Debat Zondag of Sabbat

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 12 jun 2006 19:01

Elbert,

Openbaring is duidelijk over de aard van de overtreding van de mensen die het merkteken hebben: zij lopen het 'beest' na en aanbidden het. Degenen die het merkteken zullen ontvangen zal het slecht vergaan. Ik zou dus zeggen: de verlangen en toewijding die met ziel en hart voor G-d zouden moeten zijn heeft men voor het beest. Deze mensen dragen daarom geen teken tot G-d maar ten teken de naam het beest hebben ontvangen.

Sam
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

biblebook
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor biblebook » 14 jun 2006 04:35

Het eren van de zondag heeft te maken met een Indentiteits teken. De mens die de zondag onderhoud, erkent daarmee de Drager van dat Indentiteitsteken. De RK kerk erkent dat de zondag de dag van de zon is en aanbeden wordt. Sinds ik meer en meer te maken heb met typisch Rooms katholieke gebruiken en ook onderwijzing, hier in België, zie ik het politiek-religieuze van de RK Staat als machswapen in alle sectoren van de maatschappij. In een toeristische folder las ik het volgende:

De kerk heeft niet meer die invloed die het ooit had, maar het bepaald nu wel onze wijze van leven en maatschappelijke structuur. Met andere woorden de RK kerk heeft als kerk van Satan, haar doel bereikt door de mensen (en niet alleen hier dus) naar de gewoonte een geestelijk fundament op te leggen, waarvan zij moeilijk los kunnen komen. De hemel bewoners leven naar de gewoonte van de geboden. Precies zoals Christus ons wil aantonen en voorhouden

De zondag als merkteken en Indentiteit van een religeius systeem.

Als het merkteken in of op de hand is, dan is het aangenomen om arbeidsredenen. De hand is immers het symbool van arbeid.
Prediker 9:10 bevestigt dat.

Wanneer ontvangen de mensen het Merkteken

Het merkteken van de wereldkerk en Satan, van de beesten (Openbaring 13) de indentiteit en erkenning van de Machthebber van dat Merkteken zal worden opgelegd als de discussie voor het volk volbracht is. Het is dus niet het volk dat mag uitmaken of het een Merkteken opgelegd krijgt, maar de wereldleiders met Rome voorop, maken dat uit.

Wanneer kunnen mensen erkent worden op grond van het merkteken:

- lidmaatschap in de organisatie van het Beest (een kerk die van de Staat afhankelijk is bijvoorbeeld)
-Indentificatie door de Naam er van.
-Opgelegd door de Staat op grond van onderzoekende indentificatie.
(confidentieel onderzoek, bijv door politie of staatsdienst)

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 14 jun 2006 06:17

biblebook,

Ik begrijp dat dit een van jullie zwaartepunten in de leer van jullie gemeente zal zijn, maar ik vindt de argumenten niet gestaafd. I.p.v. sjabbath zou ik ook dit voor de besnijdenis hebben kunnen redeneren. Vroeger was die geboden en nu voert de kerk als het "geestelijk Israel" die niet uit; zie je wel, vervalsing van de leer. Besnijdenis is echter niet aan de volken die in Jesjoea geloven niet geboden, evenals de sjabbath dat niet is. Deze zijn aan Israel geboden.
Naast jou verklaring van het teken op de hand, mis ik dat van het teken op het hoofd.
De hand zou mogelijk ook op toeweiding in kracht kunnen wijzen, maar ook wijst het op het hart, gezien de plaats van de t'fillien op de bovenarm ter hoogte van het hart. Teken op het hoofd wijst op de toeweiding met de ziel. Het alles verengen naar een gebod lijkt mij alleen van belang voor these die tot dogma is verheven bij de zevendagsadventisten en misschien ook wel bij "the worldwide church of God".

Sam
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

biblebook
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor biblebook » 15 jun 2006 04:34

Hallo Sam,

Wat basel je nou ober de Zevende Dags Aventisten. Wie zegt überhaupt dat ik een zda ben. Ik ben een Bijbels Christen, die het Levende Schriftwoord dan ook Geestelijk zie. Een geestelijke Jood, in Christus en de Heilige Geest. In die relatie zie en groei ik in de Gerechtigheid.
Je moet het Evangelie niet bmonopoliseren allee n voor het Joodse volk aan de Middellandse zee.
Maak niet dezelfde fout als de Joden van het OT, waardoor Christus hen hun theocratische aspect moest ontnemen en een Nieuw Testament van de Getuigenis van het Rijk Zijns Vaders -en God- moest brengen. Omdat Hij dat alleen niet meer kon, vroeg Hij de Hemelse God Zijn heilige Geest te zenden, zodat deze kon gaan waar Hij wilde en zo alle mensen kon en kan bereiken.

Als Christus roept om " uite te gaan van het grote Babylon" dan bedoelt Hij dat letterlijk in Geestelijke zin. Mijn argumenten zijn niet Adventistsich naar de kerkelijke inzichten maar die van Christus voorbeeld.
Maak niet dezelfde fout als de -meeste- Joden van het OT om de Schriftgeleerden de wet voor te laten schrijven. Ik laat me dienovereenkomstig ook de wet niet voor schrijven door welke kerk dan ook. De wet, de 10 geboden zijn hemels en bedoeld voor alle mensen.

Ik spreek hier over de gang van de besnijdenis van het hart (verstand). En dat duurt tot aan de wederkomst en mijn dienovereenkomstige "loon" zal ontvangen. Dat is de weg. En aangezien Christus de Waarheid is en de profetie in zijn volledige getuigenis, kan er over een "vervalsing" van Gods Gerechtigheid (Evangelie) helemaal geen sprake zijn. God oordeelt, niet de mens en dus, in dit geval ook Sam niet.

Zorg dat je zelf Geestelijk voorbereid bent op de wederkomst van Christus en verkondig het zoals Hij -destijds- tevergeefs aan de Joden voorhield. Houdt het Evangelie dus ook niet voor je zelf en beperk het ook niet tot de wettische fundamenten die de Schriftgeleerden van toen en nu, er proberen aan te geven.
Zorg ervoor dat je jezelf niet profileert als een dode-letterknecht of een dode-levende, zoals Christus diegenen noemt, die door zelfgerechtigheid het Koninkrijk der hemelen -op eigen kracht- naar de aarde te verplaatsen. Dat doet de Farao van Rome wel voor zijn volgelingen.

De Sjabbay staat niet voor de vervanging van de besnijdenis, de Sjabbat is er voor alle mensen, gezegend en geheiligd, midden in de geboden voor alle mensen

Ik begrijp dat dit een van jullie zwaartepunten in de leer van jullie gemeente zal zijn, maar ik vindt de argumenten niet gestaafd. I.p.v. sjabbath zou ik ook dit voor de besnijdenis hebben kunnen redeneren. Vroeger was die geboden en nu voert de kerk als het "geestelijk Israel" die niet uit; zie je wel,[color=red] vervalsing van de leer. Besnijdenis is echter niet aan de volken die in Jesjoea geloven niet geboden, evenals de sjabbath dat niet is.[/color]

Lees je stukje tekst nu nog eens zelf door, en bekijk het vanuit de Geestelijke relatie die Christus bedoelt tussen Hem en ons, in de lijn die eindigt bij Zijn God en onze God, Zijn Vader en onze Vader in de hemel.

groet

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 15 jun 2006 05:53

Een uiterst curieuze reactie biblebook,

Het verwondert mij ten zeerste hoe je mij allerlei zaken toedicht m.b.t. "wetticisme" e.a.
Ik ben het geheel met je eens dat de besnijdenis van het hart een geestelijk en noodzakelijk aspect is.
Het enige wat ik hierboven beweerd heb is dat het enkel niet houden van de sjabbath als het teken als teken van het beest zijnde mij een beperkte visie lijkt gezien de betekenis van de plaatsing der tekens. Mijn hoofd redenering hierin, namelijk dat deze plaatsen van [voor]hoofd en hand (arm) hebben te maken met onze ziel en ons hart, waarvanuit we G-d dienen lief te hebben en te dienen en te vrezen lijken mij nochthans niet wettisch, maar geestelijk. Ik vindt het te bekrompen om daarbij enkel te denken aan het niet houden van sjabbath. Dit laatste is wel degelijk een leerstuk van de zda-sten en anders heb je op wonderlijke wijze dit opnieuw bedacht - uit de Schrift is deze redeneertrend ieder geval weer niet te halen. Ik heb overigens nooit iemand voorgehouden de Sjabbath maar niet te houden, deze is alleen nu niet verplicht aan hen uit de volken die gelovig zijn. Ik vindt het wel bezwaarlijk wanneer een ander zonder grond daarvoor in de Schrift de Sjabbath meent te moeten verplichten, zeker wanneer de redenatie is dat men nu zelf allen Israel zou zijn geworden. Daarom gaf ik even het voorbeeld van de besnijdenis, dat was echter iets te scherp, dat aspect van Israel is dan inneens weer wat te vleselijk (hoewel door G-d ingezet, niet door Schriftgeleerden hoor en nog voor de wet van Mozes). Zo zou ik ook tegen je kunnen zeggen dat het niet gaat om het fysiek houden van de Sjabbath maar om een andersoortige (Hebr.4). Dit is echter niet de leer die ik volg! Ik wilde alleen de ongerijmde willekeurigheid er mee aan de kaak stellen.
Overigens dat ik het Evangelie zou gemonopoliseerd weten voor de Joden alleen, incluis mijzelf, alleen, is voor jouw rekening, over baselen gesproken! Dat kan niemand uit een van mijn schrijfsels halen. Alleen jij wil kosten wat het kost de Israelische identiteit voor jou en de kerk zien, althans indie zij de sjabbath houden. Ik heb altijd, gestaafd met de Schrift beweerd dat de gelovigen uit de volken een volk voor G-ds Naam zijn en bovendien kinderen van Avraham in zijn onbesneden staat voor wat betreft de geloviheid van hem. Dit betekent echter niet dat de status van Zijn andere volk Avrahams, Izaaks, Jacobs (Israels) kinderen daarmee volkomen vervangen zou zijn.
En de kerk wordt gewoon nergens in de Schrift "geestelijk Israel" genoemd.
Is het je niet genoeg bij het Volk te horen dat hij tot Zijn Naam formeerde en kinderen van Avraham heten? Met een nieuw hart en een nieuwe geest en Zijn Geest in je (indien tenminste dit aan je geschied is)?

Sam

biblebook
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor biblebook » 15 jun 2006 16:05

Hallo Sam,

Je schreef;

namelijk dat deze plaatsen van [voor]hoofd en hand (arm) hebben te maken met onze ziel en ons hart, waarvanuit we G-d dienen lief te hebben en te dienen en te vrezen lijken mij nochthans niet wettisch, maar geestelijk.

Hier ben ik het geheel mee eens!

Of we aanbidden/aanvaarden de één; de Koning van het Grote Babylon,
Of we aanbidden/aanvaarden die Ene; de Hemelse Vader van het Hemels Koninkrijk. Allebei met een Indentiteitsteken; dag van aanbidding.

-De Zon dag (de RK erkent dat op die dag de zon wordt aanbeden)
-De Sjabbat (God de Vader leert dan dat de mens centraal staat op die dag in relatie met Christus én God de Vader)

Dat Zevende Dags Adventisten zouden beweren dat, als je de Sabbat niet onderhoud, je verloren bent is deels juist. Maar dat ligt er maar aan. Onze oordelen zijn niets bij die van een Liefdevolle Schepper. Het is verkeerd mensen met een niet begrepen wet om de oren te slaan.

Dus als de Adventisten het wettisch bedoelen, en daar lijkt het op, dan zijn ze net zo verkeerd bezig als de Schriftgeleerden met hun aanhang uit het OT. Ik ben het met je bezwaar in deze, aangaande sommige zda leden, volledig eens.

De wereldkerk, de RK past echter hetzelfde principe toe namelijk de zelfgerechtigheid. Afgelopen weken ben ik nogal bezig geweest met de zelfgerechtigheid / werkgerechtigheid van de Rooms Katholieke mens.
Wat mij opviel is dat sommige mensen het Rooms Katholicisme ervaren als hetzelfde als een "dictatuur" gelijk het communisme. Zij baseren dat op grond van de burgerwetgeving, die zijn oorsprong vindt in de RK geestelijke wetgeving. Zij slaan de spijker op de kop.
Ik werk zelf en ervaar de "stiptheid" en de wettische aspecten van een maatschappij die door economische motieven geleid, op grond van haar steungevende politiek-religieuze fundament, naar hartelust mensen als werkslaven gebruikt, ondanks het democratische karakter van de maatschappij.

Als de kerkwet tot een burgerwet wordt verheven, zoals ik al eerder aangaf, dan krijg je de vorm van een dictatuur; die ook binnen zogenaamde democratische structuren vorm kan krijgen.

Als de Zevende Dags Adventisten bedoelen; als je niet bereid bent om de Sjabbat te aanvaarden, dan aanvaard je ook de overige 9 geboden niet, dan wijzen ze hiermee op het geestelijke aspect er van, denk ik. Ook Christus wijst daar op. Opmerkelijk is overigens dat Satan alleen het 4e gebod aanvalt en mensen er toe aanzet een andere dag van aanbidding te zoeken.

Indien we de Sjabbat als geschenk van God niet willen aanvaarden, dan aanvaarden we ook Zijn Gerechtigheid niet. Juist door de Sjabbat te aanvaarden en ons te laten leiden om kennis van Christus te nemen, het "goed doen" dat Zijn liefde inhoud voor de mens, kan de Sjabbat een zegen en een heiliging van ons hart betekenen en de werking van de Heilige Geest ook de nodige Groei in de Grondwet van het Hemels Koninkrijk betekenen. Als je dan geestelijk de zaak wil bezien, dan is het de Heilige Geest die overtuigd van zonden maar ook aan de behoefte aan vergeving van die zonden (Johannes 16:7-13)

Alleen de Heilige Geest kan ons leren een "ander kleed" aan te doen, een ander mens te worden (Johannes 3:3-8 )

Daardoor vernieuwt deze Geest van God ook het beeld van de Vader in ons. (2 Korinthiërs 3:18 )

Hieruit concludeert datzelfde Levende Schriftwoord dan ook,terecht:

..... iemand als besnedene geroepen, hij late het niet verhelpen; is iemand als onbesnedene geroepen, hij late zich niet besnijden. 19 (Want) besneden zijn betekent niets, en onbesneden zijn betekent niets, maar wèl het houden van Gods geboden.

en dringt dus de vraag voor ons allemaal als we én de Sjabbat bestrijden en de zondag -meer- eren dan Gods geboden -dan- in zijn geheel en we overeenkomstig dié wetmatigheid ons deerlijk te kort doen en-ook niet- geestelijk groeien:

Gij weet niet dat gij zijt ellendig en jammerlijk en blind en naakt (Openbaring 3:17)

met groet

biblebook
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor biblebook » 16 jun 2006 14:05

De Catholic Encyclopedia omschrijft haar Indentiteits teken, de zondag als volgt (Engels)

Sunday= the day of the Sun. its the name of the first day of the week (herinner dat de geheiligde en gezegende Bijbelse Sabbat de 7e dag is, 7 is een geheiligd getal)It is derived from Egyptian atrology. De zondag heeft dus niets maar dan ook niets met Christus of een hemels Koningrijk te maken, want Gods wet, getuigenis én geboden wijzen alleen op de Sabbat als een door God de Vader (notabene) ingestelde dag voor Zijn kinderen en Zijn koninkrijk.

Protestantse mensen vieren dus een astrologische dag, die in de lijn van occulte en heidense aanbidding staat. De Rooms Katholieke Kerk is dus een afvallige Kerk en leert de mensen ongehoorzaam te zijn aan een Hemelse God de Vader én een Verlosser.

Want zij zelf zeggen daarover;

The Council held at Orleans in 538 reprobated this tendency as Jewish and non- Christian. from the eight century the law ( de wet ) began to be formulated as it exist at the present day, and the local councils forbade servile work, public buying and selling, pleading in the law (de wet ) courts. There is a large body of civil legislation on the Sunday
rest side by side with the ecclesiastical. It begins with an Edict of Constatine, te first christian emperor, who forbade judges to sit and towns people to work on Sunday. Breaking of the Sunday rest waqs punished by the Anglo-Saxon leglisation in England like other crimes and misdemeanours.

De zondag stelt de trouwe Christen buiten het Koninkrijk. Niet alleen is deze rustdag en aanbidding van de Zonne god, in tegenspraak met Gods 1e 2e én 4e gebod, maar wordt zij voorgesteld door een wereldkerk met politieke- en religieuze macht, die wetten en regels kan maken een breken. Ik hoop dat velen begrijpen wat dat kan betekenen voor hun toekomst en mogelijk ook de consequenties die het moeilijk zullen maken om oprecht en waarheidsgetrouw een keuze te -kunnen- maken voor het Koninkrijk van God als de farao van het Grote Babylon in Rome, zijn wetten en geboden opnieuw aan de wereldburgers zal voorhouden, door de wereldlijk burgelijke macht van de Verenigde Staten, door de VN en de Raad van Europa.

Deze "nieuwe" wetten en geboden zullen nodig blijken indien alsmaar "geweld en terrorisme" de wereld blijven tergen. We zouden ons, als geestelijke joden de vraag kunnen stellen; Door wie en welke machten wordt het geweld dan veroorzaakt. Heiligen hier wellicht de middelen ook het doel?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 16 jun 2006 14:20

Biblebook, even voor de goede orde: protestanten "vieren niet een astrologische dag", maar rusten op zondag. Wat er gevierd wordt, is de opstanding van Christus en de rust in Hem.

Daarom verzoek ik je vriendelijk om verwijzingen naar het "aanbidden van een occulte zonnegod" achterwege te laten. Dat is een ontkenning van waar het voor christenen die op zondag rusten, om gaat bij het rustdaggebod. Verdere verwijzingen op die manier zullen dan ook verwijderd worden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

biblebook
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor biblebook » 16 jun 2006 14:53

Beste Elbert,

De Rooms Katholieke kerk heeft de zondag tot de dag van de Opstanding van Christus gemaakt.

Nergens leert de Bijbel noch Christus dat de mens zich kan en mag veroorloven van Gods wetten en geboden, eigen regels en geboden te maken.
Zojuist ben ik bezig met een interessante studie over het zondigen tegen de heilige Geest. Elbert, je komt als geroepen met je vraag en reactie.

Als mensen Gods werk toe gaan schrijven aan mensen /Satan dan zondigen zij tegen de Heilige Geest. Immers als zij geen grondslag vinden in Gods wet, dan komen zij voort uit een andere en dus onreine geest.
En de Overste van deze aarde is nog altijd Satan. Alleen de kerk van Rome wordt geassioceerd met de navolging door alle mensen, in de essentie van een ongelovigheid of het navolgen van menselijke tradities (Openbaring 13). En als dus de zondag door mensen bedacht en betiteld is als een dag van Opstanding, dan eindigt daar de wet voor hen.
Maar Jezus wil een levendige relatie die niet stopt bij -alleen- Zijn opstanding. Volg Mij na.....leert de Heiland. In woord én daad.

Als de Staatskerk van de wereld nu zelf toegeeft dat de zondag de dag van de zon is, dan helpt daar geen lieve moederen aan.
Het is Christus die het hoofd van Zijn volk is. Hij leert dat alleen de geboden van het Rijk Zijns Vaders, de regels zijn voor het Hemels Koninkrijk geldend zijn voor dat hemels Rijk. Mijn Rijk is niet van deze wereld, dus Elbert bewijs je zelf dat de zondag deel is van menselijke wetgeving die geen enkele relatie met Jezus kan hebben! Feitelijk hebben mensen dan ook geen deel aan Hem (Geestelijk).

Dat wat protestantse christenen ook mogen vieren, verandert niets aan de geboden en de wet van het Hemels Koninkrijk.
De verlosten zullen in het Heilige der Heiligen in de hemel, geconfronteerd worden met de stenen tafelen en de wet van het Hemels Koninkrijk, in de Ark. De Sabbat als 4e gebod zal dan op een bepaalde manier aangegeven zijn, met als doel dat de Sabbat nooit afgeschafd is. In Daniël 7:25 wordt aangegeven dat er een strijd zal zijn aangaande het onderhouden van de Sabbat.

Indien er geen strijd om de Sabbat zou zijn, dan was er ook de reden ervoor niet. Welaan de zondag is dat stijdpunt en die reden.
Protestanten denken dat zij een andere zondag vieren dan de Rooms Katholieke kerk. Maar het pausdom zegt zelf dat zij die de zondag vieren, altijd de eer aan de RK kerk en de Paus geven. Omdat zij religieus en bruger wettelijk de wetgevers zijn geweest en de gehele wereld hun wetten ook hebben aanvaard. De Opstandingsdag die de Protestantse kerken vieren zijn dus gebaseerd op de kerkwetten van Rome.

Graag wil ik best verder aantonen dat Rome zowel politiek als religieus ( dat niet hetzelfde is of kan zijn als Godsdienstig) aantoont dat zij de (her-) vormers zijn van het Grote Babylon.
Protestanten vieren dus feitelijk een Pauselijke godsdienst, die in werkelijkheid de aanbidding van Nimrod en zijn vrouw voorstellen.

Voor de goede orde:

Het Pausdom zegt derhalve ook dat zij die Christus navolgen, de Sabbat dienen te onderhouden.

Geen wonder dat Gods voor- in zichtelijkheid openbaarde door dit in het Levende Schriftwoord te schrijven:

Hoe lang blijft gij nog op verschillende gedachten hinken? Als Jahweh God is, dien Hem dan; is het Bäal, dan moet gij Bäal dienen" 1 Kor. 18:21.

Als de wereldmachten hun spel uitgespeeld hebben en de genadeslag aan Gods volk zullen toebrengen door hen te dwingen een keuze te maken, dan zullen velen ontdekken dat voor hen die keuze al gemaakt is, omdat zij ergens in de archieven van een electronische databank gekend staan als zondag-aanbiddende wereldbewoners. Dat is één van de manieren waarop het Merkteken aan die mensen ook toegekend zal -kunnen- worden.

Tot slot een wijze les:

Het zondigen tegen de heilige Geest wordt de onvergeefelijke zonde als we het licht van de heilige Geest steeds af blijven wijzen en de aanhoudende bewering dat Gods werk van mensen afhankelijk of bewerkstelligd kan worden. Jezus wijst er nog veel directer op door te stellen dat de Waarheid die de Heilige Geest aan ons hart (verstand) wil bij brengen, door ons afgewezen wordt. (Joh.1:14, Mattheus 12:32 en Marcus 3:29) Vergeet ook niet dat Jezus hier de gedachte verbindt met het uitspreken van die beweringen. Mensen die dus blijvend, als ook sprekende, beweren dat de geboden hebben afgedaan of dat (bijv) de zondag een "andere" Sabbat is, zoals ook, de RK beweerd, vanuit haar studie sabbat/zondag, lopen een zeer groot risico te zondigen tegen de Heilige Geest, een overgeeflijke zonde.

Wanneer hij komt -de Heilige Geest- zal hij de wereld duidelijk maken wat zonde is, gerechtigheid en oordeel is: zonde- dat zij niet in Mij geloven (Johannes 16:8-9)
Laatst gewijzigd door biblebook op 16 jun 2006 15:29, 2 keer totaal gewijzigd.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 16 jun 2006 15:01

Biblebook, zolang je je maar aan de volgende regels in dit topic houdt:

parsifal schreef:over de RK-kerk mag hier vanaf nu alleen in historisch perspectief met directe betrekking op het zondag/sabbath vraagstuk worden gesproken. Verdere bijdragen worden verwijderd.

elbert schreef:Daarom verzoek ik je vriendelijk om verwijzingen naar het "aanbidden van een occulte zonnegod" achterwege te laten. Dat is een ontkenning van waar het voor christenen die op zondag rusten, om gaat bij het rustdaggebod. Verdere verwijzingen op die manier zullen dan ook verwijderd worden.

dit betekent dus geen ellenlange uitweidingen over de RKK, geen offtopic opmerkingen en geen betichten van mede-christenen van wat ze niet doen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

biblebook
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor biblebook » 16 jun 2006 15:48

Beste Elbert,

Ik meen dat ik in mijn uitéénzettingende RK kerk altijd alleen geciteerd heb vanuit hun -eigen- historische achtergrond. Maar ja als ik al die historische feiten hier ga weergeven dan kom ik aan schrijfruimte te kort en wordt het onderwerp off-topic. Je kunt wel nagaan dat ik de feiten niet zomaar zelf bedenk, daarvoor ben ik er al té lang mee bezig (26 jaar).
Als ik iets beweer of stel aangaande de RK kerk dan gaat het over en om de politiek-religieuze kerkstaat, niet om de gelovige katholieke mens. Elk mens kan zelfstandig denken en handelen, dat heeft met de autoriteit Rome niets te maken.

Het laatste -reeds nu al een historische - feit is dat Rome en de VN een plan in werking gaan stellen om het Evangeliseren en bekeren van mensen, te gaan verbieden. Alle kerken zijn het immers al met elkaar eens? Je geeft precies dat beeld van een kerk of geloof aan, dat Rome graag ziet. Iedereen zijn geloof en verder braaf zijn. Geen voorbeeld van Christus poging om de mens, soms heel direct aan het hart, te waarschuwen voor de mens met het getal 666

En de vrouw die gij zaagt, is de grote stad, die het Koningschap heeft overe de Koningen der aarde
Openbaring 17:18, alsook Openbaring 14:8

Hiermee leren we dat historisch gezien de RK kerk als politiek-religieuze
Staat, de wereldkerk is die het Grote Babylon, waar de oprechte Christenen uit moeten gaan, gestalte zal geven. (Openbaring 13)

Dat is een ontkenning van waar het voor christenen die op zondag rusten, om gaat bij het rustdaggebod

Waar staat dat rustdaggebod Elberten wat, bijbels gezien ontken ik?? Kun je me dat historisch gezien, op grond van Christus of de Bijbel bewijzen? Je zult het nergens vinden. ik hoef niets te ontkennen, feitelijk gezien si de zondag een economische ruistdag, uitgevonden door Constatijn. hetg enige wat ik ontken is dat de zondag een door Christus ingestelde dag van rust is. Met jouw bewering erken je de anti-goddelijke macht door haar Merkteken boven dat van God te erkennen. Je poogt zelfs, hoe goedbedoeld ook, dat mensen ernstig gaan onderzoeken. Daarmee ga je tegen de wil van de Heilige Geest in (de waarheid waartoe de HG leidt is in harmonie met de Bijbel Jesaja 8:20)

Hij wil de kerk in de Waarheid van Christus leiden en opvoeden (Handelingen 1:8 )

Een bekende professor geneeskunde, hier in Gent, hield ik dezelfde vraag voor. Hij is 3 maanden bezig geweest met het zoeken of de Kerk van Rome de waarheid hierover leeerde, vertelde zijn vrouw mij.
Hij, als zeer streng Katholieke gelovige en vriend, die met mij als protestant feitelijk niet mocht spreken om, vooral maar niet, beinvloed te worden met een andere leer, kon het nergens vinden. Hij was verheugd dat ik hem kon aantonen dat de Kerk van Rome iets in zich meedroeg dat, zowel Goddelijk als Bijbels gezien, in Christus, pertinent onjuist was en hij tevergeefs Christus, in dat opzicht aanbeden had. Voor de rest is hij nog gewoon Rooms Katholiek.

Dus Elbert, de mensen kunnen zelf wel uit maken wat voor hen van belang is of niet. De zondag is geen Bijbelse rustdag, nog de vervanging van het 4e gebod van de decaloog. Dus tot zover Elbert heb ik niets onrechtmatigs gezegd of beweerd. Ik zelf ben deel van een zeer zeer devote RK familie, maar ik kan gewoon met deze mensen praten over al deze zaken. Eén is zelfs Bijbels Christen geworden; Ik kom alleen maar op voor de mensen die geloven, hen aan te sporen te onderzoeken of het juist is wat wij beweren of weerleggen, Bijbelonderzoek te doen met behulp van de Heilige Geest door gebed en meditatie.
Graag wil ik trachten zuivere witte klederen te ontvangen (Geestelijke groei tot de verheerlijking) in plaats van te worden geconfronteerd met vuile en -zelfs- bebloede klederen- als Christus mij daarover zal aanspreken. Elk mens is in Christus een vrije persoonlijkheid. Iedereen mag kiezen, weerleggen en onderzoeken. Het loon van onze relatie met de Hemelse Vader, in Christus naam en Heilige Geest moeten we nog ontvangen.

Maar verder accoord!

met groet, vriend

huub
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor huub » 17 jun 2006 18:34

Hey,

ik reageer ff op niemand in het bijzonder. Ik heb me vandaag aangemeld op refoweb en ik wil even laten horen wat ik over de kwestie sabbat/zondag denk.

1. Nergens in de Bijbel kun je een aanwijzing vinden die wijst op een gebod tot het houden van een rustdag op de eerste dag van de week.

2. Het 4e gebod, sabbatsgebod, is onveranderlijk. Het maakt namelijk deel uit van de 10 geboden, die door God Zelf in stenen tafelen geschreven zijn. Ook zegt Jezus van deze wet in Matt. 5:18 (Statenvertaling):
Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de Wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.

3. De verschuiving van de sabbat naar de zondag is een onderdeel van de 'kracht der dwaling dat zij de leugen zouden geloven' (zie 2 Thess. 2:11)

4. Het vasthouden aan de sabbat op de 7e dag is voor mij als protestant bijzonder moeilijk. Ik denk dat daarom in Jes. 56:6-7 een bijzondere belofte staat voor die de sabbat houdt. Het vieren van de zondag is een menselijke instelling. Nu vraagt het om een besliste keuze voor het gehoorzamen van Gods (en niet menselijke) geboden, om aan de sabbat vast te houden.

5. Christus is woensdag gestorven, zaterdag opgestaan en de volgende dag, de eerste dag van de week 'opgestaan om te verschijnen'!

biblebook
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor biblebook » 17 jun 2006 20:29

Dag Huub,

Je getuigenis is een fijne verfrissing, in het algemeen. Het is overtuigend omdat je aangeeft dat de levende wet, eeuwigdurend en -ook- dus onveranderlijk is. Je stelt je echter de vraag, voor jezelf, dat Sabbat vieren voor jou, niet eenvoudig lijkt. Stel je dan de vraag eens, waarom, als je Verlosser hét juiste voorbeeld geeft van Sabbatvieren en dat, zoals je zelf heel oprecht getuigt, de Sabbat dus deel blijft van de geboden, geheiligd en gezegend is, bovendien. Mijn vraag is dan, blijf je dan "ongehoorzaam" aan de levende wet die leidt tot de gewoonte, en dus niet wettische ingevuld kan worden, door trachten 9 geboden te onderhouden en er één, willens en wetens achter wegen te laten.

Wie één gebod achterwege laat, struikelt over alle geboden. Bovendien is het wentelen in de zonde, met de wetenschap de wet te kennen, de weg tot het zondigen tegen de Heilige Geest. Je blijft staan op het zand der zee, en komt dan ook in je -Geestelijke groei, niet verder. De wet van God blijft dan hangen op het ontbreken van dat ene gebod. Als je de groei in die Gerechtigheid niet wil ervaren, zul je het Koninkrijk niet binnen kunnen gaan, omdat je dan ook in dat Koninkrijk twijfel over Gods plannen zou blijven koesteren. Zo is namelijk Satan ook begonnen opstand te zaaien in de hemel door twijfel te zaaien over de juistheid van Gods wet. Dit terwijl de Hemelbewoners de wet naar de Geestelijke gewoonte doen dus zich van een wet niet bewust zijn.

Probeer de Sabbat te onderhouden en zoek een kerk, welke dan ook, die de Sabbat op geestelijke en niet wettische grond onderhoudt. Doe ervaring op met de geboden, zoals ook Christus dat doet en heeft gedaan. Interessante Bijbelteksten hierover zijn;

Ten eerste de Heilige Geest

-Hij brengt de wedergeboorte tot stand Joh. 3:3-8
-Hij vernieuwt Gods beeld = de wet in de mens 2 Kor.3:18
-Hij troost en helpt ons altijd en wil de gemeente in Waarheid leiden
Joh. 14: 16-18 en Joh 14:26 en 15: 26-28
-Hij stelt ons daardoor ons in de gelegenheid om van Christus te getuigen Handelingen 1:8

In dat licht staat de Sabbat dus tot de volgende inzichten:

-God heiligde de Sabbat in de Scheppingweek Genesis 2:1-3
-God bestendigde de Sabbat in het 4e gebod en dus de decaloog. Deuteronomium 5:12-15

Bovendien gaf Hij aan de Sabbat een zegen mee en heiligde die om de mens te redden, en geestelijk uit het zicht van de Duivel te houden, in
de relatie tussen hun Heiland en Velosser en de Vader in de Hemel. Hierbij speekt de Heilige Geest altijd de voornaamste rol, omdat wij zonder die Heilige Geest niet instaat zijn te overwinnen op de zonde.

Jezus gaf op aarde en geeft, door de Heilige Geest het juiste voorbeeld van Sabbat vieren. Lucas 4:16. De zondag heeft van Hem geen enkele waardevolle betekenis gekregen die boven het Sabbatsgebod gesteld kan worden, anders had Hij dat, naast het 4e gebod de Sabbat wel aangegven en uitgeleefd.. Derhalve gaat er van de zondag geen zegening en heiliging uit.
Er is immers maar één 4e gebod.

Jezus'volgelingen hielden ook na Zijn kruisiging de Sabbat. Pas door menselijke cq heidense invloeden, meenden mensen het 4e gebod eigenmachtig een andere tijd en een andere invulling te moeten geven. De Vader roept daarom nog steeds op tot bekering en nieuwe inzichten (Openbaring 14:6-12)

Alleen de Sabbat geeft en stelt ons in de gelegenheid om de wekelijkse relatie tot besef van zonden en groei van herstel met het Hemels Koninkrijk, op grond van trouw aan Gods geboden en een juiste relatie met mensen te hebben. Ezechiël 20:12-20 /Jesaja 58:13,14/ en aangaande de geestelijk rust Hebreeën 4:1-11.

Het herstel van de Sabbatswaarheid is deel van de laatste boodschappen die de kerk van de eindtijd aan de wereld bekend zal maken en is deel van het oordeel. Prediker 12:13-15 Jakobus 2:8-12 Exodus 20:11 en Openbaring 14:7.

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 18 jun 2006 00:10

Nogmaals, ik persoonlijk zie geen probleem in het vrijwillig hechten aan sjabbath door hen die in Jesjoea geloven uit de volken. Ik heb er meer een probleem mee als zij dit gaan doen op grond van de Torah, geboden aan Jiesrael en allen die zich te midden van hen willen vestigen. Het wordt echter buiten die context niet van hen geeist.
De tekst uit J'sjajahoe 56 wordt vaker voorgehouden als bewijs dat niet Joden de sjabbath zouden mogen/moeten houden. Het hoofdstuk begint echter met:
"Alzo zegt de HASJEM: Bewaar het recht, en doet gerechtigheid; want Mijn redding (J'SJOE'ATHIE) is nabij om te komen, en Mijn gerechtigheid (we-TSIEDKATHIE) om geopenbaard te worden"

Jes.56 spreekt over het nabij zijn van de Masjiach, de hoop op hem vestigend. De context van Jesaja is in de tegenwoordige tijd. Jesjoe'a was nog niet gekomen, nog niet verkondigt door zijn afgezanten. De enige weg tot HASJEM was in die tijd je te houden aan de vereiste miniems geboden/ondervonden door Adam en Noach: Gehoorzaamheid aan G-d en dus geen ongehoorzaamheid - d.i. nml. afgoderij (Gen.2:16,17; 3:1-5; Hos.6:7) aanhangen van een "zijn vrouw" en dus niet meerdere, want dat is dus hoererij (Gen.2:24); nuttigen van vlees is enkel toegestaan zonder consumptie van het bloed (Gen.9:3,4). Ik meen dat vers 21 van Hand.15 hierop op deze wijze ook betrekking heeft: van oudsher werd Mosjeh (de Choemasj - Pentateuch - Gen., Ex., Lev., Num., Deut.) overal gelezen. Iedereen zou hierom wel op de hoogte moeten zijn van de minimums die HASJEM van de volken verwacht middels Zijn geboden aan Adam en Noach (vaak benoemd als de Noachidische geboden, deze in die term gebezigde geboden komen echter slechts ten dele overeen met die in Hand.15:20,29 en 21:25 worden genoemd).
Dat Jes.56 spreekt over het houden van sjabbath en Torah zegt niet zoveel meer dan dat in die tijd de geriem (de bijwoners), die dus verbleven in Ha-Erets, ook gezegend zouden worden met Jiesrael.
De Torah is goed, maar niet verplicht aan de volken, behalve als zij de sjabbath in Jiesrael verstoren, of overtreding aldaar tegen G-d en medemens begaan of wilde deel hebben in de offerdiensten, dan moesten zij zich ook laten besnijden. Er was besloten dat binnen Jiesra'el geen sjabbath mocht worden overtreden, dus mocht ook een uit de volken geen hout inzamelen. Het houden van feesten en brengen van offers en koosjer eten werd echter nergens verplicht aan geriem. Wanneer zij echter in de dienst en het Heiligdom wilden komen, dan gold enerlei wet. Wel zouden de volken zich aandatgene wat aan Adam en Noach geboden is moeten houden, zoverre situationeel van toepassing (ik bedoel, het gebod m.b.t. de ark maken en het verbod te eten van de vrucht is niet op ons van toepassing, bijv. Wel: horen naar G-d en dus niet naar het belang van ander [slag] of jezelf neigen daar tegenin - d.i. afgoderij; het 1 vrouw aanhangen door 1 man; geen vlees met bloed nuttigen).

Met woensdag als de dag van de kruisiging zit men m.i. te vroeg. Er wordt steeds van 3 dagen gesproken, en ook van 3 dagen en 3 nachten.
Woensdag, overdag - dag 1, woensdag avond/donderdag nacht - nacht 2;
Donderdag, overdag - dag 2, donderdagavond/vrijdag nacht - nacht 2;
Vrijdag, overdag - dag 3, vrijdagavond/zaterdag nacht - nacht 3.
De opstanding was na sjabbbath - na zaterdag overdag en voor zondag overdag. Dus m.i. was de kruisiging op donderdag.

Sam

biblebook
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor biblebook » 18 jun 2006 11:32

Als wij samen met de Heer en Zijn vader in het Hemels Jeruzalem verkeren en later op de vernieuwde aarde, dan houden alle verlosten de Sjabbat als teken van trouw aan God de Vader en een teken van de bijzondere relatie die alle verlosten met Hem hebben de geheilide Sjabbat.

Het is een gedenkteken tussen de Hemelse Vader en de mens hier, een teken van Liefde in het Hemelse Rijk. De mensen die de Sabbat aannemen doen dat niet om dat ze dat vrijwillig doen. De Sjabbat is geen wettische wet die de mensen door dwang, of omdat ze Jood zijn, moeten onderhouden. Het onderhouden van een relatie met een Hemelse God wordt nergens gedwongen en mag doorr Geestelijken of mensne van welke signatuur dan opgelegd worden. De Sjabbat is geen dag die zomaar "vrijwillig"wordt onderhouden, maar omdat de Heilige Geest osn de Liefde volle Vader in zijn volle omvang toont. De Sjabbat onderhouden zelf redt ons namelijk niet en kan ons ook niet verlossen.

De Sjabbat wordt door de mensen onderhouden die Geestelijk begrijpen wat Gods wet inhoudt en Geestelijk ook begrijpen wat Jezus leert.
Er is in de Bijbel nergens sprake van, dat Christus nog de Hemelse Vader mensen uitsluit of achtersteld als zij de Sjabbat onderhouden.
De zondag zal in de hemel geen plaats hebben omdat zij onhemels is en geen deel van de wet is, bovendien, het is een dag die kleeft aan de zonde van deze wereld omdat zij een menselijk maaksel is. Het is een economische rustdag (Constatijn)en niet een rustdag die in relatie kan staan met een Verlosser van -die- zonde (uitbuiten van mensen)

Het Joodse volk van het OT en de -eigenwijze- joodse mens van vandaag die nog steeds meent, boven alle andere mensen en volkeren te staan, moet eens inzien en leren diep na te denken. Want zonder het te weten zullen mensen en joden van nationale landen, die denken dat zij het zelf wel rooien, op voorhand verloren kunnen gaan, omdat zij juist tegen de Heilige Geest in blijven gaan en daarmee een onvergeeflijke zonde begaan, die na een bepaald gepasseerd station, niet meer te vergeven is.

De Sabbat is een teken van onze bijzondere relatie met een Hemelse God en Vader alsook met een Liefdevolle Heiland. Het is het verbonds- en indentiteitsteken tussen een hemels God en Zijn verloste volk. Niet een volk dat nog gebonden is door menselijke wetten en geboden. Het wordt tijd dat mensen die menen verlost te zijn door het bloed van Christus ook Zijn verbondsdag leren onderhouden en uit te gaan van het grote Babylon.
Geestelijk wel te verstaan. De zondag is het indentiteitsteken en verbondsteken met de Koning der wereld, de Farao van Rome.

En laten zij die menen, ook goedwillend en gemeend, beseffen wat zij zeggen en niet kunnen bewijzen, dat het volgende voor hen geldt:

De Sabbat van de 7e dag werd door God de Hemelse Vader aan het gehele mensdom gegeven op de laatste dag der Scheppingsweek. Opgenomen in de Tien Geboden werd zij bijzonder aangevallen door de vijanden van God in de hemel, maar werd door Jezus trouw gehouden en getoond als voorbeeld voor al Zijn volgelingen en zij die menen en zeggen Hem trouw te zijn.

Een ieder die zegt Jezus trouw te zijn en Hem waarlijk na te volgen zal door de Farao van Rome, ter zijnertijd, als deze de macht der wereld in een geestelijkkader zal opeisen, openlijk gezegd worden dat zij waarheis ontrouwe discipelen van Christus zijn, maar zijn en behoren tot zijn aardse kerk.

Wat het verloste volk, beter zou kunnen doen.

Iedereen is een wachter

Ieder die het licht der waarheid heeft aangenomen, staat, zo ver zijn mogelijkheden reiken, onder dezelfde verantwoordelijkheid als de profeet van Israël tot wie het woord kwam: „Gij nu, o mensenkind! Ik heb u tot een wachter gesteld over het huis Israëls, zo zult gij het woord uit Mijn mond horen en hen van Mijnentwege waarschuwen. Als Ik tot de goddeloze zeg: O goddeloze! gij zult de dood sterven —, en gij spreekt niet om de goddeloze van zijn weg af te manen, die goddeloze zal in zijn ongerechtigheid sterven, maar zijn bloed zal Ik van uw hand eisen. Maar als gij de goddeloze van zijn weg afmaant, opdat hij zich daarvan bekere, en hij zich van zijn weg niet bekeert, zo zal hij in zijn ongerechtigheid sterven, maar gij hebt uw ziel bevrijd." (Ezechiël 33: 7—9).
Moeten wij wachten tot de profetieën van het einde zich vervuld hebben, alvorens iets daarvan te zeggen? Wat voor waarde zullen onze woorden dan hebben? Moeten we wachten tot Gods oordelen op de overtreder neerkomen alvorens we hem vertellen hoe hij daaraan kan ontkomen? Waar is ons geloof in het Woord van God? Moeten wij dingen die voorzegd zijn, zien gebeuren, alvorens wij zullen geloven wat Hij heeft gezegd? In duidelijke, heldere stralen is het licht tot ons gekomen om ons te laten zien dat de grote dag des Heren zeer nabij is, ja „voor de deur". Laten we lezen en begrijpen vóór het te laat is.
Wij moeten toegewijde kanalen zijn waardoor het hemelse leven naar anderen kan stromen. De Heilige Geest moet de gehele gemeente bezielen en doortrekken en de harten reinigen en samenvoegen. Wie met Christus begraven zijn in de doop, moeten verrijzen tot nieuwheid des levens, en van het leven van Christus een levende uitbeelding geven. Een heilige taak is op ons gelegd. Het bevel is ons gegeven: „Gaat dan henen, onderwijst al de volken, hen dopende in de Naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes, lerende hen onderhouden alles wat Ik u geboden heb. En zie, Ik ben met ulieden al de dagen tot de voleinding der wereld." Mattheüs 28:19,20. Gij zijt tot het werk gewijd om het Evangelie der zaligheid bekend te maken. De volmaaktheid des hemels zal daarbij uw kracht zijn.

Terug naar “Archief”