pol schreef:Marnix schreef:pol schreef:Marnix schreef:pol schreef:Ik weet eigenlijk niet of ik bereid ben. Het klinkt misschien stom, maar ik zou best een proefexamen willen afleggen om te kijken hoe het er voor staat, en dan vragen: hoe moet het dan? Maar ja.... dat kan nu eenmaal niet
De vragen voor je examen staan in de bijbel.
kan zijn, maar je moet er wel antwoord op geven. En als je die antwoorden niet weet scoor je onvoldoende
De bijbel zegt wie er zalig worden. Allen die geloven dat Jezus Heer is en Hij stierf en weer opstond om zondaars te redden. Geloof je dat dat ook voor jou is geweest? Waarom wel/niet?
oef, wat een vragen.
Aan de ene kant geloof ik dat wel. Aan de andere kant niet, want ik sta niet heel de dag bij de bijbel en geloof stil en ik denk dat dat toch zou moeten, dat je er veel meer mee bezig bent. Polletje is een beetje een twijfelgeval. Waarom zou God zoveel voor me over hebben? Gisteravond in de kerk werd er gepreekt over de overeenkomst tussen voetballers en kerkgangers. De eerste lopen het vuur uit dr sloffen voor de wereldcup en laten er alles voor en doen er alles voor. De christenen moeten dit eigenlijk doen om de "eeuwigheidscup", maar het staat vaak zo ver van ons af. Wij doen het dan in de 1e versnelling vlgs de ds. Buiten maakte iemand de opmerking: Bij mij draait het motertje vaak stationair. En daar sluit ik mezelf bij aan.
Het probleem is dan dat je vanuit jezelf redeneert, waarom zou God dat voor je over hebben? En "ja maar ik doe er zo weinig voor terug". Maar God zegt in de Bijbel dat Hij zoveel van de hele wereld hield dat Hij Jezus gaf, en ieder die in Hem gelooft gaat niet verloren maar heeft het eeuwige leven (is dus ook klaar voor de wederkomst). Dat bepaalt of je er klaar voor bent of niet.... en daar staat dat God zoveel van je houdt. Niet of je het verdient door er hard voor te werken of niet, hoewel je dat zeker mag. Maar als je eerst goed je best wil doen voor je zekerheid krijgt, krijg je die niet. Zekerheid moet je niet in jezelf zoeken, daar ga je de fout in. Je moet het buiten jezelf zoeken, bij God. En als Hij zegt dat Hij van je houdt (heej, je bent gedoopt toch, toen zei Hij dat al!), wie ben jij dan om dat te gaan ontkennen?

Verander je invalshoek eens, kijk niet vanuit je eigen ogen naar jezelf... Maar door de ogen van de Vader en de Zoon.