Respect voor onze mede christenen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 jun 2006 10:41

Zijn de teksten van Datheen ergens op internet te vinden?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 20 jun 2006 10:47

Hier vind je er een paar. Verder misschien even door Google gooien?
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Riska

Berichtdoor Riska » 20 jun 2006 10:56

Begrijpen jongeren die teksten nog?
Of heeft dat te maken met het opgegroeid zijn met de Staten Vertaling? Dat deze teksten nog begrijpbaar zijn?

André

Berichtdoor André » 20 jun 2006 11:42

Optimatus schreef:Zijn de teksten van Datheen ergens op internet te vinden?
Wellicht op een url in Frankrijk? :wink:
Verder heb ik respect voor iedere christen overigens, alleen soms vind ik het jammer dat ik naar de maatstaven die Jezus ons leert dwaalleer zie, en dat soort dingen.
Echter mensen daarvan op de hoogte stellen is lastig, soms.

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 20 jun 2006 11:53

pol schreef:En zo is het misschien wel goed dat er totaal 2 verschillende dingen zijn
de eojd voor evangelicos en datheen voor refos.

mee eens.. alleen word er aan beide kanten zo vaak veroordeelt, dat is niet goed..

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 jun 2006 11:55

pol schreef:En zo is het misschien wel goed dat er totaal 2 verschillende dingen zijn

En het belangrijkste van dit al: dat God de eer mag krijgen.
of je nu op hele noten zingt of een of ander ritmisch nr.

Als je een psalm van datheen zingt en je zit met je gedachten ergens anders is dit dan tot eer van God?

nee maar de taal is tenminste heerlijk ouderwets en moeilijk te begrijpen, het wordt meestal met het heilige orgel begeleid op hele lange noten... kortom: Dat is tenminste eerbiedig en past bij Gods heiligheid... En of je dan je aandacht er bij kan houden en of je bewust meezingt en mee kan zingen of niet, of de boodschap overkomt, dat vinden sommigen minder belangrijk... gevolg: Afkraken van de evangelische manier van zingen...?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 20 jun 2006 16:56

nee maar de taal is tenminste heerlijk vernieuwend en makkelijk te begrijpen, het wordt meestal met het heilige drumstel begeleid op swingende ritme´s... kortom: Dat is tenminste eerbiedig en past bij Gods heiligheid... En of je dan je aandacht er bij kan houden en of je bewust meezingt en mee kan zingen of niet, of de boodschap overkomt, dat vinden sommigen minder belangrijk... gevolg: Afkraken van de refomatorische manier van zingen...?

Sorry, maar ik kon het echt niet laten. :oops: :wink: :mrgreen:
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 20 jun 2006 20:46

Marnix schreef:

En het belangrijkste van dit al: dat God de eer mag krijgen.
of je nu op hele noten zingt of een of ander ritmisch nr.

Als je een psalm van datheen zingt en je zit met je gedachten ergens anders is dit dan tot eer van God?

nee maar de taal is tenminste heerlijk ouderwets en moeilijk te begrijpen, het wordt meestal met het heilige orgel begeleid op hele lange noten... kortom: Dat is tenminste eerbiedig en past bij Gods heiligheid... En of je dan je aandacht er bij kan houden en of je bewust meezingt en mee kan zingen of niet, of de boodschap overkomt, dat vinden sommigen minder belangrijk... gevolg: Afkraken van de evangelische manier van zingen...?

Misschien een rare vraag:

Waarom is het orgel zowat "heilig" en een piano of ander muziekinstrument is niet mogelijk?

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 20 jun 2006 21:57

Traditioneel zo gegroeid, oud(er) instrument (dan de rest)...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 21 jun 2006 07:11

LeChat schreef:Traditioneel zo gegroeid, oud(er) instrument (dan de rest)...
Ik lees toch echt over trommelen en luiten in de Bijbel die zijn vervangen door drumstellen en gitaren. Het orgel is een duyvelschen fluytenkascht. Verder vind ik het idioot om dingen tegen elkaar uit te meten. Datheen is een manier van zingen, met bepaalde tekst, met bepaalde snelheid; Datheen heeft meer inhoud dan Rebecca en BarlowGirl.. en ik gok dat de helft van de kindjes het Engels ook niet zo heel goed kennen.

Datheen is niet beter of slechter als BarlowGirl; het is niet meer of minder eerbiedig, het is cultureel bepaald. Dat zijn wij altijd eens; Negers mogen wel trommelen dat hoort bij hun cultuur maar wij mogen dat niet? Eerbied zit in je hart; en ik denk dat sommige stijlen niet zo zeer eerbiedig zijn maar dat er wel eer aan God kan worden gegeven en er in de teksten eerbied voor God is. Daarbij... de muziek op de EOJD is meer gericht op de bezoekers om te getuigen dan om God expliciet te eren wat met Datheen wel het geval is.

Ik zie daar geen probleem in; slechts dat ik niet zo van die muziek houdt :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 jun 2006 08:27

Wullimpie schreef:nee maar de taal is tenminste heerlijk vernieuwend en makkelijk te begrijpen, het wordt meestal met het heilige drumstel begeleid op swingende ritme´s... kortom: Dat is tenminste eerbiedig en past bij Gods heiligheid... En of je dan je aandacht er bij kan houden en of je bewust meezingt en mee kan zingen of niet, of de boodschap overkomt, dat vinden sommigen minder belangrijk... gevolg: Afkraken van de refomatorische manier van zingen...?

Sorry, maar ik kon het echt niet laten. :oops: :wink: :mrgreen:

Het ging mij om het feit dat die manier van zingen een traditie is die door velen tegenwoordig tot enige ware manier is verhoogd, net zoals het orgel het enige instrument is waar mee gespeeld kan worden in de kerk. Ik kraak de manier van zingen niet af, maar de verkrampte manier van omgaan met de vormen waarin men zingt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 21 jun 2006 11:12

@ Raido: Het is inderdaad ook meer 'traditie' dan de 'leeftijd'. Denk ik.

(Maar hoe zat dat ook alweer met die muziekinstrumentenbouwers in Genesis? Welke instrumenten bouwden die ook alweer?)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 21 jun 2006 12:14

LeChat schreef:@ Raido: Het is inderdaad ook meer 'traditie' dan de 'leeftijd'. Denk ik.

(Maar hoe zat dat ook alweer met die muziekinstrumentenbouwers in Genesis? Welke instrumenten bouwden die ook alweer?)
In de SV staat orgel, maar dat is geen pijporgel of zo iets hoor ;)

http://www.biblija.net/biblija.cgi?q=or ... ng=nl&q1=1
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Mariaa
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Mariaa » 21 jun 2006 12:21

SV ~ Gen 4,21
En de naam zijns broeders was Jubal; deze was de vader van allen, die harpen en orgelen handelen.

HSV
En de naam van zijn broer was Jubal; deze werd de vader van allen die citer en fluit kunnen bespelen.

NBV
Zijn broer heette Jubal; hij werd de stamvader van allen die op de lier of de fluit spelen.

André

Berichtdoor André » 21 jun 2006 12:23

Deze instrumenten zie je terug als registers op een kerkorgel, dat is ook zo ongeveer de enige link. :wink:

Terug naar “Archief”