Maja de Bij schreef:Boekenlezer schreef:Wat zou je anders willen?
Als je als kerk op grond van de Bijbel tegen homoseksuele relaties bent, zul je niet anders kunnen. En je kunt op grond van de Bijbel moeilijk voor homoseksuele relaties zijn.
Ja de bijbel is wel duidelijk. Maar daar is m.i. nog niet alles gezegd. Niet alleen Gods wet is een gegeven waar we mee te maken hebben in de kerk, ook de gebrokenheid van de schepping speelt mee. Zolang de schepping nog in barensnood is en Gods rijk nog niet volledig tot stand gekomen zullen we er voor moeten waken dat mensen niet platgewalst worden. Dat dreigt hier wel een beetje te gebeuren, dunkt me.
Dat vraag ik mij af. Het kerkverband denkt anders dan de afgezette dominee, en dat ligt al gauw gevoelig.
Of het harde beeld wat ds. Ophoff schetst recht doet aan de werkelijkheid, weet ik niet en betwijfel ik dus.
Maja de Bij schreef:Een citaat uit het artikel van het ND:Dit besluit moet gezien worden als een bemoediging voor homofiele broeders en zusters die de weg van onthouding hebben gekozen en daartoe een zware strijd voeren
Wordt hun niet gewoon het mes op de keel gezet? "Houdt Gods wet of verdwijn uit de kerk". Brrrr.
Dat lijkt mij niet.
Je hebt te maken met een predikant die in een bepaalde zonde leeft. Zelf ziet hij dat niet zo, en wil er ook niet mee breken. Dat kun je toch moeilijk toelaten? Je staat ergens voor, en dat heeft consequenties.
Er is denk ik niks zo funest als niet consequent zijn. Daarmee zouden zij, die strijden met hun geaardheid beledigd en vernederd worden. (Ook hetero's kun je het moeilijk maken, zie bijvoorbeeld dit.)
Bovendien is God zelf ook niet altijd zo zachtzinnig in de omgang met zijn schepselen. Om te beginnen denk ik aan dit:
Uit Mattheüs 19:
8 Hij zeide tot hen: Mozes heeft vanwege de hardigheid uwer harten u toegelaten uw vrouwen te verlaten; maar van den beginne is het alzo niet geweest.
9 Maar Ik zeg u, dat zo wie zijn vrouw verlaat, anders dan om hoererij, en een andere trouwt, die doet overspel, en die de verlatene trouwt, doet ook overspel.
10 Zijn discipelen zeiden tot Hem: Indien de zaak des mensen met de vrouw alzo staat, zo is het niet oorbaar te trouwen.
11 Doch Hij zeide tot hen: Allen vatten dit woord niet, maar dien het gegeven is.
12 Want er zijn gesnedenen, die uit moeders lijf alzo geboren zijn; en er zijn gesnedenen, die van de mensen gesneden zijn; en er zijn gesnedenen, die zichzelven gesneden hebben, om het Koninkrijk der hemelen. Die dit vatten kan, vatte het.
Uit Lukas 14:
26 Indien iemand tot Mij komt en niet haat zijn vader, en moeder, en vrouw, en kinderen, en broeders, en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn.
27 En wie zijn kruis niet draagt, en Mij navolgt, die kan Mijn discipel niet zijn.
En de schrijver van Hebreeën 11 schrikt er niet voor terug om het ondergaan van horrortaferelen als het toppunt van geloofskracht te beschrijven:
32 En wat zal ik nog meer zeggen? Want de tijd zal mij ontbreken, zou ik verhalen van Gideon, en Barak, en Samson, en Jeftha, en David, en Samuël, en de profeten;
33 Welken door het geloof koninkrijken hebben overwonnen, gerechtigheid geoefend, de beloftenissen verkregen, de muilen der leeuwen toegestopt;
34 De kracht des vuurs hebben uitgeblust, de scherpte des zwaards zijn ontvloden, uit zwakheid krachten hebben gekregen, in den krijg sterk geworden zijn, heirlegers der vreemden op de vlucht hebben gebracht;
35 De vrouwen hebben hare doden uit de opstanding weder gekregen; en anderen zijn uitgerekt geworden, de aangeboden verlossing niet aannemende, opdat zij een betere opstanding verkrijgen zouden.
36 En anderen hebben bespottingen en geselen geproefd, en ook banden en gevangenis;
37 Zijn gestenigd geworden, in stukken gezaagd, verzocht, door het zwaard ter dood gebracht; hebben gewandeld in schaapsvellen en in geitenvellen; verlaten, verdrukt, kwalijk gehandeld zijnde;
38 (Welker de wereld niet waardig was) hebben in woestijnen gedoold, en op bergen, en in spelonken, en in holen der aarde.
Maar hèt ultieme voorbeeld vind ik altijd nog wat hij toeliet bij Job. Kortom: zet je maar flink schrap als gelovige!

Nee, dat beeld van die grote lieve God die alle mensen over de bol strijkt, daar geloof ik niet zo erg in. Ik denk dat het nog wel eens een flinke ontnuchtering voor je kan zijn om te zien hoe God echt is.