Lalage schreef:same here... Borkdude heeft er ook erg last van. Maar ik bouw in de eerste plaats op Jezus zelf. Aangezien ik al een jaar of 13 een relatie met Hem heb, ken ik Hem wel aardig, dus als er dan een beetje geschopt wordt tegen bepaalde aspecten van mijn theologische inzicht (ahum) is dat niet zo'n probleem.
Ja... máár wat houdt 'relatie met Jezus' in, wat houdt 'ik ken Hem wel aardig', Jezus is voormij:
Zoon van God die stierf aan een kruis voor de zonden van gelovigen, ik geloof dus er is vergeving en verzoening voor mij. (?) Wat moet je dan in vredesnaam met Jezus, je kent zijn Naam, je geloofd dat hij bestaat en dat Hij bid bij de Vader... en nu? Ik geloof in God, ik geloof in Jezus en ik geloof in de Geest. Ik lees de Bijbel enzovoooooort, ik probeer te leven zoals een heilige hoort te leven; dat lukt niet (logisch) daar bid je weer voor, gaat het beter enzovoort.
Jezus stierf voor zondaren (ik ben zondaar, dus hij stierf voor mij)
Jezus stierf voor zoekers (ik zoek, dus hij stierf voor mij)
Jezus is verzoening (ik geloof, dus ben ik verzoend)
Jezus is vergeving (ik geloof, dus ik ben vergeven)
Maar Jezus is voor mij iets uit de Bijbel, God voelen/ervaren/meemaken/proeven/bevinden/smaken/aanraken doe ik niet. (uitgezonderd intreptatie).
Kortom; de grote vraag is en blijft... EN NU?