WK

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 jun 2006 11:15

Poesje schreef:
Marnix schreef:
Mariaa schreef:Een beetje nationaliteitsgevoel komt weer boven drijven.. :D
Maar verder heb ik niets met voetbal en snap niet dat mensen anderhalf uur er met plezier ernaar kijken.
Maar alles wat er omheen gebeurd vind ik belachelijk en in strijd met de 10geboden. (Prostitutie, dronkenschap etc.)

Naast prostitutie en dronkenschap vergeet je evangeliseren, bidden en geloof uitstralen te noemen ;)

Die 3 zaken combineer je nu met voetbal? :roll:
Juist dat word te veel vergeten, lijkt me..

Ja, dat combineer ik met voetbal. Zo'n groot evenement trekt een hoop rotzooi aan, er komen extra hoeren naar de voetbalsteden om wat bij te verdienen, sommigen drinken veel te veel. Maar niet alleen het kwade is er aan het werk, er komen ook evangelisten naar toe, er wordt door christenen gebeden, sporters komen voor hun geloof uit. In een van de stadions is een gebedsruimte voor christenen waar een hele rel om was, er was protest vanuit de moslimwereld en de ruimte zou gesloten worden, maar na protesten van christenen is hij weer open. De evangelische bisschop Huber zei daar over: Het evangelie heeft geen stadion nodig. Maar het stadion heeft het evangelie wel nodig.”

Jammer dat er door sommigen zo op de negatieve aspecten wordt gefocust, terwijl men vergeet dat ook daar een strijd tussen goed en kwaad is.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 22 jun 2006 11:25

Praktisch gezien heb je gelijk: er moet geevangeliseerd worden.

Maar fundamenteel zit er natuurlijk wel een probleem aan het WK: het werkt als een katalysator voor de slechte zaken die al genoemd zijn, maar niet (of veel minder) voor de goede zaken (het evangelie). Wat dat betreft heeft de evangelische bisschop helemaal gelijk: het evangelie heeft geen stadion nodig, maar het stadion wel het evangelie. Want het stadion an-sich werkt alleen maar het kwade uit.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 22 jun 2006 12:01

Wat ik persoonlijk ook een groot nadeel vind:

de kosten van zon wk. Het kost gigantisch veel geld en het is alleen maar "vermaak". En als je in het vliegtuig stapt en je vliegt een paar uur sta je in arme landen, waar ze dood gaan van de honger omdat er geen geld/middelen zijn om bijv. schoon drinkwater en voedsel te verkrijgen.
Kan het allemaal niet een beetje minder en die landen wat meer.

Voetbal op zich is ook leuk en ik vind het ook leuk dat landen tegenover elkaar staan, bijv. Iran doet ook mee en dat land wordt altijd negatief bestempeld. Nu zie je het eens van de andere kant.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 jun 2006 12:18

elbert schreef:De vraag is of je wel zo enthousiast over het WK kunt zijn, als je weet dat dit deze excessen oproept. Dat je zelf goed mee om denkt te kunnen gaan, oke. Maar geeft het dan geen wrang gevoel, als je weet dat zoveel mensen:

- er helemaal in op gaan
- ge/overspannen op de bank zitten te kijken en als een zombie elke voor- en nabeschouwing zitten te volgen
- vloeken als er een tegengoal komt of als er gemist wordt
- mensen zich ziek melden op hun werk als Nederland op een bepaald tijdstip speelt (fraude)
- er overmatig bier wordt geconsumeerd met dronkenschap tot gevolg
- mensen zo chagrijnig zijn als Nederland verliest dat ze daardoor ruzie krijgen met anderen
- mensen tot midden in de nacht lopen te springen op straat (en dat nog wel na een wedstrijd, waarbij het meest belangwekkende het groeien van het gras op het veld was, 0-0).
enz. enz.

Ik voel me daar niet zo lekker bij eerlijk gezegd. :?

Hm dat heb ik niet... dat anderen er verkeerd mee omgaan is geen reden om het te laten, hoewel ik me kan voorstellen dat dat niet bij iedereen hetzelfde werkt. Ik haalde al even het voorbeeld aan van alcohol, kan je van een glas wijn of een biertje genieten terwijl je weet dat zoveel mensen op de wereld er verslaafd aan zijn, niet zonder kunnen, er aan kapot gaan?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 22 jun 2006 12:27

Marnix schreef:Hm dat heb ik niet... dat anderen er verkeerd mee omgaan is geen reden om het te laten, hoewel ik me kan voorstellen dat dat niet bij iedereen hetzelfde werkt. Ik haalde al even het voorbeeld aan van alcohol, kan je van een glas wijn of een biertje genieten terwijl je weet dat zoveel mensen op de wereld er verslaafd aan zijn, niet zonder kunnen, er aan kapot gaan?

Mja, alleen gaat de hele wereld niet op hetzelfde tijdstip massaal drinken, zoals iedereen wel massaal voetbal kijkt: het is een mondiaal evenement, terwijl het bij drankmisbruik om een individueel gebeuren gaat. Om het voorbeeld nog wat verder te trekken: zou je nog van een biertje genieten, als in dezelfde gelegenheid waarin je dit nuttigt, een aantal mensen zich helemaal laveloos drinkt aan dit spul?

(N.B. ik stel mezelf ook deze vraag, aangezien ik ook af en toe naar wedstrijden kijk :))
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 jun 2006 12:32

elbert schreef:
Marnix schreef:Hm dat heb ik niet... dat anderen er verkeerd mee omgaan is geen reden om het te laten, hoewel ik me kan voorstellen dat dat niet bij iedereen hetzelfde werkt. Ik haalde al even het voorbeeld aan van alcohol, kan je van een glas wijn of een biertje genieten terwijl je weet dat zoveel mensen op de wereld er verslaafd aan zijn, niet zonder kunnen, er aan kapot gaan?

Mja, alleen gaat de hele wereld niet op hetzelfde tijdstip massaal drinken, zoals iedereen wel massaal voetbal kijkt: het is een mondiaal evenement, terwijl het bij drankmisbruik om een individueel gebeuren gaat. Om het voorbeeld nog wat verder te trekken: zou je nog van een biertje genieten, als in dezelfde gelegenheid waarin je dit nuttigt, een aantal mensen zich helemaal laveloos drinkt aan dit spul?

(N.B. ik stel mezelf ook deze vraag, aangezien ik ook af en toe naar wedstrijden kijk :))

Als ik ze niet zie sowieso wel, als ik ze wel zie ook wel trouwens... hoewel ik me wel aan het gedrag van die anderen zou storen. Bij voetbal zit ik echter voor de buis en zie ik niet mensen die voetbal als afgod hebben, hoewel die wel onder het publiek aanwezig zullen zijn... maar dat is weer, in tegenstelling tot jou voorbeeld, niet zichtbaar.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 22 jun 2006 12:32

Met voetbal an sich is niet zo veel mis, maar een toernooi als het WK misbruikt het spel.
De nadelen zijn denk ik allemaal al wel genoemt

Nu kun je zeggen dat je daar kunt evangeliseren en je geloof kunt uiten, wat opzich ook waar is, echter dat kun je zonder het WK ook.
Dat kan dus nooit een reden zijn om het WK goed te praten.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 jun 2006 14:17

Ik kijk er met veel plezier naar. Ik zeg er geen kerkdienst voor op (het scheelt dat wij alleen 's morgens kerk hebben, de diverse avonddiensten elders speel ik gewoon orgel, als ik ingeroosterd sta). Ik heb genoten van debutanten als Angola en Trinidad. Voetbal is voor veel mensen een uitweg uit ellendige omstandigheden. Het WK is een goede gelegenheid voor die mensen "om zich in de kijker te spelen."

Met het randgebeuren dat meekomt bij het WK heb ik niets op. Jammer dat dit gebeurt, maar het voetbal an sich heeft daar niets mee te maken. En ach, al die vlaggetjes... Het is een soort koninginnemaand (in plaats van -dag). Gezellig.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 jun 2006 17:28

Wullimpie schreef:Met voetbal an sich is niet zo veel mis, maar een toernooi als het WK misbruikt het spel.
De nadelen zijn denk ik allemaal al wel genoemt

Nu kun je zeggen dat je daar kunt evangeliseren en je geloof kunt uiten, wat opzich ook waar is, echter dat kun je zonder het WK ook.
Dat kan dus nooit een reden zijn om het WK goed te praten.

Ik praat het WK daarmee ook niet goed... maar net zo min kan je met het noemen van een aantal negatieve punten het WK an sich foutpraten.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 22 jun 2006 20:29

Er wordt wel vaker geroepen dat er zoveel geld in omgaat. Ik denk dat je eerst moeten weten hoe dat komt, alvorens daarover te bléren. Ligt dat bijv. niet aan de hoge kijkcijfers..?Geen idee hoor, ik vraag het me net zo hard af.

Verder heb ik al horen zeggen dat de spelers net slaven zijn, omdat ze vaak 'verkocht' worden. Onzin natuurlijk. Helaas verdienen de spelers iets meer dan de slaven van vroeger..én hebben ze bovendien zelf de keuze om over te stappen, ja of nee.

Ik kijk wel eens een wedstrijd, als het uitkomt. Wat anderen al zeiden; Het vaderlandsgevoel en de sfeer, als die gezellig is natuurlijk 8) Want jammerlijk genoeg is het foute boel als ze verliezen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 jun 2006 12:53

Natuurlijk ligt dat aan de hoge kijkcijfers... geld wordt geinvesteerd, niet weggegooid. Jammer dat er zoveel geld in het voetballen omgaat, aan de andere kant logisch, omdat het zo populair is. Maar ja, voetbal is meer dan een spelletje, voetbalclubs zijn bedrijven en in de bedrijfswereld gaat nou eenmaal veel geld om, daarin is het voetbal niet uniek.

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 23 jun 2006 13:23

MissF schreef:Ik kijk ja :D
Op dagen als het geen zondag is in een cafeetje, met een heel stel vrienden. Suuupergezellig. Ik hou echt van die sfeer die er hangt, iedereen in het oranje, iedereen uit zn dak bij doelpunten (helaas, gisteren bleef het rustig ;) )
Op zondag ga ik waarschijnlijk wel ff bij een vriend kijken, mits het niet onder kerktijd is.

Ik vind het wel tof, dat eenheisgevoel als Hollanders. En ik zie het persoonlijk totaaaaal niet als afgod. En als anderen het wel zo zien, is het hun probleem, niet het mijne.
Voor sommigen is geld een afgod, ik gebruik nog steeds gewoon geld, voor anderen is hun auto een afgod, ik rij nog steeds lekker in mn autootje, voor sommigen is de voetbal hun afgod, ik kijk gewoon dit WK lekker de voetbal, zonder dat het de plaats van God in mijn leven inneemt...

En jij kunt God verantwoorden, dat je op Zijn dag, die Hij speciaal voor ons geheiligd heeft, je aandacht besteed aan een afgod van Hem?
Dat is in mijn ogen heel erg tegenstrijdig met jouw geloof. Ik denk het niet. Daar heeft Hij zijn Dag niet voor gegeven!
En ja, je hebt gelijk wat betreft je argumenten wanneer je iets als afgod ziet, want bijna iedereen heeft nou eenmaal een auto en heeft geld nodig om te kunnen leven, dat vind ik ook. Maar kan je dan die ene Dag, die er is om met de dingen van de Eeuwigheid bezig te zijn, je lekker voelen als je mensen er blij mee maakt omdat ook jij weer één van de vele kijkers bent? En jij hun dus de aandacht geeft, ipv God?
Tuurlijk geldt dit ook voor de gehele week, maar de dag van God vind ik toch wel weer een stapje verder.
Stel je voor dat je die dag voor Hem moet verschijnen, en Hij zal jou vragen wat je met Zijn tijd hebt gedaan. Zal je da durven te zeggen dat je juist die dag nog Zijn aandacht aan de kant hebt gezet, en je aandacht op 11 van die prof-voetballes hebt gericht? Als je hierbij nadenkt, kan ik het niet verantwoorden om op Zijn dag te kijken.
En natuurlijk geld ook hier weer, dat je je dat eigenlijk bij alles af moet vragen wat je doet.
Afbeelding

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 23 jun 2006 13:41

En wat doe jij zo al normaal gesproken op de Dag des Heeren om 9.00 uur 's avonds? Ik hoop niet dat het is dat je dan met een spelletje rummicub of Uno aan het doen bent terwijl je ook met de dingen van de Eeuwigheid bezig had kunnen houden. :|
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 23 jun 2006 13:42

leclerc schreef:En wat doe jij zo al normaal gesproken op de Dag des Heeren om 9.00 uur 's avonds? Ik hoop niet dat het is dat je dan met een spelletje rummicub of Uno aan het doen bent terwijl je ook met de dingen van de Eeuwigheid bezig had kunnen houden. :|

Een spelletje Kwistet :wink: Of ik zit op de JV :wink:
Afbeelding

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 jun 2006 13:48

Kwistet kan dus wel als vrijetijdsbesteding op de zondag... oke... vaag... hoe mensen hierin eigen gradaties gaan aanbrengen in wat wel kan en niet. Kwistet, Rummikub... dat soort dingen kunnen wel... tv kijken niet, dan zou je je opeens met dingen van de eeuwigheid bezig moeten houden.

Maar goed, je conclusie is dat jij het niet kan verantwoorden om op zondag voetbal te kijken... dus dan moet je op zondag zeker geen voetbal kijken. Dat anderen dat wel kunnen is niet jou zorg... toch?

Terug naar “Archief”