Debat Zondag of Sabbat

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 20 jun 2006 05:36

De Omer - de [eerstelingen]garf werd geoogst en aangeboden om bewogen te worden door de Kohen (priester) in de nacht na de Sjabbath die volgde op het Pesach (Lev.23:11-15) [en dus op de eerste dag der week] volgens de gewoonte der Bethoesiem (benaming Tsaddokiem/Saduceers. Zie Miesjna M'nachoth 10:3 [T. Bavli 65a]; Rosj Hasjana 2:1 [T. Bavli 22a]; Talmoed Bavli M’nachoth 65a; Tosefta M'nachoth 10:6 [of :23]). Jesjoea zij vanzichzelf: "Indien het tarwegraan in de aarde niet valt, en sterft, zo blijft het alleen; maar indien het sterft, zo brengt het veel vrucht voort." (Joh.12:24)
Paulus vergelijkt m.b.t. de opstanding het lichaam ook met graan: "Maar, zal iemand zeggen: Hoe zullen de doden opgewekt worden, en met hoedanig een lichaam zullen zij komen? Jij dwaas, hetgeen u zaait, wordt niet levend, tenzij dat het gestorven is; en hetgeen gij zaait, daarvan zaait u het lichaam niet, dat worden zal, maar een bloot graan, naar het voorvalt, van tarwe, of van enig der andere granen. Maar G-d geeft hetzelve een lichaam, gelijk Hij wil, en aan een ieder zaad zijn eigen lichaam." (1 Kor.15:35-38)
Paulus zegt eerder ook al van Jesjoea:
Maar nu, de Gezalfde (Masjiach/Christos) is opgewekt uit de doden, en is de Eersteling geworden van degenen, die ontslapen zijn. (1 Kor.15:20. Zie ook vs.23)
. Jesjoea is voor dat het dag werd de eerste dag van de week opgestaan.

De P'roesjiem (farizeeen) interpreteerden echter na de Sjabbath als na de dag van de sjabbath van het feest (Chag HaMatsoth - 1e dag van het feest der ongezuurde broden), 16 nisan dus. Deze interpretatie van de P'roesjien stamt al zeker uit de 1e eeuw; de priester Josef ben Matjah (bekender als Flavius Josefus) noemt dit tijdstip in zijn Ioudaikes Archaiollogias - Joodse Oudheden (Ant.3.10.5) en was zelf als Paroesj (farrizeeer) (Josepou Bios/Josefi Vita - Josef's Leven 2) goed op de hoogte van de zaken. Verder zien we het in de Miesjna, M'nachoth 10:3 [T. Bavli 65a]; de Omer werd dan geoogst na de zonsondergang na het feest.
Vanaf de dag van het oogsten diende sjevva sjabbathoth - 7 sjabbaths - (vandaar - Sjavoe'oth) geteld te worden (Lev.23:15; Deut.16:9); tot op de dag na ha-sjabbath ha-sj'vi'ieth - de 7e sjabbath moesten er chammiesjiem jom - 50 dagen (in het grieks in Septoeagint: pentekonta; vgl. 'pentekosten' in 2 Makkabeeen 12:32 en 'pentekostes', Hand.2:1. Hier komt dus ons verbasterde voor een aantal van lett. betekenis ontdane woord 'pinksteren' vandaan) tellen. De Bethoesiem/Tsaddokiem vierde die dag automatisch door hun telling op de eerste dag der week, de dag na de 7e sjabbath (Miesjna Chagiga 2:4; Tosefta Rosj Hasjana 1:14 [of :15]). De P'roesjiem dachten in de uitleg niet aan 7 sjabbaths maar aan 7 volle weken na de 16e nisan, zodat het feest op elke willekeurige dag van de week afhankelijk van startdatum en niet van weekdag zou plaatsvinden.

Sam
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 20 jun 2006 06:00

huub schreef:Sam,

Wat betreft de vrouwen,

als het nou dezelfde zijn,
als Jezus op de 14e Nisan (voorbereiding voor Pesach) is gestorven
als Donderdag de 15e Nisan (jaar 27 of 30) is en de vrouwen nog geen specerijen kochten vanwege deze bijzondere datum
op Vrijdag 16e Nisan specerijen kopen en bereiden
op Zaterdag 17e Nisan vanzelf de sabbat houden
en op Zondag 18e Nisan naar het lege graf komen met de bereide specerijen
Dan zou het (volgens alle teksten?) kunnen kloppen dat Jezus op de sabbat (17e) is opgestaan

Welke moeilijkheden/onoverkomelijkheden liggen er in deze stelling?
Alleen naar het Evangelie van Johannes zou je eventueel kunnen deduceren dat hij op 14 nisan stierf. De 3 andere evangelien lijken dit echter uit te sluiten.
Persoonlijk denk ik dat de kruisiging 15 nisan tussen 12 en 15 uur van het jaar 30 plaatsvond en Hij dus in de nacht van 18e nisan, d.i. dus in de 1e helft van de 1e dag der week, in ieder geval voor zonsopgang, is opgestaan.

Het verblijf in de aarde, begraven of niet, was reeds vanaf donderdag (5e dag). Het bloed (met de ziel) was reeds vergoten in de aardbodem opgenomen op het 9e uur (3 uur s middags). Vergelijk de stem des bloeds van Abel, vanuit de aarbodem (min adama) (Gen.4:10).
Waarom ik deze discussie zelf belangrijk vindt is omdat de dood en het Wezen van onze Gezalfde, Jesjoea, verbonden is aan het Pessach.
Op verschillende punten is de betekenis hiervan in de kerk gecorrumpeerd, wat ik dus van weinig respect, of om het minder erg te stellen van weinig notie van G-ds profetisch bedoeling met het Pessach(lam) getuigd.
-Nr.1 - het tijdstip van het slachten van Pesach, waarop in Torah voor het het veronachtzamen ervan de doodstraf stond. Al zou men geloven dat de wet voorbij is, dan is het toch significant dat HASJEM er veel waarde aan hechte dat Hij er zo'n strenge straf bij zette.
-Nr.2 - niet alleen het tijdstip maar ook de betekenis van Pessach is uitgehold. Pasen op zondag zou op de opstanding slaan. Maar Pasen is niets anders dan de verbasterde naam voor Pascha/Pessach wat dus het te offeren lam ter verzoening van 1 eenjaarig gaaf manlijk exemplaar diende te zijn. Gaat dus over sterven en hierdoor het voorbijgaan (passach) aan het volk met de dood. Paulos noemt Hem het Pascha voor ons geslacht. Dus hoe komt die naam 'pasen' op zondag. Gewoon rotzooien met een woord, het van zijn betekenis ontnemen.

Sam
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 20 jun 2006 20:05

Hoi Sam
Alleen naar het Evangelie van Johannes zou je eventueel kunnen deduceren dat hij op 14 nisan stierf. De 3 andere evangelien lijken dit echter uit te sluiten.

Ik blijf dit ook een intrigerend vraagstuk vinden.
Zou de tekst in Daniel 9:26/27 nog van toepassing kunnen/mogen zijn?..."en in de helft van de week zal Hij het slachtoffer en het spijsoffer doen ophouden...... " Denkend aan het scheurende voorhangsel?
Dat zou dan ook pleiten voor de woensdag.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 20 jun 2006 20:47

Cathy schreef:Hoi Sam

Ik blijf dit ook een intrigerend vraagstuk vinden.
Zou de tekst in Daniel 9:26/27 nog van toepassing kunnen/mogen zijn?..."en in de helft van de week zal Hij het slachtoffer en het spijsoffer doen ophouden...... " Denkend aan het scheurende voorhangsel?
Dat zou dan ook pleiten voor de woensdag.
Hai Cathy,

Het zou een interessante vondst zijn, ware het niet dat het hier in Daniel om "jaar-weken" gaat.

Sam

huub
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor huub » 21 jun 2006 21:39

Heey Sam,

Alleen naar het Evangelie van Johannes zou je eventueel kunnen deduceren dat hij op 14 nisan stierf.

Kun jij het evangelie van Johannes zo verklaren dat de sterfdag van Christus op 15 Nisan viel? dan zou de opstandingsdag volgens alle Evangelieen op donderdag zijn. Ik ben er benieuwd naar hoe jij dat zou kunne doen :|

biblebook
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor biblebook » 22 jun 2006 04:08

Hallo Huub,

Als nu de Sjabbat duurt van zonsondergang vrijdag-avond tot zons-ondergang Sjabbat avond en de Bijbel leert dat de dag is als het is avond geweest en het is morgen geweest, dan betekent dat ook de andere dagen duren van zons opkomst tot zons ondergang in die tijd. En niet, zoals nu van 12.00 s`nachts tot 12.00 s`nachts. In tropische landen wordt de Sjabbat veelal gehouden van 18.00 vrijdag avond tot 18.00 Sjabbat avond, omdat de zon daar heel snel, op dat -ongeveer- zelfde tijdstip ondergaat.

biblebook
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor biblebook » 22 jun 2006 04:09

Hallo Huub,

Als nu de Sjabbat duurt van zonsondergang vrijdag-avond tot zons-ondergang Sjabbat avond en de Bijbel leert dat de dag is als: het is avond geweest en het is morgen geweest, dan betekent dat ook de andere dagen duren van zons opkomst tot zons ondergang in die tijd. En niet, zoals nu van 12.00 s`nachts tot 12.00 s`nachts. In tropische landen wordt de Sjabbat veelal gehouden van 18.00 vrijdag avond tot 18.00 Sjabbat avond, omdat de zon daar heel snel, op dat -ongeveer- zelfde tijdstip ondergaat.

Hier in West Europa en andere landen, die verder van de evenaar liggen, zijn afhankelijk van een elke dag ander tijdstip van zonsopgang of ondergang, maar die momenten worden niet meer als begin of einde van de dag erkent. Christus is dus nà de Sabbatssluiting gestorven, maar nog vòòr zonsopgang van de 1e dag nà de Sabbat. Vanuit dat gegeven, heeft de tegenwoordige kerk (zal ik maar zeggen) de 3e dag niet anders kunnen verwoorden dan de 1e dag van de week en, vanuit de oorspronkelijke tekst, er in mijn optie een draai aan gegeven.
tussen zonsondergang en zonsopgang sliepen de mensen en waren zich van de wereld niets bewust.

Want vandaar dat Christus dan ook nergens leert dat diè dag gevierd zou moeten worden als "vervanging" van de Sjabbat. De Sjabbat is, vanuit zijn gezegende en geheiligde -goddelijke- aspect nooit te vervangen, omdat het een gebod is dat op hemelse gronden is gebaseerd en niet op een Groot Babylon.

De opstanding van Christus is dus a.h.w. in een voor mensen, volledige tijds-leemte geschiedt. Hij was opgestaan uit de slaap. En zelfs de mensen herkenden Hem niet, toen zij Hem ontmoette. Dat betekent dat men geestelijk gezien, al in die tijd, niet volkomen verbonden was met Hem. Immers schapen die hun herder herkennen aan Zijn stem, zullen dan ook zichtbaar hun Herder direct (her-) kennen.

Het leert ons dat de relatie met Christus, door de Heilige Geest alleen Geestelijk kan zijn omdat we naar de toestand van onze geestelijke ingesteldheid handelen.

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 22 jun 2006 05:46

biblebook,

Ik denk dat het in het geheel niet vreemd was dat men na zijn opstanding Hem niet herkende, noch aan Zijn uiterlijk, noch aan Zijn stem. Het is hierom ook ijdel een afbeelding van Hem te maken bijvoorbeeld. Het is een zaak waarover ik in 1988 een openbaring heb gehad:
Toen ik 23 was (nu 39) zat ik op de Koninklijke Akademie voor Beeldende Kunsten (Den Haag). Ik was nog niet lang wederomgeboren maar wandelde wel zo dicht mogelijk bij G-d en las de Schrift van kaft tot kaft.
Op het binnenhof was een broeder die in verschillende talen traktaten en boeken aanbood aan voorbijgangers; ik ging van tijd tot tijd naar hem toe en bad dan voor zijn werk en deeed af en toe ook een woordje (er kwamen vaak gesprekken met de voorbijgangers). 1x per maand kwam ook een groep katholieken tegen abortus demonstreren.
Op zekere dag kwam een van die katholieken op mij toe en prees dat ik op de Akademie zat, want dan kon ik mooie afbeeeldingen van G-d en Jezus maken. Ik antwoorde dat ik dit niet zou doen, want er staat geschreven: Gij zult geen beeld maken van iets wat in de hemel op de aarde of [etc.]. Hij antwoorde daarop met dat de Heer toch in mensengedaante op de aarde verschenen was, dus dat er dus best wel afbeeldingen van Hem gemaakt mochten worden. Dit bracht me in verwarring, maar ik voelde een weerstand in mijn hart dit zomaar aan te nemen. Even later pakte ik de tram naar het station en begon in mijn binnenste tot G-d te bidden in de trant van: "Heer, hoe zit het dan?". Toen kreeg ik direct een antwoord te horen (en zoiets is mij niet vaak ten deel gevallen!): "Hoe zagen mijn leerlingen Mij na de opstanding?". Ik begreep het antwoord niet en vroeg wat Hij hiermee bedoelde. I.p.v. een stem in mijn binnenste kwamen nu alle Schrift passages voor ogen waarin de ontmoetingen na de opstanding worden beschreven. Zij herkende Hem steeds niet qua uiterlijk, alleen in Zijn handelen en spreken en aan de tekenen in zijn armen/handen. Alleen G-d kan zo'n antwoord geven! Niemand hoeft mij in deze te overtuigen.
Later vond ik nog meer bevestiging in de Schrift:
Zo dan, wij kennen van nu aan niemand naar het vlees; en indien wij ook de Gezalfde naar het vlees gekend hebben, nochtans kennen wij Hem nu niet meer naar het vlees. (2 Kor.5:16)
Sam

huub
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor huub » 22 jun 2006 23:25

Biblebook,

ik bedoelde maar: volgens Sam wijzen de eerste drie evangelieen op 15 Nisan, donderdag als sterfdag van Christus, maar kun je uit het evangelie van johannes evt. afleiden dat Hij op 14 Nisan, woensdag, gestorven is. Als er echter een goede verklaring is dat ook volgens het Johannes-evangelie Christus op 15 Nisan, donderdag, gestorven is, zou het voor mij duidelijk zijn dat Christus op donderdag gestorven is.

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 23 jun 2006 05:59

huub schreef:Biblebook,

ik bedoelde maar: volgens Sam wijzen de eerste drie evangelieen op 15 Nisan, donderdag als sterfdag van Christus, maar kun je uit het evangelie van johannes evt. afleiden dat Hij op 14 Nisan, woensdag, gestorven is. Als er echter een goede verklaring is dat ook volgens het Johannes-evangelie Christus op 15 Nisan, donderdag, gestorven is, zou het voor mij duidelijk zijn dat Christus op donderdag gestorven is.
En dus blijft het onduidelijk, was het nu woensdag of donderdag? 1 tegen 3 getuigenissen, okay, anderen zouden zeggen: was het nu .. of vrijdag?
Er is nog het niet canonieke evangelie van Petros, waarvan slechts handschriftfragmenten bewaard zijn, ontdekt 1884 in tombe te Akhmim, Egypte, gedateerd 8e eeuw, bron zou stammen uit periode tussen de 2 Joodse oorlogen [70-132 n. Chr.] met de Romeinen vlgs enigen. Hierin staat een stuk over de kruisiging en begravenis. Het is mogelijk vermengd met corrupties en misconcepties m.i. Een van de meest interessante en schijnbaar authentieke passages daaruit acht ik, volgende op het verhalen van de kruisiging en begravenis:
En vanwege al deze deze dingen vastten wij, en zaten we rouwende en huilende een nacht en een dag tot de Sjabbath (Evangelie van Petros VII [27])

Als volgens dit verslag deze periode van rouwen tot de Sjabbath een nacht en een dag nam, viel de gebeurtenis van de kruisiging dus ook volgens deze bron op een donderdag. Maar ik heb reeds eerder minder apokriefe redenen opgegeven.

Sam

biblebook
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor biblebook » 26 jun 2006 09:18

Beste Divrei Shmuel,

De reden dat Christus -nog niet- herkend kon worden door Maria Magdalena was dat zij door tranen bewogen Hem niet herkende.
Echter Christus Zelf wilde daarnaast ook geen navolging of aanbidding in de Geestelijke situatie waarin Hij verkeerde. Voor Hem was de opstanding één ding, maar de erkenning en goedkeuring aangaande het (zoen-)offer, dat Hij had gebracht was een tweede, omdat de gevolgtrekking vanuit een persoonlijk inzicht, de eer van Zijn en onze Hemelse Vader alsook Zijn God én onze God zou aantasten en Jezus dezelfde vergissing zou kunnen maken als Satan, namelijk Zijn autoriteit monopoliseren.

Want verder lezen we in de Schrift:

Voordat zij Christus ontmoeten is er eerst nog een tweespraak tussen Maria Magadalena, die Johannes en Petrus was gevolgd, een tweetal engelen staan in de grafplaats van Christus. Geen van beiden zegt waar Jezus is, wél dat Hij is opgestaan. Maria huilt namelijk bij het gemis van het volledige graf.

Omdat Christus mens was en opgestaan door de gehoorzaamheid aan de (geestelijke) wet, kon Hij nog niet weten waarom Hij was opgestaan in de essentie van zijn gehele (zoen-) offer, net zoals Hij ook niet de tijd kent dat Hij naar aarde zal terugkeren- dan alleen Zijn Vader én God. Hij was immers afhankelijk van Zijn Vader en God en wilde eerst de volledige zekerheid of het offer dat Hij had gebracht juist en volledig was geweest. Daarom wilde Hij ook niet, eerst, de eer van Zijn volgelingen.

Want Maria Magdalena snelt Hem tegemoet en noemt Hem; Raboeni en wil Hem dan omhelzen, waarop Hij zijn hand opheft en haar tot de orde roept.

Hij wilde niet op de plaats van Zijn God én Vader gaan staan en Diens aanbidding onteren met een zelfingenomenheid aangaande het feit dat Hij uit de -eeuwige- dood was opgestaan. (hier het ontstaan van discussiestof aangaande de Drie-éénheid, die ik persoonlijk nooit heb nagevolgd omdat dat gewoonweg niet kan-dus)

Christus zegt dan tegen haar:

"Houdt mij niet vast, want Ik ben nog niet naar de Vader opgevaren, maar ga naar mijn broeders en zeg hen dat ik naar Mijn Vader en uw Vader, naar mijn God en uw God" Met deze blijde én tevreden boodschap ging Maria naar de discipelen. Zie Johannes 16:22 2 Jesaja 13:12. en Lucas 23:31 en 24:21

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 26 jun 2006 17:59

biblebook,

Geen van de Hem bekenden herkende Hem na de opstanding aan Zijn uiterlijk. Ik schreef in mijn getuigenis niet van enel Maria. Alle geschiedenissen van de verschillende ontmoetingen bevatten het aspect dat men men Hem niet aan het uiterlijk herkende. Pas door Zijn woorden, handelingen, of het aanspreken met op de voor hen bekende manier.

Sam

biblebook
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor biblebook » 05 jul 2006 04:15

God wist al van te voren dat Satan de Sabbat tot een strijdpunt zou maken (Daniël 7:25). Want immers het is voldoende om één gebod te overtreden om, dan ook, alle anderen te overtreden.

Bovendien is het 4e gebod -als enige- gezegend en geheiligd. Hier zien we dus dat God de Hemelse Vader er erg prijs opstelt om een relatie met Hem te hebben. De Sabbat,, in het voorbeeld van Christus, heiligd en zegend ons dus ook, en voedt ons vanuit die zelfde aspecten. De zondag is en menselijke en, bovendien, een dag van zonaanbidding vanuit atsreologische achtergrond (Egypte). De Bijbel leert ons juist géén sterren, maan en zon te aanbidden. Al dié zaken staan ons een relatie met een Hemelse God in de weg. Dus waarom iets ontkennen dat God zelf aanbeveelt en aantoont dat het nutteloos is om Hem door deze menselijke inzichten te aanbidden, juist omdat het niet kàn en osn verder van God brent dan er naar toe; geestelijk beschouwd.

Tevergeefs eren zij Mij -omdat- zij geboden en wetten van mensen onderhouden.

Dus zondagrust als een "gebod" is nutteloos, in de essentie van-te beweren- Hem te kennen. Onze beweringen zijn dan in tegenspraak met die van Christus, de lijdende en offerende Heiland. We kunnen toch niet het één -tegendraadse- beweren en het andere -Christus navolging- daarop staven.

En aangaande de sites van een zekere "Josh", weet ik bij toeval, dat sommige predikanten informatie van deze figuur gebruiken in hun preken of lesstof voor de zondagsschool of volwassenen bijbelstudie. O.a over de huisgemeenten. Dus blijkbaar zijn zijn sites zo slecht nog niet, want ptredikanten zijn beleerde en bestudeerde mensen. Sommigen van hen spreken en begrijpen Hebreeuws, juist vanuit de grondtekst. Dus aangaande "Josh", moeten we wellicht voorzichtig zijn inzake onze kijk op de zaak en zijn kijk op de zaak. Als je zijn sites goed leest en zelf zijn weergaven onderzoekt dan kom je soms tot bijzondere inzichten, zeker ten aanzien vban zijn beschrijving aangaande Babylon en /of Openbaringen. Ook ik ben het lang niet altijd met hem eens, maar wel zijn er raakvlakken. Het zijn ook niet de eerste de beste predikantren of theologen die dat doen, naar mijn idee. (België).

God oordeelt ons niet naar hetgeen we niet kennen of weten, maar datgene wat wij wél weten en kennen en zeker ook datgene dat we -bewust- hebben nagelaten. Het is tenslotte de Heilige Geest die ons allemaal, stuk voor stuk dus individueel nar de Waarheid (Christus in de profetie) stuurt. We mogen zondigen en we mogen twijfelen, we mogen dqt doen dqt ons goed dunkt. Dat is de essentie van Gods Liefde. Hij ka ons niet veranderen, omdat wij persoonlijke keuzes mogen maken. Hij bant ons nergens van uit, want het "loon"moeten wij nog ontvangen.
Mensen hebben de neiging om mensen uit te sluiten van datgene wat hen onzeker maakt en aan menselijke maatstaven beoordelen.
Misschien zijn de sites van deze "Josh", voor de gemiddelde christen niet te verstaan. Alhoewel ik al 24 jaar met God spreek over allerlei onderwerpen en Openbaringen een öpen boke"voor miju lijkt te zijn, ontkom ik er niet aan dat er dagelijks nog veel vragen voor mij over blijven. End at is maar goed ook, want Christus komt dat gene zoeken dat zelf nog zoekende is. Met reeds volmaakte of verheerlijkte mensen kan Hij niets aanvangen. Maar het kan ook niet; totdat Hij wederkomt blijft er voor ons allemaal nog veel te bidden, te onderzoeken en te belijden.

Maar dat ondervond Christus ook als Hij de mensen (vooral de joden) iets vertelde waar ze over na moesten denken. Overigens ik ken Josh helemaal niet.

Het is zijn inzicht en mening van Geloof en Levend Schriftwoord, belangrijker is dat we beseffen wat Christus van ons vraagt. Hij heeft daar echter wel mensen voor in de wereld gezet om van Hem te getuigen. En in dat opzicht moet je dan kunnen aantonen dat dat bij "Josh" dat niet het geval zou zijn. Zeker in de kwestie van de "zondag".

Menselijke geboden en wetten zullen de mens nooit tot het volledige inzicht kunnen brengen omdat ze niet verbonden zijn met het Hemelse.
In de hemel wordt nu eenmaal de zondag niet gevierd. Mensen die hun leven lang in deze dwaling blijven geloven, en willens en wetens van een ander gebod niet willen horen, doen zich zelf te kort, want de Sabbat van Gods Koninkrijk kunnen zij dan moeilijk aannemen. Het ontbreekt hen dan aan de ervaring met God tijdens hun leven. Maar dan nog is elk mens daar vrij in. De Heilige Geest heeft nog veel mensen te bezoeken en te helpen om wereldse gewoonten en geestelijke achterstand m.b.t. het Hemelse Rijk om te vormen tot nieuwe klederen. Zelfs in het Hemels Koninrijk zullen we nog 1000 jaren nodig hebben om ons verleden en de wereldse aangelegenheden inzichtelijk te maken opdat we met een gerust maar ook veranderd hart, van onze Hemelse Vader geheel en al geinformeerd worden. Alles zal immers geopenbaard worden, voordat we definitief de eeuwigheid aan zullen kunnen en verstaan. We zullen zelfs juichen over de ondergang van de zondige maatstaven -ook geestelijk- die we afgelegd hebben en'"haten", omdat ze ons in het kamp van Satan gevangen hielden.
Zij zouden in een vreemd Koninkrijk komen. Geboden onderhouden wij uit de Liefde voor onze Heiland, en niet om er gerechtvaardigd door te kunnen worden, dat kan helemaal niet.

Christus roept op tot herstel (o.a. in Efezenbrief en Openbaring -14-)
van het daadwerkelijk verbond dat Hij met Adam en Eva, toe zij de zonde nog niet kenden.

Groet en een gezegende week verder

Terug naar “Archief”