kinderen betrekken bij de eredienst

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 jun 2006 06:49

euh... bij mijn ouders in de kerk worden kinderen die niet deelnemen aan het avondmaal gezegend hoor ;) :)

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 13 jun 2006 10:03

Raido schreef:
Lalage schreef:Hoe leg je het concept 'hel' uit aan een kind?
Als je je vinger in een kaars steekt doet dat auw hè? En dan altijd en niet alleen je vinger maar helemaal. (bijvoorbeeld ;)). Maar een kind moet je ook niet altijd met de hel om de oren slaan, veel beter is vertellen dat er een Jezus is die alle slechte dingen wel wegnemen.

pfoe dat vind ik best een rottige manier om te vertellen wat de hel is :? .
Is het sowiso nodig om uit te leggen wat de hel is? Volgens mij hebben mijn ouders gewoon gezegd dat het een plaats is waar het heel erg is en je altijd pijn hebt. Ik ben er nooit bang voor geweest. En áltijd werd tegenover de hel de hemel geplaatst, en legden ze uit hoe geweldig het daar is :) dat heeft op mij heel wat meer indruk gemaakt dan hun uitleg over de hel.

Maja de Bij schreef:
frekje schreef:en vertellen dat ze een 'nieuw hartje' nodig hebben.

en -wat mij betreft- er in een adem bij vertellen dat de Heere in de doop hun beloofd heeft daarvoor te zullen zorgen.

Ik snapte als kind totaal niet wat er bedoelt werd met 'een nieuw hartje'. Ik wist helemaal niet wat mijn hart was, ik vond het ook maar erg raar dat ik daar om moest bidden.

@Maja de Bij: het is wel herkenbaar wat je zegt, over dat kinderen de kerk uitgestuurd worden... mij geeft dat ook altijd het idee dat ze er niet bij horen. Maar je kunt ze beter naar de kindernevendienst sturen zodat ze echt iets leren, dan dat ze zich anderhalf uur in de kerk vervelen, slapen, kleuren oid.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 13 jun 2006 18:17

Hippieblijhoofd schreef:het is wel herkenbaar wat je zegt, over dat kinderen de kerk uitgestuurd worden... mij geeft dat ook altijd het idee dat ze er niet bij horen. Maar je kunt ze beter naar de kindernevendienst sturen zodat ze echt iets leren, dan dat ze zich anderhalf uur in de kerk vervelen, slapen, kleuren oid.

Ik denk dat er idd het nodige aan de invulling van de eredienst kan en mag veranderen. Instellen van een kindernevendienst -wat een merkwaardig woord is dat toch- is voor mij geen oplossing, maar eerder het negeren van het probleem.
Als de Heere Jezus zegt dat Zijn koninkrijk juist ook de kinderen insluit - ja zelfs dat de grote mensen aan de kinderen gelijk moeten worden, dan is het toch uiterst merkwaardig dat we de kinderen wegsturen tijdens de preek. Daar moet toch een betere oplossing voor te bedenken zijn?
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 jun 2006 21:27

Afstappen van ouderwetse taal en vakjargon? Maar zelfs dan lijkt me een kindernevendienst niet verkeerd. Bij ons is dat er 1 keer in de 2 weken 's middags per groep. (Basisschool groep 1 en 2 de ene week, groep 3 en 4 de andere week). De kinderen maken dus nog meer dan genoeg gewone kerkdiensten neer en krijgen daarbij 1x in de 2 weken op eigen niveau dingen te doen en dingen te horen.

Is dat negeren van een probleem? Ik denk het niet, het is "er op inspelen". Het is gewoon heel moeilijk om voor heel jonge kinderen al een begrijpelijke preek te houden, doe je dat toch, dan loop je de kans dat volwassenen tekort komen of op zijn minst gaan klagen dat de diensten te makkelijk zijn. In ieder geval worden op deze manier de kinderen niet van de gemeente afgescheiden... ze worden er voldoende bij betrokken in de erediensten zelf... en voor hun hun bestwil gaan ze af en toe ook even op eigen niveau aan de slag. Ik zie het probleem daarvan niet zo.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 14 jun 2006 00:15

Zijn er hier ook mensen die als kind naar een nevendienst gingen en het jammer vinden dat hun ouders ze niet bij de preek in de kerk hielden? :?:

Zelf ben ik altijd met plezier naar de kinderclubs gegaan.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 14 jun 2006 00:30

Bij ons was de kinderclub op vrijdag en om de week. Op zondag gingen we mee naar de kerkdienst en daar bleven we ook.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

freek

Berichtdoor freek » 15 jun 2006 13:04

Lalage schreef:Zijn er hier ook mensen die als kind naar een nevendienst gingen en het jammer vinden dat hun ouders ze niet bij de preek in de kerk hielden? :?:

Volgens mij is er nogal een verschil tussen clubs en nevendiensten.
Clubs vinden plaats buiten de eredienst, terwijl nevendiensten voor kinderen in de plaats van erediensten komen.

freek

Berichtdoor freek » 15 jun 2006 13:05

Zoiets als Gerdien bedoelt zeg maar. :P

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 jun 2006 13:05

Er zit verschil tussen... maar ik kan nou niet zeggen dat het een verkeerd is en het ander niet, beide dingen kunnen goed zijn volgens mij.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 jun 2006 13:24

freek schreef:
Lalage schreef:Zijn er hier ook mensen die als kind naar een nevendienst gingen en het jammer vinden dat hun ouders ze niet bij de preek in de kerk hielden? :?:

Volgens mij is er nogal een verschil tussen clubs en nevendiensten.
Clubs vinden plaats buiten de eredienst, terwijl nevendiensten voor kinderen in de plaats van erediensten komen.

Bij ons werd de nevendienst 'club' genoemd ;) Ik heb het dus over nevendienst, zoals ik hierboven al vroeg.

Riska

Berichtdoor Riska » 15 jun 2006 13:42

Freek schreef:Clubs vinden plaats buiten de eredienst, terwijl nevendiensten voor kinderen in de plaats van erediensten komen.

Bij nevendiensten zijn de kinderen gewoon in de kerk tijdens de eredienst. Alleen vlak voor de preek gaan ze naar een eigen ruimte, waar hen op hun eigen niveau uitgelegd wordt wat in de preek voor volwassenen aan de orde komt. Bij het naspel van het lied na de preek komen de kinderen weer de kerk in. Ze "missen" dus slechts een korte tijd uit de gewone eredienst.

In onze kerk is het overigens de gewoonte dat de ouders ook de kinderen uit de creche halen onder de collecte, vlak voor het slotlied en de zegen.
Want de zegen geldt voor alle leden van de gemeente, ook de babies en peuters...

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 15 jun 2006 22:16

Bij ons heb je 'bijbelclub' en als je ouder bent gewoon 'club'. Bijbelclub is inderdaad om de week tijdens de middagdienst voor de jongsten. Clus is op vrijdagavond, want zij zijn oud genoeg om al wat mee te pikken.
Ik vind het allebei heel goed. Het meeste weet ik nog van de gewone club, maar dat lijkt me logisch.

Als het geloofsleven van kinderen 'op niveau' vooral thuis moet gebeuren denk ik toch dat er iets niet goed zit. Voor kinderen is het denk ik ook belangrijk om het 'gemeente-zijn' op zo'n manier te ervaren. Zo hebben ze niet het idee dat ze er vanaf hun 18e ofzo pas bij horen.
Ze krijgen er vriendjes en vriendinnetjes en leggen op die manier leuke contacten. Dat is toch tof? Dat moet je helemaal niet beperken tot thuis! Laat ook die kleine kinderen samen met het geloof aan de slag gaan. Op hun eigen niveau dus.
pobody's nerfect

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 16 jun 2006 21:45

Tot ik een jaar of 6 was gingen we hier in het dorp naar de kerk. Er is hier geen kindernevendienst maar wel zondagsschool. M'n ouders deden me daar niet heen omdat de dienst 's morgens al zo lang was en ik al de hele week op school zat.

In Doorn hebben we gewoon nevendienst. Vanaf 11 jaar is er een club op zaterdagavond 1 keer in de twee weken. Dit is in twee groepen 11-15 en 16+.

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

biamarth
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor biamarth » 08 jul 2006 22:53

pol schreef:
Riska schreef:
Pol schreef:Minder vind ik dat ze bij ons tegenwoordig een kerkezakje hebben. Daar zitten kleurtjes en een boekje in voor kinderen. In het boekje staan wel wat vragen over de preek, maar er zit ook een neutraal puzzeltje in... en dit hoeft van mij dus niet want het lijkt wel dat iedereen zit te kleuren en te kliederen. Het lijkt mij dat de kinderen dan minder aandacht hebben voor de preek want ze zijn druk met puzzeltjes en kleurtjes.

Hoe oud zijn die kinderen?
In onze kerk gaan baby's, peuters en kleuters tot 4 jaar naar de creche. Vanaf hun vierde jaar zijn ze in de kerk tot aan de kindernevendienst. Alleen bij een doopdienst blijven die kleintjes soms totdat de kinderen naar de nevendienst gaan. Alle kinderen, dus ook de creche-kinderen zijn in de kerk - of worden door hun ouders gehaald - voordat de zegen wordt uitgesproken. Want die geldt voor een ieder, ongeacht de leeftijd.

Je kunt van hele kleine peutertjes niet verwachten dat er naar een preek geluisterd wordt.

Het zijn geen peuters want die zitten al op de creche. Het zijn kinderen van ongeveer 6 tot 12 jaar die zon kerkezakje krijgen. En het slaat echt nergens op vind ik. Tuurlijk kan een kind van 6 niet de hele preek begrijpen maar ze pikken wel wat op hoor!! en met dat geklieder en gekleur veel minder, want dan valt er weer een kleurtje dan is het dit dan is het dat. Het is de bedoeling dat ze stiller zitten ,maar dat is dus echt niet zo.

bij ons in de kerk is er kinderneverdienst tot 12 jaar, daarnaast zijn er om de week ook tienerdiensten. Kinderen zijn de toekomst voor de kerken, daar moet in geinvesteerd worden, daarmee bedoel ik niet om ze voor spek en bonen bij een preek laat zitten, warvan ze toch niets begrijpen. Op scholen worden ze ook benadert naar hun niveau, dat zou in de kerk ook zo moeten.

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 12 jul 2006 18:54

Riska schreef:In onze kerk is het overigens de gewoonte dat de ouders ook de kinderen uit de creche halen onder de collecte, vlak voor het slotlied en de zegen.
Want de zegen geldt voor alle leden van de gemeente, ook de babies en peuters...

Ik heb altijd de indruk dat dat dan is omdat zo de collecte was extra geld opbrengt :wink: Maar dat is mijn eigen 'slechte' gedachte :oops:

Ikzelf ben altijd met plezier naar de zondagschool (ja, zo heette dat bij ons) gegaan, heb er ook veel opgestoken.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Terug naar “Archief”