Waar zijn wij?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Waar zijn wij?

Berichtdoor meschianza » 26 jun 2006 12:12

Herkenbaar?

Het is avond/nacht en ik zit met wat vrienden in een cafe, er zijn vrienden van vrienden aangeschoven. Het is vrij alternatief publiek, die vaak wel openstaan voor een diepzinnig gesprek. Het onderwerp komt op religie.
'Ik vind geloven in kabouters minder stom dan geloven in God'
'Geloof jij eigenlijk?' Iedereen schudt nee, een moslimjongen schudt ja en dan komen ze bij mij en daar ik in God geloof zeg ik 'ja'. DE mensen direct naast mij schieten op mij af, bijna agressief. Ik krijg een reeks vooroordelen maar ook terecht kritiek op kerkelijk NL, onzin van in God geloven, hersenspoeling etc etc. Gelukkig gaat het over in een rustig gesprek die zeker 3 uur duurt.

Twee jaar geleden voerde ik mijn scriptieverdediging voor drie leraren. na 10 minuten kennismaken kwamen ze er achter dat ik kerkelijk was en ook nog eens lid van een behoudende kerk. 80% van mijn verdediging betrof mijn kerkelijke achtergrond, met name het wegnemen van vooroordelen. Ipv de verdediging van mijn scriptie. Ik kreeg uiteindelijk een 8 :mrgreen:

Dit zijn slechts twee voorbeelden waarbij mij het verbijsterende gevoel bekruipt: ze hebben nog nooit eerder een christen gesproken over het geloof in God! En ze grepen hun kans nu ze eindelijk een christen voor zich hadden.
Waar zitten wij? Hoe kan het mogelijk zijn? Echt, alle jeugdkerken, jongerenavonden, verenigingen, koffiebars, refocafees, evo en refo-scholen, ik begrijp het, het is prachtig, jongeren mogen gesterkt mogen worden in het geloof, maar blijven we daar dan zo in hangen?

Maken we onszelf niet ongeloofwaardig? Geloven dat iedereen verloren gaat die niet in Jezus Christus gelooft, maar ons wentelen in onze veilige omgeving en angstvalling ver uit de buurt blijven van de heidenen. (daar stellen we wel evangelisten en zendelingen voor aan) Ik bedoel niet dat we massaal de plaatsen moeten bestormen waar zich mensen ophouden en knetterend gaan evangeliseren, dat zou ook angst inboezemen 8). Maar ons veel meer mengen, in gesprek raken, bewogen zijn met de mensen, al is het alleen vooroordelen wegnemen.

En dan zit ik en de kerk en vraagt de dominee: 'jongelui, waar zaten jullie gisterenavond? Op een plek waar je de Heere kan ontmoeten? Ik hoop dat jullie thuis waren en de zondag hebben voorbereid.'
En dan zou ik willen opstaan en schreeuwen: ik zat in een cafe te praten met een meisje dat in reincarnatie geloofd. Over haar aversie jegens de kerk en christen-gelovigen. En zij moet ook een keer de Heere ontmoeten.

Overdrijf ik? Zie ik het verkeerd? Of ben je het met mij eens en heb je vergelijkbare gevoelens?

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 26 jun 2006 12:25

Op mijn werk heb ik ook van deze ervaringen gehad.
Men is nog best wel geinterreseerd in je geloof.
Ze stellen vragen en denken met je mee.
Eerst dacht ik dat buitenstaanders erg negatief zouden zijn maar dat valt er mee. Men wilt gewoon weten wat je gelooft enzo.

Erg prettige gesprekken kan dit opleveren.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 jun 2006 12:51

Inderdaad. En Meschianza, je hebt gelijk... we trekken ons veel te veel terug in onze veilige omgeving, met medechristenen, en veel te weinig gaan we "de wereld" in om daar met mensen over het geloof te praten. Tegenwoordig word je opgeroepen de wereld te mijden in plaats van als christen in de wereld te leven, te handelen, te praten. Misschien moet je toch eens tegen je dominee zeggen wat je wel zou willen schreeuwen. Juist in een kroeg met veel niet-christenen kan je uitstekend God ontmoeten en een echte christen zijn. een navolger van Christus... Maar nee, de dominee heeft liever dat je lekker thuiszit en je op de zondag voorbereid.... :?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 26 jun 2006 12:56

zeker herkenbaar ;)
Een tijdje geleden deed ik mondeling tentamen voor filosofie van de wiskunde. Ik had netjes een commentaar op het gebruikte boek geschreven en er kwam ook wel wat religie in voor. De docent had het commentaar wel gekregen, maar ik weet niet (meer) of hij het gelezen was. In ieder geval gingen we een beetje babbelen over het boek, we hadden het ook over geloof en op een gegeven moment heb ik hem zitten uitleggen wat volgens mij het verschil is tussen christendom en islam. Dat had al helemaal niets meer met het vak te maken, maar goed. Ik kreeg uiteindelijk ook een 8. En het bizarre was dat dit zich afspeelde op de VU, waar 20 jaar geleden nog elke docent een geloofsbelijdenis moest ondertekenen en die docent werkte er al jaren, dus ik begreep niet dat hij zo geinteresseerd was: hij had immers genoeg christen-collega's...

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 26 jun 2006 13:23

als christen moet je ook zendeling en evangelist zijn..in je eigen omgeving in elk geval. op welke manier is verschillend, de één heeft andere gaven gekregen als de ander. maar ik denk dat iedere gelovige wel iets in zich heeft om uit te stralen/uit te dragen de liefde van Christus. we moeten open staan om vragen te beantwoorden.
in mn gebed vraag ik God of er gelegenheid mag zijn op mn werk, dat is op de markt, om collega's of klanten te bereiken of iig een opening te geven waardoor een gesprek tot stand komt.
en ik mag zeggen dat het bijna elke week wel tot een gesprek komt. of tot een begin van een gesprek over wat wij nu eigenlijk geloven of over zondige dingen. noem maar op. vaak komt er een vervolg van dat gesprek na een paar weken, soms ook niet.
of het vrucht draagt kan ik niet zeggen maar ik denk dan maar dat het zaad gestrooid is en geef het over in God's handen.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Willempie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Willempie » 26 jun 2006 20:33

marnix schreef:Juist in een kroeg met veel niet-christenen kan je uitstekend God ontmoeten en een echte christen zijn. een navolger van Christus... Maar nee, de dominee heeft liever dat je lekker thuiszit en je op de zondag voorbereid.... Confused

Ik denk dat het wel belangrijk is met wat voor doel jij naar een kroeg gaat. Als dat is om te evangeliseren is het hardstikke goed, maar ik vind niet dat je kunt zeggen als je een keer een goed gesprek hebt in de kroeg, dat het meteen helemaal goed is om daar als christen te komen. Hoe leg jij anders uit aan die niet christenen dat jij als christen, voor je vermaak komt op een plek waar een niet christelijke levensstijl is zoals, drankmisbruik, sexualiteit, muziek waar je niet achter kunt staan enz...

Groeten Willempie
Ik geloof, Heere! Kom mijn ongelovigheid te hulp.
Markus 9:24

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 26 jun 2006 20:43

euh willempie, ben jij weleens in een kroeg geweest? Ik ben vast een naief miepje, maar ben best weleens in een cafeetje geweest en heb er nooit dronken mensen gezien en al helemaal geen seks. Over muziek: als het zo hard staat dat je geen gesprek kunt voeren, dan ga ik liever ergens anders heen. Maar ik ben ook niet zo heel moeilijk over muziek, ga niet ineens naar alle teksten luisteren of er niet toevallig iets fouts in zit oid. Dat is een keus, moet je zelf kijken of je dat kunt verantwoorden.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 26 jun 2006 21:29

helemaal mee eens! We moeten ons niet afzonderen van de wereld. Maar midden in de wereld staan....

Maar aan de andere kant moeten we ook totaal anders zijn..
Niet liegen, niet roddelen, geduldig zijn, gastvrij en liefdevol enz.. Ik geloof dat God ons zeker een plaats geeft tussen mensen die Hem niet kennen. Maar wel om daar om iets te laten zien wat God met ons leven voor heeft.

hopen dat we allemaal lopende gewetens mogen zijn:P
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

egbert
Mineur
Mineur

Berichtdoor egbert » 26 jun 2006 22:24

Willempie schreef:
marnix schreef:Juist in een kroeg met veel niet-christenen kan je uitstekend God ontmoeten en een echte christen zijn. een navolger van Christus... Maar nee, de dominee heeft liever dat je lekker thuiszit en je op de zondag voorbereid.... Confused

Ik denk dat het wel belangrijk is met wat voor doel jij naar een kroeg gaat. Als dat is om te evangeliseren is het hardstikke goed, maar ik vind niet dat je kunt zeggen als je een keer een goed gesprek hebt in de kroeg, dat het meteen helemaal goed is om daar als christen te komen. Hoe leg jij anders uit aan die niet christenen dat jij als christen, voor je vermaak komt op een plek waar een niet christelijke levensstijl is zoals, drankmisbruik, sexualiteit, muziek waar je niet achter kunt staan enz...

Waarvoor moet je dat uitleggen? Jezus zat op de bruiloft in Kana terwijl de alcohol rijkelijk vloeide... en toen het op was maakte Hij nieuwe, ja zelfs betere! En over evangelisatie of prediking lees ik niets! geen woord! Ik denk zelfs dat een hoop gesprekken op dat feest lang niet al te stichtelijk waren...
Nee, ik denk dat Jezus daar met heel wat mensen een goed gesprek heeft gehad maar ook wel gewoon vrolijk is geweest. Wie weet... misschien zelfs wel gedanst! Maar ik geloof zeker niet dat hij al die tijd stil ik een hoekje heeft gezeten, hoofdschuddend over zoveel drankmisbruik, onzedelijk gepraat en onstichtelijk gedrag....

Als Jezus in onze tijd, in ons land had rondgelopen, dan zou Hij heel wat meer kroegen hebben bezocht dan kerken...
The solution to a problem lies in finding the Solver...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 jun 2006 22:52

Willempie schreef:

Groeten Willempie

Ik ga er niet heen met als doel om te evangeliseren. Evangeliseren is niet een actie die je besluit es te gaan doen, het is je levenshouding. Ik zit wel eens gezellig in de kroeg, en af en toe (en dat is lang niet altijd) heb ik dan een gesprek met iemand over het geloof, of ik maak gewoon een opmerking die mensen aan het denken kan zetten over dingen waar ze zelfden over nadenken, ergens in een gesprek. En ik kan best uitleggen dat ik als christen ook voor de gezelligheid naar de kroeg ga, en idd, je vooroordelen over drankmisbruik en sexualiteit geven wel aan dat je er blijkbaar zelf niet vaak komt. Ik zie dit niet in de kroegen waar ik kom.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

fem
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor fem » 26 jun 2006 23:07

een jongen die ik ken gaat wel eens naar (examen)feesten enzo, en als mensen dronken worden gaat hij met ze praten over het evangelie, omdat ze het dan durven en er soort nog extra open voor staan. Hij zegt dat je met de dronken lui de beste gesprekken kan voeren, die zijn natuurlijk vrij open en eerlijk :mrgreen:

(ik denk niet dat hij de ladderzatte bedoeld, maar de flink aangeschotene ;-)
de grootste levenswijsheid ligt besloten in dit woord: Maak nooit tosti's met oude kaas

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 jun 2006 23:09

Mensen met een paar biertjes op zijn vaak wel opener en eerlijker.

Willempie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Willempie » 27 jun 2006 07:32

Hm ik ben wel eens in een kroeg geweest, en ik kan je vertellen dat ik mij daar als christen niet thuis voelde. Je hebt natuurlijk verschil in cafetjes en kroegen, maar de echte kroegen, daar zou ik toch niet willen komen.

En gesprekken met dronken mensen voeren heeft mijns inziens weinig nut. Ze zijn het toch weer allemaal vergeten als de kater weer voorbij is.
Ik geloof, Heere! Kom mijn ongelovigheid te hulp.
Markus 9:24

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 27 jun 2006 08:38

twee meningen:

Je zou als christen niet in een kroeg moeten komen omdat je daar geconfronteerd wordt met zondige zaken, je kan daar niet verantwoord zijn, behalve met als doel gericht te evangeliseren.

Je zou als christen juist in kroegen/cafees etc. moeten komen om met je levenshouding, of je nu wel of niet veel geloofsgesprekken hebt, een'licht' te zijn, vertrouwen van mensen te winnen etc. (laatste in geval van stamkroeg)

Ik ben vooral eens met Marnix, het gaat om het doel, wat willempje ook zei, waarom je naar de kroeg gaat. ALleen ben ik het niet met WIllempje eens dat het doel dus evangeliseren meot zijn. Ik ben het met Marnix eens dat als het doel, zoals ik het zelf wil formuleren: het volgen van Jezus is, je dan niet bang hoeft te zijn om daar zonden te bedrijven. Maar juist blij bent dat je andere mensen ontmoet dan de kerkelijke mensen, zoals Jezus dat ook erg graag deed. Mogelijk iets voor hen kan betekenen. Of een geloofsgesprek voeren, of alleen een 'goed' gesprek of gewoon een gezellig/onzin gesprek. Kortom, als mens onder de mensen zijn.

Maar wanneer je je niet op je gemak voelt in een cafe, hoef je dat vast ook niet te forceren, wie weet kan jij op een sportclub, op je werk (zoals columbus al zei) school etc hetzelfde doen.

Het gaat mij ook niet om dat christenen naar cafees moeten (wat een discussie opzich is) , maar gewoon veel meer met de mensen leven in plaats van terug trekken op kerkelijke, veilige eilandjes met een eigen spreektaal en alleen bezig houden met kerkelijke problemen en discussies en leefstijl.

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 27 jun 2006 11:15

ah dit onderwerp mag ik wel,
zelf herken ik de moeite ook wel,
de beschermde cultuur/omgeving is natuurlijk makkelijk, maar inderdaad daardoor leert de wereld ons niet kennen :|

en hier moeten we dus zeker iets aan veranderen!!
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Terug naar “Archief”