Bunschotense predikant vraagt om schorsing

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 26 jun 2006 19:59

Maja de Bij schreef:
Boekenlezer schreef:Wat zou je anders willen?
Als je als kerk op grond van de Bijbel tegen homoseksuele relaties bent, zul je niet anders kunnen. En je kunt op grond van de Bijbel moeilijk voor homoseksuele relaties zijn.

Ja de bijbel is wel duidelijk. Maar daar is m.i. nog niet alles gezegd. Niet alleen Gods wet is een gegeven waar we mee te maken hebben in de kerk, ook de gebrokenheid van de schepping speelt mee. Zolang de schepping nog in barensnood is en Gods rijk nog niet volledig tot stand gekomen zullen we er voor moeten waken dat mensen niet platgewalst worden. Dat dreigt hier wel een beetje te gebeuren, dunkt me.

Dat vraag ik mij af. Het kerkverband denkt anders dan de afgezette dominee, en dat ligt al gauw gevoelig.
Of het harde beeld wat ds. Ophoff schetst recht doet aan de werkelijkheid, weet ik niet en betwijfel ik dus.

Maja de Bij schreef:Een citaat uit het artikel van het ND:
Dit besluit moet gezien worden als een bemoediging voor homofiele broeders en zusters die de weg van onthouding hebben gekozen en daartoe een zware strijd voeren

Wordt hun niet gewoon het mes op de keel gezet? "Houdt Gods wet of verdwijn uit de kerk". Brrrr.

Dat lijkt mij niet.
Je hebt te maken met een predikant die in een bepaalde zonde leeft. Zelf ziet hij dat niet zo, en wil er ook niet mee breken. Dat kun je toch moeilijk toelaten? Je staat ergens voor, en dat heeft consequenties.
Er is denk ik niks zo funest als niet consequent zijn. Daarmee zouden zij, die strijden met hun geaardheid beledigd en vernederd worden. (Ook hetero's kun je het moeilijk maken, zie bijvoorbeeld dit.)

Bovendien is God zelf ook niet altijd zo zachtzinnig in de omgang met zijn schepselen. Om te beginnen denk ik aan dit:

Uit Mattheüs 19:
8 Hij zeide tot hen: Mozes heeft vanwege de hardigheid uwer harten u toegelaten uw vrouwen te verlaten; maar van den beginne is het alzo niet geweest.
9 Maar Ik zeg u, dat zo wie zijn vrouw verlaat, anders dan om hoererij, en een andere trouwt, die doet overspel, en die de verlatene trouwt, doet ook overspel.
10 Zijn discipelen zeiden tot Hem: Indien de zaak des mensen met de vrouw alzo staat, zo is het niet oorbaar te trouwen.
11 Doch Hij zeide tot hen: Allen vatten dit woord niet, maar dien het gegeven is.
12 Want er zijn gesnedenen, die uit moeders lijf alzo geboren zijn; en er zijn gesnedenen, die van de mensen gesneden zijn; en er zijn gesnedenen, die zichzelven gesneden hebben, om het Koninkrijk der hemelen. Die dit vatten kan, vatte het.

Uit Lukas 14:
26 Indien iemand tot Mij komt en niet haat zijn vader, en moeder, en vrouw, en kinderen, en broeders, en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn.
27 En wie zijn kruis niet draagt, en Mij navolgt, die kan Mijn discipel niet zijn.

En de schrijver van Hebreeën 11 schrikt er niet voor terug om het ondergaan van horrortaferelen als het toppunt van geloofskracht te beschrijven:
32 En wat zal ik nog meer zeggen? Want de tijd zal mij ontbreken, zou ik verhalen van Gideon, en Barak, en Samson, en Jeftha, en David, en Samuël, en de profeten;
33 Welken door het geloof koninkrijken hebben overwonnen, gerechtigheid geoefend, de beloftenissen verkregen, de muilen der leeuwen toegestopt;
34 De kracht des vuurs hebben uitgeblust, de scherpte des zwaards zijn ontvloden, uit zwakheid krachten hebben gekregen, in den krijg sterk geworden zijn, heirlegers der vreemden op de vlucht hebben gebracht;
35 De vrouwen hebben hare doden uit de opstanding weder gekregen; en anderen zijn uitgerekt geworden, de aangeboden verlossing niet aannemende, opdat zij een betere opstanding verkrijgen zouden.
36 En anderen hebben bespottingen en geselen geproefd, en ook banden en gevangenis;
37 Zijn gestenigd geworden, in stukken gezaagd, verzocht, door het zwaard ter dood gebracht; hebben gewandeld in schaapsvellen en in geitenvellen; verlaten, verdrukt, kwalijk gehandeld zijnde;
38 (Welker de wereld niet waardig was) hebben in woestijnen gedoold, en op bergen, en in spelonken, en in holen der aarde.

Maar hèt ultieme voorbeeld vind ik altijd nog wat hij toeliet bij Job. Kortom: zet je maar flink schrap als gelovige! :shock:
Nee, dat beeld van die grote lieve God die alle mensen over de bol strijkt, daar geloof ik niet zo erg in. Ik denk dat het nog wel eens een flinke ontnuchtering voor je kan zijn om te zien hoe God echt is.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 26 jun 2006 20:07

Ik vraag mij af of de betrokken dominee wel een aai over zijn bol wil. . . Hij zal, naar mag ik hopen, niet met deze instelling in het ambt gestapt zijn.

De noodzaak om in deze wereld kerk te zijn is vele malen noodzakelijker dan het uitvechten van dit soort zaken. Bezef de luxe dat een kergenoorschap een predikant kan schreppen uit het bestand. . .

Scape

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 26 jun 2006 20:25

scape schreef:Ik vraag mij af of de betrokken dominee wel een aai over zijn bol wil. . . Hij zal, naar mag ik hopen, niet met deze instelling in het ambt gestapt zijn.

De noodzaak om in deze wereld kerk te zijn is vele malen noodzakelijker dan het uitvechten van dit soort zaken. Bezef de luxe dat een kergenoorschap een predikant kan schreppen uit het bestand. . .

Scape

Je staat ergens voor, en het consequenties trekken daaruit is geen luxe. De Bijbel is duidelijk zat. Zie Leviticus 18:22, 20:13, 1 Kor. 6:10.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 26 jun 2006 21:32

Boekenlezer schreef:Of het harde beeld wat ds. Ophoff schetst recht doet aan de werkelijkheid, weet ik niet en betwijfel ik dus.

voor alle duidelijkheid : ik weet dat ook niet.

Maar hèt ultieme voorbeeld vind ik altijd nog wat hij toeliet bij Job. Kortom: zet je maar flink schrap als gelovige! :shock:

Misschien is Jezus nog wel een ultiemer voorbeeld. :wink: Maar zulke dingen kun je volgens mij niet zeggen als het andermans leven betreft. Betrek het maar op jezelf. En wees streng voor je zelf en mild voor de ander

Nee, dat beeld van die grote lieve God die alle mensen over de bol strijkt, daar geloof ik niet zo erg in. Ik denk dat het nog wel eens een flinke ontnuchtering voor je kan zijn om te zien hoe God echt is.

Als je wilt weten hoe God echt is moet je naar Jezus kijken. Hij was de vriend van hoeren en tollenaars en -als ik mag invullen- homoseksuelen.
In de kerk moet er plaats zijn voor homo's en hun zonden. En ik accepteer liever hun zonden dan dat ik ze zie vertrekken, zoals bij deze dominee nu dreigt te gebeuren. Dan ga je als kerk aan je rechtzinnigheid ten gronde.
Het leven is niet ideaal, het paradijs ligt achter ons, en engelen versperren de terugkeer. De nieuwe aarde ligt nog voor ons. De kerk bevindt zich in een gevallen schepping daartussen. Geef mensen daarom wat ruimte. Daar profiteer je uiteindelijk zelf ook van.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 26 jun 2006 21:33

Boekenlezer schreef:
scape schreef:Ik vraag mij af of de betrokken dominee wel een aai over zijn bol wil. . . Hij zal, naar mag ik hopen, niet met deze instelling in het ambt gestapt zijn.

Scape

Je staat ergens voor, en het consequenties trekken daaruit is geen luxe. De Bijbel is duidelijk zat. Zie Leviticus 18:22, 20:13, 1 Kor. 6:10.

waar ik vcoor sta is dat deze man een belangrijke taak had die hij nu niet kan voortzetten. Ik heb daar een andere ethiek in dan jij misschien. Maar ik kan en durf de levenswijze van deze man niet te vergelijken met hoererij of onwettigheden.

De laatste keer dat ik een hoer sprak was twee weken terug. Het was een meisje van 17, vijf maanden zwanger, illegaal en gedwongen geweest om zich te prositueren. Onbekend was of ze hiertoe nog steeds gedwongen werd. Graag een beetje reeel beeld als je met prostitutie aan komt dragen en eerbied.

Betrokken predikant kan m.i. nog als klant nog als prostitue gezien. worden.

Scape

André

Berichtdoor André » 26 jun 2006 22:40

Maja de Bij schreef:Als je wilt weten hoe God echt is moet je naar Jezus kijken. Hij was de vriend van hoeren en tollenaars en -als ik mag invullen- homoseksuelen.
Dat is me iets te makkelijk, er werd ook eens een vrouw voor Jezus gezet die van Jezus als mededeling kreeg 'ga heen en zondig niet weer'
Dus er bestaat ook zoiets als met je zonden breken.
Hier kun je m.i. als mens een bewuste keus maken.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 27 jun 2006 07:17

André schreef:Dat is me iets te makkelijk, er werd ook eens een vrouw voor Jezus gezet die van Jezus als mededeling kreeg 'ga heen en zondig niet weer'

Het is misschien ook wel iets te makkelijk. Wat ik bedoel is dat je niet alleen met richtlijnen en kerkordes van doen hebt, maar vooral ook met mensen. Staat er niet in Mattheus 12 : Ik wil geen offerande, maar barmhartigheid? Maar, toegegeven, ik zoek het spanningsveld een beetje op. Er zitten immers twee kanten aan de zaak.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 27 jun 2006 08:49

André schreef:
Maja de Bij schreef:Als je wilt weten hoe God echt is moet je naar Jezus kijken. Hij was de vriend van hoeren en tollenaars en -als ik mag invullen- homoseksuelen.
Dat is me iets te makkelijk, er werd ook eens een vrouw voor Jezus gezet die van Jezus als mededeling kreeg 'ga heen en zondig niet weer'

Wil je hiermee zeggen: "een keus maken om niet homosexueel te zijn" of om de relatie te verbreken?

Daarbij vind ik het wel vreemd dat als iemand vertelt dat hij homosexueel is, dat de kerk dan direct al terughoudender is bij het vervullen van een kerkelijke taak. Ik snap best dat, als de kerk niet voor een homosexuele relatie is, en de dominee heeft die wel, dat ze hem dan niet zo gemakkelijk meer op de preekstoel zetten. Hij is immers wel degene die de gemeente moet leiden. Maar die man zal voor de rest toch niet anders preken? Een homosexueel kan toch net zo goed jeugdwerk doen, in de kerkraad zitten, in het bestuur zitten van de kerk etc.

Ik zou niet weten waarom een hetero dat beter zou moeten kunnen dan een homo. Iedereen heeft zo zijn/haar eigen gaven.
- Home is in my head -

volgeling
Mineur
Mineur

Berichtdoor volgeling » 27 jun 2006 10:17

Mijns inziens kun je als kerk niet anders dan koersen op de Bijbel. Psalm 119 spreekt over Gods Woord als een lamp voor onze voeten. In deze trieste situatie van de schorsing van deze predikant moet de kerk in eerste instantie willen luisteren naar God in Zijn Woord. Ook al hebben we daar zelf allerlei gevoelens bij die misschien helemaal niet overeenkomen met wat God zelf zegt. Als dat het geval is, moeten we ons bekeren en vertrouwen op Gods wijsheid. Gods wil is goed, dat moet ons uitgangspunt zijn. Daarbij komt: God heeft ook het beste voor met Zijn Gemeente. Die Gemeente is geheiligd. Die Gemeente hoort bij God. God zelf is heilig, en roept daarom ook op:
Weest heilig, want Ik ben heilig (1 Petr 1:16, waar Petrus Lev 11:44, 19:2, 20:7 aanhaalt).

De Bijbel is volgens mij glashelder over het leven in zonden:
Dwaalt niet; noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch ontuchtigen, noch die bij mannen liggen, noch dieven, noch gierigaards, noch dronkaards, geen lasteraars, geen rovers zullen het Koninkrijk Gods beerven.' (1 Cor 6:10).
Kijken we naar de context (1 Cor 5, 6, 7) waar deze tekst in voorkomt, dan wordt duidelijk dat God niet wil dat mensen voortgaan in het leven in zonde. Paulus vergelijkt het met zuurdesem:
Uw roem is niet goed. Weet gij niet, dat een weinig zuurdesem het gehele deeg zuur maakt? Zuivert dan den ouden zuurdesem uit, opdat gij een nieuw deeg zijn moogt, gelijk gij ongezuurd zijt. Want ook ons Pascha is voor ons geslacht, namelijk Christus. Zo dan laat ons feest houden, niet in den ouden zuurdesem, noch in den zuurdesem der kwaadheid en der boosheid, maar in de ongezuurde broden der oprechtheid en der waarheid.
(1 Cor 5:6-8)

De Bijbel laat dus duidelijk zien waarom 'het zuurdesem' uitgezuiverd moet worden: een klein beetje maakt het hele deeg zuur! Het gaat God om de hele Gemeente! Dat is een belangrijke les.

Verder zien we wat dit heeft uitgewerkt als Paulus in de 2e brief aan de Corintiers schrijft over deze man:
Want ik heb ulieden uit vele verdrukking en benauwdheid des harten, met vele tranen geschreven, niet opdat gij zoudt bedroefd worden, maar opdat gij de liefde zoudt verstaan, die ik overvloediglijk tot u heb. Doch indien iemand bedroefd heeft, die heeft niet mij bedroefd, maar ten dele (opdat ik hem niet bezware) ulieden allen. Den zodanige is deze bestraffing genoeg, die van velen geschied is. Alzo dat gij daarentegen hem liever moet vergeven en vertroosten, opdat de zodanige door al te overvloedige droefheid niet enigszins worde verslonden. Daarom bid ik u, dat gij de liefde aan hem bevestigt. (2 Cor 2:4-8)

Tenslotte, als het gaat om de vraag of een homosexueel de bediening van een ambt in kerk mag blijven vervullen, dan leert de Bijbel ons het volgende:
Een opziener dan moet onberispelijk zijn, ener vrouwe man, wakker, matig, eerbaar, gaarne herbergende, bekwaam om te leren; Niet genegen tot den wijn, geen smijter, geen vuil-gewinzoeker; maar bescheiden, geen vechter, niet geldgierig. Die zijn eigen huis wel regeert, zijn kinderen in onderdanigheid houdende, met alle stemmigheid; (Want zo iemand zijn eigen huis niet weet te regeren, hoe zal hij voor de Gemeente Gods zorg dragen?) Geen nieuweling, opdat hij niet opgeblazen worde, en in het oordeel des duivels valle. En hij moet ook een goede getuigenis hebben van degenen, die buiten zijn, opdat hij niet valle in smaadheid, en in den strik des duivels. (1 Tim 3:2-7)

De grote vraag achter dit alles is echter waar ik al mee begon: Zie je de Bijbel als de lamp voor je voeten? Wil je God volgen ook daarin waar je het zelf moeilijke mee hebt? Wil je vertrouwen op Gods wijsheid?

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 27 jun 2006 12:20

Tenslotte, als het gaat om de vraag of een homosexueel de bediening van een ambt in kerk mag blijven vervullen, dan leert de Bijbel ons het volgende:

Quote:
Een opziener dan moet onberispelijk zijn, ener vrouwe man, wakker, matig, eerbaar, gaarne herbergende, bekwaam om te leren; Niet genegen tot den wijn, geen smijter, geen vuil-gewinzoeker; maar bescheiden, geen vechter, niet geldgierig. Die zijn eigen huis wel regeert, zijn kinderen in onderdanigheid houdende, met alle stemmigheid; (Want zo iemand zijn eigen huis niet weet te regeren, hoe zal hij voor de Gemeente Gods zorg dragen?) Geen nieuweling, opdat hij niet opgeblazen worde, en in het oordeel des duivels valle. En hij moet ook een goede getuigenis hebben van degenen, die buiten zijn, opdat hij niet valle in smaadheid, en in den strik des duivels. (1 Tim 3:2-7)

Een homosexuele dominee kan hier toch aan voldoen? Buiten hetgeen dat er geen vrouw aan zijn zeide staat. Maar een vrijgezelle dominee heeft toch net zo goed het recht om dominee te worden als een dominee die wel getrouwd is?
- Home is in my head -

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 jun 2006 12:24

Ik vind het raar dat ze niet op het verzoek tot schorsing zijn ingegaan en vervolgens de dominee toch afzetten. Verder ben ik het er wel mee eens.

Froske, het gaat niet om een dominee die homosexueel is. Dat lijkt me nog geen probleem. Het probleem is dat die dominee een homosexuele relatie heeft, en dat is wel even een ander verhaal. Ik neem aan dat je bekend bent met het feit dat de Bijbel een homosexuele relatie niet afkeurt?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 27 jun 2006 12:49

Marnix schreef:
Ik neem aan dat je bekend bent met het feit dat de Bijbel een homosexuele relatie niet afkeurt?

Daar ben ik idd mee bekend.
Wat is het probleem dan nu eigenlijk?
- Home is in my head -

volgeling
Mineur
Mineur

Berichtdoor volgeling » 27 jun 2006 13:03

froske schreef:
Marnix schreef:
Ik neem aan dat je bekend bent met het feit dat de Bijbel een homosexuele relatie niet afkeurt?

Daar ben ik idd mee bekend.
Wat is het probleem dan nu eigenlijk?

@ Marnix: je bedoelt naar ik aanneem wel afkeurt? Zo niet, dan ben ik benieuwd naar je argumentatie.
@ froske: ik doelde idd op een homosexuele relatie oftewel een praktiserend homosexueel. Dat is wat de bijbel afkeurt. De Bijbel keurt niet de geaardheid af. Op grond van de Bijbel kun je zondigheid namelijk vergeljjken met ziekte. Ieder mens is van nature zondig/ziek, wat uiteindelijk ook zal leiden tot de dood. Dus op dat punt zijn alle mensen gelijk. Deze zonde/ziekte woont in ons, maar mag echter geen vrucht gaan dragen. In dit kader is Romeinen 6 vanaf vers 12 van toepassing:
12. Laat dan de zonde niet regeren in uw sterfelijk lichaam om aan zijn begeerten te gehoorzamen.
13. En stelt uw leden niet voor de zonde tot werktuigen van de ongerechtigheid, maar stelt uzelf voor God als uit de doden levend geworden, en uw leden voor God tot werktuigen van de gerechtigheid.
14. Want de zonde zal over u niet heersen; want u bent niet onder de wet, maar onder de genade.
15. Wat dan? Zouden wij zondigen, omdat wij niet onder de wet maar onder de genade zijn? Volstrekt niet!
16. Weet u niet, dat voor wie u zich als slaven stelt om te gehoorzamen, u slaven bent van hem die u gehoorzaamt, of van de zonde tot de dood, of van de gehoorzaamheid tot gerechtigheid?
17. Maar God zij dank dat u slaven van de zonde was, maar van harte gehoorzaam bent geworden aan de inhoud van de leer waarin u onderwezen bent.
18. En vrijgemaakt van de zonde bent u slaven van de gerechtigheid geworden.
19. (Ik spreek menselijkerwijs, om de zwakheid van uw vlees.) Want zoals u uw leden hebt gesteld in slavernij van de onreinheid en de wetteloosheid tot de wetteloosheid, stelt nu zo uw leden in slavernij van de gerechtigheid tot heiliging.
20. Want toen u slaven van de zonde was, was u vrij ten opzichte van de gerechtigheid.
21. Welke vrucht had u dan toen van de dingen waarover u zich nu schaamt? Immers, het einde daarvan is de dood.
22. Maar nu, van de zonde vrijgemaakt en slaven van God geworden, hebt u uw vrucht tot heiliging, en het einde het eeuwige leven.
23. Want het loon van de zonde is de dood; maar de genadegave van God is het eeuwige leven in Christus Jezus onze Heer.

zda
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor zda » 27 jun 2006 13:14

:?: :?: :?: Kan je dat even uitleggen? God heeft toch Adam en Eva gemaakt? Niet Adam en Adam?!
Jaagt naar vrede met allen en naar de heiliging, zonder welke niemand de Here zal zien. Hebreeën 12:14

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 jun 2006 13:34

Sorry voor de typefout. Ik bedoelde dat de Bijbel het WEL afkeurt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”