Respect voor onze mede christenen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mariaa
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Mariaa » 21 jun 2006 12:30

nu ik het bekijk wordt het allemaal wel erg vaag..
de luit (SV)= harp
de harp = lier / citer
orgel = fluit
:-s :-s

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 jun 2006 13:17

Tja, een orgel werkt een beetje op dezelfde manier als een fluit... Maar Jubal maakte een soort fluiten... Het zijn verre voorlopers van orgels... maar waar de SV zo prat gaan op een heel bijbelgetrouwe vertaling is dat hier toch een beetje achterwege gelaten, blijkbaar om de keuze voor het orgel een beetje goed te praten of zo :)

Geldt overigens ook voor Psalm 150. Daarin wordt ook het orgel genoemd in de SV en in de 1773-berijming... terwijl er ook "fluit" staat. Beetje jammer en ook vreemd dat dit er zomaar aan toegevoegd wordt, waar het toevoegen van andere instrumenten ongetwijfeld voor problemen zou zorgen :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 21 jun 2006 13:31

Ik heb weleens gehoord dat het panfluiten waren.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 21 jun 2006 13:49

Marnix schreef:Tja, een orgel werkt een beetje op dezelfde manier als een fluit... Maar Jubal maakte een soort fluiten... Het zijn verre voorlopers van orgels... maar waar de SV zo prat gaan op een heel bijbelgetrouwe vertaling is dat hier toch een beetje achterwege gelaten, blijkbaar om de keuze voor het orgel een beetje goed te praten of zo :)

Geldt overigens ook voor Psalm 150. Daarin wordt ook het orgel genoemd in de SV en in de 1773-berijming... terwijl er ook "fluit" staat. Beetje jammer en ook vreemd dat dit er zomaar aan toegevoegd wordt, waar het toevoegen van andere instrumenten ongetwijfeld voor problemen zou zorgen :)
Tubal-Kain was een grote heiden dus orgels hebben een heidense oorsprong (dit argument ging altijd op bij housemuziek).
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 21 jun 2006 14:07

Ik neem aan dat het respekt niet beperkt blijft tot het gebruik van muziekinstrumenten?

* zet de toccata en fugue van Bach (BWV 565) op d:)b *
Laatst gewijzigd door elbert op 21 jun 2006 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 21 jun 2006 14:09

Ah, bedankt allemaal, ik wist niet meer hoe het zat. Hmm, bepaald niet eenduidig dus...

Blijft over: orgel vanwege de traditie :) En om je mede-christenen af te keuren/niet te respecteren omdat ze niet meegaan in een bepaalde traditie is natuurlijk hartstikke fout. (Om maar weer on-topic te gaan.) Zeker als die tradities geen (of weinig) Bijbelse grondslag hebben.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 21 jun 2006 14:18

elbert schreef:Ik neem aan dat het respekt niet beperkt blijft tot het gebruik van muziekinstrumenten?

* zet de toccata en fugue van Bach (BWV 565) op d:)b *
Bach is wereldgelijkvormig en had lang haar

*kickt*
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Kaboutertje
Verkenner
Verkenner

..

Berichtdoor Kaboutertje » 27 jun 2006 16:32

Respect.. mooi onderwerp..

Zelf wil ik altijd iedereen respecteren ongeacht: leeftijd,geslacht, huidskleur,geloof/kerk.

Respect is belangrijk..

Er zijn zoveel kerken.. maar toch leiden ze allemaal naar dezelfde God..
Ik ben soms ook wel fel naar kerken.. omdat ik er megaboos om kan worden op de manier van hun preken! Als ik in de ger-gem zit ben ik daarna zo opgefokt, dat ik wel keihard kan schreeuwen!
terwijl ik geloof dat er ook goede kanten zitten aan die kerk...

sommige mensen zijn te vasthoudend...

Dat hoor ik vaker bij jongeren.. ze mogen van hun ouders geen andere kerk opzoeken want dat is 'uit den boze'

Jammer.....

Ik hoop dat iedereen een kerk vind waar hij/zij zich thuisvoelt, en waar hij/zij zijn/haar persoonlijke relatie met God kan opbouwen :wink:
Dank U voor het kruis Heer! dank U dat U stierf voor ons, U droeg al onze schuld en pijn, nu zijn wij vrij!!

Terug naar “Archief”