Moderator: Moderafo's
Raido schreef:Als je je vinger in een kaars steekt doet dat auw hè? En dan altijd en niet alleen je vinger maar helemaal. (bijvoorbeeldLalage schreef:Hoe leg je het concept 'hel' uit aan een kind?). Maar een kind moet je ook niet altijd met de hel om de oren slaan, veel beter is vertellen dat er een Jezus is die alle slechte dingen wel wegnemen.
Maja de Bij schreef:frekje schreef:en vertellen dat ze een 'nieuw hartje' nodig hebben.
en -wat mij betreft- er in een adem bij vertellen dat de Heere in de doop hun beloofd heeft daarvoor te zullen zorgen.
Hippieblijhoofd schreef:het is wel herkenbaar wat je zegt, over dat kinderen de kerk uitgestuurd worden... mij geeft dat ook altijd het idee dat ze er niet bij horen. Maar je kunt ze beter naar de kindernevendienst sturen zodat ze echt iets leren, dan dat ze zich anderhalf uur in de kerk vervelen, slapen, kleuren oid.
Lalage schreef:Zijn er hier ook mensen die als kind naar een nevendienst gingen en het jammer vinden dat hun ouders ze niet bij de preek in de kerk hielden?![]()
Zelf ben ik altijd met plezier naar de kinderclubs gegaan.
freek schreef:Lalage schreef:Zijn er hier ook mensen die als kind naar een nevendienst gingen en het jammer vinden dat hun ouders ze niet bij de preek in de kerk hielden?![]()
Zelf ben ik altijd met plezier naar de kinderclubs gegaan.
Volgens mij is er nogal een verschil tussen clubs en nevendiensten.
Clubs vinden plaats buiten de eredienst, terwijl nevendiensten voor kinderen in de plaats van erediensten komen.
Freek schreef:Clubs vinden plaats buiten de eredienst, terwijl nevendiensten voor kinderen in de plaats van erediensten komen.
pol schreef:Riska schreef:Pol schreef:Minder vind ik dat ze bij ons tegenwoordig een kerkezakje hebben. Daar zitten kleurtjes en een boekje in voor kinderen. In het boekje staan wel wat vragen over de preek, maar er zit ook een neutraal puzzeltje in... en dit hoeft van mij dus niet want het lijkt wel dat iedereen zit te kleuren en te kliederen. Het lijkt mij dat de kinderen dan minder aandacht hebben voor de preek want ze zijn druk met puzzeltjes en kleurtjes.
Hoe oud zijn die kinderen?
In onze kerk gaan baby's, peuters en kleuters tot 4 jaar naar de creche. Vanaf hun vierde jaar zijn ze in de kerk tot aan de kindernevendienst. Alleen bij een doopdienst blijven die kleintjes soms totdat de kinderen naar de nevendienst gaan. Alle kinderen, dus ook de creche-kinderen zijn in de kerk - of worden door hun ouders gehaald - voordat de zegen wordt uitgesproken. Want die geldt voor een ieder, ongeacht de leeftijd.
Je kunt van hele kleine peutertjes niet verwachten dat er naar een preek geluisterd wordt.
Het zijn geen peuters want die zitten al op de creche. Het zijn kinderen van ongeveer 6 tot 12 jaar die zon kerkezakje krijgen. En het slaat echt nergens op vind ik. Tuurlijk kan een kind van 6 niet de hele preek begrijpen maar ze pikken wel wat op hoor!! en met dat geklieder en gekleur veel minder, want dan valt er weer een kleurtje dan is het dit dan is het dat. Het is de bedoeling dat ze stiller zitten ,maar dat is dus echt niet zo.
Riska schreef:In onze kerk is het overigens de gewoonte dat de ouders ook de kinderen uit de creche halen onder de collecte, vlak voor het slotlied en de zegen.
Want de zegen geldt voor alle leden van de gemeente, ook de babies en peuters...
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten