homofilie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Refoanders
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Refoanders » 19 jun 2006 21:11

Hierbij dan een reactie van Johan zelf

Ik ben blij dat ook hier het artikel te sprake komt

En ik hoop dat het artikel begrepen wordt
het artikel is voor veel refohomo's (die al volop aan het discuseren zijn op diverse fora) stappen terug zetten.
en voor veel reformatorische mensen die niets met dit onderwerp te maken hebben misschien zelfs provocerend.

Ik heb bewust gezocht naar de plek waar we als refohomo's met de reformatorische kerk weer in gesprek kunnen komen.

Verder is het artikel bedoeld als een toepassing niet allen op de refohomo's maar ook op ons zelf,
Zijn wij door ons gelaat, gewaad en gepraat misschien niet afstand scheppend voor mensen met geloofs problemen ?

Ook heb ik gehoord van ouders die dit artikel aangrepen om tegen hun homofiele kind te zeggen "zie je wel dat je toch wel kan trouwen als homo"
Van die laatste reactie ben ik erg geschrokken
Hoe kun je het in het hoofd halen om als ouders je homofiele kind te wijzen op de mogelijkheid om te trouwen met een vrouw !!!
Dit is je eigen kind psychies in de problemen storten en de aanstaande vrouw ook.

Bovendien ben je dan weer bezig met het verhaal toe te passen op een ander en niet op je zelf.

Voor de rest ga hier niet teveel reageren want ben normaal niet zo actief hier ennuh er komt een berg op me af op dit moment.

Wens jullie Gods zegen en veel openheid toe
Ga en spreek vanuit de kracht maar ook van uit de liefde van het geloof.
De vervulling van de wet is Liefde

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 jun 2006 21:31

Ha, leuk dat je er zelf ook bent, dan kan ik gelijk aan jou persoonlijk vragen hoe je ertoe gekomen bent met een vrouw te trouwen. :)

Het lijkt me idd niet zo gezond dat aan homo's aan te raden, dat is wellicht ook iets wat in het artikel iets duidelijker naar voren had kunnen komen.

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 19 jun 2006 21:37

Ook ik heb het artikel gelezen. Vond wel dat er een aantal goede punten in zaten. Zo ben ik het met Johan eens dat er meer openheid over mag zijn in de refomatorische kerken. Maar toch vielen me een aantal dingen wel tegen maar veelal zijn die al genoemd door Zareb.

Hoe kun je het in het hoofd halen om als ouders je homofiele kind te wijzen op de mogelijkheid om te trouwen met een vrouw !!!
Dit is je eigen kind psychies in de problemen storten en de aanstaande vrouw ook

Ik snap dat je dit liever niet zo had gewild in dit artikel. Maar toch werd dit door een aantal mensen wel gedacht. Ook omdat het er zo "gemakkelijk" in stond. Alsof een relatie met man en vrouw prima verloopt terwijl je als man homoseksueel geaard bent. Het kan niet anders dan dat dat moeilijkheden oplevert in de band tussen man en vrouw. Ik heb er respect voor hoe je dit allemaal in het vat giet, Johan. Maar toch blijft ook bij mij de vraag branden waarom je je vrouw getrouwd bent terwijl je waarschijnlijk toch een klein vermoeden had dat je homo was. Voor mezelf zou ik zoiets niet kunnen verantwoorden, maargoed dan spreek ik ook over mezelf :wink:

Ik wens je in ieder geval sterkte in deze tijd en in je verdere leven!
- Home is in my head -

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 20 jun 2006 09:42

Die dingen kunnen gewoon niet van de een op de andere dag totaal veranderen, daarom is het artikel een goede aanloop.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 20 jun 2006 10:06

Ik zou het wel mooi vinden als Zareb zijn reactie naar het RD stuurt, en dat die vervolgens geplaatst wordt onder ingezonden brieven. Wellicht dat er dan ook daar een discussie op gang komt.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 20 jun 2006 10:55

Othello schreef:Ik zou het wel mooi vinden als Zareb zijn reactie naar het RD stuurt, en dat die vervolgens geplaatst wordt onder ingezonden brieven. Wellicht dat er dan ook daar een discussie op gang komt.
Ze zijn nu nog te druk met hoogbegaafden joh :P
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 20 jun 2006 16:31

Ik heb zitten janken om dit artikel! Een goede vriend van me, is het huis uitgevlucht na een aanvaring over dit artikel. "Zie je wel, je kunt toch trouwen". Bij mij thuis is het al weinig anders...

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 20 jun 2006 17:25

Othello schreef:Ik zou het wel mooi vinden als Zareb zijn reactie naar het RD stuurt,

Dat heb ik inderdaad ook gedaan.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 jun 2006 17:38

Denkertje21 schreef:Ik heb zitten janken om dit artikel! Een goede vriend van me, is het huis uitgevlucht na een aanvaring over dit artikel. "Zie je wel, je kunt toch trouwen". Bij mij thuis is het al weinig anders...

Dus ouders verlangen van hun kinderen dat ze trouwen? Is vrijgezel blijven niet genoeg dan?

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 20 jun 2006 18:01

Je kunt ouders niet kwalijk nemen dat ze van homoseksualiteit niet veel begrijpen. Ze hebben alleen wat boeken en de krant. Eigenlijk staat het ver van hen af. dat was ook bij mij zo. Totdat je, nadta je er zelf een beetje uit bent, naar je ouders gaat en het vertelt.

Dat kost tijd, liefde en geduld. Je vretelt dat trouwen er niet in zit, omdat dat je geaardheid niet is...

EN DAN.... Staat er zo'n rot artikel in het RD van onze beste Johan die keurig poserend voor een harmonium vertelt dat hij gelukkig getrouwd is en dat z'n vrouw en kinderen hem zo steunen. Natuurlijk staat er nog wel wat meer in. Mara ouders klampen zich vast aan zo'n strohalm en confronteren hun kinderen hiermee: "zie je wel, homo's kunnen gewoon trouwen, want die meneer in de krant is ook gelukkig". Die vriend van mij is nu het huis uit omdat het toct een enorme clash heeft geleid met z'n ouders.

Bij mij thuis is het al niet veel beter...

Maar goed, de RD-lezers zullen wel genoten hebben want ze werden weer bevestigd in datgene wat ze is geleerd. Ik niet dus.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 jun 2006 18:11

Maar waarom zouden ouders dan zo graag willen dat hun homoseksuele kinderen trouwen met iemand van het andere geslacht? Vrijgezel blijven is toch ook geen schande?

Ri@nne
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ri@nne » 20 jun 2006 18:18

Aragorn schreef:Maar waarom zouden ouders dan zo graag willen dat hun homoseksuele kinderen trouwen met iemand van het andere geslacht? Vrijgezel blijven is toch ook geen schande?

Ik denk dat de meeste ouders willen dat hun kinderen trouwen. Vrijgezel blijven is geen schande, maar kan wel heel eenzaam zijn.
Musica laetitiae comes, medicina dolorum.

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 20 jun 2006 18:21

Ze willen graag dat hun kind gelukkig is. Veel ouders denken dat dat niet echt zo is als kinderen vrijgezel blijven. Kan ik me enigsinds in vinden, maarja zodra het gaat over homosexualiteit, moet je toch een keuze maken tussen principe en het geluk van je kind.

Vaak is een relatie van het kind ook wel een van de grote dingen waaruit de trots van ouders kan ontstaan voor hun kind. Helaas valt dit bij een homoseksueel kind weg en zou hij/zij zijn/haar ouders alleen maar meer ongelukkig maken als die een relatie aangaat omdat dit tegen het principe van de ouders ingaat.
- Home is in my head -

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 20 jun 2006 18:31

Als het die ouders echt alleen om het geluk van hun kind te doen is, zouden ze toch moeten begrijpen dat een homoseksuele zoon/dochter echt niet automatisch/altijd gelukkig wordt in een hetero-huwelijk...

Dat er 'gevallen' zoals Johan zijn, oké, maar als je echt alléén homoseksuele gevoelens hebt (en dus niet bi bent) kan ik me niet voorstellen dat je gelukkig wordt in zo'n huwelijk.
*probeer me het omgekeerde voor te stellen: stel dat ik als hetero werd 'gedwongen' tot een homohuwelijk... je bent niet verliefd/voelt geen seksuele aantrekkingskracht, dan mis je toch een zeer groot deel vd basis van een gelukkig huwelijk*
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 20 jun 2006 18:40

Precies. Het zou ook een slechte zaak zijn als je je kind ertoe dwingt om een hetero huwelijk aan te gaan. Jammer dat sommige ouders dan nu ook zeggen dat het prima kan. In feite lees je daar doorheen hun ontkenning. Liefst hadden ze het anders gezien, wat opzich ook wel begrijpelijk is omdat een hetero huwelijk bijna altijd wel gerespecteerd wordt en waar je met recht trots op kunt zijn omdat je daar als ouders ook niet op wordt aangekeken door anderen.
- Home is in my head -

Terug naar “Archief”