autogebruik

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 jun 2006 00:08

is dat zo? Ik dacht veel meer. Waarom anders de koolzaadoliehype? :) Had overigens dacht ik meer te maken met de uitstoot van NO2 dan CO2 maar dat maakt de boel niet minder erg. Rond drukke wegen voldoet de luchtkwaliteit vaak niet aan de europese normen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 14 jun 2006 05:59

Marnix schreef:is dat zo? Ik dacht veel meer. Waarom anders de koolzaadoliehype? :) Had overigens dacht ik meer te maken met de uitstoot van NO2 dan CO2 maar dat maakt de boel niet minder erg. Rond drukke wegen voldoet de luchtkwaliteit vaak niet aan de europese normen.

Koolzaadoliehype....... bij de pomp kan ik alleen maar kiezen uit verschillende benzines en diesel, helaas is er geen alternatief. Een litertje benzine is bijna onbetaalbaar zeg. Ik denk dat die koolzaadolie nooit komt, want anders komen ze in den Haag in de financiele problemen.

Alternatief van geen auto: fietsen. Hier is alleen 's ochtends 1 bus en aan het eind van de middag 1 bus.
"in the middle of the dutch jungle"

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 14 jun 2006 09:34

Dippie schreef:Hier thuis letten we ook niet echt op het zuinige gebruik. Als ik alle auto's optel, staan er hier 7 auto's voor de deur, van ons gezin alleen. Dus vaak wel voldoende mogelijkheden om even ergens heen gebracht te worden ofzo :wink:
ZEVEN???? :shock: :|
Uit hoeveel personen bestaat jullie gezin?
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 jun 2006 10:31

pol schreef:
Marnix schreef:is dat zo? Ik dacht veel meer. Waarom anders de koolzaadoliehype? :) Had overigens dacht ik meer te maken met de uitstoot van NO2 dan CO2 maar dat maakt de boel niet minder erg. Rond drukke wegen voldoet de luchtkwaliteit vaak niet aan de europese normen.

Koolzaadoliehype....... bij de pomp kan ik alleen maar kiezen uit verschillende benzines en diesel, helaas is er geen alternatief. Een litertje benzine is bijna onbetaalbaar zeg. Ik denk dat die koolzaadolie nooit komt, want anders komen ze in den Haag in de financiele problemen.

Alternatief van geen auto: fietsen. Hier is alleen 's ochtends 1 bus en aan het eind van de middag 1 bus.
"in the middle of the dutch jungle"

Niet helemaal waar, men is er wel mee bezig en volgens mij gaat benzine over een poos wel voor een deel uit milieuvriendelijke natuurlijke brandstoffen bestaan. Op 100% koolzaadolie rijden is wel een utopie voorlopig... Aan de andere kant, olie wordt schaars (vandaar ook de hoge prijzen, de accijnzen zijn volgens mij niet eens zoveel gestegen) dus op een gegeven moment zal men wel moeten gaan zoeken naar alternatieven. Zolang er nog voldoende brandstof is heeft men die drijfveer niet echt, maar ja, dat verandert vanzelf :) Voorlopig is dat echter nog even puur langetermijnplanning.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 14 jun 2006 16:15

die brandstof prijzen mogen inderdaad wel hoog zijn, maar Nederlanders laten hun auto er voorlopig nog niet echt om staan, ik verwacht dat dit wel gaat veranderen als de prijzen nog es dubbel zo hoog worden.

Of dat men dan opeens wel erg zuinige auto's en rijstijl weet te introduceren.
Het verschil tussen op de snelweg 130 of 110 rijden is al best wel hoog...
When I kneel before You, them I'm defying gravity

André

Berichtdoor André » 14 jun 2006 16:25

spacy schreef:Het verschil tussen op de snelweg 130 of 110 rijden is al best wel hoog...
Misschien weer op de motor met z'n allen.
Kun je iig betaalbaar 120 Km/uur karren.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 14 jun 2006 16:57

Ik doe zo veel mogelijk op de fiets, het is beter voor het milieu en ik fiets gewoon ontzettend graag. :D
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 14 jun 2006 17:01

Ik denk dat er wel mensen zijn die op autogebruik bezuinigen door de hoge prijzen hoor!!
En toen Borkdude hoorde wat het kost om een auto te hebben met alles erop en eraan, schrok hij ook wel even... dus ik hoop dat hij het voorlopig niet in z'n hoofd haalt om per auto naar z'n werk te gaan, van Amsterdam zuidoost naar Amsterdam noord... daar word je toch net zo gefrustreerd van als wanneer je met de metro gaat.

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Re: autogebruik

Berichtdoor scape » 14 jun 2006 17:30

André schreef:
Lalage schreef:(...) in verband met het milieu. Hoe zit dat bij jullie?
Ehm, ik zie niet zo het verband met het milieu, het is toch zo dat daarvan 2% door auto's en andere rijtuigen wordt 'vervuild'?
Mocht je toch om het mileu liever geen auto rijden, ga dat dan ook even bij onze naaste oosterburen 'prediken' :wink:

Ik heb even wat gegoogled maar kom niet direct tot overzichtelijke diagrammen die ik kan deeplinken.

hier een diagram over de emmissies in Engeland. Daar spreken ze over ruim 20% CO2 uitstoot door wegverkeer. niet gering lijkt mij. :roll: :wink:
Vergeet ook niet de hele industrie rondom brandstof. transport met een olietanker, verwerking in de rafinaderij en de kunstofverpakking van de mooie auto, etc :mrgreen:

Mariaa
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Mariaa » 14 jun 2006 17:35

kheb gehoord dat auto's helemaal niet zo milieuvervuilend is tov andere dingen. de belangrijkste vervuiler is het vliegtuig..
toen er ooit een vliegtuigloze dag werd georganiseerd was er al n verbetering in de ozonlaag :!:
geen vliegtuigvakantie dus... 8)

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 14 jun 2006 18:03

Góed voor het milieu zijn ze in elk gevál niet. :wink:
Thuis was/is vooral mijn moeder degene die probeert zo min mogelijk auto te rijden (i.v.m. het milieu). Ik ga daardoor wel bewuster om met autorijden, al moet ik tegenwoordig gewoon wel vaak de auto pakken, omdat ik in zo'n klein durpie woon dat vrijwel alles op 'auto-afstand' is.

Milieubewustheid is echter geen (uitsluitend) christelijke waarde, dus het om die reden matig zijn met autorijden heeft niet zozeer met christenzijn te maken maar met universele waarden...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 jun 2006 18:14

Mariaa schreef:kheb gehoord dat auto's helemaal niet zo milieuvervuilend is tov andere dingen. de belangrijkste vervuiler is het vliegtuig..
toen er ooit een vliegtuigloze dag werd georganiseerd was er al n verbetering in de ozonlaag :!:

Omdat het vliegtuig zoveel vervuilt of omdat zoveel mensen er gebruik van maken... Stel, een vliegtuig heeft 400 passagiers. Het vliegt van Amsterdam naar Barcelona. Wat nou als de passagiers in plaats daarvan met 300 auto's naar Barcelona gaan rijden, zou dat de lucht dan niet net zo vervuilen?

Mariaa
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Mariaa » 14 jun 2006 18:36

van mij part pakken ze de trein als ze zo nodig naar barcelona moeten..

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 14 jun 2006 19:34

Marnix schreef:
Mariaa schreef:kheb gehoord dat auto's helemaal niet zo milieuvervuilend is tov andere dingen. de belangrijkste vervuiler is het vliegtuig..

Omdat het vliegtuig zoveel vervuilt of omdat zoveel mensen er gebruik van maken... Stel, een vliegtuig heeft 400 passagiers. Het vliegt van Amsterdam naar Barcelona. Wat nou als de passagiers in plaats daarvan met 300 auto's naar Barcelona gaan rijden, zou dat de lucht dan niet net zo vervuilen?
Je wilt echt niet weten hoe enorm vervuilend vliegen is.. zeker korteafstandsvluchten zoals naar Barcelona. Sowieso gaat het om belachelijk veel energie, en de uitstoot komt in hogere luchtlagen terecht, dat is slechter voor het milieu. Ook relatief gezien ja.
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 14 jun 2006 19:37

Wij gaan in september allebei voor het eerst vliegen... Eens in de 25 jaar mag toch wel? :roll:
Soms heb ik trouwens de neiging om de directeur van Schiphol een brief te schrijven of ik een gratis vlucht mag, want ik word soms om 5 uur 's ochtends gewekt door de vliegtuigen die over m'n flat vliegen :-S

Terug naar “Archief”