dat ik echt huiverig ben om dat Woord verkeerd te interpreteren. Toch geloof ik voor mij dat deze visie juist is. Ik respecteer absoluut de visie van anderen die het celibaat voor homo's willen vasthouden.

Marnix schreef: De Bijbel gaat er vanuit dat een relatie plaatsvindt tussen man en vrouw en niet tussen man en man. De conclusie is dus niet dat de Bijbel er niks over zegt.

Ik kom wel tot de conclusie dat de Bijbel er niks over zegt. "er van uit gaan" vind ik onverantwoord.

Marnix schreef: Ook de mannelijke en vrouwelijke anatomie sluiten op elkaar aan... de mannelijke en de mannelijke niet.

Hier trek je het gelijk al in het lichamelijke. Da's een eindpunt en geen beginpunt

Marnix schreef: De tekst Romeinen en uit Deuteronomium zegeen ook niet dat alleen buiten het huwelijke sexuele omgang tussen twee mannen niet goed is, ze zeggen dat dit in zijn algemeenheid te Here een gruwel is. Dat straffen veranderd zijn, dat offerwetten door Christus vervuld zijn etc. doen daar niets aan af.

Ik heb het niet over offerwetten, maar wel over menstruerende vrouwen, kraamvrouwen enz..

Overigens is het boek van dr. Seldenrijk een echte aanrader voor wie duidelijkheid wil. Hij komt tot een andere conclusie dan ik maar desalniettemin is zijn redenering zeer genuanceerd

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 jun 2006 12:28

Laat ik allereerst zeggen dat ik met m'n betoog niet probeer om iemand te overtuigen. Ik wil alleen laten zien dat ik net zo van de Bijbel als het Woord van God hou, als jullie en dat ik echt huiverig ben om dat Woord verkeerd te interpreteren.

Daar twijfel ik niet aan hoor :)

Ik heb het niet over offerwetten, maar wel over menstruerende vrouwen, kraamvrouwen enz..

Reinheidsweten wezen ook op Jezus. (denk aan het eten van onrein vlees bijvoorbeeld)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 28 jun 2006 12:34

Marnix schreef: Ik ken mensen die homo zijn en er op grond van hun geloof voor hebben gekozen dus ook geen relatie te beginnen.

Daar heb ik ook absoluut waardering voor. Maar ik denk niet dat de bijbel dat van mij vraagt. Wel wil ik iedereen aanraden om inderdaad celibatair te blijven zolang je maar enige twijfel hebt.

Marnix schreef: wat als je verliefd wordt op een meisje die niets van God wil weten... moet je dan ook maar je natuur volgen?

Ik vind ook zeker niet dat je je natuur moet volgen. Onze natuur is 'boos'. Dat was ook niet de kern van mijn betoog. Ik waarschuwde vooral tegen het tegennatuurlijk handelen. Dus ga als homo zeker geen relatie aan met een meisje. Dat is m.i. tegennatuurlijk voor een homo.

Marnix schreef: En ja, Paulus roept ons op tegen alle zonden te strijden... maar ook tegen homosexualiteit.

Nee Marnix, dat staat er niet! Het staat elke keer in de context van LUST en dat wordt over hetero's (heel vaak zelfs) en over homo's gezegd.

Marnix schreef: Maar dat is natuurlijk wat anders dan vervolgens ook aan je verlangens en wensen toe te geven. Zonder liefdeloos te willen zijn, integendeel, vraag ik me toch af of de visie die je hebt niet valt onderhet motto `de wens is de vader van de gedachte`.

Daar ben ik heel bang voor geweest en altijd huiverig voor. Het gaat mij iet om het voldoen aan wensen en verlangens, maar om completer te worden in het kader van "het is niet goed dat de mens alleen zij". Dat kan ook volgens mij alleen maar met een christenvriend. Samen bidden, samen lezen, samen met God, een drievoudig snoer.

Overigens ben ik heel blij met de manier waarop je hierover reageert: niet belerend maar met argumenten en respect beargumenterend!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 jun 2006 12:40

Hm ik begrijp je denkwijze... Blijf het niet helemaal met je eens, lust is namelijk op zich niet verkeerd, als het samengaat met liefde. Lust is volgens de van Dale:

1 zin, neiging
2 zinnelijke, seksuele begeerte

Lust is dus niet per definitie negatief, volgens mij wordt dat het pas als het buiten de kaders waarin God het heeft geplaatst, gezet wordt.... (en volgens mij zijn dat bijv hoererij en homosexualiteit).

Maar goed, we zullen hier wel over blijven verschillen, ik wil je ook niet koste wat het kost overtuigen, denk er nog eens over na.... en als we dan van mening blijven verschillen, het zij zo.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 28 jun 2006 12:41

Denkertje21 schreef:
Marnix schreef: wat als je verliefd wordt op een meisje die niets van God wil weten... moet je dan ook maar je natuur volgen?

Ik vind ook zeker niet dat je jenatuur moet volgen. Onze natuur is boos. Dat was ook niet de kern van mijn betoog. Ik waarschuwde vooral tegen het tegennatuurlijk handelen. Dus ga als homo zeker geen relatie aan met een meisje. Dat is m.i. tegennatuurlijk voor een homo.

De "natuur" waar in Rom. 1:25-27 over wordt gesproken is niet een inviduele natuur die voor iedereen weer anders zou kunnen zijn, maar is de natuur zoals God die bij de schepping gegeven heeft. Dat sluit differentiatie dus uit. Anders zou je op grond van deze tekst ook pedoseksualiteit kunnen verdedigen. :?

Denkertje21 schreef:
Marnix schreef: En ja, Paulus roept ons op tegen alle zonden te strijden... maar ook tegen homosexualiteit.

Nee Marnix, dat staat er niet! Het staat elke keer in de context van LUST en dat wordt over hetero's (heel vaak zelfs) en over homo's gezegd.

Het staat niet in de context van lust, maar in de context van afgoderij: het schepsel meer liefhebben dan God. De context is nl. Rom. 1:23-25:

Rom. 1:23 En hebben de heerlijkheid des onverderfelijken Gods veranderd in de gelijkenis eens beelds van een verderfelijk mens, en van gevogelte, en van viervoetige en kruipende gedierten.
24 Daarom heeft God hen ook overgegeven in de begeerlijkheden hunner harten tot onreinigheid, om hun lichamen onder elkander te onteren;
25 Als die de waarheid Gods veranderd hebben in de leugen, en het schepsel geëerd en gediend hebben boven den Schepper, Die te prijzen is in der eeuwigheid, amen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

volgeling
Mineur
Mineur

Berichtdoor volgeling » 28 jun 2006 13:45

Denkertje21 schreef:
volgeling schreef: Het is misschien goed jezelf eens de vraag te stellen waarom Paulus juist dit noemt en niet bijv. schandelijke lusten in de vorm van hoererij, waarbij mannen in wellust ontbranden voor vrouwen of andersom. Waarom heeft Paulus het nu juist in dit gedeelte over vrouwen en mannen die de natuurlijke omgang hebben vervangen door de tegennatuurlijke?

Dit is dan toch wel heel selectief lezen. De brieven van Pauls zijn doorspekt van vermaningen tegen álle zonden. Laat ik bijvoorbeeld eevn bij de eerste brief aan de gemeente van Korinthe blijven: Lees hoofdstuk 5 eens en in hoofdstuk 6 staat in vers 10 een heel rijtje in één vers: Dwaalt niet; noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch ontuchtigen, noch die bij mannen liggen, noch dieven, noch gierigaards, noch dronkaards, geen lasteraars, geen rovers zullen het Koninkrijk Gods beërven.

Dat heeft niet met selectief lezen te maken. Er zijn twee sleutelwoorden hier in dit gedeelte: (1) eer/heerlijkheid; (2) vervangen. Laat ik het stukje even citeren, om dit te verduidelijken:
Romeinen 1:18-21 Telos NT vertaling
18. Want toorn van God wordt van de hemel geopenbaard over alle goddeloosheid en ongerechtigheid van mensen die de waarheid in ongerechtigheid bezitten;
19. omdat wat van God gekend kan worden, onder hen openbaar is, want God heeft het hun geopenbaard -
20. want van de schepping van de wereld af worden wat van Hem niet gezien kan worden, zijn eeuwige kracht en Goddelijkheid, uit zijn werken met inzicht doorzien -, opdat zij niet te verontschuldigen zijn,
21. omdat zij, hoewel zij God kennen, Hem als God niet verheerlijkt of gedankt hebben, maar in hun overleggingen zijn zij tot dwaasheid vervallen en hun onverstandig hart is verduisterd geworden.

Het grote probleem van de mens in het algemeen is dat hij uit zichzelf God niet eert/verheerlijkt of dankt. Integendeel, de mens is tot dwaasheid vervallen en zijn hart is verduisterd geworden.
Romeinen 1:22-25
22. Bewerend wijzen te zijn, zijn zij dwaas geworden
23. en hebben de heerlijkheid van de onvergankelijke God vervangen door iets dat lijkt op het beeld van een vergankelijk mens, van vogels, van viervoetige en van kruipende dieren.
24. Daarom heeft God hen in de begeerten van hun harten overgegeven aan onreinheid, om hun lichamen onder elkaar te onteren;
25. zij die de waarheid van God vervangen hebben door de leugen en het schepsel geëerd en gediend hebben boven de Schepper, die gezegend is tot in eeuwigheid. Amen.

De mensen zijn dwaas geworden, want zij hebben de heerlijkheid van de onvergankelijke God vervangen door iets anders: iets wat lager is dan God. Vers 25 zegt het zo: de waarheid van God hebben ze vervangen door de leugen en het schepsel hebben ze geëerd en gediend boven de Schepper.
En hierom - om deze misdaad tegenover de Schepper - heeft God hen overgegeven aan onreinheid om hun lichamen te onteren. Als God geen eer krijgt, dan geeft Hij de mens over aan oneer! De oneer van onreinheid, van de begeerten in hun hart. De mensen onteren hun lichamen onder elkaar!
Romeinen 1:26-27
26. Daarom heeft God hen overgegeven aan onterende hartstochten; want ook hun vrouwen hebben de natuurlijke omgang vervangen door de tegennatuurlijke;
27. en evenzo hebben ook de mannen de natuurlijke omgang met de vrouw opgegeven en zijn in hun lust tegen elkaar ontbrand, zodat mannen met mannen schandelijkheid bedrijven en het verdiende loon voor hun afdwaling in zichzelf ontvangen.

Nogmaals zegt Paulus het: God heeft hen overgegéven! Het is Gods oordeel. God heeft de mens overgegeven aan onterende hartstochten. Mens-onterende hartstochten zou je kunnen zeggen.

Tussen twee haakjes: Hartstocht kun je ook vertalen met: passie. Dat woord heeft een wat andere klank. Je kunt zeggen dat je iets met passie doet. Passie kent ook de betekenis van: verlangen. Hier in deze context gaat het echter om onterende passies, onterende verlangens.

Let op het woordje 'want' in vers 26: Paulus legt uit waaruit blijkt dat God de mens heeft overgegeven: de mens heeft namelijk nog iets anders vervangen: de mens heeft niet alleen de Schepper vervangen/ingewisseld/ingeruild voor het schepsel, maar ook - als gevolg daarvan - de natuurlijke omgang ingewisseld voor de tegennatuurlijke.
De mens krijgt uiteindelijk wat hij wil: overgeleverd aan zichzelf. Hij heeft het beeld van zichzelf lief. En dat uit zich in liefde voor het eigen geslacht.

God heeft de mens naar Zijn beeld geschapen; man en vrouw schiep Hij hen. Het huwelijk is daarbij een afbeelding van Christus en zijn Gemeente (Efeze 5). Christus is het Hoofd van de Gemeente, de man is het hoofd van zijn vrouw. Maar het oordeel van God is dat Hij de mens niet meer tegenhoudt: de mens is niet langer gericht op de ander, het andere geslacht, maar op zichzelf, zijn eigen geslacht.
Daar waar het huwelijk een prachtige afspiegeling is van de relatie tussen de Gemeente en Christus, is de homosexuele praxis een afspiegeling van de mens die niet op God gericht is, maar op zichzelf.
28. En daar het hun niet goeddacht God te erkennen, heeft God hen overgegeven aan een verkeerd denken, om dingen te doen die niet betamen;
29. vervuld van alle ongerechtigheid, boosheid, hebzucht, slechtheid; vol afgunst, moord, twist, list, kwaadaardigheid;
30. kwaadsprekers, lasteraars, Godhaters, smaders, hoogmoedigen, grootsprekers, uitvinders van boze dingen, de ouders ongehoorzaam,
31. onverstandig, trouweloos, liefdeloos, onbarmhartig;
32. die, hoewel zij de eis van het recht van God kennen - dat zij die zulke dingen bedrijven, de dood verdienen -, ze niet alleen doen, maar ook een welgevallen hebben aan hen die ze bedrijven.

Hier trekt Paulus de lijn verder door en eigenlijk zou ik door moeten gaan met hoofdstuk 2 en 3, zodat uiteindelijk blijkt: alle mensen staan schuldig en vallen onder Gods oordeel:
Romeinen 3:9-12, 19
9. Wat dan? Worden anderen boven ons gesteld? In geen enkel opzicht; wij hebben immers tevoren Joden zowel als Grieken beschuldigd, dat zij allen onder de zonde zijn,
10. gelijk geschreven staat: Niemand is rechtvaardig, ook niet een,
11. er is niemand, die verstandig is, niemand, die God ernstig zoekt;
12. allen zijn afgeweken, tezamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die doet wat goed is, zelfs niet een. (...)
19. Nu weten wij, dat de wet, bij al wat zij zegt, tot hen spreekt, die onder de wet zijn, opdat alle mond gestopt en de gehele wereld strafwaardig worde voor God

Ik wil hiermee 2 dingen aantonen:
(1) homosexualiteit (de praxis) is iets wat God afkeurt. In deze praxis blijkt Gods oordeel over de zonde van de mensheid: de mens die God niet eert, wordt aan zijn eigen hartstochtelijke begeerten overgelaten om zichzelf te onteren!
(2) de hele wereld is strafwaardig voor God. Gods oordelen gaan over deze wereld. Deze oordelen zijn gevolgen van de zonde. Iedereen staat schuldig want iedereen heeft gezondigd. In dat opzicht is een hetero niet beter dan een homo.
Alle mensen doen God tekort. Niemand geeft Hem de eer die Hij verdient. Uiteindelijk zit in ieder mens die zelfliefde. Alleen Christus kan die zelf-gerichtheid (of: geaardheid: die zondige aard) veranderen, door wedergeboorte.

Conclusie: op grond van de Bijbel moeten we homosexuele relaties afkeuren. Tegelijk zijn we verplicht om naast mensen met een homofiele geaardheid te gaan staan en hen te bemoedigen en aan te moedigen in de strijd die ze hebben. Alleen Christus kan ons daarvoor de kracht geven.

André

Berichtdoor André » 28 jun 2006 18:10

@Denkertje, misschien moet je dan ook eerst een huwelijk man - man Bijbels onderbouwen, want over seks voor het huwelijk zijn de meningen ook nogal divers.
Maar om te gaan schermen met het argument Gods liefde is groter dan die van mensen vind ik wat zwak.

De bijbel zwijgt echter over relaties in liefde en trouw tussen twee mensen van hetzelfde geslacht.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 29 jun 2006 08:38

Marnix schreef:Blijf het niet helemaal met je eens, lust is namelijk op zich niet verkeerd,
(...)
Lust is dus niet per definitie negatief, volgens mij wordt dat het pas als het buiten de kaders waarin God het heeft geplaatst, gezet wordt.... (en volgens mij zijn dat bijv hoererij en homosexualiteit).

Lust is over het algemeen heel erg ik-gericht. Ik geloof dat fysiek contact alleen kan binnen een relatie van liefde en trouw. Dan is er geen sprake van 'lust' maar meer van 'zin om lief te zijn voor de ander'

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 29 jun 2006 08:47

elbert schreef: De "natuur" waar in Rom. 1:25-27 over wordt gesproken is niet een inviduele natuur die voor iedereen weer anders zou kunnen zijn, maar is de natuur zoals God die bij de schepping gegeven heeft. Dat sluit differentiatie dus uit. Anders zou je op grond van deze tekst ook pedoseksualiteit kunnen verdedigen. :?

Nee zeker niet. De liefde doet de ander geen kwaad, maar pedoseksualiteit wel! Daar beschadig je de ander mee! Ja, die natuur is voor velen inderdaad anders, zo ook de smaak!

elbert schreef: Het staat niet in de context van lust, maar in de context van afgoderij: het schepsel meer liefhebben dan God. De context is nl. Rom. 1:23-25

Maar léés dan ook vers 27 eens! Daar staat zo helder dat het hier om getrouwde mannen gaat. Ze hebben het natuurlijk gebruik der vrouw verlaten, zijn verhit geworden in hun lust tegen elkander, mannen met mannen schandelijkheid bedrijvende.
Kijk ik wil best maar ik kan hier niets anders dan losbandige lust uithalen. En zéker geen mannenrelaties in liefde en trouw!

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 29 jun 2006 08:59

volgeling schreef: Ik wil hiermee 2 dingen aantonen:
(1) homosexualiteit (de praxis) is iets wat God afkeurt. In deze praxis blijkt Gods oordeel over de zonde van de mensheid: de mens die God niet eert, wordt aan zijn eigen hartstochtelijke begeerten overgelaten om zichzelf te onteren!

Daar ben ik het deels mee eens. Maar alleen zolang die praxis niet is gebed in een relatie van liefde en trouw! Want dat probeer ik nu steeds duidelijk te maken: de bijbel zwijgt over dit soort relaties. Alle teksten handelen over lust. En laten we eerlijk zijn: er staan heel wat meer 'doemteksten' in de bijbel over heteroseksuele lust!

volgeling schreef: (2) de hele wereld is strafwaardig voor God. Gods oordelen gaan over deze wereld. Deze oordelen zijn gevolgen van de zonde. Iedereen staat schuldig want iedereen heeft gezondigd. In dat opzicht is een hetero niet beter dan een homo.
Alle mensen doen God tekort. Niemand geeft Hem de eer die Hij verdient. Uiteindelijk zit in ieder mens die zelfliefde. Alleen Christus kan die zelf-gerichtheid (of: geaardheid: die zondige aard) veranderen, door wedergeboorte.

Daar ben ik het alweer deels mee eens. Jij noemt zelfs de geaardheid al zonde. Ja, we zijn doelmissers, maar ik heb ervaren dat God ook voor homo's wegen opent om tot Zijn eer te leven!

volgeling schreef: Conclusie: op grond van de Bijbel moeten we homosexuele relaties afkeuren.

Dan vraag ik je toch in liefde om mij te vertellen waar staat dat homoseksuele relaties op grond van de bijbel niet kunnen. Nogmaals: het gaat nergens over relaties, wel over lust en losbandigheid.

volgeling
Mineur
Mineur

Berichtdoor volgeling » 29 jun 2006 09:57

Denkertje21 schreef:
volgeling schreef: Ik wil hiermee 2 dingen aantonen:

Daar ben ik het deels mee eens. Maar alleen zolang die praxis niet is gebed in een relatie van liefde en trouw! Want dat probeer ik nu steeds duidelijk te maken: de bijbel zwijgt over dit soort relaties. Alle teksten handelen over lust. En laten we eerlijk zijn: er staan heel wat meer 'doemteksten' in de bijbel over heteroseksuele lust!

volgeling schreef: (2) de hele wereld is strafwaardig voor God. Gods oordelen gaan over deze wereld. Deze oordelen zijn gevolgen van de zonde. Iedereen staat schuldig want iedereen heeft gezondigd. In dat opzicht is een hetero niet beter dan een homo.

Daar ben ik het alweer deels mee eens. Jij noemt zelfs de geaardheid al zonde. Ja, we zijn doelmissers, maar ik heb ervaren dat God ook voor homo's wegen opent om tot Zijn eer te leven!

volgeling schreef: Conclusie: op grond van de Bijbel moeten we homosexuele relaties afkeuren.

Dan vraag ik je toch in liefde om mij te vertellen waar staat dat homoseksuele relaties op grond van de bijbel niet kunnen. Nogmaals: het gaat nergens over relaties, wel over lust en losbandigheid.

Misschien wil je ingaan op wat ik schreef over hartstochten en passie:

volgeling schreef:Tussen twee haakjes: Hartstocht kun je ook vertalen met: passie. Dat woord heeft een wat andere klank. Je kunt zeggen dat je iets met passie doet. Passie kent ook de betekenis van: verlangen. Hier in deze context gaat het echter om onterende passies, onterende verlangens.

Wat betreft de geaardheid: ik noem dat niet zonde, maar zondig. En dat is een groot verschil. Daarmee maak is homosexualiteit niet wezenlijk anders dan onwrichte heterosexualiteit. Daarmee zijn we allemaal gelijk (allemaal zijn we zondig) en we hebben allemaal Christus' genade nodig.

volgeling
Mineur
Mineur

Berichtdoor volgeling » 29 jun 2006 10:19

Voor de liefhebber en (als je goed engels) kan lezen, 2 preken van John Piper over Romeinen 1:24-28:

http://www.desiringgod.org/library/serm ... 01198.html
http://www.desiringgod.org/library/serm ... 01898.html

Terug naar “Archief”