Waarom stapt het comite niet per direct op!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 19 sep 2003 13:14

laten we op elkaar letten en elkaar aansporen tot liefde en goede daten. We moeten er geen gewoonte van maken onze bijeenkomsten te verzuimen, zoals sommgen doen. We moeten elkaar juist aanmoeden, dat des te meer naarmate u de dag van d Heer naderbij ziet komen.

aanmoedigen is het doel. Het gaat om het volhouden, het vasthouden van wat in vers 19 al staat: dooorhet bloed van Jezus, broeders en zusters, kunnen we dus vol vertrouwen het heiligdom binnengaan.

plurk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor plurk » 19 sep 2003 13:24

Joris schreef:
aanmoedigen is het doel.

Dus het gaat in wezen om je behoud.
Als God toch de pest aan kerken heeft,
waarom ben je er dan lid van? :|

Groet,
Plurk

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 19 sep 2003 13:39

Joris:
ik weet niet hoe ik dat moet uitleggen. HEt is gewoon zoals het er staat. Kerkorde? Nee. Dit is voglens mij de praktijk van een leven met God.Komt het je niet bekend voor?

Op zich kan ik me er wel wat bij voorstellen (ik zou e.e.a. waarschijnlijk anders formuleren) maar ik begrijp niet goed wat je er in de context van deze discussie mee wilt zeggen.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

joris

Berichtdoor joris » 19 sep 2003 13:44

ik denk dat ik wilde duidelijk maken dat het niet om de kerk gaat in de eerste plaats, maar om Gods weg met jou.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 19 sep 2003 14:04

Joris:
ik denk dat ik wilde duidelijk maken dat het niet om de kerk gaat in de eerste plaats, maar om Gods weg met jou.

In de eerste plaats gaat het denk ik om God, dan pas kom jij en waarschijnlijk staat je naaste daar nog tussenin. Maar da's een andere discussie; ik begrijp wat je bedoelt ;-)

Ik vind zo'n uitspraak echter heel wat anders dan 'God heeft de pest aan de kerk'.

Klaas

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 19 sep 2003 15:28

Klaas schreef:Joris:

In de eerste plaats gaat het denk ik om God, dan pas kom jij en waarschijnlijk staat je naaste daar nog tussenin. Maar da's een andere discussie; ik begrijp wat je bedoelt ;-)

Ik vind zo'n uitspraak echter heel wat anders dan 'God heeft de pest aan de kerk'.

Klaas

Het volgende gedeelte sprak me vandaag heel erg aan: (uitspraak van de Here Jezus): Lukas 11: 52 Wee u, wetgeleerden, want gij hebt de sleutel der kennis weggenomen; zelf zijt gij niet binnengegaan en hen, die trachtten binnen te gaan, hebt gij tegengehouden

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 19 sep 2003 15:50

En dus heeft God de pest aan de kerk?

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 19 sep 2003 16:19

Klaas schreef:En dus heeft God de pest aan de kerk?

Wie de schoen past, trekke hem aan. :lol:

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 19 sep 2003 18:50

Neen, Petertje, zelfs Paulus (na Jezus) zegt dat Israel niet verstoten is o.i.d. (zie Rom.9-11), wat al bewijst dat Israel zijn functie niet geheel verloren is; laat staan dat de kerk slechts uit individuele gelovigen zou bestaan...
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 19 sep 2003 19:33

Petertje: Wie de schoen past, trekke hem aan.

Je kunt daar wel een smiley achter zetten, maar ik vind dit soort onzin absoluut niet om te lachen. Joris maakt een claim t.o.v. Gods houding tegnover de kerk. En niet zo maar een claim maar een vrij heftige; God zou de pest hebben aan de kerk. Jij meldt vervolgens dat je het met hem eens bent.

Ik vind het ver beneden peil als zo'n opmerking vervolgens niet onderbouwd wordt. Het is een heel gedraai en gedoe maar argumenten zie ik niet. Ik kan daar niet om lachen.

De conclusie dringt zich op dat hiermee niet Gods maar Joris' en jouw mening t.a.v. de kerk weergegeven is. Die mening mag hij/jij hebben maar laat God er dan alsjeblieft buiten.

Klaas

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 19 sep 2003 21:11

Klaas schreef:Petertje: Wie de schoen past, trekke hem aan.

Je kunt daar wel een smiley achter zetten, maar ik vind dit soort onzin absoluut niet om te lachen. Joris maakt een claim t.o.v. Gods houding tegnover de kerk. En niet zo maar een claim maar een vrij heftige; God zou de pest hebben aan de kerk. Jij meldt vervolgens dat je het met hem eens bent.

Ik vind het ver beneden peil als zo'n opmerking vervolgens niet onderbouwd wordt. Het is een heel gedraai en gedoe maar argumenten zie ik niet. Ik kan daar niet om lachen.

De conclusie dringt zich op dat hiermee niet Gods maar Joris' en jouw mening t.a.v. de kerk weergegeven is. Die mening mag hij/jij hebben maar laat God er dan alsjeblieft buiten.

Klaas

Zucht! Ik heb NIET gezegd dat God de pest zou hebben aan de kerk! En ja, dit was even een knipoog EN een nadenker. En als ik je beledigd heb, dat was absoluut niet mijn bedoeling.
Joris en ik proberen duidelijk te maken dat een persoonlijke relatie met God eerst komt. Daarna komt de gemeente. Maar zo gauw we niet de verbonden etc. erbij halen, of nog liever erin zetten, worden we afgekat. Jammer.
Mijn visie is nog steeds: laten we elkaar opbouwen in de Heer zoals Peterus zegt: Wast op in de genade en in de kennis van onze Here en Heiland, Jezus Christus. En daar hoort zo nu en dan een knipoog bij!

plurk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor plurk » 19 sep 2003 21:35

Joris en ik proberen duidelijk te maken dat een persoonlijke relatie met God eerst komt.

Wat Joris betreft komt daarna helemaal geen gemeente;
God had toch een hekel aan de kerk, maar toch er lid van.
Beetje vreemd.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 19 sep 2003 22:10

Petertje:
Ik heb NIET gezegd dat God de pest zou hebben aan de kerk!

Je verklaarde het eens te zijn met Joris dus lag die conclusie voor de hand. In ieder geval bedankt voor het rechtzetten, dan weten we in ieder geval weer waar we staan.

Petertje:
En als ik je beledigd heb, dat was absoluut niet mijn bedoeling.

Wees niet bang, je beledigt mij niet zo snel. Ik neem altijd m'n dikste huid mee als ik refoweb op ga ;-)

Petertje:
Joris en ik proberen duidelijk te maken dat een persoonlijke relatie met God eerst komt. Daarna komt de gemeente.

Ik weet niet of je nu ook voor Joris spreekt. Of nou eerst het individu komt of eerst de gemeente is niet zo belangrijk (daar gaat het me hier in ieder geval niet om). Het ging me meer om het feit dat de kerk (met een kleine k) volledig werd afgeschreven.

Petertje:
Maar zo gauw we niet de verbonden etc. erbij halen, of nog liever erin zetten, worden we afgekat. Jammer.

Ik geloof niet dat er van afkatten sprake was. Er wordt een uitgesproken stelling neergezet en daar wordt dan ook tamelijk uitgesproken op gereageerd. Dat heeft, wat mij betreft, niets te maken met verbonden e.d.

Petertje:
Mijn visie is nog steeds: laten we elkaar opbouwen in de Heer zoals Peterus zegt: Wast op in de genade en in de kennis van onze Here en Heiland, Jezus Christus. En daar hoort zo nu en dan een knipoog bij!

Prima, geen enkel probleem mee.

Klaas

joris

Berichtdoor joris » 20 sep 2003 11:50

plurk schreef:
Joris en ik proberen duidelijk te maken dat een persoonlijke relatie met God eerst komt.

Wat Joris betreft komt daarna helemaal geen gemeente;
God had toch een hekel aan de kerk, maar toch er lid van.
Beetje vreemd.
dan is de boodschap weer anders overgekomen dan ik bedoeld had.

als je goed leest gaat die pest over de rotzooi die de kerk ervan maakt. Daar heeft God een hekel aan, want het is niet zo moeilijk allemaal als wij het gemaakt hebben. Jezus laat voglens mij heel duidelijk zien dat hij een hekel heeft aan moeilijk doenerij. En ik haal het woord pest erbij, ach is dat zo schokkend?

plurk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor plurk » 20 sep 2003 12:17

Plurk schreef:
Misschien bedoelde je dat God in dat opzicht een hekel aan de kerk heeft, omdat ze alleen maar voor verdeeldheid zorgt.

Als je toen even had gezegd dat je dat bedoelde, dan waren we er al veel eerder uit. :wink: De kerk zorgt inderdaad voor verdeeldheid, waarvan ik ook wel denk dat God daar verdriet van heeft. Maar zelf zou ik het woord 'hekel' dan niet gebruiken.

Groet,
Plurk

Terug naar “Archief”