Paulus vergelijkt m.b.t. de opstanding het lichaam ook met graan: "Maar, zal iemand zeggen: Hoe zullen de doden opgewekt worden, en met hoedanig een lichaam zullen zij komen? Jij dwaas, hetgeen u zaait, wordt niet levend, tenzij dat het gestorven is; en hetgeen gij zaait, daarvan zaait u het lichaam niet, dat worden zal, maar een bloot graan, naar het voorvalt, van tarwe, of van enig der andere granen. Maar G-d geeft hetzelve een lichaam, gelijk Hij wil, en aan een ieder zaad zijn eigen lichaam." (1 Kor.15:35-38)
Paulus zegt eerder ook al van Jesjoea:
. Jesjoea is voor dat het dag werd de eerste dag van de week opgestaan.Maar nu, de Gezalfde (Masjiach/Christos) is opgewekt uit de doden, en is de Eersteling geworden van degenen, die ontslapen zijn. (1 Kor.15:20. Zie ook vs.23)
De P'roesjiem (farizeeen) interpreteerden echter na de Sjabbath als na de dag van de sjabbath van het feest (Chag HaMatsoth - 1e dag van het feest der ongezuurde broden), 16 nisan dus. Deze interpretatie van de P'roesjien stamt al zeker uit de 1e eeuw; de priester Josef ben Matjah (bekender als Flavius Josefus) noemt dit tijdstip in zijn Ioudaikes Archaiollogias - Joodse Oudheden (Ant.3.10.5) en was zelf als Paroesj (farrizeeer) (Josepou Bios/Josefi Vita - Josef's Leven 2) goed op de hoogte van de zaken. Verder zien we het in de Miesjna, M'nachoth 10:3 [T. Bavli 65a]; de Omer werd dan geoogst na de zonsondergang na het feest.
Vanaf de dag van het oogsten diende sjevva sjabbathoth - 7 sjabbaths - (vandaar - Sjavoe'oth) geteld te worden (Lev.23:15; Deut.16:9); tot op de dag na ha-sjabbath ha-sj'vi'ieth - de 7e sjabbath moesten er chammiesjiem jom - 50 dagen (in het grieks in Septoeagint: pentekonta; vgl. 'pentekosten' in 2 Makkabeeen 12:32 en 'pentekostes', Hand.2:1. Hier komt dus ons verbasterde voor een aantal van lett. betekenis ontdane woord 'pinksteren' vandaan) tellen. De Bethoesiem/Tsaddokiem vierde die dag automatisch door hun telling op de eerste dag der week, de dag na de 7e sjabbath (Miesjna Chagiga 2:4; Tosefta Rosj Hasjana 1:14 [of :15]). De P'roesjiem dachten in de uitleg niet aan 7 sjabbaths maar aan 7 volle weken na de 16e nisan, zodat het feest op elke willekeurige dag van de week afhankelijk van startdatum en niet van weekdag zou plaatsvinden.
Sam