Reformatorische Omroep

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 21 jun 2006 14:45

Zo hier en daar hoor ik nog wel eens wat over het omhoog houden van de refozuil! Nou ik vind dit een erg sterk staaltje daarvan!
Het lijkt kliksafe wel; alleeen doet kliksafe nog relatief goed werk ;)

MAar goed, het helpt wel om de werkeloosheid terug te dringen (is het toch nog ergens goed voor), weet je, als iemand daar behoefte aan heeft. Tja dan moeten ze maar luisteren maar ik ga er niet naar luisteren, iedereen is daar vrij in!
De beste personen hadden allemaal een baan :)

Het is volgens ons een grote vergissing om de mogelijkheden van de moderne media volledig onbenut te laten. Daarmee gaan we allereerst voorbij aan de Bijbelse opdracht om te bouwen en te bewaren (zie Genesis 3)
EO? KRO? NCRV?

alsook om nieuw ontdekte mogelijkheden tot ontwikkeling te brengen. Veel urgenter is echter dat we tegenwicht dienen te bieden aan de vele goddeloze
Een Godloos programma hoeft niet verkeerd te zijn.

en godslasterlijke programma's en dat we de moderne techniek positief gebruiken om de Bijbelse boodschap van verzoening uit te dragen
Leuk ideaal, hoe te verwezenlijken? *krijgt angstaanvallen bij het idee ROJD*

Tuurlijk wel verschil, probeer ik juist duidelijk te maken..
Je zei dat je dat wel eens gehoord had; ik ken genoeg jongens die het ook kunnen.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

peentje
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peentje » 21 jun 2006 15:26

Quote schreef:Het lijkt kliksafe wel; alleeen doet kliksafe nog relatief goed werk ;)

GRIJNS

En toch hebben ze daar laatst nog een plaatsgenoot aangenomen!
Maar goed, daarin zijn ook weer uitzonderingen!
What a wonderfull girl!!

Mariaa
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Mariaa » 21 jun 2006 15:33

Raido schreef:
Het is volgens ons een grote vergissing om de mogelijkheden van de moderne media volledig onbenut te laten. Daarmee gaan we allereerst voorbij aan de Bijbelse opdracht om te bouwen en te bewaren (zie Genesis 3)
EO? KRO? NCRV?

Dat is het nu net.. Die hebben allemaal een omroep, wij niet. Dus wat doet men? Ze gaan óf daar naar luisteren óf naar goddeloze programma's. En om daar een alternatief voor te bieden, helemaal principieel verantwoord ( :mrgreen: ), is er nu ook de RO.
En zeg nu niet gelijk dat het niet verkeerd is om naar EO enz te luisteren.. Ik weet het niet, nooit geluisterd, maar je weet net zo goed als ik hoe terughoudend men hierover is..

alsook om nieuw ontdekte mogelijkheden tot ontwikkeling te brengen. Veel urgenter is echter dat we tegenwicht dienen te bieden aan de vele goddeloze
Een Godloos programma hoeft niet verkeerd te zijn.

Zeker wel.. Al wat ge doet, doet dat tot eer van God

en godslasterlijke programma's en dat we de moderne techniek positief gebruiken om de Bijbelse boodschap van verzoening uit te dragen
Leuk ideaal, hoe te verwezenlijken? *krijgt angstaanvallen bij het idee ROJD*

Als ik aan ROJD denk, denk ik aan zoiets als JZEdag. Niks geen angstaanval voor nodig volgens mij :roll:

Tuurlijk wel verschil, probeer ik juist duidelijk te maken..
Je zei dat je dat wel eens gehoord had; ik ken genoeg jongens die het ook kunnen.

Ja hoor.. Jij je zin

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 21 jun 2006 15:33

peentje schreef:
Quote schreef:Het lijkt kliksafe wel; alleeen doet kliksafe nog relatief goed werk ;)

GRIJNS

En toch hebben ze daar laatst nog een plaatsgenoot aangenomen!
Maar goed, daarin zijn ook weer uitzonderingen!
Mja, op een soort van 'als we wat hebben mag jij dat doen-basis' verder geen woord over mij ex-collega en jou ex-collega ;)

peentje
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peentje » 21 jun 2006 15:35

Neen het, anders kom je op gevaarlijk terrein terecht!!
What a wonderfull girl!!

Tine
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Tine » 22 jun 2006 09:07

Wat mij opvalt is dat jullie allemaal net doen of jullie tolerant zijn en de Refo's niet, maar al deze (nietszeggende) kritiek getuigd toch niet echt van tolerantie.

Blijkbaar is een RO in de reformatoriche gezinte erg gewild, want het ledenaantal groeit fors en ook het aantal luisteraars stijgt per dag! Zegt genoeg denk ik!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 22 jun 2006 09:22

Tine schreef:Wat mij opvalt is dat jullie allemaal net doen of jullie tolerant zijn en de Refo's niet, maar al deze (nietszeggende) kritiek getuigd toch niet echt van tolerantie.
In hoeverre kun jij weten hoe tolerant en refo ik ben als je mij niet kent.

to·le·rant (bn.)
1 verdraagzaam

Geen toegevoegde waarde zien in een RO wil niet zeggen dat Peentje en ik een aanslag gaan plegen op de RO... we zullen alleen geen lid worden en ik geef aan waarom ik het niet zo heel nodig vind.

Blijkbaar is een RO in de reformatoriche gezinte erg gewild, want het ledenaantal groeit fors en ook het aantal luisteraars stijgt per dag! Zegt genoeg denk ik!
Ja... mensen die het noodzakelijk vinden om de hele dag koormuziek te luisteren en zelf moeite hebben om dingen te kiezen of te laten en dus maar goedkeurde; door anderen luisteren en de rest mijden. God gebied ons om in de wereld te staan... dat is wat anders dan je zuil nog eens wat erger te benadrukken.

Ik wacht af wat het wordt maar zie het met grote scepsis aan...

Tine
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Tine » 22 jun 2006 09:27

Wat jij zegt slaat helemaal nergens op! Net of deze mensen geen eigen mening hebben! En alles maar doen wat ze voorgekauwd wordt. Dit geldt misschien bij een paar mensen, maar voor de meesten niet. Trouwens zulke meelopers heb je ook bij de niet-refo's. Ik kan trouwens wel zien dat je nog nooit een hele dag naar de RO hebt geluisterd, want daar komt absoluut niet heel de dag koormuziek op! Er zijn zat mensen die naar koormuziek luisteren, omdat ze het mooi vinden en niet, omdat dat bij de refo-zuil hoort. Jij houdt toch ook van een bepaald genre muziek en dat wil toch ook niet zeggen dat je daarom gelijk een bepaald stempel opgedrukt krijgt?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 22 jun 2006 10:41

Tine schreef:Wat jij zegt slaat helemaal nergens op! Net of deze mensen geen eigen mening hebben! En alles maar doen wat ze voorgekauwd wordt. Dit geldt misschien bij een paar mensen, maar voor de meesten niet.
Ik zie dat toch behoorlijk veel voorkomen bij de mensen die die voorstanders zijn van de RO. Andere programma's zijn of godloos (geen probleem) of godslasterlijk (dan luister je ze niet). Wat is de toegevoegde waarde van de RO? Wat is reformatorische opinie? wat voor soort programma's wil je gaan maken? Cultureel? (dat wordt weer negatief doen over popmuziek) over kerken (geen goed idee), meditaties (die zijn er genoeg; geen taak voor een omroep), nieuws (is niets mis mee op andere zenders)... wat dan? wat blijft er over?

Trouwens zulke meelopers heb je ook bij de niet-refo's. Ik kan trouwens wel zien dat je nog nooit een hele dag naar de RO hebt geluisterd, want daar komt absoluut niet heel de dag koormuziek op! Er zijn zat mensen die naar koormuziek luisteren, omdat ze het mooi vinden en niet, omdat dat bij de refo-zuil hoort.
Dat ontken ik ook niet.

Ik doelde op reformatorische koormuziek, zo'n beetje de enige goedkeurde refo-stijl.

Jij houdt toch ook van een bepaald genre muziek en dat wil toch ook niet zeggen dat je daarom gelijk een bepaald stempel opgedrukt krijgt?
Dat krijg ik wel, maar dat terzijde *stempel van popmuziek en waar geloof gaan niet samen* ;)

Het eerste goede argument van jou vóór deze omroep moet nog komen.

Tine
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Tine » 22 jun 2006 12:17

Ten eerste wordt er op de RO muziek gedraaid, die nog niet op andere zenders (24 uur per dag) te beluisteren valt. Verder worden er programma's uitgezonden als actuele nieuwe boeken, serie 55+, kinderprogramma's, debatten, thema-avonden over bijvoorbeeld israël, vakantiebestemmingen enz enz. En idd ook debatten over verschillende kerken! Jaja, en als je dat geluisterd zou hebben zou je erachter komen dat lang niet iedereen niet over kerkmuren heen kan kijken. En meditaties....die zijn er al genoeg zeg je...Ik denk dat meditaties er nooit genoeg kunnen zijn, je verdiepen in God en zijn Woord kan je niet vaak genoeg doen! Wat ik bij jou proef is een vijandigheid tegen alles wat refo is en dat vind ik jammer. Het is heus niet erg als je bijvoorbeeld de muziek niet mooi vind of iets anders, maar bij jou is het, omdat het REFO is, gelijk al niet goed! Erg jammer! Ik weet niet of je gelovig bent, maar als je dat bent, dat weet jij net zo goed als ik dat je respect moet hebben voor je medemens en dat heb jij duidelijk niet, ook al zeg je van wel!

Tine
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Tine » 22 jun 2006 12:20

Jij schrijft trouwens ook nog dat je doelt op reformatorische koormuziek, de enige muziek die goedgekeurd wordt door refo's....weer een bewijs dat je nog niet de moeite hebt genomen om ook maar een paar uur naar de omroep te luisteren, want dan zou je weten dat er meer gedraaid wordt als alleen maar 'refo koormuziek'. :D [/quote]

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 22 jun 2006 12:33

dat weet jij net zo goed als ik dat je respect moet hebben voor je medemens en dat heb jij duidelijk niet, ook al zeg je van wel!

Ik denk dat Raido best wel respect heeft, maar kritische vraagtekens heeft bij het nut van een RO.
En persoonlijk zie ik er het nut ook niet van in. Ik heb toch sterk het idee dat die omroep er is, zodat de achterban gewoon naar de radio kan luisteren, zonder zich de vraag te stellen of ze er goed aan doen. Zo van: als het op RO is, dan is het goed. Lekker makkelijk, nergens over praten, nergens over nadenken, en door gaan met het wereldvreemd zijn. En je hoeft vooral niet bang te zijn dat je in aanraking komt met anders denkenden. Sorry dat ik het zo hard moet zeggen, maar in het vele contact dat ik met refo's heb, valt me iedere keer weer op hoe weinig ze weten over diverse zaken. Vind het overigens een verademing om op deze site refo's tegen te komen die gelukkig minder wereldvreemd zijn.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 22 jun 2006 12:55

Ten eerste wordt er op de RO muziek gedraaid, die nog niet op andere zenders (24 uur per dag) te beluisteren valt.
Moet dat dan? Wij hebben toch stapels cd's van allerhande koren en klassieke componisten? Daar is geen RO voor nodig in mijn ogen.

Verder worden er programma's uitgezonden als actuele nieuwe boeken, serie 55+, kinderprogramma's, debatten, thema-avonden over bijvoorbeeld israël, vakantiebestemmingen enz enz.
máár.... dat is toch overal te beluisteren op Radio1, 2 en 4?

En meditaties....die zijn er al genoeg zeg je...Ik denk dat meditaties er nooit genoeg kunnen zijn, je verdiepen in God en zijn Woord kan je niet vaak genoeg doen!
Nee daarin ben ik het eens, maar daar is geen radio-omroep voor nodig. We hebben boeken, cd's, we hebben de CBB die de samenbinder en andere boeken inlezen en die je kunt aanvragen... het is geen noodzaak om via een omroep; de ether dat uit te zenden.

Wat ik bij jou proef is een vijandigheid tegen alles wat refo is en dat vind ik jammer. Het is heus niet erg als je bijvoorbeeld de muziek niet mooi vind of iets anders, maar bij jou is het, omdat het REFO is, gelijk al niet goed!
Je bent hier een paar dagen, je heb een paar postings. Ik zit hier zo ongeveer vier jaar en jij denkt mij op twee a drie postings te kunnen vast pinnen hoe ik ben? Ken jij mijn beweegredenen?

Erg jammer! Ik weet niet of je gelovig bent, maar als je dat bent, dat weet jij net zo goed als ik dat je respect moet hebben voor je medemens en dat heb jij duidelijk niet, ook al zeg je van wel!
Ik ben refo, en ik heb respect. Ik laat jou rustig naar de RO luisteren en wat je allemaal nog meer doet. Ik geef alleen aan waarom ik geen noodzaak zie voor een RO; en dan ben ik opeens onrespectvol?

Jij schrijft trouwens ook nog dat je doelt op reformatorische koormuziek, de enige muziek die goedgekeurd wordt door refo's....weer een bewijs dat je nog niet de moeite hebt genomen om ook maar een paar uur naar de omroep te luisteren, want dan zou je weten dat er meer gedraaid wordt als alleen maar 'refo koormuziek'
gaaf, er wordt dus ook pop gedraaid en gospel en christelijke hardcore? (nee; natuurlijk niet... goed laat ik dan 'klassiek' ook noemen als goedgekeurde muziek in reformatorische kringen).

Ik zie het nut gewoon niet in van de RO, ik zet kritische vraagtekens, ik zie gewoon geen toegevoegde waarde... voor muziek hebben we cd's, voor meditaties onze boeken, voor cultuur is er genoeg aanbod via de ether, voor debatten, discussie, actualiteit, reizen idem dito..

Stefanus
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Stefanus » 25 jun 2006 00:01

Ik zie het nut gewoon niet in van de RO, ik zet kritische vraagtekens, ik zie gewoon geen toegevoegde waarde... voor muziek hebben we cd's, voor meditaties onze boeken, voor cultuur is er genoeg aanbod via de ether, voor debatten, discussie, actualiteit, reizen idem dito..

Moet dat dan? Wij hebben toch stapels cd's van allerhande koren en klassieke componisten? Daar is geen RO voor nodig in mijn ogen.

Euhm... Als we cd's hebben, waarom zijn de tegenwoordige zenders dan nog in de lucht? Misschien niet helemaal terecht om te stellen dat je 'voor muziek cd's hebt'. :wink: Je kan dan ook stellen: waarom een cd kopen van een bepaalde componist, als ik het ook op de radio wel eens kan horen. No offense, maar het komt een beetje kort door de bocht op mij over.

máár.... dat is toch overal te beluisteren op Radio1, 2 en 4?

Op radio 1,2 en 4 komen geen actuele christelijke boeken aan de orde (ik ga er vanuit dat dat bij RO wel gebeurd), de doelgroep is wel zo anders dat je niet kan zeggen dat 'men' wel terecht kan bij andere zenders. Programma's met reformatorisch geluid zijn er bijna niet. Begrijpelijk dat er een RO wordt opgezet (en verwar dit niet met mijn mening over het fenomeen 'RO' :wink: )

Nee daarin ben ik het eens, maar daar is geen radio-omroep voor nodig. We hebben boeken, cd's, we hebben de CBB die de samenbinder en andere boeken inlezen en die je kunt aanvragen... het is geen noodzaak om via een omroep; de ether dat uit te zenden.

Eens... maar misschien is het een keuze die je maakt als omroep... je vind het prettig of je vind het overbodig...

gaaf, er wordt dus ook pop gedraaid en gospel en christelijke hardcore? (nee; natuurlijk niet... goed laat ik dan 'klassiek' ook noemen als goedgekeurde muziek in reformatorische kringen).

mmh.. 'Klassiek' is nogal breed, want meestal bedoeld men er zo ongeveer alle stijlen van pakweg 1600 - 1900 mee... Op dezelfde manier worden moderne muziekstijlen vaak onder 1 naam (namelijk 'pop') gestopt. Niet geheel terecht dus, volgens mij.
Radio 4 zendt ook 'klassieke' muziek uit, maar er zijn ook meerdere zenders die 'pop' uitzenden. Als je maar luisteraars hebt, dan blijkt daaruit wel of het gewild is of niet... Hiermee wil ik mij niet afmaken van het vraagstuk of het als reformatorische gemeenschap verstandig is om een omroep te starten, maar dat is een andere zaak..

Zo, hopelijk ben ik duidelijk genoeg, en hopelijk kom ik niet vijandig over...

peentje
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peentje » 27 jul 2006 08:29

LADIES EN GENTLEMEN, I AM PROUD TO PRESENT, TODAY LIVE FROM 'DE DUIKENBURGSE DAGEN', DE REFORMATORISCHE OMROEP!!

Okeej, "je moet niet kijken wat wel en niet mag, maar je moet alternatief hebben!" roepen ze dan. Zo ook hier, hmm.... maar wat als ik zeg, dat de hele reformatorische omroep ook een beetje secularisatie is?
What a wonderfull girl!!

Terug naar “Archief”