Respect voor onze mede christenen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André

Respect voor onze mede christenen?

Berichtdoor André » 15 jun 2006 12:17

Ik vroeg me zo eens af, hoe staat het eigenlijk met het respecteren en accepteren van onze mede broeders en zusters/jongens en meisjes?
Zo ook op dit forum, waar je toch heel wat 'verschillende' gelovigen kunt 'ontmoeten'

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 15 jun 2006 12:34

Wat wil je met dit topic, André? Dat is mij niet helemaal duidelijk, zo zal toch niemand zeggen dat hij of zij anderen niet respecteert o.i.d.?
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 15 jun 2006 12:37

Alhoewel ik soms een beetje te fel ben in mijn uithalen naar andere geloven, zijn de enige mensen waar ik het wat minder mee kan vinden mensen die van zichzelf vinden dat ze heel erg goed en heilig zijn.

Ik word door de Bijbel verplicht om respect te hebben voor iedereen, en ik geloof niet dat een cgker wel in de hemel komt en een evangelische niet. Dat hangt niet van het kerkgenootschap af, maar van de relatie met God.

Dus: Hebt uw naaste lief als uzelf, probeer ik zoveel mogelijk te houden...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 jun 2006 13:10

Ik merk wel dat bijv. een forum met allerlei soorten christenen, een flevo festival, jeugdkerk en dat soort dingen hierin een grote rol spelen.

We worden vaak in "reservaten" grootgebracht. Ik ging naar de vrijgemaakte kerk, naar een vrijgemaakte basisschool en voortgezet onderwijs... alles was vrijgemaakt en ik had soms het idee dat dat het enige was. Later, via jeugdkerken, opleiding en andere dingen ben ik veel meer in contact gekomen met niet-vrijgemaakte christenen en ben heel anders tegen ze aan gaan kijken, ben ze gaan waarderen (waar ik vroeger dacht: Die stroming is fout want daar hebben ze geen kinderdoop, die is stromings is fout want daar gaat niemand aan het avondmaal en ga zo maar door)

Ik denk dat het belangrijk is christenen met elkaar in contact te brengen... daarom ben ik ook geen voorstander van specifiek christelijk voortgezet onderwijs, dat kan je beter breed christelijk maken... daarom ben ik wel voorstander van een hoop interkerlijke happenings.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 15 jun 2006 17:43

kwa respect en acceptatie vind ik vooral het voorbeeld van PKN en HHK mensen schrikbarend.
Je hoofd omdraaien voor mensen die naar een andere kerk toe zijn gegaan. Direct contact verbreken omdat de andere de keuze heeft gemaakt om in de PKN te blijven. Ik vind dit verschrikkelijk en snap niet waarom sommige christenen zo met elkaar om kunnen gaan!
- Home is in my head -

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 15 jun 2006 18:32

froske schreef:kwa respect en acceptatie vind ik vooral het voorbeeld van PKN en HHK mensen schrikbarend.
Je hoofd omdraaien voor mensen die naar een andere kerk toe zijn gegaan. Direct contact verbreken omdat de andere de keuze heeft gemaakt om in de PKN te blijven. Ik vind dit verschrikkelijk en snap niet waarom sommige christenen zo met elkaar om kunnen gaan!

Inderdaad, dat vind ik ook onbegrijpelijk.
Je hoeft natuurlijk niet te doen of er niets aan de hand is, maar hierin slaat men helemaal door.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Mariaa
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Mariaa » 15 jun 2006 20:15

Marnix schreef: Ik denk dat het belangrijk is christenen met elkaar in contact te brengen...

helemaal mee eens!! (zeg ik uit ervaring :wink: )

André

Berichtdoor André » 15 jun 2006 21:47

LeChat schreef:Wat wil je met dit topic, André? Dat is mij niet helemaal duidelijk, zo zal toch niemand zeggen dat hij of zij anderen niet respecteert o.i.d.?
Wat wil ik ermee, nou het zou opzich al fijn zijn dat je er over na denkt.
Ik vind de reacties wel redelijk gaan over wat ik dr van in mn gedachten had/heb.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 15 jun 2006 21:57

André schreef:
LeChat schreef:Wat wil je met dit topic, André? Dat is mij niet helemaal duidelijk, zo zal toch niemand zeggen dat hij of zij anderen niet respecteert o.i.d.?
Wat wil ik ermee, nou het zou opzich al fijn zijn dat je er over na denkt.
Ik vind de reacties wel redelijk gaan over wat ik dr van in mn gedachten had/heb.

Ok. Toen ik dat schreef stond alleen de eerste posting er nog maar, en daaruit was de bedoeling voor mij nog niet duidelijk. Blijkbaar pikten anderen 't wel op. :)
Misschien vind ik het wel té vanzelfsprekend dat je een ander en zijn of haar geloof(suitingen) neemt zoals ze zijn, respecteert en accepteert. Er zijn inderdaad, zoals Froske aangeeft, situaties/voorbeelden te bedenken waarin dat niet zo gebeurt.

Ikzelf denk altijd maar: Wie ben ik om te oordelen over (de waarheid/oprechtheid van) andermans geloof?
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 jun 2006 23:49

Bij recente situaties kan ik me er nog iets bij voorstellen... bij dingen die geen verleden of uit een heel ver verleden stammen is het nog veel triester.... Hoe veel traditionele kerken bijvoorbeeld over evangelische kerken praten (en soms ook wel andersom) is echt droevig... en ook is het triest dat veel christenen in hun eigen kerkwereldje leven en de algemene christelijke kerk nauwelijks kennen... alleen hun eigen kerkverbandje die daarin maar een kleine rol speelt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 jun 2006 07:12

Respect voor mede-christenen is vaak niet zo'n probleem, maar de definitie van christen en van respect laat soms te wensen over. Er zijn christenen die rooms-katholieken niet willen zien als christenen en zullen dan ook niet zoveel respect voor hun en hun gebruiken hebben.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 16 jun 2006 10:26

Ik ben opgegroeid met allemaal verschillende geloven in de familie enz. Maar iedereen word met respect behandelt!
mijn werk is in Branbant en op 3 bewoners na zijn het allemaal Rooms Katholieke mensen. Die kaarsjes branden enz maar ik vind het leuk om andere geloven te kennen.
en ik speelde vroeger ook met turkse kinderen enz.
Bij ons thuis is ook gewoon iedereen welkom. En zo wil ik dat ook doen

simone
Mineur
Mineur

Berichtdoor simone » 16 jun 2006 15:29

Ik vind het ook leuk om met andere christenen te praten. Omdat ik het niet met ze eens ben wil dat nog niet zeggen dat ik ze niet respecteer!
Een stevige discussie op zijn tijd is leuk, maar daarbij moet er wel respect voor elkaar zijn en voor elkaars mening.
' Als Jezus Christus werkelijk God is en zijn leven voor mij gaf, dan kan mijn offer voor Hem nooit te groot zijn.'

C. T. STUDD

Riska

Berichtdoor Riska » 16 jun 2006 21:17

simone schreef:Ik vind het ook leuk om met andere christenen te praten. Omdat ik het niet met ze eens ben wil dat nog niet zeggen dat ik ze niet respecteer!
Een stevige discussie op zijn tijd is leuk, maar daarbij moet er wel respect voor elkaar zijn en voor elkaars mening.

Daar ben ik het helemaal mee eens.
Als kinderen gingen wij een andere kant op dan mijn vader gehoopt had. Hij sprak de wijze woorden: "Het kan me niet schelen waar jullie de Heer dienen, als je Hem maar dient", want hij wist wel dat wij in een kerkgenootschap kwamen, waar de Heer gediend werd.
Respect voor de ander is, dat je wel met iemand in gesprek gaat en zegt dat je sommige dingen anders ervaart, beleeft, ziet, maar dat je de ander niet veroordeelt.
En helaas doen veel mensen dat nog. Als jij naar kerk A gaat ben je in de ogen van kerk B niet gelovig, hang je een dwaalleer aan of dat soort dingen. Dan respecteer je elkaar dus niet.

simone
Mineur
Mineur

Berichtdoor simone » 17 jun 2006 16:55

JAAAAA! Helemaal mee eens Riska.
en ik heb gemerkt dat wij in kerk a dingen anders doen dan in kerk b maar niet omdat de bijbel dat zegt maar omdat dat bij ons in kerk a traditie is en ze het altijd al zo gedaan hebben.
Juist door discussies leer je zien waarom je bepaalde dingen doet en waar dat op gebaseerd is.
En soms heeft de ander ook nog gelijk en jij niet :mrgreen:
' Als Jezus Christus werkelijk God is en zijn leven voor mij gaf, dan kan mijn offer voor Hem nooit te groot zijn.'

C. T. STUDD

Terug naar “Archief”