Ook een student voor de ggin

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 17 jun 2006 19:18

er zullen best mensen zijn die daar tegen in gaan hoor en toch dominee willen worden lijkt me.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 jun 2006 19:26

johannes1 schreef:er zullen best mensen zijn die daar tegen in gaan hoor en toch dominee willen worden lijkt me.
O, ik zou ook best graag dominee willen worden, omdat ik mensen wil vertellen over Jezus Christus en de andere aspecten van het geloof. Het geinige is alleen dat onze kerk (in mijn geval de Gergem) leert dat een roeping wel iets anders is dan een simpel 'wel dominee willen worden', daar gaat een heel weg van bevinding, ervaring en allerhande mystieke 'poespas'; en dat is denk ik veel meer wat wringt.

Dat zou mij er van weerhouden om al naar mijn kerkenraad te stappen om te zeggen 'dat ik wel dominee zou willen worden' waarna ik getoetst wordt op de stand en staat van mijn genadeleven (op basis van wat? wat is de graadmeter van je bekering?); kortom...

Zo raar vind ik het niet.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 17 jun 2006 20:41

johannes1 schreef:er zullen best mensen zijn die daar tegen in gaan hoor en toch dominee willen worden lijkt me.

Daar zul je je nog sterk in vergissen. Ik zit ook in de ggin en zal het nooit over m'n lippen durven krijgen om te zeggen dat ik echt geloof. Als ik die enge preken hoor over hemelhoge schuld en jezelf bedriegen voor een nimmereindigende eeuwigheid, ik weet dat mijn bekering gemeten en gemeten en gemeten zal worden. Heb je dit al ondervonden? en dit en dit? En iedere zondag hameren dat wij als gemeenteleden van de ggin nog onder de ware leer mogen verkeren. Laat staan dat je aan komt met: 'Ik zou graag dominee willen worden en de mensen willen wijzen op het offer van Christus'. Nee dat laat je wel!

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 17 jun 2006 22:24

waarom zou je het niet willen vertellen? Ik persoonlijk zou het wel vertellen en mn weerwoordje ook wel klaarhebben. Op huisbezoek mn bijbel in mn hand houden... en zodra ze zeggen: heb je dit al ondervonden de bijbel in hun hand duwen en zeggen: zoek maar op waar staat dat het moet.

Zodra ze over hemelhoge schul beginnen: die heb ik ja tot mijn hemelhoge( :mrgreen: ) spijt, maar ik weet dat er een Middelaar en Borg hemelhoog woont bij Zijn Vader die bij Zijn Vader pleit voor mij en die Vader heeft mij vergeven.

En die mensen gewoon vanuit de bijbel terugpraten.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 17 jun 2006 22:26

en dan nog... voor je geloof hoef je je niet te schamen... ook niet voor mensen die het geloof zwargallig maken.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

LIZA1978
Verkenner
Verkenner

Re: Ook een student voor de ggin

Berichtdoor LIZA1978 » 18 jun 2006 12:33

leentje schreef:Ook de ggin heeft er een student bij! Hij komt uit Barneveld, meer weet ik ook niet.

Toch fijn voor de ggin!

uhh wat is ggin?
God heeft mij niet lief omdat ik goed ben, God heeft mij goed gemaakt omdat Hij mij liefheeft

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 18 jun 2006 13:13

Gereformeerde Gemeenten in Nederland,
een kerkgemeenschap die in 1953 voortgekomen is uit de Gereformeerde Gemeenten in Nederland en Noord-Amerika.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 18 jun 2006 18:10

marina87 schreef:Daar zul je je nog sterk in vergissen. Ik zit ook in de ggin en zal het nooit over m'n lippen durven krijgen om te zeggen dat ik echt geloof. Als ik die enge preken hoor over hemelhoge schuld en jezelf bedriegen voor een nimmereindigende eeuwigheid, ik weet dat mijn bekering gemeten en gemeten en gemeten zal worden. Heb je dit al ondervonden? en dit en dit? En iedere zondag hameren dat wij als gemeenteleden van de ggin nog onder de ware leer mogen verkeren. Laat staan dat je aan komt met: 'Ik zou graag dominee willen worden en de mensen willen wijzen op het offer van Christus'. Nee dat laat je wel!

In de GGiN de ware leer.... gelukkig hebben meer mensen de Waarheid ontdekt. Ik bedoel dat niet negatief ten opzichte van de GGiN, maar ik geloof van harte dat Gods kinderen in diverse kerken wonen en daar ook door de Heilige Geest in de Waarheid geleid worden. Ik geloof van harte dat de ware leer niet beperkt is tot de GGiN.
Faith will vanish into sight
Hope be emptied in delight
Love in heav'n will shine more bright
Therefore give us love.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 19 jun 2006 07:42

mw schreef:en dan nog... voor je geloof hoef je je niet te schamen... ook niet voor mensen die het geloof zwargallig maken.
Nee dat hoeft niet... maar je doet het wel.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 19 jun 2006 15:35

Raido schreef:
mw schreef:en dan nog... voor je geloof hoef je je niet te schamen... ook niet voor mensen die het geloof zwargallig maken.
Nee dat hoeft niet... maar je doet het wel.

Schamen doe ik me niet, maar ik vind het erg als mensen m'n geloof in twijfel trekken, dan voel ik me machteloos. Dus waarom zou ik het ze vertellen? Ik hoop hier toch geen lid te worden, daarom vraag ik me af of ik hier mee moet komen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 19 jun 2006 18:25

Ik snap c.q begrijp c.q voel het ongeveer ook zo ja.. Persoonlijk weet ik niet of ik geloof als ik mij vergelijk met wat 'geloof' zou zijn in in mijn kerk. Ik ben dan misschien meer een denker dan iemand die zomaar iets vertrouwd of aanneemt. Ik vind het zelf altijd moeilijk; als het evangelie erg breed gepreekt wordt; de deur staat voor elke zondaar open... (goed ik kerk Gergem; in jou kerk is dat 'wat' anders).

Maar ik als zondaar maak dus aanspraak op het bloed van de Heere Jezus; zeg ik dat ik geloof... dan zie je mensen bedenkelijk kijken en mij keuren op basis van... ja wat... reformatorischzijnheid? Mijn zwarte pak? Mijn taal? Mijn gewaad, daad en gepraat?

Of?

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 24 jun 2006 11:58

Marnix schreef:Tja, ze moesten onderhand wel een keer iemand aannemen he... het werd wat krapjes met het aantal predikanten.

Dat moet niet....
Als er niemand is die door God naar het Curatorium geleid word komt er ook geen dominee bij.
Je laat het voorkomen of dit mensenwerk is.

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 24 jun 2006 17:48

ahuibers schreef:Dat moet niet....
Als er niemand is die door God naar het Curatorium geleid word komt er ook geen dominee bij.
Je laat het voorkomen of dit mensenwerk is.

Ja, dat is het ook: mensenwerk. Er zitten daar toch geen engelen in dat curatorium ?
Faith will vanish into sight

Hope be emptied in delight

Love in heav'n will shine more bright

Therefore give us love.

jopidopi
Mineur
Mineur

Berichtdoor jopidopi » 30 jun 2006 12:34

wat ik me afvraag:

Wat doet een man die Gods roeping voelt dat hij dominee moet worden, maar door het curatorium wordt afgewezen???

(of voelt het curatorium het altijd zo goed aan dat deze mannen niet afgewezen worden...?)

Zou zo'n man zich terugtrekken, gaan twijfelen (lijkt me logisch) of zou hij een ander kerkverband opzoeken...

ik vind het curatorium mensenwerk... Laat Gods Zijn werk doen en laat de mensen het niet verhinderen.
Geef mij maar gewoon vakantie!!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 jun 2006 14:11

Het curatorium doet het in afhankelijkheid van God, wie zijn wij om te twijfelen aan de interventie van God door deze mensen?

Terug naar “Archief”